Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:50

Voor diegene die een zelftest bij niet fit gebruikt of puur alleen om ergens heen te gaan, Delta begint in de neus en Omikron in de keel dus wil je zeker weten of je wel of niet besmettelijk bent is een pcr test beter , ze zijn bezig de zelftesten aan te passen zodat je zelf een keelswap kunt nemen ipv een neusswap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:53

bigone schreef:
Voor diegene die een zelftest bij niet fit gebruikt of puur alleen om ergens heen te gaan, Delta begint in de neus en Omikron in de keel dus wil je zeker weten of je wel of niet besmettelijk bent is een pcr test beter , ze zijn bezig de zelftesten aan te passen zodat je zelf een keelswap kunt nemen ipv een neusswap.

Van een afstandje een roggel in een buisje mikken +:)+ Kunnen we wedstrijden in gaan organiseren *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:54

bigone schreef:

Ah dan heb ik omicron, begon bij mij met keelpijn :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:55

Ja spetter naar lekker in het rond :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:56

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Van een afstandje een roggel in een buisje mikken +:)+ Kunnen we wedstrijden in gaan organiseren *\%/*

WK Klodders spuwen *\o/*

Wel zorgen dat je de wind in de rug hebt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:00

Inderdaad laat ze eens met speekseltesten komen ipv steeds overal stokjes in te moeten steken. Ik moet zeggen dat wij wel zuinig zijn met testen. Alleen bij echt klachten doen we een zelftest. Verder niet, want iedereen om ons heen heeft inmiddels al een booster. Ik denk zelf ook dat het niet meer de vraag is of, maar meer wanneer we het een keer oplopen. En ik let wel wat op, maar ik ga niet meer alles eraan doen om een besmetting te voorkomen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:05

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:06

Huertecilla schreef:
Jeetje Imandra, ik schreef 2 kg/maand als niet te hoog gegrepen compromis met wat ík makkelijk haalbaar vind ;)

Nou als dat al een compromis is... Ja het is haalbaar, maar om de 50% van Nederland die overgewicht heeft allemaal te laten afvallen voor het najaar, zodat er een merkbaar, significant verschil op de IC te merken is? Dát is niet realistisch. Op individueel niveau (als je de motivatie al hebt) is 2kg / mnd een mooi streven.
Maar: als je de motivatie al hebt. Ga die 50% maar eens allemaal zien te motiveren om gezonder te eten en meer te bewegen. Dát is het onrealistische van jouw beargumentatie steeds.

Huertecilla schreef:
Verder vind ík het roepen van verslaving/moeilijk een slap excuus en geen alibi. Het is een kwestie van willen. Bovendien is er voor álles hulp, hulpgroepen. Blijkbaar is de motivatie niet groot genoeg.
Prikken en prikplicht voor ánderen is makkelijker dan zélf gezonder leven. Zó simpel ligt het.

Kan je vinden. Toch is het feitelijk wel zo. Het is niet voor niets een verslaving hè.
Kwestie van willen is zeker een groot onderdeel daarvan, maar als het niet goed lukt (psychologie speelt namelijk een héle grote rol hierin) raak je dat willen/die motivatie al snel kwijt. En dat is niet altijd 'eigen schuld'. Naar een diëtiste stappen of snappen waarom je bijv. overeet/rookt/teveel drinkt is namelijk een flinke en moeilijke stap om te maken, je kan het mensen niet aanrekenen dat dit niet ala minute gebeurd. Ook al zit diëtiste wel in bijv. je zorgpakket (overigens zijn niet alle diëtistes even goed en zitten er behoorlijk wat kwakzalvers tussen die je met een verkeerd afgestemd dieet willen laten afvallen –met juist niet afvallen / bingen / jojo-en tot gevolg, met een nóg slechtere psyche).

Dat de motivatie niet hoog genoeg is, is ook zeker waar. Maar hoe ga je die motivatie erin krijgen? En bespaar me alsjeblieft het "ja maar je moet het zelf doen", want dat is geen realistische oplossing en geen antwoord op mijn vraag. Willen we zoden aan de dijk zetten, moet de overheid of andere grote organisaties flink moeite erin gaan steken (waarvan, door de complexiteit van deze problemen, maar de vraag is hoe effectief alles is). Want waar het op neerkomt is gedragsverandering. En dat is zowat het meest moeilijke om te daadwerkelijk goed en blijvend bewerkstelligen in zo'n situatie.

In de huidige situatie, met voornamelijk zicht en prioriteit op de korte termijn, is vaccineren en boosteren en andere aanvullende maatregelen inderdaad de focus, juist vanwege die eenvoud. Én omdat het bewezen effectieve maatregelen zijn, in tegenstelling tot veel gezondheidsregelingen die men bedenkt.

Huertecilla schreef:
Ondertussen heeft de overgrote meerderheid nauwelijks last van een covid infectie maar moet wel op straffe van sociale uitsluiting een vaccin om zogenaamd de risicogroepen uit de zorg te houden. Zogenaamd want door de genoemde factoren zijn ze toch al de meerderheid in de zorg.

Maar het gaat helemaal niet om de ernst van de besmetting van die overgrote meerderheid. Die mensen met een simpel verkoudheidje zijn het probleem niet. Het is die kleine groep die wél ernstig ziek wordt, maar wél groot genoeg is om flink druk te geven op de zorg. En die kleine groep wordt ziek door besmetting door die grotere groep (want ze zijn zegmaar niet in quarantaine allemaal, en deze kwetsbaren enkel opsluiten is niet ethisch), dus die grote groep, die overgrote meerderheid, zal dus inderdaad óók zijn steentje moeten bijdragen. Krijgt een gezond iemand een auto-ongeluk zonder eigen toedoen, neem ik toch aan dat ze willen dat de zorg ook voor hem/haar kan zorgen en niet alles moet uitstellen omdat de COVID-afdelingen teveel mankracht vragen / gezondheidsmedewerkers een burn-out hebben gekregen of zijn opgestapt door de torenhoge druk.

Huertecilla schreef:
Niet erg netjes om een nota bene door jouzelf als epidemie erkend probleem ´idiote stokpaardjes´te noemen.
Ten eerste betreft het keihard onderbouwde grote risicofactoren nu van nota bene al vóór Covid.
Ten tweede is het jouw méning dat het idiote stokpaardjes zijn.

Maar goed, we waren het al eens dat we het oneens zijn :D

Nee, jouw steeds-weer-terugkomende argumenten zijn idiote stokpaardjes. Niet de pandemie zelf. Of de gezondheidsproblematiek die er heerst. Omdat je óf totaal niet ingaat op antwoorden, óf juist heel selectief zodat jij je blijkbaar niet hoeft uit te leggen en kan hameren op een detail in iemands reactie op jou.

Dat die 'spijker' erin moet is zeker (de spijker is in dit geval het gezonder maken van de NLe bevolking). Maar daar met een knuffelbeer of boomblaadje (take your pick) op slaan zoals jij doet heeft totaal geen zin, dan moet je al die hamer of harde voorwerp zien te vinden zodat je daadwerkelijk verschil kan gaan maken in hoeverre die spijker het hout in gaat.

De risicofactoren zijn er. Onderbouwd. Daar moeten we wat aan doen. Eens. Maar de manier waarop jij er steeds op hamert is compleet nutteloos en zo onrealistisch als wat.
En ja. Dat is mijn mening. En gelukkig mag ik die, net als jij, hebben ;). Hamer gerust door met je knuffelbeer, maar dan blijf ik erop hameren dat die knuffelbeer geen realistisch voorwerp is om te bereiken wat je wil bereiken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:14

bigone schreef:

Als ze nu de PRC testen alleen doen op keel zou wel echt top zijn daar voelde ik toen helemaal niks van. overigens de zelftesten ook maar mijn neus gaat nu steeds open

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:15

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:16

verootjoo schreef:
Winged schreef:
OleJon, zoals je vast merkt is niet iedereen overtuigd van de Great Reset (waaronder ik). Mogelijk zit je hier om deze groep te waarschuwen. Maar die boodschap komt niet over. Dus ja, die zoals jij snap ik wel.

Idd, en ik heb het al zo vaak gevraagd maar ik hoop echt dat ze dan daar het antwoord zal geven op de vraag: ‘wat is er zo verschrikkelijk aan de great reset dat we daar echt bang voor moeten zijn en dus moeten luisteren naar de ‘mensen zoals jij’.

Dat is me nu na al die tijd en zogenaamde waarschuwingen wat telkens een paar loze ballonnetjes lijken te zijn nog steeds niet duidelijk.

Even op Googlen, Dan kom je genoeg tegen.
Het lijkt mij, als je voor iets of ergens heen/of in wil. En daar staat tegen over dat je een prik moet halen om een qr code te houden, dat dat een vorm van controle is? Is toch te gek voor woorden dat er wat tegenover staat om naar de kapper te gaan?
Als ze bijvoorbeeld nou zeggen, je moet 7 dagen per week in een clown
Spak lopen? Anders heb je geen qr code. Wat dan? Doen jullie dat dan ook?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:16

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:17

Naskapower schreef:
Mijn vriend stuurt net dit door, weer een nieuwe variant.

https://m.dw.com/en/new-coronavirus-var ... a-60329823

Dat had ik gisteren al gepost. De Duitse krant die hier al over berichtte, geeft vandaag aan dat er nog weinig reden tot zorg is over deze betreffende variant.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:26

OleJon schreef:
verootjoo schreef:
Idd, en ik heb het al zo vaak gevraagd maar ik hoop echt dat ze dan daar het antwoord zal geven op de vraag: ‘wat is er zo verschrikkelijk aan de great reset dat we daar echt bang voor moeten zijn en dus moeten luisteren naar de ‘mensen zoals jij’.

Dat is me nu na al die tijd en zogenaamde waarschuwingen wat telkens een paar loze ballonnetjes lijken te zijn nog steeds niet duidelijk.

Even op Googlen, Dan kom je genoeg tegen.
Het lijkt mij, als je voor iets of ergens heen/of in wil. En daar staat tegen over dat je een prik moet halen om een qr code te houden, dat dat een vorm van controle is? Is toch te gek voor woorden dat er wat tegenover staat om naar de kapper te gaan?
Als ze bijvoorbeeld nou zeggen, je moet 7 dagen per week in een clown
Spak lopen? Anders heb je geen qr code. Wat dan? Doen jullie dat dan ook?

Ik wil je oprecht voorstellen eens een cursus te volgen "hoe herken ik betrouwbare bronnen". Wat jij zegt en googlet komt niet overeen met de werkelijkheid, en met zo'n cursus zou je beter bestand moeten zijn tegen het vertrouwen op misinformatie.

Zulke 'wat als' redeneringen slaan kant noch wal, dat snap je hopelijk wel? Tuurlijk is een clownspak niet iets waar je over na hoeft te denken, wat dat helpt nergens tegen/mee. De vaccinatie daarentegen is voor maatschappelijk belang. En ook niet iets wat ze met alle plezier invoeren trouwens, die QR-code.

Als ik wil autorijden moet ik een rijbewijs hebben van de overheid. Als ik advocaat wil worden zal ik een diploma moeten hebben. Is dat dwang? Een vorm van controle? Moet dat ook allemaal maar losgelaten worden?

De QR-code is puur alleen een middel om te verifiëren dat je jezelf hebt beschermd tegen COVID. Of dat nu door een natuurlijke besmetting, vaccinatie of PCR-test is. Niets meer, niets minder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:37

bigone schreef:
Wel zorgen dat je de wind in de rug hebt.

Geen zorgen; heb veel gegeten in de menza van de Uni in Leiden.

https://external-content.duckduckgo.com ... f=1&nofb=1

Was in het verleden de rijhal van de Uni trouwens. Gaspard de Saunier gaf daar les. Heb zijn gewéldige, postuum uitgegeven, boek hier (was voor onderzoek voor mijn rijden).
Indrukwekkend levensverhaal ook. Gaf aanleiding tot een geromantiseerd boek over hem; Gaspard des cheveaux. Het lezen waard.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:38

bigone schreef:

Zou je een zelftest die bedoeld is voor je neus ook kunnen gebruiken voor je keel?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:44

Jemig wat veel positieve test zijn er vandaag gemeld :=

Eigenlijk denk ik dat omikrom nog niet eens zo per direct de aanstichter is maar eerder het vieren van kerst en oud en nieuw. Ik zag weinig mensen die maar zich aan de maatregelen hielden als in maximaal 4 personen uitnodigen.

Ik hoop echt dat het daar aan ligt want dat betekend ook dat het hopelijk weer gaat zakken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:50

Jis_ schreef:
Zag laatst een heel interessante docu over onze hele verre voorvaderen. Wij hebben allemaal 2% Neanderthaler in ons (zelden tot 4%). Ontdekt werd dat waar dat Neanderthaler gen zit in je DNA bepaalt hoe ernstig ziek je wordt door een besmetting met Corona. Dit was maar een heel klein onderdeel in de docu, werd verder helaas niet dieper op ingegaan, was/is misschien ook nog niet mogelijk.

Ik denk dat je dit dan wel een interessant artikel vindt:
"A Neanderthal Gene That Protects Us From Covid-19 (Part 14)"
https://www.forbes.com/sites/williamhas ... 1c97223091
Niet heel lichtvoetig leesvoer trouwens.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:50

Zal het morgen eens proberen met het stokje in m’n keel.

Ik hoor om me heen idd heel veel mensen die met O&N besmet zijn geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:53

Zebrastreep schreef:
Jemig wat veel positieve test zijn er vandaag gemeld :=

Eigenlijk denk ik dat omikrom nog niet eens zo per direct de aanstichter is maar eerder het vieren van kerst en oud en nieuw. Ik zag weinig mensen die maar zich aan de maatregelen hielden als in maximaal 4 personen uitnodigen.

Ik hoop echt dat het daar aan ligt want dat betekend ook dat het hopelijk weer gaat zakken.

Ik denk idd ook het feestdagen effect :j

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:02

Dat denk ik ook, gecombineerd met mensen die teruggekomen zijn van wintersport en besmet blijken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:05

Vayo schreef:
Dat denk ik ook, gecombineerd met mensen die teruggekomen zijn van wintersport en besmet blijken.

Dit dus
Massaal op vakantie, wintersport en daagjes weg
En straks allemaal verbaasd zijn.
Iedereen is vrij in eigen keuzes maken m.b.t invulling van vrije tijd, maar dan straks ook niet weer een schuldige gaan zoeken en aanwijzen voor de voortgang van maatregelingen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:05

Ik vindt het ook best egoïstisch al die mensen die perse op wintersport moeten. Mijn zusje moet ook perse voor de lol naar Berlijn een paar dagen.

Al denk ik wel steeds meer zoek het maar uit maar dan ook niet zeuren als je positief getest ergens in een land komt vast te zitten of thuis in quarantaine moet.

Kerst en oud en nieuw had ik al verwacht dat het daarna zou gaan stijgen. Mensen zoeken elkaar toch altijd wel op of het nu mag of niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:08

De een na de ander had Corona van oud en nieuw :P dus ben totaal niet verbaasd over deze cijfers. Ik vind het een wonder dat ik niks had, van het feestje waar ik was waren ook een paar positief maar is het gelukkig bij 10% gebleven. Ik ken er zoveel die in quarantaine zitten of Corona hebben, gelukkig bijna allemaal niet ziek! En ik ben volgens mij nog zieker van m’n booster. :+

Veel die trouwens niet gaan testen bij ggd omdat ze dan geen booster mogen, voor eventueel skiën oid. Dus de cijfers zullen nog een fractie zijn van het werkelijke aantal.

En eerlijk gezegd: het is misschien met zo’n variant als omikron niet eens zo erg als er wat immuniteit komt. Het is nu toch allemaal jeugd.

Ik vraag me trouwens af waarom ze zo verbaasd zijn over lagere opkomst bij de booster, zoveel mensen mogen niet ivm die 3 maanden geleden Corona… rekenen ze dat eigenlijk wel mee? Ik zie dat nooit terug in een artikel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:08

Ik dacht dat we het wijzen naar de vakantie gangers gehad hadden