Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:41

Grootse plannen moestuin! Tipje: lees je even in over beton als stalvloer voor schapen. Ik weet dat men er hier geen groot fan van is en het anders in ieder geval behandeld word met het een ander om zieke dieren te voorkomen maar ik kan me zo even niet meer voor de geest halen hoe het ook alweer precies zat. (Niet opgeslagen want niet van toepassing op ons :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:48

Oh goed dat je dat zegt! Momenteel zijn het klinkers dus die kunnen ook wel prima blijven liggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:03

Is het normaal dat bij kuikens van nog geen week nu vleugel veren uitrollen. 3 Hebben bevederde poten gekregen en dat zijn natuurlijk ook de lichtste van de 3. Zoals ik kan zien zijn het 6 hennetjes, maar bij 1 twijfel ik (gelijk een de lichte en die gaan weg).

Ben benieuwd wat voor kleurtjes te voorschijn gaan komen. Binnenkort 5 raszuivere Sussex rood porselein kuikens halen. Eindelijk raszuivere Sussex nu alleen wel de twijfel ga ik door met de raszuivere of ga ik gewoon mixen met huidige kippen. Zit eraan te denken om de raszuivere pootring te geven en daarmee langzaam mee verder te gaan. Denk dat er best wel een markt is voor raszuiver Sussex aangezien hier in de omgeving voornamelijk kruisingen aangeboden word.

En nog geen week oud en het zijn nu al een stel smeerpoetsen. :') Vandaag hok maar weer voorzien van nieuwe kranten. :')

Leuk Moestuin klink als super leuke en goede plannen. *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:56

<3

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:58

Grote plannen moestuin!

Schattig die kuikentjes <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:09

Vleugelveren gaan hard bij kuikens, rest wat langzamer. Ze zitten zo rond de 8 weken geheel in de veren en ze zijn dan ook fors groter, dus dan moeten ze snel beginnen. Het fluffy gele paaskuiken verdwijnt dus heel rap.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:10

Marcella schreef:
Is het normaal dat bij kuikens van nog geen week nu vleugel veren uitrollen. 3 Hebben bevederde poten gekregen en dat zijn natuurlijk ook de lichtste van de 3. Zoals ik kan zien zijn het 6 hennetjes, maar bij 1 twijfel ik (gelijk een de lichte en die gaan weg).

Ben benieuwd wat voor kleurtjes te voorschijn gaan komen. Binnenkort 5 raszuivere Sussex rood porselein kuikens halen. Eindelijk raszuivere Sussex nu alleen wel de twijfel ga ik door met de raszuivere of ga ik gewoon mixen met huidige kippen. Zit eraan te denken om de raszuivere pootring te geven en daarmee langzaam mee verder te gaan. Denk dat er best wel een markt is voor raszuiver Sussex aangezien hier in de omgeving voornamelijk kruisingen aangeboden word.

En nog geen week oud en het zijn nu al een stel smeerpoetsen. :') Vandaag hok maar weer voorzien van nieuwe kranten. :')

Leuk Moestuin klink als super leuke en goede plannen. *\o/*

Wat bedoel je met uitrollen? Ze krijgen inderdaad heel snel al de eerste beginnetjes van de slagpennen, binnen een paar dagen al.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:14

Gave plannen Moestuin. In Nederland is een vloeistofdichte vloer zover ik weet verplicht bij nieuwe stallen, dus dat zou ik wel checken.

Iets van veertjes op zulke jonge leeftijd is inderdaad normaal. Aan hoe de veren in eerste instantie uitgroeien schijn je ook te kunnen inschatten of het hennen of hanen zijn bij een aantal rassen (allemaal gelijk of met een gedeelte langere pennen).

De vorige eigenaar van Fender heeft contact met mij opgenomen via facebook (zo is ons vorige contact ook verlopen) en een vriendin van haar blijkt geïnteresseerd in Fender. Zij wil hem wel komen halen (ik ben nu autoloos) en ze blijkt recent een beer teruggekregen te hebben die maar gedeeltelijk showgefokt is, dus voor haar niet interessant (zeug kwam drachtig naar haar toe), maar wel heel passend voor mij is. Hij is waarschijnlijk niet teddy-dragend (dus volledig gladhaar) en ik wil van de teddy-genen af, ik vind dat buiten niet ideaal, daarnaast is hij bont en draagt hij wel creme. Hij is geen bloedverwant van Fender, daarmee blijft Sonic dus ook. Ik merkte dat ik het heel lastig vond om afscheid van hem (Sonic) te nemen. Dus daarmee is dat ook opgelost. En tegelijkertijd gaat Fender weer terug de showfok in, wat voor zo'n mooi gebouwde beer ook toch wel mooi is. Verder in principe een ruil met gesloten beurs, excl. een kleine bijdrage in de brandstofkosten. Ik ben dus helemaal gelukkig.

Nu nog Pino en Fred verkopen, ik kan het geld goed gebruiken, al blijft beren verkopen moeizaam. Ze krijgen 3 maanden de tijd.

Vandaag is de broedmachine binnen gekomen. Ik heb nu 7 eieren, dus hoop dat de hennen de komende 5 dagen nog even stevig door gaan leggen. Er kunnen er 30 in mijn machine als het goed is, maar ik wil er zo'n 20 inleggen de eerste keer. Het liefst geen eieren ouder dan 10 dagen, maar eventueel moet ik daar wat op toegeven. De uitkomstpercentages lopen dan wat terug, maar tot 30 dagen is inleggen de moeite waard, mits ze voldoende gekeerd zijn. Ik wil het op maximaal 14 dagen houden.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:05

Waar kopen jullie de fruitbomen? En wat is een lekkere, zoetige, kers?
Wij hebben een gigantische morellen kersenboom in de tuin, maar die vinden wij niet lekker. We willen er nu 1 bij om lekker van te snoepen!

Kuikentjes zijn zo schattig! Ik hoop dat wij dit voorjaar de ren af kunnen maken, dan mag ik ook eindelijk kuikentjes <3
Ik heb al wel gezien dat we de bovenkant buizerd proof moeten maken, want er zit er regelmatig 1 op het hek en op de baklampen van de buurman.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:49

Zodra ik mijn armen en benen weer kan voelen ga ik ook bezig met saaien
(paard is vandaag verhuisd.. Aan de hand 8km een gevecht met een dier van 800kg naar het andere, aangevallen door honden en in het prikkeldraad belandt.. Dus nu mega spierpijn en weinig kracht in mijn handen)
Denk dat ik de bakjes maandag hier binnen krijg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:52

Jeetje Veriye, dat klinkt niet best. Beterschap en hopelijk valt de spierpijn mee.

Sannanasje, ga eens bij Op Goede grond kijken in Zundert. Hebben veel oude rassen staan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:00

Mizora schreef:
Vandaag is de broedmachine binnen gekomen. Ik heb nu 7 eieren, dus hoop dat de hennen de komende 5 dagen nog even stevig door gaan leggen. Er kunnen er 30 in mijn machine als het goed is, maar ik wil er zo'n 20 inleggen de eerste keer. Het liefst geen eieren ouder dan 10 dagen, maar eventueel moet ik daar wat op toegeven. De uitkomstpercentages lopen dan wat terug, maar tot 30 dagen is inleggen de moeite waard, mits ze voldoende gekeerd zijn. Ik wil het op maximaal 14 dagen houden.

Volgens een artikel over machinebroeden uit een pluimveetijdschrift die ik net geleend heb kan je bij te lang bewaren de eieren elke zoveel dagen even een aantal uren in de broedmachine laten opwarmen.
De slechtere uitkomst komt doordat het verval van het embryo dan te ver is. Door de eieren even warm te laten worden en dan rustig weer af te laten koelen laat je de ontwikkeling even weer beginnen waardoor dat verval opgeheven wordt, en je weer een heel aantal dagen kan wachten met het echte broeden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:01

Bedankt! Kan helaas nauwlijks bewegen :+ maar ja in het duits zeggen wij: wer rastet der rostet. Dus als je teveel stilstaat begin je te roesten. Dus nu wel met het huishouden bezig, maar gaat wel langzaam :+

Als jullie in bakkjes zaaien, hebben jullie daar dan speciale lamp voor? Of gewoon op de vensterbank?

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:17

Ik weet niet of ik hier helemaal thuis hoor, want ik heb maar een klein stads tuintje en iedereen lijkt hier een zee van ruimte te hebben.

Maar ik wil dit jaar minimaal 50 dagen uit eigen tuin kunnen eten. Gisteren een begin gemaakt door een klein kasje te bouwen en een deel van de tuin uit te graven.

Afbeelding

Ik wil nog meer tegels verwijderen, er komt een deel in potten en ik ga deels verticaal werken voor kruiden en munt. Dat heb ik vorig jaar ook al gedaan.

En er staat een prachtige grote, maar zieke, perenboom in de tuin. Die is nu twee zomers achter elkaar behandeld en ik hoop dit jaar eindelijk gezond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:38

Veriye beterschap.
Chiren welkom.
Ga nog wel eens poldershoppen in Ottoland voor bomen, maar mag momenteel niet. Heb namelijk geen plek meer voor bomen erbij. :') Deel bomen heb ik ook wel ergens gratis opgehaald en die staan er nu super bij.

Kuikens zijn een klein beetje aan klieren en twijfel nu of ik een grotere bak moet doen of toch nog even wachten. Denk wel dat plaatje omhoog moet. En even afhankelijk van hoeveel hanen en/of hennen erbij zitten van de sussex kuikens, maar zou kunnen dat ik volledig over gaat naar de sussex. Weet alleen niet of ik het kleur zuiver zo kan houden.

Vraag mij wel eens af hoe ze dat vroeger gedaan hebben, want toen werd er echt niet specifiek volgens mij op kleur zuiver gefokt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:18

Hoi hoi, ik lees al heel lang mee maar maak eigenlijk niet echt tijd om te reageren. Nu kom ik wel even binnenvallen met een vraag voor de weckers...

Waar bewaren jullie alle potten?
Onze garage is ruim zat, maar word op een hete zomerdag ook heet. Het scheelt slechts enkele graden met buiten, zowel in de zomer als winter. Dus met 35 graden buiten is het er 31 binnen en het gaat er in de winter net niet vriezer..
Kunnen weckpotten daar tegen of kan ik alles weggooien na de zomer?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:29

Welkom Chiren! Ik ben ook zo begonnen en heb nu ook alleen 75m2 volkstuin. Dus helaas ook niet mega veel ruimte. Maar ik ben al verrast met wat ik alles op 75m2 kwijt kon.

0091: Met hitte weet ik niet. Daar zit ik ook nog mee. Wij hebben een schuurtje die wij willen isoleren (dak is al gedaan, maar muren nog niet)
In huis heb ik echt geen ruimte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:32

Zoals ik laatst begreep bij wecken is hip op Facebook dat het niet uit zou maken. Heb alleen een inpandige berging met dat ik in een seniorenflat woon er flink voor mij gestookt word.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:42

Ik heb een voorraadkast naast de keuken wat eigenlijk een werkkamertje is. Er is maar één raam en er is daar geen vloerverwarming. Omdat het in het huis zit blijft de temperatuur daar heel constant, heel fijn!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:15

Ik heb de potten in de kelder. Onze kelder is relatief koel, maar als het buiten 35 graden is dan is het in de kelder ook wel 25. Ik denk dat geweckt eten best wat kan hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat het op de langere termijn (jaren) niet bevorderlijk is als de temperatuur veel schommelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:38

Volgens mij kan dat geen kwaad. Met wecken heb je al gezorgd dat het bewaard kan worden. En temperatuurschommelingen zijn denk niet nadelig op je vacuüm. Dus dan zou de inhoud gewoon goed moeten blijven. Belangrijkste is denk donker bewaren, als je kleur wilt behouden.

Hier staat wat ingemaakt is in de open voorraadkast in de studeerkamer. De potten vooraan zijn stuk bleker als die middenin staan. Doet niks aan de smaak, ziet er alleen minder lekker uit.

Welkom Chiren. Mooi stuk ook al zo! Zeker gecombineerd met nog wat potten en verticaal tuinieren.

Hier ook geen zee van ruimte hoor (najah ligt eraan of we komend seizoen extra kunnen wegsnoepen van de huisbaas, die roept wel dat ie gaat minderen.. maar nog weinig van te zien :') ). Wel voordeel dat we ook nog een volkstuin van 100m2 hebben voor de vaste planten en fruitstruiken.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:53

Bedankt voor het welkom allemaal!

Ik heb een kleine, relatief koele trapkast waar ik mijn weckpotten bewaar.

Vroeg me eigenlijk af of hier ook meer mensen broden bakken en of jullie dat in de oven doen of een broodbakmachine. Tot nu toe gebruik ik altijd de oven.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:41

Welkom Chiren, hoe klein of groot je bent maakt niet uit. Iedereen doet hier wat hij/zij kan en mogelijk acht :) .

Veriye, wat vervelend zeg.. beterschap! Ik hoop dat je snel weer aan het zaaien kan. Verder zaai ik altijd voor in de vensterbank zolang het nog koud is. Vanaf maart/april ga ik het "koudweerspul" voorzaaien en verhuizen naar de kas (bleekselderij, sla, spinazie etc.) Het "warmweerspul" blijft in de vensterbank tot mei.

0091, ik heb een redelijk grote (maar vochtige) kelder. Daar staat ook de grote vriezer en de dehydrator. Met een ontvochtiger in de kelder erbij gaat het prima. Ik denk dat de schuur wel kan, misschien kan je er een verwarmingselementje bij zetten als het écht heel koud is en koelen als het te warm wordt?

Marcella, kuikens worden altijd een beetje wild zodra ze erachter komen dat ze vleugeltjes hebben :') bereid je voor want dat wordt waarschijnlijk nog erger als ze tegen de 2 weken zitten. Dan moeten ze bij ons ook echt verhuizen naar de grote ren. In huis zijn ze dan niet zo leuk meer _O-

Ik heb het mezelf ook weer lekker moeilijk gemaakt _O- . Afgelopen week kreeg ik de vraag of ik 2 brabanter kriel haantjes die gedumpt waren mee wilde nemen. Nouja die kon ik niet weigeren natuurlijk :'). Ze zijn zó klein vergeleken met de grote kippen dat ik ze echt niet los durf te laten dus we gaan een kippentractor maken voor ze en zodra die af is gaan we op zoek naar 2 brabanter kriel hennetjes. Ik heb verder niks met krieltjes maar ze zijn zo schattig <3 nouja ze mogen blijven, ik heb toch al 12 reuzen en dan kunnen er ook nog wel 4 dwergen bij _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:59

Welkom Chiren!
Beterschap Veriye!

Wij gaan waarschijnlijk komende week donderdag een boerderij gaan bezoeken. Wij zijn bezig met iets waar ik nog even niet over wil uitweiden, maar ik zou aller sinds al willen vragen om even mee te duimen dat dit misschien onze droom mogelijk kan maken :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:12

Hier draaien de duimen zeker voor jullie Moestuin. Onwijs hopen dat het gaat lukken.

@Chiren: Welkom. Een kleine tuin is aan de ene kant inderdaad soms wat moeilijker, maar aan de andere kant houd je wel gemakkelijker het overzicht. Je schrijft dat je 50 dagen uit de tuin wilt eten dit jaar. Is dit groenten, aardappelen + groenten of aardappelen + groenten + vlees?

Want zelfs in een kleine tuin zou je eventueel al dieren voor vlees kunnen houden. Een groepje japanse kwartels (1 haan en ±6 hennen) en 3 konijnen (2 voedsters + 1 ram) zijn ook in woonwijken goed te houden.

Ik heb uit mijn 1.2x1.2m moestuinbak 7.5kg aardappelen gehaald vorig jaar en dat had het dubbele kunnen zijn als ik niet de 75% van de bak al leeggeoogst had (steeds een stukje) voordat ze klaar waren. Ik gebruik daarvoor wel MM-mix.

Vandaag is de vorige eigenaresse inderdaad Fender (mijn cavia fokbeer) komen ophalen, hij blijft eerst een paar weken bij haar, daarna gaat hij naar een vriendin. Ze heeft Dexter hierheen gebracht, dus nu heb ik een verse bloedlijn. Dexter bleek in het echt geen zwartwitte gladhaar te zijn, maar een bruin-creme-wit driekleur! Wel heel donker en maar een ministukje creme (een vlak van 1x1 cm bij zijn kin), maar alsnog echt een driekleur. Dat betekent dat hij samen met de dochters van Fender 50% kans op bruin-creme-wit heeft. Bij de aangekochte zeugen komt er waarschijnlijk weer rood-zwart-wit uit, net als met Fender, want zij dragen blijkbaar geen creme en geen bruin.

Met deze beer hoef ik op zijn vroegst pas november dit jaar nieuw bloed, dat geeft even wat ruimte om dingen op orde te maken.