Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:42

Telt het bord 'einde bebouwde kom' missen waardoor je 50 blijft rijden waar je 70 mag ook? :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 12:55

Als je de weg niet goed kent en zoekende bent ( maar dan natuurlijk niet 20 km p/u langzamer)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:04

Ineke2 schreef:
Als je de weg niet goed kent en zoekende bent ( maar dan natuurlijk niet 20 km p/u langzamer)

Neem aan dat autowegen en snelwegen gewoon overzichtelijk zijn, hoe moet je daar zoekende zijn?

Weersomstandigheden zijn logisch, daar moet je voor de veiligheid je snelheid op aanpassen.

Maar voorbeeldje, als het ontzettend dichte mist is, en jij gaat 20 km rijden waar 80 toegestaan is op een 1 baans weg, dan ben je levensgevaarlijk bezig. Er zal maar een vrachtwagen achter je rijden met 50km pu, die rijd zo op je in. Je moet wel logisch blijven nadenken over de veiligheid.

Ik heb wel eens echt in dichte mist gereden, je zag ca 2 meter voor je koplampen. Dan nog rijd ik 50/60 km, dit was op de snelweg. En ook hier reden toen mensen zo langzaam dat het gewoon gevaarlijk is.

Om nog maar te zwijgen over wanneer er sneeuw is gevallen… mensen gaan remmen, extreem langzaam rijden etc dat niet alleen henzelf maar ook andere in gevaar brengt. Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat je nooit moet remmen voor sneeuw of gladheid maar op je motor moet remmen. Gas loslaten, terug schakelen etc. Er komen kettingbotsingen door dit soort acties.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 13:06

In heb het natuurlijk over binnen de bebouwde kom.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:08

Ineke2 schreef:
In heb het natuurlijk over binnen de bebouwde kom.

Daar zou ik minder problemen mee hebben, iedereen is daar wel eens zoekende, zolang je maar niet achterlijk langzaam rijdt, opeens gaat remmen en op tijd je richting aan zet :') want dat zijn acties die zoekende bestuurders wel vaak doen die gewoon gevaarlijk kunnen zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:12

Maar dan neem je ook wel een heel extreem voorbeeld. Ik denk niet dat er zoveel mensen 20 rijden op een 80-weg. Maar 60 zou toch nog perfect moeten kunnen zonder meteen een ongeluk. Als achterligger vloek je dan eens (veelvuldig als het moet), maar je gaat toch niet bumperkleven, laat staan achterop inrijden?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:32

Gini schreef:
Wat zijn geldige redenen om onder de maximumsnelheid te rijden?

Bij bijvoorbeeld dichte mist, gladheid of hevige neerslag wordt toch ernstig aangeraden je snelheid aan te passen.
Lijkt me verstandig om dat dan ook te doen.
En met “aanpassen” wordt dan ook weer niet bedoeld dat je 20 moet gaan rijden waar je 60 of 80 mag, dat lijkt me logisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:42

Rennie89 schreef:
Ineke2 schreef:

Neem aan dat autowegen en snelwegen gewoon overzichtelijk zijn, hoe moet je daar zoekende zijn?

Weersomstandigheden zijn logisch, daar moet je voor de veiligheid je snelheid op aanpassen.

Maar voorbeeldje, als het ontzettend dichte mist is, en jij gaat 20 km rijden waar 80 toegestaan is op een 1 baans weg, dan ben je levensgevaarlijk bezig. Er zal maar een vrachtwagen achter je rijden met 50km pu, die rijd zo op je in. Je moet wel logisch blijven nadenken over de veiligheid.

Ik heb wel eens echt in dichte mist gereden, je zag ca 2 meter voor je koplampen. Dan nog rijd ik 50/60 km, dit was op de snelweg. En ook hier reden toen mensen zo langzaam dat het gewoon gevaarlijk is.

Om nog maar te zwijgen over wanneer er sneeuw is gevallen… mensen gaan remmen, extreem langzaam rijden etc dat niet alleen henzelf maar ook andere in gevaar brengt. Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat je nooit moet remmen voor sneeuw of gladheid maar op je motor moet remmen. Gas loslaten, terug schakelen etc. Er komen kettingbotsingen door dit soort acties.

Hahahahahahahha als er hele dichte mist is en ik ken de weg niet of ik zie niets dan ga ik op een 80 km weg toch echt wel heel langzaam rijden. Komt op zeg. Die vrachtwagen ziet ook niets dis die moet ook voetje van gaspedaal halen.

Ooit in België in Noodweer terecht gekomen op autosnelweg. We leken allemaal wel boten zoveel water. Iedereen reed 40 km en er was dus niets aan de hand. Een boom viel om voor mijn voorganger en iedereen stond gelijk stil, hield paar seconde adem in van schrik, en mooi ritsend mochten de auto voor ons en wij naar links ritsen en reden we allemaal weer met 40 km verder. Nog nooit zoiets meegemaakt. Maar vanwege aangepast rijgedrag en beleefdheid iedereen was het toch nog veilig rijden.

Mist is totaal niet gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het als iedereen gewoon maar hard blijft rijden. Als je niets ziet dan moet je aanpassen en desnoods 20 km rijden. Ik vind deze redenatie echt niet ok hoor!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:48

Gini schreef:
Maar dan neem je ook wel een heel extreem voorbeeld. Ik denk niet dat er zoveel mensen 20 rijden op een 80-weg. Maar 60 zou toch nog perfect moeten kunnen zonder meteen een ongeluk. Als achterligger vloek je dan eens (veelvuldig als het moet), maar je gaat toch niet bumperkleven, laat staan achterop inrijden?

Daarom zeg ik dat 50/60 prima is onder die weersomstandigheden. Maar het zal je verbazen hoe mensen rijden in extreem weer… ik kwam een keer niet thuis komen omdat de hele snelweg vol stond met 20km rijdend verkeer vanwege sneeuw… ben toen bij een collega blijven slapen…
of dat ik opeens moest uitwijken in de nacht met dichte mist omdat iemand achterlijk langzaam reed… of dat ik mij lens schrok omdat iemand vanwege remmen in de sneeuw op mijn baan terecht kwam met koplampen naar mij toe met sneeuw…

Pien, 50/60 rijden waar 80/100/120/130 toegestaan is , is prima en veilig met mist. 20 km per uur is dat niet want de rest zal dit ook niet rijden. Ik heb vaak genoeg in extreem weer gereden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:54

Ik heb met sneeuw ook wel eens 20km/u gereden op een snelweg.
Met z'n allen in dat ene spoor achter de voorste held aan die dat spoor voor ons trok.
En iedereen die vond dat het wel erg langzaam ging en probeerde in te halen over de nog niet spoor gereden linkerbaan, glibberde vanzelf terug in het spoor achter de voorste aan, want het was gewoon echt niet te doen, harder dan 20 als je door de verse vallende sneeuw als eerste een spoor moest maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:56

Ik heb vaak genoeg in extreem weer gereden, zo extreem dat mensen en masse de autosnelweg af gingen. Met sneeuw ook in de Ardennen. Laten rollen met 20 km rondom Malmedy was het enige zinvolle. Ik vind je adviezen erg gevaarlijk en ja niet met alle slechte weersomstandigheden moet je gelijk op de rem.
Wat je tevens ook vergeet dat als ik met de SUV rijd ik een totaal andere auto onder mijn komt heb als de 107. Met alles, de dunne bandjes, de gevoeligheid voor wind etc. Als je de snelheid daar niet op aan past vlieg je zo uit de bocht. Die SUV kan veel meer hebben. En ook dat vergeten mensen. Niet iedereen heeft een SUV he!!
Ik hoop jou nooit tegen te komen als het echt bal is. En dat meen ik serieus.

Eens met Marije dus.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:58

Marije_jiplover schreef:
Met z'n allen in dat ene spoor achter de voorste held aan die dat spoor voor ons trok.
En iedereen die vond dat het wel erg langzaam ging en probeerde in te halen over de nog niet spoor gereden linkerbaan, glibberde vanzelf terug in het spoor achter de voorste aan, want het was gewoon echt niet te doen, harder dan 20 als je door de verse vallende sneeuw als eerste een spoor moest maken.

Ik heb om die reden goede winterbanden onder mijn auto zitten vanaf oktober :Y) ik pak die verse sneeuw wel hoor haha. Ben meestal degene die vooraan rijd. Vind het nog leuk ook :')

Edit
Pien, ik denk dat menig mensen juist van mij kunnen leren :+ ik pas mij aan aan de weersomstandigheden maar ga geen 20 km rijden waar 50/60 gewoon veilig en verantwoord is met mist. Nogmaals, daar creëer je kettingbotsingen mee.

Ik heb nog nooit een ongeluk gemaakt óf veroorzaakt en houd altijd rekening met de rest van het verkeer. Voorbeeldje; ik zag gisteren een vrachtwagen achter een autootje rijden die 50/60km pu reed op een 80km weg, vrachtauto was zwaar beladen en zat er echt bijna in. Ik seinde naar de vrachtwagen dat deze voor mij mocht inhalen en blij dat die was… remweg is geen grap. En nee, geen slechte weersomstandigheden ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 07-11-24 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:59

Als jij vol moet remmen met dichte mist omdat jij je voorganger niet optijd ziet, heb je dus te hard gereden of niet goed geanticipeerd.
Er kan ook iemand met pech staan..

Marije_jiplover

Ik heb ook winterbanden, maar het was gewoon echt niet te doen.
Ik kom liever later thuis dan niet thuis of met blikschade :+

Goof

Winterbanden zijn helpend, maar niet zaligmakend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:03

Rennie89 schreef:
Gini schreef:

Daarom zeg ik dat 50/60 prima is onder die weersomstandigheden. Maar het zal je verbazen hoe mensen rijden in extreem weer… ik kwam een keer niet thuis komen omdat de hele snelweg vol stond met 20km rijdend verkeer vanwege sneeuw… ben toen bij een collega blijven slapen…
of dat ik opeens moest uitwijken in de nacht met dichte mist omdat iemand achterlijk langzaam reed… of dat ik mij lens schrok omdat iemand vanwege remmen in de sneeuw op mijn baan terecht kwam met koplampen naar mij toe met sneeuw…

Ik had over de mist heen gelezen, ik dacht in normale omstandigheden. Mijn excuses.

Nu, met extreme weersomstandigheden ben ik eigenlijk juist nog vergevingsgezinder wat betreft traag rijden. Het wordt pas onveilig wanneer iemand over zijn kunnen gaat rijden alleen om achterliggers te pleasen.
Als echt de hele snelweg 20 km per uur rijdt, zou het zo maar eens kunnen dat dat het veiligste is. Iemand die dan met 60 komt aanvliegen is het gevaar, niet de traagrijdende meute.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:06

Gini schreef:
Rennie89 schreef:

Ik had over de mist heen gelezen, ik dacht in normale omstandigheden. Mijn excuses.

Nu, met extreme weersomstandigheden ben ik eigenlijk juist nog vergevingsgezinder wat betreft traag rijden. Het wordt pas onveilig wanneer iemand over zijn kunnen gaat rijden alleen om achterliggers te pleasen.
Als echt de hele snelweg 20 km per uur rijdt, zou het zo maar eens kunnen dat dat het veiligste is. Iemand die dan met 60 komt aanvliegen is het gevaar, niet de traagrijdende meute.

Uiteraard pas je de snelheid aan aan de rest van het verkeer. Ik ga ook geen 60 rijden als iedereen 20 rijd. Maar als jij als enige 20 rijd waar de rest wel 60 rijd dan ben jij degene die gevaarlijk is. Ik reed overigens vooral midden in de nacht, wanneer het dus rustig was (en je de meeste mist had).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:12

Of die persoon kent de grenzen van zijn auto bij extreem weer. Beter dat die 20 rijdt (met vier knipperlichten aan dan wel), dan dat die even verderop de grip verliest en een nog veel erger ongeluk veroorzaakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:14

Ik reed vorige week ook ineens in zeer dichte mist. Was wel plaatselijk, maar ik vond het toch even spannend.
Gister iemand met schemer en bijna donkerte die zijn lampen uit had staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:17

Gini schreef:
Of die persoon kent de grenzen van zijn auto bij extreem weer. Beter dat die 20 rijdt (met vier knipperlichten aan dan wel), dan dat die even verderop de grip verliest en een nog veel erger ongeluk veroorzaakt.

Ik heb het over mist hé :Y) niet gladheid. Dan is het begrijpelijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:19

Ik heb eens 30 op de snelweg gereden van Wijchen naar huis met sneeuw...wij reden bijna allemaal 30 maar zo af en toe kwam een idioot in een BMW/Mercedes/Audi ons met het dubbele voorbij. Sorry maar ik vind dat gevaarlijk als de sneeuw met bakken uit de hemel komt.

Wat iemand anders ook al zei, ik kom liever laat thuis dan niet of met letsel...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:23

Rennie89 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik heb om die reden goede winterbanden onder mijn auto zitten vanaf oktober :Y) ik pak die verse sneeuw wel hoor haha. Ben meestal degene die vooraan rijd. Vind het nog leuk ook :')

Edit
Pien, ik denk dat menig mensen juist van mij kunnen leren :+ ik pas mij aan aan de weersomstandigheden maar ga geen 20 km rijden waar 50/60 gewoon veilig en verantwoord is met mist. Nogmaals, daar creëer je kettingbotsingen mee.

Ik heb nog nooit een ongeluk gemaakt óf veroorzaakt en houd altijd rekening met de rest van het verkeer. Voorbeeldje; ik zag gisteren een vrachtwagen achter een autootje rijden die 50/60km pu reed op een 80km weg, vrachtauto was zwaar beladen en zat er echt bijna in. Ik seinde naar de vrachtwagen dat deze voor mij mocht inhalen en blij dat die was… remweg is geen grap. En nee, geen slechte weersomstandigheden ;)

Rennie, ik ben 66 jaar en op mijn 18 de in een keer mijn rijbewijs gehaald en altijd heel heel erg veel gereden . Ik ben dankbaar (totaal niet trots) dat ik nog nooit een ongeluk heb gehad of ongelukje en dus al 48 jaar erg veel op de weg ben (geweest). Dus ik heb veel ervaring. En ja je moet echt niet gelijk op de rem gaan staan, maar ook niet zomaar gas geven of te hard rijden. Hoi gewoon rekening met mensen die bv geen winterbanden hebben of nog niet zoveel rijervaring hebben. Ben gewoon een beetje lief en dan komt het allemaal goed.

Ik doe trouwens ook veel op intuïtie. Ooit in een verschrikkelijk noodweer gereden in Luxemburg. Eentje die ik nooit zal vergeten. Alles vloog de weg af en parkeerde op de vluchtstrook. Zeer rustig reed ik door met de wagen vol geladen met mijn kindjes. Die keken ook goed mee. Ik had geen goed gevoel bij de weg afgaan.

Na 5 km was de zon er en was het over en na een kwartier waren we op de camping. Komen 's avonds mensen aangereden die heel lang gewacht hadden op beter weer. De hele dag bleken die in het noodweer gezeten te hebben aan de kant van de weg.
Dus ik ben echt geen watje. Maar ik ga wel altijd voor ieders veiligheid en ben erg relaxed achter het stuur.

En wat jij doet om de vrachtwagen te laten inhalen doe ik ook in die situatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:34

Rennie89 schreef:
Gini schreef:

Ik heb het over mist hé :Y) niet gladheid. Dan is het begrijpelijk.

Dan ook. Aan overmoedige mensen heb je niets in het verkeer. Knipperlichten aan en 20 rijden als die niet harder durft. Als een achterligger dat niet ziet en er vol achterop klapt of heel hard moet uitwijken, dan is de mist te dicht om 60 te kunnen rijden. Er kan namelijk ook een stilstaande file voor je staan, dat is nog trager dan 20 per uur.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:41

@ Pien; Maar ik heb het specifiek over mist. Om dan 20km te gaan rijden is gewoon gevaarlijk, je kan er vanuit gaan dat de rest rond de 50 rijd (midden in de nacht) en dat vraagt om ongelukken. Ik pas mij aan op het verkeer en houd rekening met rare manoeuvres.

Ik reed een x op de A12 en zag in de verte vele auto’s op de vluchtstrook staan, dus extra alert. Ik zie een auto vlak voor mij roekeloos uitwijken en raakt een bumper die midden op de snelweg ligt, ik wijk rustig uit, zet alarm lichten aan voor achterliggers en rijd door. Gewoon een kwestie van vooruit blijven kijken en je verstand behouden. Ik gooi altijd mijn alarmlichten aan als ik op langzaamrijdend verkeer af rijd voor mijn achterliggers. Het laatste wat ik wil is in een ongeluk terecht komen. Maar ik ben ook van mening dat je wel moet doorrijden als dit verantwoord is en veilig kan. Pas je aan aan de situatie waar je in zit op dat moment.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:49

Hier had ik vanochtend op een drukke rotonde een Tesla die hem er nog even voor wilde gooien terwijl ik al was begonnen met hem te passeren (ik reed op de rotonde en hij stond ervoor te wachten). Dacht hem er even snel tussen te proppen omdat het langzaam rijdend was. Heb getoeterd en mijn handen omhoog gegooid en hem aangekeken van 'wat wil je dan', want ik heb gewoon voorrang. Pummel. :')

En later op de route (moest bijna 100km rijden). Rechtsaf twee banen voor de autoweg op te gaan, ik stond op de linkerbaan. Zodra je de bocht om bent moet je ritsen voor het invoegen. Dus de auto voor mij gaat netjes voor een auto, ik hou snelheid vast om achter die auto te kunnen. Maar de auto die daar weer achter zat liet zijn gas maar niet los -O- of hij snapt niet hoe ritsen werkt, of hij zat gewoon niet op te letten. Werd weer een toeter en een stuk verdrijvingsvlak, want ik kon er gewoon niet tussen.

Ik merk echt als ik met mijn auto rij (VW Polo, 2004) dat ik een stuk minder respect van andere weggebruikers krijg dan in de leasewagen van mijn vriend (Skoda Octavia, sportmodel dus coole zwarte details enz, you get the image - van dit jaar mei). Moet echt zo vaker knokken om een plekje terwijl ik echt niet anders rij dan in die Skoda, behalve dan dat ik er in mijn eigen auto meer rekening mee hou dat hij niet zo hard gaat. 1.4 75pk weegt niet op tegen een 1.5T met 150pk natuurlijk. :+