Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:04

Het vaccin zit er bij de personen die het werkelijk hebben getest er al dik langer dan een jaar misschien wel in. Dan was er met die groep echt wel wat gebeurd hoor :')

En inderdaad als je zwanger bent mag je bijna helemaal niks meer eten. Bijna alles is schadelijk. Alhoewel inderdaad 20 jaar terug denk ik niet dat ze dan zeiden oh niet teveel dit en dat hoor.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:06

996981 schreef:
Ik denk dat daar ook de angst bij veel zwangeren zit om het Corona vaccin te nemen. Paracetamol heeft een héél veilig imago en wordt al jaren gebruikt, ook in de zwangerschap. Zelfs bij paracetamol is er twijfel over de veiligheid voor het ongeboren kindje.

Hoe kunnen we dan zo zeker weten dat het vaccin onschadelijk is?

En waarom denken we dat het vaccin schadelijker is dan het doormaken van Covid tijdens de zwangerschap, of voor de vruchtbaarheid? Ook dat moet op lange termijn nog blijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:08

Dat zorgen maken ligt enorm aan je gyn.
Die van mij maakte zich nergens druk over behalve alcohol.
Franse kaas is helemaal geen probleem, het enige waar een mogenlijk klein Listeria risico zit zijn rauwmelkse kazen maar die krijg je niet eens in een supermarkt buiten Frankrijk.

Dat is ook allemaal helemaal niet relevant.
Feit is dat van geen enkel medicijn of vaccin alles bekend is, ongeacht hoe lang het al op de markt is.
Zelfs van voedsel kennen we niet alle wisselwerkingen.
En hoeveel vrouwen zijn zich bewust dat grapefruit een negatief effect heeft op de pil?

De een eet gewoon zijn tartaar en sushi tijdens de zwangerschap, de ander gaat wellicht op de superveilig toer. Hetzelfde met vaccins, laat mensen toch zelf bepalen of ze iets wel of niet aandurven. Dat gepredik in 2 richtingen is echt niet goed voor de maatschappij
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-09-21 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:08

Omdat men 30 jaar geleden nog niet wist dat bepaalde zaken niet goed waren voor het ongeboren kind? Als ik zie welke beperkingen mijn (schoon)dochters nu hebben, dan is dat meer dan ik vroeger had. Bij ons was het alcohol, roken en de kattenbak verschonen. Van het niet eten van bepaalde kazen en rood vlees was toen totaal nog geen sprake.

Wat inmiddels wél bekend is, is dat behoorlijk wat hoogzwangere vrouwen in het ziekenhuis terecht komen en ook dat er een aantal kinderen voortijd gehaald moesten worden omdat moeders aan de beademing moesten. Corona op zich is dus zeker wel een risico in de zwangerschap.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:11

Miran schreef:
996981 schreef:
Ik denk dat daar ook de angst bij veel zwangeren zit om het Corona vaccin te nemen. Paracetamol heeft een héél veilig imago en wordt al jaren gebruikt, ook in de zwangerschap. Zelfs bij paracetamol is er twijfel over de veiligheid voor het ongeboren kindje.

Hoe kunnen we dan zo zeker weten dat het vaccin onschadelijk is?

En waarom denken we dat het vaccin schadelijker is dan het doormaken van Covid tijdens de zwangerschap, of voor de vruchtbaarheid? Ook dat moet op lange termijn nog blijken.

Dat zeg ik toch niet? Er zijn echter andere manieren om je tegen Corona te beschermen. Ik kan me goed voorstellen dat je als zwangere liever daarvoor kiest

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:11

Dat is ook allemaal helemaal niet relevant.
Feit is dat van geen enkel medicijn of vaccin alles bekend is, ongeacht hoe lang het al op de markt is.
Zelfs van voedsel kennen we niet alle wisselwerkingen.
En hoeveel vrouwen zijn zich bewust dat grapefruit een negatief effect heeft op de pil?[/quote]

Grapefruit is bij eigenlijk bijna alle medicatie niet goed om te gebruiken. Ik denk dat de pil nog meer rommel is (hoeveel meiden zich wel niet depressief voelen en niet weten dat dit door de pil komt. Ik kan erover meepraten voor mij nooit weer de pil).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:12

@sizzle

Grapefruit is bij eigenlijk bijna alle medicatie niet goed om te gebruiken. Ik denk dat de pil nog meer rommel is (hoeveel meiden zich wel niet depressief voelen en niet weten dat dit door de pil komt. Ik kan erover meepraten voor mij nooit weer de pil).[/quote]

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:14

Miran schreef:

Ik dénk dat hun afweging is: Als het schadelijk is en je neemt het vaccin neem je sowieso dus een risico. Terwijl je misschien wel nooit Corona krijgt en als je het wel krijgt misschien geen klachten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:14

MoniqueT schreef:
Omdat men 30 jaar geleden nog niet wist dat bepaalde zaken niet goed waren voor het ongeboren kind? Als ik zie welke beperkingen mijn (schoon)dochters nu hebben, dan is dat meer dan ik vroeger had. Bij ons was het alcohol, roken en de kattenbak verschonen. Van het niet eten van bepaalde kazen en rood vlees was toen totaal nog geen sprake.

Wat inmiddels wél bekend is, is dat behoorlijk wat hoogzwangere vrouwen in het ziekenhuis terecht komen en ook dat er een aantal kinderen voortijd gehaald moesten worden omdat moeders aan de beademing moesten. Corona op zich is dus zeker wel een risico in de zwangerschap.

Dit dus :D :D

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:15

Corona schijnt toch ook de placenta aan te tasten? Zoiets las ik iig pas.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:19

Sizzle schreef:
het enige waar een mogenlijk klein Listeria risico zit zijn rauwmelkse kazen maar die krijg je niet eens in een supermarkt buiten Frankrijk.

Kazen van ongepasteuriseerde melk kun je ook in Nederland gewoon in de supermarkt kopen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:24

996981 schreef:
Als je de vrije keuzes van anderen zo sterk aantrekt lijkt me dat echt zwaar. Iedere dag sterven duizenden mensen. Veel aan redenen waar ze invloed op hadden. Dat is erg, maar onoverkomelijk. Als nabestaande kun je jezelf dan ook in medelijden verdrinken met “had hij maar” of je kunt je er mee verenigen dat er geleefd is volgens de manier waarin de overledene geloofde. Het is verschrikkelijk als iemand dat met zijn leven moet bekopen, maar het lijkt me veel erger om te leven met de gedachte dat iemand gedwongen is geweest keuzes te maken die niet goed voelden.

Ik vind veel mensen egoïstisch daarin. Wie zijn wij om te bepalen welke keuzes een ander moet maken? Ook als dat de meest rationele keuze is?

Liever iets korter leven maar een leven geleefd hebben waar ik mij goed bij voelde, dat bij mij paste en waar ik gelukkig van werd, dan zo verstandig mogelijk leven, om de tijd op aarde te rekken. Geluk zit hem voor mij in de kwaliteit, niet in kwantiteit. Ik hoop dat mijn ooit nabestaande er ook zo in staan.

Het verliezen van dierbaren is heel erg. Maar ook “gewoon” onderdeel van het leven. De dood kun je niet voorkomen. Vroeg of laat komt hij voor iedereen

Edit: typo’s
wat een dood doener weer....
Heb jij uberhoupt al verlies van naasten mee gemaakt? Vader..moeder...broer..je geliefde...kind???? Mensen waar je enorm veel van houd en die dichtbij je zijn?
Geloof me, je leven word daarna nooit meer hetzelfde.
En dan zeg je dit soort dingen ook niet meer zo laconiek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:33

Sizzle schreef:
Wisselwerking met niet direct relevante medicatie wordt zelden vast vooraf onderzocht, dus geen idee waar je die fantasie vandaan hebt.

Dat dus.
Verder valt veel van de reumamedicatie (reuma=(steriele) ontstekingsreactie in o.a. gewrichten) onder de immunosuppressiva. Interacties daarmee worden in de regel juist wel scherp gemonitord.
Dat is ook een van de redenen waarom deze groep immuungecompromitteerde patiënten wordt meegenomen in het beleid voor een derde prik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:34

Popstra schreef:
wat een dood doener weer....
Heb jij uberhoupt al verlies van naasten mee gemaakt? Vader..moeder...broer..je geliefde...kind???? Mensen waar je enorm veel van houd en die dichtbij je zijn?
Geloof me, je leven word daarna nooit meer hetzelfde.
En dan zeg je dit soort dingen ook niet meer zo laconiek.

Dat je leven na het verlies van een dierbare nooit meer hetzelfde is verandert toch niks aan mijn ideeën over het leven en de dood. Ik vind niet dat ik iemands keuzes moet gaan beïnvloeden, omdat ik zelf anders verdrietig ben. Mijn oom wilde niet meer leven. Moet ik hem verplichten door te gaan, omdat ik verdrietig ben als hij er niet meer is?

Waarom ga jij er vanuit dat jouw manier van denken en voelen de juiste is? Waarom mogen andere denkbeelden, manier van rouwen er niet zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:00

Waarom zou ik volgens jou ,,nou mn vader is nu dood, jammer hoort bij het leven en doorrrr,,? Moeten denken?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:01

Volgens mij worden die menstruatie klachten zeer serieus genomen door Lareb. Ik had vier dagen na m'n eerste vaccinatie voor het eerst in 20 jaar een doorbraak bloeding. Twee dagen daarna weer alles normaal. Kreeg van Lareb pas geleden een vervolg vragenlijst.
Mocht het wel een bijwerking zijn dan is die wat mij betreft vrij onschuldig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:01

Popstra schreef:
Waarom zou ik volgens jou ,,nou mn vader is nu dood, jammer hoort bij het leven en doorrrr,,? Moeten denken?

Niet. Dat zeg ik ook nergens

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:05

Ik vind het hele verhaal rondom keuzes en overlijden een beetje vreemderig en soms ook een rare vergelijking…

Iemand die geen Covid vaccin wil (dus niet kán, maar wíl) en dan verder geen voorzorgsmaatregelen neemt, is dat te vergelijken met iemand die naar Engeland gaat zwemmen zonder zwemvest; je haalt t of je haalt t niet. T niet halen is een risico ..?
Met t zwemmen heb je alleen jezelf ermee, met een besmettelijke ziekte wellicht ook anderen? (Iemand die bezopen achter t stuur gaat en zichzelf doodrijdt vs dat deze persoon ook nog iemand anders meeneemt…) het maatschappelijk gewenste antwoord is dat het voor iedereen naar is, maar is dat ook wat gedacht wordt?
Als iemand zelf een bewust risico neemt, is dat eigen keus (een bergbeklimmer?) Als er anderen bij die keus betrokken worden, is het anders?

Daarnaast vind ik het heel raar dat dit soort zaken als voorbeeld voor iets gebruikt worden.. dan doe je hetzelfde als Engel, toch?

@Popstra, dat moet natuurlijk niet. Maar niet iedereen gaat bij een overlijden van een naaste een lange periode van diepe rouw in, dat is toch per persoon verschillend?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:06

Zebrastreep schreef:
@sizzle

Grapefruit is bij eigenlijk bijna alle medicatie niet goed om te gebruiken. Ik denk dat de pil nog meer rommel is (hoeveel meiden zich wel niet depressief voelen en niet weten dat dit door de pil komt. Ik kan erover meepraten voor mij nooit weer de pil).
[/quote]

Ja, dat weet ik. Daarom haalde ik grapefruit aan.
Het heeft een directe invloed op de metabole processen in de lever.

Exitium, wellicht theoretisch wel maar ik heb ooit voor mijn eigen interesse destijds eens konkreet gezocht of het ook echt in de schappen ligt en heb in een standaard supermarkt in een standaard koelvak (dus niet de speciale open kaas afdeling) eigenlijk nog nooit iets gevonden met een „au lait cru“ bemerking erop.
Wellicht is het tegenwoordig wat meer gebruikelijk, maar dan nog staat het dan gewoon op het label.
De meeste brie is niet rauwmelks.
Zelfs tiramisu in restaurants wordt doorgaans met gepasteuriseerde eieren gemaakt.

Hoe dan ook vind ik dat we niet moet gaan zitten pushen wat een zwangere moet doen, net als het niet normaal is om spontaan een preek te gaan staan houden tegen een zwangere die een haring staat te eten op straat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:09

Alleen al vanwege wat je als zwangere niet meer mag, zou ik t niet doen :') je vraagt je af hoe er zoveel mensen toch overleefd hebben :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:11

Ik heb op aanraden van mijn gyn eigenlijk niets veranderd in mijn voeding. Gaf alleen maar zinloze stress was zijn mening. Ook de kattenbak is geen probleem, mits je gewoon je handen wast.

Wat je op bokt vervolgens wel op je dak krijgt is hoe belachelijk egoistisch je bezig bent om zwanger op een paard te gaan zitten :+
Dat was bijna net zo fanatiek als de vaccin discussie (in de zin van: geen medelijden als er dan wat met de baby gebeure. Eigen schuld dikke bult)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-09-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:12

oomens schreef:
Needje schreef:
Ik heb idd meerdere vrouwen in mijn omgeving met klachten rondom de menstruatie/buik sinds de enting.
Ik gelukkig zelf niet.

Iedereen heeft altijd wel meerdere vrouwen in mijn omgeving met klachten rondom de menstruatie/buik. Period.

Als dat sinds de vaccinaties ineens niet meer zo zou zijn, dan zou je je pas zorgen moeten gaan maken.

Precies dit bagatelliseren. Gelukkig wordt het gewoon onderzocht, en terecht.

Ja, het komt vaker voor maar de timing is opvallend nietwaar?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:14

Sizzle schreef:
Exitium, wellicht theoretisch wel maar ik heb ooit voor mijn eigen interesse destijds eens konkreet gezocht of het ook echt in de schappen ligt en heb in een standaard supermarkt in een standaard koelvak (dus niet de speciale open kaas afdeling) eigenlijk nog nooit iets gevonden met een „au lait cru“ bemerking erop.
Wellicht is het tegenwoordig wat meer gebruikelijk, maar dan nog staat het dan gewoon op het label.

Kijk in de supermarkt maar eens naar 'boerenkaas', dat is een beschermde naam voor kaas die op een boerderij gemaakt wordt van rauwe melk en die is goed te verkrijgen bij diverse supermarkten.

https://www.jumbo.com/zoeken?searchTerms=boerenkaas
https://www.plus.nl/zoekresultaten?Sear ... boerenkaas

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:16

Het zat ook in mijn goedkope vorm van parmazaanse kaas. Ineens halverwege mijn zwangerschap stond dat tekentje/die tekst erbij, na wekelijks die kaas te hebben gegeten :')
Denk dat de stress daaromtrent schadelijker was dan de kaas zelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:20

De kans dat je een Listeria treft is echt nog heeeeeeeeel veel kleiner dan covid.
Daarom zou ik zelf eerder vaccineren dan stopprn met kaas eten.
Maar een ieder staat daar anders in. Er zijn zelfs vrouwen die niet meer stofzuigen in de laatste maanden vanwege het maken van een bepaalde beweging of zo. Zo heeft iedereen zijn eigen risicoanalyse.