Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:09

_Penotti schreef:
Niet nu heb ik ze het gevraagd, wel ooit eerder dat dit via mijn werk ter sprake kwam.
Denk 8 van de 10 het wel goed vonden.

Denk niet dat je die ervaring 1 op 1 kunt vertalen naar alle ouderen en in deze situatie.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:13

Ik ben heel benieuwd, als wanneer het virus weer op gaat spelen, in hoeverre je de ondernemers en de burgers terug in de stand van afgelopen april gaat krijgen.

Ik denk dat je dat echt niet meer voor elkaar gaat krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:16

_Penotti schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik keek enkele weken terug het programma "in de voetsporen van de bevrijding". Hier gingen ze oa langs bij Engelse, Canadese en Amerikaanse veteranen. Allemaal 90+.
Viel me op dat de meesten hiervan echt super vitaal waren :j

Lijkt me dat ze de doden en demente niet in het programma filmen :P :+

Nee duh....
Maar naast dood of dement heb je ook nog een heel groot grijs gebied

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:33

LadyMadonna schreef:
Nee duh....
Maar naast dood of dement heb je ook nog een heel groot grijs gebied

Die zijn toch niet interessant als ze geen duidelijk verhaal meer beeldend kunnen vertellen. Ja klinkt bot, maar denk wel dat programmamakers zo denken.
Dan zoeken ze toch de kwiekste uit.

CharleyT schreef:
Denk niet dat je die ervaring 1 op 1 kunt vertalen naar alle ouderen en in deze situatie.

Zeg ik toch ook niet.
Wat ik wel zeg is dat er levensfases zijn. En dat is een feit.
Zeg tegen een klein meisje dat ze later een jongen gaat kussen en ze roept gatver! (en ja hier is dat ook niet 1:1 )
Later zal ze het niet laten :D
Zomaar een voorbeeld hoe we fases in het leven hebben. En daar hoort ook de laatste fase dood bij.
Ons leven zit wat dat betreft nog niet zo rot in elkaar.
Behalve natuurlijk als de dood je wil komen halen en je hebt die fases nog niet doorlopen en je bent pas 35.

maar het lijkt wel of de dood steeds minder geaccepteerd word, vooral door jongere.
En of alles nog wel te fixen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:38

_Penotti schreef:
Zomaar een voorbeeld hoe we fases in het leven hebben. En daar hoort ook de laatste fase dood bij.

Als het zo ver is, ja. Als je het leven bewust onprettig maakt, of als je toestaat dat er nodeloze risico's genomen worden, dan nee.

Dat speelde bij de voltooid-leven-discussie voor de coronacrisis ook. Er zijn mensen die een mooi leven hebben geleid, en het dan ook aanvaarden dat er op een zeker moment een eind aan zit. En dat is prima.
Maar uit het onderzoek bleek dat er veel mensen vooral ook een doodswens hadden omdat ze in het leven best wat problemen hadden. Voor een deel oplosbare problemen, zoals geldzorgen, eenzaamheid, geen doel of verbondenheid meer. Maar als die dingen er wel waren, zouden ze best nog een tijdje door willen leven!

Dan makkelijk besluiten dat de dood bij het leven hoort, ipv te zoeken naar manieren waarop dat nog wel kan, is gewoon het afschrijven van mensen.
Het viel me toen al op dat de motivaties daar makkelijk door elkaar liepen. Dat het soms ging om respect voor de wensen en behoeften van de ouderen waar het om ging. Maar soms toch ook vooral over wat gemakkelijk is voor ons als samenleving.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:42

Shadow0
Ik had het over de mensen in een verzorgingstehuis.

Citaat:
Ga eens een rondje doen in het verzorgingshuis, de meeste zijn klaar voor de dood. Die zijn in een levensfase gekomen dat ze daar berusting in hebben.
En ik denk als je gaat vragen daar, wat willen jullie, nog een half jaar leven zonder bezoek, of 3 weken leven, maar wel omringd door je geliefde?
Ik weet hun antwoord wel.

En nog meer van die opmerkingen dat dat wel duidelijk werd.
Mensen die niet meer gezond zijn.

Wel zo fijn alles te lezen dan er 1 dingetje uit te pikken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:44

_Penotti schreef:
maar het lijkt wel of de dood steeds minder geaccepteerd word, vooral door jongere.

Ik merk dat ik vooral moeite heb met dood door een virus. Okee, als ik bejaard ben en het virus is het laatste zetje, maar niet out of the blue.
Met dood door kanker of een hartinfarct kan ik mij veel beter verzoenen. Wellicht omdat dat gekende doodsoorzaken zijn en een pandemie iets volkomen nieuws is voor onze generatie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:45

Qua afstand en quarantaine, ook na ziek t zijn geweest:
De WHO adviseert 14 dagen klachtenvrij, hier mag je na 24 uur ongetest naar buiten.
Hier houdt men 24 uur aan bij de huisarts volgens die richtlijn.
Maar mij werd gezegd: als je klachtenvrij bent, dan mag moe en conditieloos dus, naar buiten!
Ga wandelen op hele rustige plekken om weer conditie op te bouwen.
Dat deed ik dus, wel met mondkapje zodat ik niks in de rondte kon spugen.
De arts van sanquin heb ik ook gemeldt dat ik naar buiten ging, omdat nóg 14 dagen binnen funest is voor je herstel.
Dat was ze wel met me eens, ik denk dat gezond verstand veel doet.
Kun je in je woonomgeving veilig naar buiten is dat heel gezond.
Maar hartje Amsterdam is dat lastiger.
Maar maargoed wat ik gehoord heb hier van twee huisartspraktijken en een sanquin arts is dat artsen wel voorstander zijn van zsm bewegen bij klachtenvrij.
Maar niet die 24 uur klachtenvrij, en vrolijk weer naar de appie gaan.
Dus opzich denk ik dat ze best -hier elk geval- best van nuchter en gezond verstand zijn.
Dus opzich begrijp ik die duitse huisarts wel, maar we zullen een middenweg moeten vinden.

We zullen onze weg erin moeten vinden, maar de sportscholen dicht is echt niet gezond.
Ik wil al die tijd al zwemmen voor mijn conditie, juist omdat mijn allergieklachten er óók van minderen, dus het verbetert mijn weerstand.
Het nadelige effect van dichthouden van sportfaciliteiten is groter dan de winst.
Er zal een middenweg gevonden moeten worden, maar ik wil ook dat vaccin niet.
No way dat iets wat in een paar maanden ontwikkeld is mijn lichaam in gaat.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-05-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:46

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:

Ik merk dat ik vooral moeite heb met dood door een virus. Okee, als ik bejaard ben en het virus is het laatste zetje, maar niet out of the blue.
Met dood door kanker of een hartinfarct kan ik mij veel beter verzoenen. Wellicht omdat dat gekende doodsoorzaken zijn en een pandemie iets volkomen nieuws is voor onze generatie.

Als jij gezond bent is die kans nu als niet oudere nog steeds erg laag. Niet nihil, maar erg laag.
Als jongere is de kans op overlijden aan kanker nog altijd de grootste.
En onder de 20 aan zelfdoding en verkeersongevallen als ik goed onthouden heb.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:52

Nog even een persoonlijk vraagje over die 24u of langer klachtenvrij: ik had een paar dagen geleden dat ik een heel klein beetje hoestte (echt heeeeeeel weinig, alleen in de ochtend en avond misschien 3x, dit is niet overdreven). Geen koorts en voelde me verder gewoon echt gezond. Overdag hoest ik dus helemaal niet. Ik wil heel graag weer een keer bij mijn ouders in de tuin zitten, maar geen risico lopen. Als ik een dag niet gehoest heb, is het dan weer veilig (sorry, ik ben alleen en kan me dus enorm opfokken).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:52

_Penotti schreef:
Als jij gezond bent is die kans nu als niet oudere nog steeds erg laag. Niet nihil, maar erg laag.
Als jongere is de kans op overlijden aan kanker nog altijd de grootste.
En onder de 20 aan zelfdoding en verkeersongevallen als ik goed onthouden heb.

Ik heb diverse gezondheidsproblemen en mijn bmi is te hoog, dus ik heb wel extra risico om het niet goed te doorstaan mocht ik er mee in aanraking komen.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:09

BMI te hoog is geen obesitas. De vele opnames in de ic waren obese mensen.
Geen idee natuurlijk wat je BMI is, maar ook daar laat je geen angst aanjagen.
Ik heb ook overgewicht, toch voel ik me geen kwetsbare groep.

Zover ik weet is autisme geen extra gevaar.

Hart en vaatziekten, diabetes, ernstige longproblemen. Uiteraard al ernstige aandoeningen als kanker.
Dat zijn veel van de onderliggend lijden waar je nu van hoort.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:11

En dan zijn onder de millennials ook nog eens de meeste antivaxxers te vinden :+. Dus ja als al die oudjes weg zijn hoeven wij ook geen vaccin hè. :+
Steken we nog even een zendmast in de fik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:13

PSvanLot schreef:
Arabesk schreef:
Maurice de hond is geen viroloog, zoals hij ook geen leraar was. Hij dacht het allemaal beter te weten met z'n stomme iPad scholen, die één grote mislukking zijn geworden. Niet teveel waarde hechten aan de uitspraken van deze man. Ook met peilingen bij verkiezingen zit hij vaak zat ernaast.

Ik zou sowieso niet teveel waarde hechten aan de uitspraken en onderzoeken van deze man. Hij heeft van teveel dingen 'verstand'...

Dat niet alleen, hij begint met de conclusie en zoekt daar dan de resultaten bij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:14

Echt hoor, 5G zendmasten, een vaccin in 6 maanden, een virus waarbij afstand moet en er van alles dicht ging, dreigend code zwart..
Oh en bill gates, mijn hemel had dit me vorig jaar gezegd en ik had je uitgelachen ofzo.
Of vast een boom uitgezocht met een touw eraan? Wat een zooitje zeg. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:15

Ik moest gisteren ineens hier aan denken. Hoe kan het dat het virus zo om zich heen grijpt in vooral verzorgingshuizen. Maar dat je van besmettingen waar andere mensen noodgedwongen dicht op elkaar wonen, zoals AZC's, gevangenissen, huizen waar mensen met een beperking wonen, GGZ, toch weinig hoort. Zijn daar dan echt minder besmettingen? Of is er iets anders aan de hand? Wij hebben in de VG zorg (gelukkig!!) tot nu toe weinig besmettingen in de instelling. Waar ik werk helemaal geen 1 besmetting. Terwijl de bewoners die hier wonen niet allemaal binnen blijven, dus potentieel meer risico op besmetting in huis halen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:19

Ik wil dat vaccin ook niet, maar ben geen antivaxxer. Ook geen millennium trouwens :D
Maar ik hoef de griepprik ook niet en die is toch wel goed getest.
De oudjes vallen sowieso een keer om, gemiddelde leeftijd mannen 80,2 en voor vrouwen 83,3.
En is dat ook niet de gemiddelde leeftijd van coronadoden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:20

SusanH schreef:
Ik moest gisteren ineens hier aan denken. Hoe kan het dat het virus zo om zich heen grijpt in vooral verzorgingshuizen. Maar dat je van besmettingen waar andere mensen noodgedwongen dicht op elkaar wonen, zoals AZC's, gevangenissen, huizen waar mensen met een beperking wonen, GGZ, toch weinig hoort. Zijn daar dan echt minder besmettingen? Of is er iets anders aan de hand? Wij hebben in de VG zorg (gelukkig!!) tot nu toe weinig besmettingen in de instelling. Waar ik werk helemaal geen 1 besmetting. Terwijl de bewoners die hier wonen niet allemaal binnen blijven, dus potentieel meer risico op besmetting in huis halen.

Omdat de mensen in een verzorgingstehuis ziek zijn en vaak op leeftijd op al die andere plaatsen niet.
Meer dan logisch dus. :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:23

SusanH schreef:

Ik denk (maar ik heb er geen verstand van) dat dat vooral komt omdat de verzorgingshuizen tegenwoordig echt een allerallerallerlaatste eindstation zijn. Vroeger zaten mensen soms jaren daar, maar tegenwoordig kom je er niet zomaar meer terecht en als je er opgenomen wordt dan ben je er al niet al te best meer aan toe.
Mijn oom is bijv. ook overleden aan corona, hij zat er net een maand ofzo. Maar het had ook iets anders kunnen zijn. Hij was zo kwetsbaar dat hij nog maar een heel klein duwtje nodig had. In zijn geval was het corona, maar het had ook een 'simpele' longontsteking of griep kunnen zijn.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:27

PSvanLot schreef:
Ik ben heel benieuwd, als wanneer het virus weer op gaat spelen, in hoeverre je de ondernemers en de burgers terug in de stand van afgelopen april gaat krijgen.

Ik denk dat je dat echt niet meer voor elkaar gaat krijgen.

Ik denk dat dat ook heel moeilijk wordt, daarom heeft Rutte ook gezegd dat ze maar 1 keer zo'n lockdown kunnen inzetten. Maar aan de andere kant, de eerste keer is het ook gelukt, als ze weer flink boetes uitdelen zullen mensen wellicht uiteindelijk wel luisteren. Maar hopen dat dit niet meer nodig is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:30

Zo zie ik dat ook Oscar,

VVD beleid is zo lang mogelijk thuis en als het dan echt echt niet meer kan mogen mensen naar een verzorgingstehuis.
En die stijgen dan nu in de peilingen.
Begrijp dat niet.
Vergeten mensen de grote bezuinigingen in de zorg en dat de ziekenhuizen het nu alleen maar gered hebben omdat ze zich daar door hun warme hart 300% in hebben gezet.
Niet omdat er wel genoeg capaciteit was aan mensen en middelen.
En in 2018 waren er ook bedden te kort, ook uitgestelde gewone zorg en daar heeft de VVD niets van geleerd.
En ik denk nu ook niet...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:32

Hebben jullie ook mensen waarvan je zegt blij dat ze dit niet meer meemaken?
Onze mantelzorgdame en vriendin van mijn moeder was 90, en eigenlijk best nog goed.
Maar haar lijf kon niet meer wat haar hoofd wilde en al 5 jaar had ze maandelijks gesprekken met de huisarts qua euthanasie.
Na 5 jaar zag hij de lichtjes in haar ogen doven en mocht ze gaan.
In juli 2018 kreeg ze euthanasie, thuis.
Mensje kreeg haar drankje, vroeg om een slokje water want het brandde.
De huisarts draaide zich om voor een bekertje water en toen hij terugdraaide lag ze al in coma.
Echt binnen 1.5 minuut hooguit, en met max 5 minuten lag haar hart al stil.
De huisarts zei ook dat dit extreem snel was gegaan, en dat dat wat zei over hoe ze er aan toe was.
Terwijl ze op het oog best goed was nog.
Soms is het schijn bedriegt, zij had corona ook zeker niet overleefd en we zijn blij dat ze deze periode niet meer mee hoeft te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:42

_Penotti schreef:
SusanH schreef:

Omdat de mensen in een verzorgingstehuis ziek zijn en vaak op leeftijd op al die andere plaatsen niet.
Meer dan logisch dus. :)

Zo logisch is dat dus niet. In de VG zorg ook veel mensen met een hele kwetsbare gezondheid (zijn ook aangemerkt als een kwetsbare groep evenals de ouderen). En ook een grote groep oudere clienten (idem met de GGZ). Die dus dubbel kwetsbaar zijn. Als je er daarnaast van uit gaat dat het virus zeer besmettelijk is en vooral de kop opsteekt waar mensen dicht op elkaar leven, dan vind ik het apart dat je niks/nauwelijks iets hoort van andere plekken waar mensen dus dicht op elkaar leven. Dan hadden daar toch ook grote(re) uitbraken plaats moeten vinden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:43

Arabesk schreef:
Maurice de hond is geen viroloog, zoals hij ook geen leraar was. Hij dacht het allemaal beter te weten met z'n stomme iPad scholen, die één grote mislukking zijn geworden. Niet teveel waarde hechten aan de uitspraken van deze man. Ook met peilingen bij verkiezingen zit hij vaak zat ernaast.

Een goed stuk hierover door een hoogleraar uit Groningen die zich bezig houdt met datastatistieken.

https://www.human.nl/medialogica/kijk/a ... RFdnvWAyrQ

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 16:45

SusanH, Kwetsbaar is anders als al mensjes van de dag.
De leeftijd van gehandicapten word inderdaad minder hoog, maar die gaan ook niet massaal aan de griep dood, wat kwetsbare oudere dus wel doen.
Alleen als er 9444 extra doden zijn door de griep is het bijna stil in de media.