
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ineke2 schreef:Als je de weg niet goed kent en zoekende bent ( maar dan natuurlijk niet 20 km p/u langzamer)
Ineke2 schreef:In heb het natuurlijk over binnen de bebouwde kom.
Gini schreef:Wat zijn geldige redenen om onder de maximumsnelheid te rijden?
Rennie89 schreef:Ineke2 schreef:Als je de weg niet goed kent en zoekende bent ( maar dan natuurlijk niet 20 km p/u langzamer)
Neem aan dat autowegen en snelwegen gewoon overzichtelijk zijn, hoe moet je daar zoekende zijn?
Weersomstandigheden zijn logisch, daar moet je voor de veiligheid je snelheid op aanpassen.
Maar voorbeeldje, als het ontzettend dichte mist is, en jij gaat 20 km rijden waar 80 toegestaan is op een 1 baans weg, dan ben je levensgevaarlijk bezig. Er zal maar een vrachtwagen achter je rijden met 50km pu, die rijd zo op je in. Je moet wel logisch blijven nadenken over de veiligheid.
Ik heb wel eens echt in dichte mist gereden, je zag ca 2 meter voor je koplampen. Dan nog rijd ik 50/60 km, dit was op de snelweg. En ook hier reden toen mensen zo langzaam dat het gewoon gevaarlijk is.
Om nog maar te zwijgen over wanneer er sneeuw is gevallen… mensen gaan remmen, extreem langzaam rijden etc dat niet alleen henzelf maar ook andere in gevaar brengt. Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die niet weten dat je nooit moet remmen voor sneeuw of gladheid maar op je motor moet remmen. Gas loslaten, terug schakelen etc. Er komen kettingbotsingen door dit soort acties.
Gini schreef:Maar dan neem je ook wel een heel extreem voorbeeld. Ik denk niet dat er zoveel mensen 20 rijden op een 80-weg. Maar 60 zou toch nog perfect moeten kunnen zonder meteen een ongeluk. Als achterligger vloek je dan eens (veelvuldig als het moet), maar je gaat toch niet bumperkleven, laat staan achterop inrijden?
Marije_jiplover schreef:Ik heb met sneeuw ook wel eens 20km/u gereden op een snelweg.
Met z'n allen in dat ene spoor achter de voorste held aan die dat spoor voor ons trok.
En iedereen die vond dat het wel erg langzaam ging en probeerde in te halen over de nog niet spoor gereden linkerbaan, glibberde vanzelf terug in het spoor achter de voorste aan, want het was gewoon echt niet te doen, harder dan 20 als je door de verse vallende sneeuw als eerste een spoor moest maken.
Rennie89 schreef:Gini schreef:Maar dan neem je ook wel een heel extreem voorbeeld. Ik denk niet dat er zoveel mensen 20 rijden op een 80-weg. Maar 60 zou toch nog perfect moeten kunnen zonder meteen een ongeluk. Als achterligger vloek je dan eens (veelvuldig als het moet), maar je gaat toch niet bumperkleven, laat staan achterop inrijden?
Daarom zeg ik dat 50/60 prima is onder die weersomstandigheden. Maar het zal je verbazen hoe mensen rijden in extreem weer… ik kwam een keer niet thuis komen omdat de hele snelweg vol stond met 20km rijdend verkeer vanwege sneeuw… ben toen bij een collega blijven slapen…
of dat ik opeens moest uitwijken in de nacht met dichte mist omdat iemand achterlijk langzaam reed… of dat ik mij lens schrok omdat iemand vanwege remmen in de sneeuw op mijn baan terecht kwam met koplampen naar mij toe met sneeuw…
Gini schreef:Rennie89 schreef:Daarom zeg ik dat 50/60 prima is onder die weersomstandigheden. Maar het zal je verbazen hoe mensen rijden in extreem weer… ik kwam een keer niet thuis komen omdat de hele snelweg vol stond met 20km rijdend verkeer vanwege sneeuw… ben toen bij een collega blijven slapen…
of dat ik opeens moest uitwijken in de nacht met dichte mist omdat iemand achterlijk langzaam reed… of dat ik mij lens schrok omdat iemand vanwege remmen in de sneeuw op mijn baan terecht kwam met koplampen naar mij toe met sneeuw…
Ik had over de mist heen gelezen, ik dacht in normale omstandigheden. Mijn excuses.
Nu, met extreme weersomstandigheden ben ik eigenlijk juist nog vergevingsgezinder wat betreft traag rijden. Het wordt pas onveilig wanneer iemand over zijn kunnen gaat rijden alleen om achterliggers te pleasen.
Als echt de hele snelweg 20 km per uur rijdt, zou het zo maar eens kunnen dat dat het veiligste is. Iemand die dan met 60 komt aanvliegen is het gevaar, niet de traagrijdende meute.
Rennie89 schreef:Marije_jiplover schreef:Ik heb met sneeuw ook wel eens 20km/u gereden op een snelweg.
Met z'n allen in dat ene spoor achter de voorste held aan die dat spoor voor ons trok.
En iedereen die vond dat het wel erg langzaam ging en probeerde in te halen over de nog niet spoor gereden linkerbaan, glibberde vanzelf terug in het spoor achter de voorste aan, want het was gewoon echt niet te doen, harder dan 20 als je door de verse vallende sneeuw als eerste een spoor moest maken.
Ik heb om die reden goede winterbanden onder mijn auto zitten vanaf oktoberik pak die verse sneeuw wel hoor haha. Ben meestal degene die vooraan rijd. Vind het nog leuk ook
Edit
Pien, ik denk dat menig mensen juist van mij kunnen lerenik pas mij aan aan de weersomstandigheden maar ga geen 20 km rijden waar 50/60 gewoon veilig en verantwoord is met mist. Nogmaals, daar creëer je kettingbotsingen mee.
Ik heb nog nooit een ongeluk gemaakt óf veroorzaakt en houd altijd rekening met de rest van het verkeer. Voorbeeldje; ik zag gisteren een vrachtwagen achter een autootje rijden die 50/60km pu reed op een 80km weg, vrachtauto was zwaar beladen en zat er echt bijna in. Ik seinde naar de vrachtwagen dat deze voor mij mocht inhalen en blij dat die was… remweg is geen grap. En nee, geen slechte weersomstandigheden
Rennie89 schreef:Gini schreef:Of die persoon kent de grenzen van zijn auto bij extreem weer. Beter dat die 20 rijdt (met vier knipperlichten aan dan wel), dan dat die even verderop de grip verliest en een nog veel erger ongeluk veroorzaakt.
Ik heb het over mist héniet gladheid. Dan is het begrijpelijk.