Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wartertje

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:12

Ffortuna schreef:
Ouderen van 25 Nagelbijten / Gniffelen ja, dan ben je al bejaard Ja Clown
Watertje, ik vind je post typisch voor iemand van, ik gok, een jaar of 15. Je denkt dat je al heel zelfstandig en volwassen bent, tot je er over een paar jaar achter komt wat een kind je nu nog bent. En dat bedoel ik niet verkeerd, ik wil je nu absoluut niet aanvallen, maar kinderen zijn tot en met hun (ongeveer) 17e jaar niet in staat om de gevolgen van hun acties in te schatten, om de consequenties ervan in te zien op de langere termijn. Dit is neurologisch vastgesteld: bepaalde verbindingen in je hersenen zijn nog niet volgroeid op die leeftijd. Dit maakt het uiteraard extra moeilijk om een goede beslissing te nemen in een dergelijke situatie.
Daarom vind ik de post van Raketje ook typisch voor iemand die op jonge leeftijd een beslissing heeft moeten maken (wel of geen kind), het toen gehouden heeft en er achteraf spijt van heeft. Ze kon toen immers de lange termijn-gevolgen van haar besluit niet overzien (dit kan niemand natuurlijk precies, maar als volwassene kun je dit beter inschatten dan als 15-jarige Knipoog ).

Anyway, zelf heb ik nooit voor de beslissing gestaan op die leeftijd, en nu (ben nu 23) zou ik het nog niet weten, mocht ik onverwacht zwanger worden. Het is wat hierboven al gezegd werd door Nathalie: ik wil er eerst financieel en psychologisch 100% klaar voor zijn.

Ouderen word hier in mijn stad gezegd tegen mensen die ouder zijn dan jijzelf. Als je 14 bent, zijn mensen van 34 ouderen. Als je 50 bent zijn mensen van 70 ouderen.

En -voel je aub niet aangevallen- maar je hebt geen idee Knipoog Niet ieder 'kind' van 15 is een puberaal ding dat nooit wat heeft meegemaakt hoor Lachen

Ik snap de post van __Nathalie__ zeer goed hoor. Een kind hoort niet met een kind bezig te zijn, daar ben ik volledig mee akkoord. Maar niet ieder kind is in dit geval hetzelfde. Maar ik vroeg het me gewoon af. Wanneer is een kind nu volgens jullie volwassen?

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:54

Wanneer is een kind volwassen?
Poeh moelijk te zeggen..

Ik woonde op mezelf toen ik 18 was, vond mezelf al behoorlijk volwassen..

Toen ik 26e was en mn eerste huis kocht en baby kreeg dacht ik zeer zeker dat ik al volwassen was Clown

Not dus, nu op mn 39e krijg ik pas langzaam het gevoel dat ik volwassen begin te worden...

Volwassen worden heeft volgens mij heel erg te maken met het eigen zelfbewust zijn, ervaringen die je hebt meegemaakt en die op een goede manier kunt ventileren en hier mee om kunt gaan..

Voor mijn 12e had ik al heel veel meegemaakt meer dan menig mens nog niet eens op zijn 50e meegemaakt zou hebben... Hierdoor dacht ik altijd dat ik snel volwassen was geworden door al die ervaringen..

Maar het tegendeel was waar, nu ik ouder wordt zie ik me zelf heel anders terug dan vroeger, dit kon ik bijwijze van spreken 5 haar geleden nog niet..

Pff moeilijk uit te leggen, maar ik denk dat de "ouderen" onder ons wel begrijpen wat ik bedoel...

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:06

ik denk dat je niet kunt zeggen wanneer iemand volwassen is. ik woonde op mn 17e al samen en vind mezelf al behoorlijk volwassen, al lijkt dat soms niet zo Lachen het zal toch altijd per geval verschillend zijn denk ik, en het heeft waarschijnlijk ook met wilskracht te maken, of je er echt voor wil gaan

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:34

ik kan er niks anders van zeggen vind het gewoon top dat er meisjes van 14 zijn die geen kindje willen vermoorden ze hebben gewoon LIEVER EEN BABY!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:40

Menino schreef:
Dan zou het autorijden bv. met (kleine) kinderen ook maar verboden moeten worden... Want dan loop je toch ook wel een reëel risico op een (ernstig) auto ongeluk... En daar is ook het leven van een ander bij betrokken .

Met dat verschil dat autorijden met een kind in de auto soms gewoon nodig is. Dat kun je van seks (zeker in het geval van een 14-, 15-, 16-jarige) toch zeker niet zeggen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:46

orange1 schreef:
ik kan er niks anders van zeggen vind het gewoon top dat er meisjes van 14 zijn die geen kindje willen vermoorden ze hebben gewoon LIEVER EEN BABY!

tuurlijk................... sleep tight.............

echt lief, je weet niet waar je over praat, das duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:18

Blue_Eyes schreef:
Menino schreef:
Dan zou het autorijden bv. met (kleine) kinderen ook maar verboden moeten worden... Want dan loop je toch ook wel een reëel risico op een (ernstig) auto ongeluk... En daar is ook het leven van een ander bij betrokken .

Met dat verschil dat autorijden met een kind in de auto soms gewoon nodig is. Dat kun je van seks (zeker in het geval van een 14-, 15-, 16-jarige) toch zeker niet zeggen!

Nouja, de meeste mensen gaan met de auto omdat het makkelijk en snel is... Je kunt ook fietsen, of met de trein.. Geen idee hoeveel doden er vallen op de fiets... Maar de trein is iig een heel stuk veiliger dan de auto...

Auto is dus in dat opzicht gewoon gemakzucht

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:20

Blue_Eyes schreef:
Menino schreef:

En waarom is seks voor mensen van 35 wel nodig? Zoals al eerder gezegd is, seks is niet alleen meer voortplanting maar ook genot. En 14-15 jarigen weten hier inderdaad minder van, maar het kan voor de verstandigen onder hen ook genot zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:51

Menino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nouja, de meeste mensen gaan met de auto omdat het makkelijk en snel is... Je kunt ook fietsen, of met de trein.. Geen idee hoeveel doden er vallen op de fiets... Maar de trein is iig een heel stuk veiliger dan de auto...

Auto is dus in dat opzicht gewoon gemakzucht

Er rijden errrrg weinig treinen in het gebied waarin ik (en velen met mij) voornamelijk reis - en ik kan je wel zeggen dat het met twee kinderen en een berg boodschappen in de auto ineens een stuk veiliger is dan op de fiets! Lachen Om nog maar te zwijgen over ritjes naar dokter/ziekenhuis met zieke kinderen, nee, die auto is gewoon pure noodzaak.

@Wartertje: ik zeg ook niet dat het voor mensen van 35 wel nodig is (daarom staat die leeftijd ook tussen haakjes Knipoog). Alleen wel vaker dan voor tieners, omdat de 35-jarigen 'het' toch vaker doen voor de voortplanting, of om een huwelijk in stand te houden (moet je eens kijken hoe gauw een huwelijk barst als je elkaar seks gaat weigeren, niet eenmalig maar stelselmatig dan). Voortplanting is voor een 14-jarige onnodig, een huwelijk in stand houden lijkt me ook niet iets waar een tiener zich zorgen over hoeft te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:54

Blue_Eyes schreef:
om een huwelijk in stand te houden

Hmmm, waarom doet dit mij denken aan 15-jarige meisjes die seks hebben met hun vriendje omdat ze niet willen dat hij het uitmaakt? Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:08

Dat lijkt me toch net effe iets anders Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:10

Ja, hoezo dan? Seks zou je alleen moeten hebben als je er zin in hebt, niet met bijbedoelingen als het in stand houden van een relatie, of je nou 15 of 35 bent.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:14

Ik ga volledig met jou mee RedPassion.

Als je seks moet hebben om je huwelijk in stand te houden zit er toch iets sterk mis in je huwelijk denk ik Knipoog

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:39

Hmm, er zijn vast een heleboel jonge meisjes die seks hebben for all the wrong reasons, maar laten we niet gaan generaliseren. Mijn vriend was mijn eerste en ik was 16 (oke, dit is inderdaad al wel een heel verschil met 14 maargoed, iedereen is anders), ik was sowieso nogal een laatbloeier - nouja, vergeleken met de huidige generatie dan - maar ik voelde me wel 100% goed bij hem, nog steeds, en ik kan me niet voorstellen ooit nog zonder hem te moeten. Toekomstplannen zijn er al haast en daar hoort ook een kindje bij, maar nu nog niet, ik wil eerst nog wat leven zonder zo'n grote verantwoordelijkheid. En op zo'n leeftijd kan een relatie nog heel onvoorspelbaar zijn, maar kan dat op je 30e niet meer? Net alsof er dan niks meer fout kan gaan. En waarom is het niet erg als je seks hebt na je 25e, of weet ik het wat voor leeftijd, en daarvoor wel? Is het dan zo anders als je ouder bent? Ik kan het me niet voorstellen. Kan ik er dan pas over een paar jaar echt van genieten? Natuurlijk zijn meisjes die het om andere redenen doen een verhaal apart, daar niet van.

Ben nu toch wel weer wat bang aan het worden, de symptomen zijn weer helemaal terug en ik weet niet of ik na een maand moet geloven dat ik gewoon nog steeds ziekig ben, dus morgen voor de zekerheid maar testen. Pff ik schijt 'm nu al zeven kleuren.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:52

Wanneer is iemand volwassen? Als ik het even puur biologisch bekijk: niet voor je 20ste. Tot die tijd zijn je hersenen nog volop in ontwikkeling en ben je in cognitief opzicht nog niet volwassen. Juist het gebied wat o.a. langetermijneffecten en -gevolgen kan overzien, rijpt pas in de late puberteit. Op je -pak 'm beet- 15e heb je het idee dat je alles weet en alles onder controle hebt, maar eigenlijk houden je hersenen je een beetje voor de gek. Dat is ook niet erg, dat hoort gewoon bij je ontwikkeling en daar heeft iedereen last van gehad op die leeftijd. Natuurlijk zijn er wel omgevings- en persoonlijkheidsfactoren die invloed hebben op je verantwoordelijkheidsgevoel en je zelfstandigheid bijvoorbeeld. Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat tienermoeders geen goede moeders kunnen, maar wel dat bepaalde vaardigheden op jonge leeftijd gewoon nog wat extra moeite kosten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:55

Wartertje schreef:
Ik ga volledig met jou mee RedPassion.

Als je seks moet hebben om je huwelijk in stand te houden zit er toch iets sterk mis in je huwelijk denk ik Knipoog

Anders lees je mijn post waar die quote uitkomt even? Probeer maar eens uit: 'Man, ik ga nu geen seks meer met je hebben, omdat ik dat niet meer nodig vind. We hebben toch al kinderen?' Moet je opletten hoe snel die weg is. En nee, ik heb het niet uitgeprobeerd en dat ga ik ook niet doen, vind het zelf ook belangrijk... maar niet voor een meisje of jongen van 15, 16 jaar.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:19

Leuke vraag, wanneer is iemand volwassen. Ben het met de anderen eens, dat heeft niet alles met leeftijd te maken, maar wel een deel natuurlijk. Je wordt wie je wordt, door de dingen die je meemaakt, dat wat je ziet en hoort.
Ik weet nu meer dan toen ik 15 was. Maar leer natuurlijk nog steeds bij. Doorgaand proces is dat volgens mij.
Ik denk dat je, als je volwassen bent, verantwoordelijkheden kunt dragen, zelfstandig bent (ook in financieel opzicht), sociaal emotioneel het een en ander hebt geleerd, stabiel bent, een opleiding genoten. Je hebt een basis waarmee je een goed leven kunt hebben en het ook aan een ander, iemand die volledig van jou afhankelijk bent, kunt bieden.
Als je 15 bent, denk je dat je de wijsheid in pacht hebt. Maar dat is dan niet zo, dat weet je later (zeg maar 10 jaar later) pas. En stel dat je dan een kind krijgt, je hebt hem/haar dan een hoop liefde te bieden. Maar verder ben jij nog grotendeels (voor je natje en je droogje en de nodige euro's) afhankelijk van je ouders. Ik zou zeggen dat dat voor het nieuwgeboren kind vast wel een warm bad is, maar wat voor basis heb je dan te bieden? In mijn ogen kan dat later, als je je eigen basis verder hebt ontwikkeld, veel beter. Het lijkt mij dat het voor jezelf, als moeder, ook veel beter moet voelen.
En natuurlijk, het perfecte moment om zwanger te worden (mits het allemaal lukt natuurlijk) bestaat niet. Toen ik zwanger was, zat mijn man ook zonder werk. Maar zorg er in ieder geval voor dat een aantal basisvoorwaarden er wel zijn.
Op mijn werk ontvangen we ook wel eens groepen 'jonge moeders' en daar worden we toch niet altijd erg vrolijk van. Als ik dat dan (ik wil niet generaliseren hoor, maar zeg maar het merendeel van wat ik dan zo zie, zeg maar) vergelijk met 20+-moeders, dan zit daar toch een groot verschil in. Vaak weten die 'ouderen' toch wat meer over wat er allemaal te koop is in de wereld die moeder-zijn heet, weten zij de wegen wat makkelijk te bewandelen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:10

Sorry Jodie, vind je op je 16 sex hebben laatbloeien?! Kijk hier gaat er bij mij dus al iets mis hoor, wat nou laatbloeien?! Je bent 16 man, toen ik 16 was, was ik daar echt niet mee bezig. Ja er werd wel over gesproken, maar uitgevoerd, no way!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:30

Niet seks hebben op je 16e! Nee helemaal niet! Ik vind zelfs dat het nog later mag, maar voor mij was het gewoon allemaal goed. Goede tijd, ik was er klaar voor en met de juiste persoon.

Dat ik een laatbloeier was bedoel ik dat ik op mijn 15e ontgroend werd en voor die tijd jongens nog haast 'iel' vond en geen sar gaf om uiterlijk maar enkel om paarden etc. En dan zie ik mijn zusje van 13 (of sowieso kinderen van een jaar of 3, 4 jonger) en hoe zij zich gedraagt en dan is dat best raar om te zien.

@ Blue_Eyes: Waarom vind je precies dat een jongen/meisje van 15, 16 geen seks hoeft te hebben? Ik snap 't niet goed, als het voor alle juiste redenen is, met de juiste persoon (zélfs al blijf je daar je hele leven niet bij, maar zeg nou zelf - hoeveel mensen blijven hun hele leven bij hun eerste?) waarom zou je dan wachten?
Is het dan zo dat als je na je 20e ontmaagd word dat het dan niet uitmaakt? Misschien ben je dan juist helemaal niet bezig met een relatie, maar kan het dan wel omdat je 'volwassen' bent?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:29

IK Was er ook klaar voor. ik was dan wel 14 jaar net. maar een beslissing die je neemt als je opgewonden ben en denkt. Ja ik wil het zelf.

als je 14 of 16 bent. Je bent net zo goed puber en net zo goed jong. Ik denk niet dat je de leeftijd in 2 jaar verschil zo veel verantwoordelijkheidsgevoel meer bezit.

Enige wat je kan doen is goed voorlichten. De een is met 18 volwassen de ander pas als die 40 is ( helaas)

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:38

Haha ik was nog niet eens 14... ik werd bijna 14. Maar toen had ik wel al bijna een jaar verkering met mijn vriendje, wat ik toch wel redelijk serieus vond voor een 13 jarige. Nu zijn we al meer dan 5 jaar samen en heb geen seconde spijt gehad van wat dan ook Knipoog

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:57

Zo Haha! toen ik 14 was was ik daar nog écht niet mee bezig!
Op mijn 15e ook niet trouwens, altijd gedacht dat ik ergens in de 20 ofzo zou zijn haha. Tot ik dat jochie van me tegenkwam dan.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:03

ik was 14 toen ik met mijn vriendje naar bed ging ik was toen 14 maanden bij hem nu ben ik inmiddels 21 en ben ik al bijna 6 jaar bij mijn 2de ( vriend/ man) en ben daar al 4 jaar mee getrouwd
ik raakte op mijn 16de zwanger en beviel toen ik 5 dagen 17 was van een gezonde dochter ik had altijd voor mijn broer gezorgd die een verstandelijke beperking had en voor mijn moeder die een onbekende longziekte had dus ik wist van het reilen en zeilen van een huishouden af ik was bij de huisarts geweest en een echo laten maken daar zou ik een eierstok onsteking hebben en kreeg antibiotica maar na 3 dagen was de pijn no gniet weg en ging naar de huisarts en bleek ik zwanger te zijn toen ik weer een echo kreeg en een hartje zag kloppen wist ik het meteen ik zou moeder worden.
inmiddels werd me dochter geboren en gingen we samen wonen trouwde toen ik 4,5 maand zwanger was en ik raakte op 18 jarige leeftijd met veel geluk zwanger van onze zoon jesse ik heb nl de ziekte pco en kan dus moeilijk zwanger raken en de tijd dringt gewoon erg voor mij omdat mijn eierstokken achteruit gaan.
ik heb al veel mee gegaak momenteel helemaal want ons zoontje van 2 jaar heeft sinds juni 2008 kinderkanker en vecht voor zijn leven ik kan wel zeggen dat ik van af het eerste moment dat ik een hartje zag en hoort kloppen ik in 1 klap moeder was, inmiddels zijn we dik een jaar bezig voor een 3de en gaat dit niet echt zoals het hoort nu we zoveel stress hebben van onze zoon maar we blijven positief in het leven staan en laten het zwanger worden voor wat het is voorlopig

gr athalie

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:46

Mijn zusje (18) is nu zo'n 31 weken zwanger.
Het was totaal niet gepland en als ze het eerder had geweten, had ze zeker overwogen of abortus niet beter was.
Ze was al 18 weken toen ze erachter kwam en heeft besloten ervoor te gaan.
Haar vriend steunt haar en na de bevalling gaan ze samenwonen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:23

maatlaje schreef:
ik was 14 toen ik met mijn vriendje naar bed ging ik was toen 14 maanden bij hem nu ben ik inmiddels 21 en ben ik al bijna 6 jaar bij mijn 2de ( vriend/ man) en ben daar al 4 jaar mee getrouwd
ik raakte op mijn 16de zwanger en beviel toen ik 5 dagen 17 was van een gezonde dochter ik had altijd voor mijn broer gezorgd die een verstandelijke beperking had en voor mijn moeder die een onbekende longziekte had dus ik wist van het reilen en zeilen van een huishouden af ik was bij de huisarts geweest en een echo laten maken daar zou ik een eierstok onsteking hebben en kreeg antibiotica maar na 3 dagen was de pijn no gniet weg en ging naar de huisarts en bleek ik zwanger te zijn toen ik weer een echo kreeg en een hartje zag kloppen wist ik het meteen ik zou moeder worden.
inmiddels werd me dochter geboren en gingen we samen wonen trouwde toen ik 4,5 maand zwanger was en ik raakte op 18 jarige leeftijd met veel geluk zwanger van onze zoon jesse ik heb nl de ziekte pco en kan dus moeilijk zwanger raken en de tijd dringt gewoon erg voor mij omdat mijn eierstokken achteruit gaan.
ik heb al veel mee gegaak momenteel helemaal want ons zoontje van 2 jaar heeft sinds juni 2008 kinderkanker en vecht voor zijn leven ik kan wel zeggen dat ik van af het eerste moment dat ik een hartje zag en hoort kloppen ik in 1 klap moeder was, inmiddels zijn we dik een jaar bezig voor een 3de en gaat dit niet echt zoals het hoort nu we zoveel stress hebben van onze zoon maar we blijven positief in het leven staan en laten het zwanger worden voor wat het is voorlopig

gr athalie

Ik heb op jouw site zitten kijken van de week, wat een vechtertje is Jesse! Ja
Heel veel sterkte Ach gut en ik hoop dat hij goed opknapt!