_Penotti schreef:Niet nu heb ik ze het gevraagd, wel ooit eerder dat dit via mijn werk ter sprake kwam.
Denk 8 van de 10 het wel goed vonden.
Denk niet dat je die ervaring 1 op 1 kunt vertalen naar alle ouderen en in deze situatie.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Penotti schreef:LadyMadonna schreef:Ik keek enkele weken terug het programma "in de voetsporen van de bevrijding". Hier gingen ze oa langs bij Engelse, Canadese en Amerikaanse veteranen. Allemaal 90+.
Viel me op dat de meesten hiervan echt super vitaal waren
Lijkt me dat ze de doden en demente niet in het programma filmen![]()
LadyMadonna schreef:Nee duh....
Maar naast dood of dement heb je ook nog een heel groot grijs gebied
CharleyT schreef:Denk niet dat je die ervaring 1 op 1 kunt vertalen naar alle ouderen en in deze situatie.
_Penotti schreef:Zomaar een voorbeeld hoe we fases in het leven hebben. En daar hoort ook de laatste fase dood bij.
Citaat:Ga eens een rondje doen in het verzorgingshuis, de meeste zijn klaar voor de dood. Die zijn in een levensfase gekomen dat ze daar berusting in hebben.
En ik denk als je gaat vragen daar, wat willen jullie, nog een half jaar leven zonder bezoek, of 3 weken leven, maar wel omringd door je geliefde?
Ik weet hun antwoord wel.
_Penotti schreef:maar het lijkt wel of de dood steeds minder geaccepteerd word, vooral door jongere.
En of alles nog wel te fixen is.
elnienjo schreef:_Penotti schreef:maar het lijkt wel of de dood steeds minder geaccepteerd word, vooral door jongere.
En of alles nog wel te fixen is.
Ik merk dat ik vooral moeite heb met dood door een virus. Okee, als ik bejaard ben en het virus is het laatste zetje, maar niet out of the blue.
Met dood door kanker of een hartinfarct kan ik mij veel beter verzoenen. Wellicht omdat dat gekende doodsoorzaken zijn en een pandemie iets volkomen nieuws is voor onze generatie.
_Penotti schreef:Als jij gezond bent is die kans nu als niet oudere nog steeds erg laag. Niet nihil, maar erg laag.
Als jongere is de kans op overlijden aan kanker nog altijd de grootste.
En onder de 20 aan zelfdoding en verkeersongevallen als ik goed onthouden heb.
PSvanLot schreef:Arabesk schreef:Maurice de hond is geen viroloog, zoals hij ook geen leraar was. Hij dacht het allemaal beter te weten met z'n stomme iPad scholen, die één grote mislukking zijn geworden. Niet teveel waarde hechten aan de uitspraken van deze man. Ook met peilingen bij verkiezingen zit hij vaak zat ernaast.
Ik zou sowieso niet teveel waarde hechten aan de uitspraken en onderzoeken van deze man. Hij heeft van teveel dingen 'verstand'...
SusanH schreef:Ik moest gisteren ineens hier aan denken. Hoe kan het dat het virus zo om zich heen grijpt in vooral verzorgingshuizen. Maar dat je van besmettingen waar andere mensen noodgedwongen dicht op elkaar wonen, zoals AZC's, gevangenissen, huizen waar mensen met een beperking wonen, GGZ, toch weinig hoort. Zijn daar dan echt minder besmettingen? Of is er iets anders aan de hand? Wij hebben in de VG zorg (gelukkig!!) tot nu toe weinig besmettingen in de instelling. Waar ik werk helemaal geen 1 besmetting. Terwijl de bewoners die hier wonen niet allemaal binnen blijven, dus potentieel meer risico op besmetting in huis halen.
SusanH schreef:Ik moest gisteren ineens hier aan denken. Hoe kan het dat het virus zo om zich heen grijpt in vooral verzorgingshuizen. Maar dat je van besmettingen waar andere mensen noodgedwongen dicht op elkaar wonen, zoals AZC's, gevangenissen, huizen waar mensen met een beperking wonen, GGZ, toch weinig hoort. Zijn daar dan echt minder besmettingen? Of is er iets anders aan de hand? Wij hebben in de VG zorg (gelukkig!!) tot nu toe weinig besmettingen in de instelling. Waar ik werk helemaal geen 1 besmetting. Terwijl de bewoners die hier wonen niet allemaal binnen blijven, dus potentieel meer risico op besmetting in huis halen.
PSvanLot schreef:Ik ben heel benieuwd, als wanneer het virus weer op gaat spelen, in hoeverre je de ondernemers en de burgers terug in de stand van afgelopen april gaat krijgen.
Ik denk dat je dat echt niet meer voor elkaar gaat krijgen.
_Penotti schreef:SusanH schreef:Ik moest gisteren ineens hier aan denken. Hoe kan het dat het virus zo om zich heen grijpt in vooral verzorgingshuizen. Maar dat je van besmettingen waar andere mensen noodgedwongen dicht op elkaar wonen, zoals AZC's, gevangenissen, huizen waar mensen met een beperking wonen, GGZ, toch weinig hoort. Zijn daar dan echt minder besmettingen? Of is er iets anders aan de hand? Wij hebben in de VG zorg (gelukkig!!) tot nu toe weinig besmettingen in de instelling. Waar ik werk helemaal geen 1 besmetting. Terwijl de bewoners die hier wonen niet allemaal binnen blijven, dus potentieel meer risico op besmetting in huis halen.
Omdat de mensen in een verzorgingstehuis ziek zijn en vaak op leeftijd op al die andere plaatsen niet.
Meer dan logisch dus.
Arabesk schreef:Maurice de hond is geen viroloog, zoals hij ook geen leraar was. Hij dacht het allemaal beter te weten met z'n stomme iPad scholen, die één grote mislukking zijn geworden. Niet teveel waarde hechten aan de uitspraken van deze man. Ook met peilingen bij verkiezingen zit hij vaak zat ernaast.