Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:20

Majabeestje schreef:
Joman schreef:
Ik vind het nog steeds interessant om te lezen.
Men doelt meer op het gehak van HC, dat begint behoorlijk irritant te worden.

Klopt.

OK, prima :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:21

MoniqueT schreef:
Majabeestje schreef:
Waarom vergelijken we steeds met Spanje? Ik meen toch dat de situatie daar niet te vergelijken was met hier? Een beetje meekijken hoe het in andere landen gaat snap ik, maar als je het zo graag wil hebben over Spanje dan ga je toch op een Spaans forum? Of is daar geen bokt? :+

Ik heb eerder aangeboden het hier niet meer over Spanje te hebben, maar kreeg toen juist de vraag van diverse mensen om dat wel te doen omdat ze het interessant vinden.

En nee, Spanje heeft geen Bokt, maar wel veel informatie die ik net zo goed volg. Mijn interesse in Nederland is zeker zo groot, gezien mijn hele gezin daar bijna woont.

Voor mij zit het verschil in vertellen over de situatie in Spanje, desnoods in vergelijking met Nederland, of dagelijks vele berichten plaatsen over wat de Nederlandse overheid en de bevolking allemaal wel niet fout doen. Bij de laatste denk ik dan inderdaad, "Gelukkig maar dat je hier niet meer woont en zoek gezellig een Spaans forum op". :+ (En dat doe jij niet hoor MoniqueT)

Dat stoort mij vooral omdat het niets bijdraagt. Laten we elkaar ondersteunen, een soort gedeelde smart. Want hoe je land het ook bedacht heeft, we proberen er allemaal het beste van te maken. Natuurlijk mag je kritisch zijn, maar als je je mening hebt gedeeld, dan is het ook wel genoeg. Van een paar mensen in dit topic is dat al lang heel duidelijk.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:25

MoniqueT schreef:
Majabeestje schreef:
Waarom vergelijken we steeds met Spanje? Ik meen toch dat de situatie daar niet te vergelijken was met hier? Een beetje meekijken hoe het in andere landen gaat snap ik, maar als je het zo graag wil hebben over Spanje dan ga je toch op een Spaans forum? Of is daar geen bokt? :+

Ik heb eerder aangeboden het hier niet meer over Spanje te hebben, maar kreeg toen juist de vraag van diverse mensen om dat wel te doen omdat ze het interessant vinden.

En nee, Spanje heeft geen Bokt, maar wel veel informatie die ik net zo goed volg. Mijn interesse in Nederland is zeker zo groot, gezien mijn hele gezin daar bijna woont.

Iets zegt mij dat het niet over jouw bijdrages gaat hoor. Er is een ander die vanuit Spanje nogal druk is met het nederlandse corona beleid. Nogmaals, het is geen wedstrijd en landen zijn niet 1 op 1 te vergelijken.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:28

Precies, laten we elkaar steunen als dat kan. En ik vind het ook interessant om te lezen hoe het er elders aan toe gaat. Kan me ook goed voorstellen dat als je in een ander land zit en nu gedwongen minder contacten hebt dat je dan een stuk steun kunt vinden bij mensen die helaas in hetzelfde schuitje zitten. Wat mij betreft ben je meer dan van harte welkom hier in dit topic.

Even een hersenspinsel. Binnenkort moet ik weer voor behandeling in het ziekenhuis zijn. Ik zat eraan te denken om iets leuks/lekkers mee te nemen voor de personeelsleden, maar zou dat nu nog wel mogen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:29

Loretta schreef:
Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Dat was alleen in België, toch? Of heb je ergens een bron waar staat dat het ook over feestjes gaat? In het artikel van RTL Nieuws wordt duidelijk gesproken over privéterrein.
Overigens valt het verzorgen van dieren onder noodzakelijke bewegingen, dus ik betwijfel of de regels dan gelden. Op een pensioenstal met 150 paarden kunnen dan immers niet alle paarden door hun eigenaar verzorgd worden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ren-boetes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

Oscar schreef:
Precies, laten we elkaar steunen als dat kan. En ik vind het ook interessant om te lezen hoe het er elders aan toe gaat. Kan me ook goed voorstellen dat als je in een ander land zit en nu gedwongen minder contacten hebt dat je dan een stuk steun kunt vinden bij mensen die helaas in hetzelfde schuitje zitten. Wat mij betreft ben je meer dan van harte welkom hier in dit topic.

Even een hersenspinsel. Binnenkort moet ik weer voor behandeling in het ziekenhuis zijn. Ik zat eraan te denken om iets leuks/lekkers mee te nemen voor de personeelsleden, maar zou dat nu nog wel mogen?

Ik heb gisteren 800 tulpen laten bezorgen in het ziekenhuis, via Bolt Amsterdam. (voor personeel én voor patiënten)
Zoiets kun je doen. ik zou zelf niets eetbaars meenemen; althans, ik zou het niet opeten als ik het zou krijgen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:31

Destination schreef:
Loretta schreef:
Ze kunnen je zelfs in huis beboeten als je daar een feestje aan het bouwen bent. Dus ja het geldt ook op priveterrein.

Dat was alleen in België, toch? Of heb je ergens een bron waar staat dat het ook over feestjes gaat? In het artikel van RTL Nieuws wordt duidelijk gesproken over privéterrein.
Overigens valt het verzorgen van dieren onder noodzakelijke bewegingen, dus ik betwijfel of de regels dan gelden. Op een pensioenstal met 150 paarden kunnen dan immers niet alle paarden door hun eigenaar verzorgd worden.

Ook bij een pensionstal moet je 1,5 meter afstand houden en mag je niet samenscholen. Dat lijkt me toch wel als een paal boven water staan?
Welke regel zou nog meer van toepassing moeten zijn?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:31

Pandora2 schreef:
UZ Brussel neemt vanaf gister van iedereen die binnenkomt een ct-scan van de longen.
10% was besmet maar hadden geen corona-klachten.
Van de zwangere vrouwen die binnengebracht werden om te bevallen, was 2 op 10 besmet.

Bron: Prof De Mey nieuws 13h

Maken ze ct-scans van alle zwangere vrouwen? Dat vind ik wel een heel heftige maatregel gezien de strakingsbelasting voor het ongeboren kind.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:33

Oscar schreef:

Het hangt er vanaf wat je meeneemt, ik kan me voorstellen dat zelfgebakken spullen momenteel niet worden opgegeten. Als je iets uit de supermarkt haalt wat gewoon per stuk verpakt is (denk aan gevulde koeken, appelrondo's, dat soort dingen) dat het dan een kleiner probleem is. Bij twijfel zou je altijd even kunnen bellen met het algemene telefoonnummer van het ziekenhuis.

Joman schreef:
Ook bij een pensionstal moet je 1,5 meter afstand houden en mag je niet samenscholen. Dat lijkt me toch wel als een paal boven water staan?
Welke regel zou nog meer van toepassing moeten zijn?

Ik zei ook niet dat je een feestje moest gaan bouwen en elkaar moest gaan knuffelen, toch? Ik kan me alleen voorstellen dat je dan wel met meer dan 3 mensen op het terrein aanwezig bent. Het gaat mij er nu om dat er wordt gesproken over openbare ruimte en een pensioenstal dat niet is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:37

Winkels hanteren 1 persoon per 10m2, misschien kan je daar iets mee?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:38

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:39

Wij hebben een planning op stal zodat er steeds maar 2 of max 3 mensen tegelijk zijn. Dat gaat deels om spreiding (dus spitsuren vermijden), maar er wordt ook gevraagd om niet elke dag gewoon te komen knuffelen zodat iedereen kans krijgt. Er zijn natuurlijk mensen die moeten verzorgen/medicatie geven die elke dag kunnen komen. Het is kwestie van samenwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:47

Loretta schreef:
Destination schreef:

Hoe bedoel je dat? Pensionstallen zijn in principe privéterrein.

Volgens mij kan dit niet hoor, je in huis beboeten. Niet met de maatregelen die nu zijn getroffen in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:49

Marie_Anne schreef:
Loretta schreef:

Volgens mij kan dit niet hoor, je in huis beboeten. Niet met de maatregelen die nu zijn getroffen in ieder geval.

De regels zijn zo, dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om maatregelen op te nemen en te handhaven. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:49

Astorga schreef:
Pandora2 schreef:
UZ Brussel neemt vanaf gister van iedereen die binnenkomt een ct-scan van de longen.
10% was besmet maar hadden geen corona-klachten.
Van de zwangere vrouwen die binnengebracht werden om te bevallen, was 2 op 10 besmet.

Bron: Prof De Mey nieuws 13h

Maken ze ct-scans van alle zwangere vrouwen? Dat vind ik wel een heel heftige maatregel gezien de strakingsbelasting voor het ongeboren kind.

Uiteraard met de nodige voorzichtigheid. Bij een ct-scan van de longen komt de straling nagenoeg niet in de buurt van de buik.
Aldus Prof Dr. De Mey

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:50

Oscar, als verpleegkundige in het ziekenhuis weet ik wel een beetje hoe het gaat.

Dingen die uit een pot gegeten moeten worden kan per definitie niet.
Maar bijvoorbeeld kleine reepjes chocolade die per stuk verpakt zitten en in een grote verpakking zitten kunnen wel.

Of een lief kaartje. Gemeende woorden worden erg gewaardeerd. En pennen zijn we áltijd kwijt bijvoorbeeld! Ze hebben bij de Action erg leuke, tenminste ze verdwijnen snel....

Wat lief dat je er aan denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:54

Joman schreef:
Marie_Anne schreef:

De regels zijn zo, dat gemeenten meer bevoegdheden krijgen om maatregelen op te nemen en te handhaven. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Om gebieden aan te wijzen waar kan worden gehandhaafd ja. Niet in iemands huis. Volgens mij heeft Rutte dat zelfs nog zijdelings genoemd tijdens die persconferentie.
Citaat:
Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd.

Citaat:
De bestaande maatregelen wil de overheid ook beter kunnen handhaven. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid om via een noodverordening makkelijker en sneller op te kunnen treden. Burgemeesters kunnen specifieke locaties sluiten, zoals parken, stranden en campings. Er kunnen ook boetes worden opgelegd.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... te-krijgen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:59

raket schreef:
Oscar, als verpleegkundige in het ziekenhuis weet ik wel een beetje hoe het gaat.

Dingen die uit een pot gegeten moeten worden kan per definitie niet.
Maar bijvoorbeeld kleine reepjes chocolade die per stuk verpakt zitten en in een grote verpakking zitten kunnen wel.

Of een lief kaartje. Gemeende woorden worden erg gewaardeerd. En pennen zijn we áltijd kwijt bijvoorbeeld! Ze hebben bij de Action erg leuke, tenminste ze verdwijnen snel....

Wat lief dat je er aan denkt!

Oh, ik neem eigenlijk altijd wel wat mee :)
De vorige keer had ik inderdaad een kaart gedaan. Heb ook al een keer paaseitjes gedaan (ze waren vroeg dit jaar), maar dat was nog voor corona. Was trouwens wel allemaal per stuk verpakt. Worstenbroodjes kan nu helaas niet want het restaurant is dicht. Ik ga nog even denken, bedankt voor je hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:59

Marie_Anne schreef:
Joman schreef:

Om gebieden aan te wijzen waar kan worden gehandhaafd ja. Niet in iemands huis. Volgens mij heeft Rutte dat zelfs nog zijdelings genoemd tijdens die persconferentie.
Citaat:
Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd.

Citaat:
De bestaande maatregelen wil de overheid ook beter kunnen handhaven. Daarom krijgen burgemeesters de mogelijkheid om via een noodverordening makkelijker en sneller op te kunnen treden. Burgemeesters kunnen specifieke locaties sluiten, zoals parken, stranden en campings. Er kunnen ook boetes worden opgelegd.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... te-krijgen

Dat is toch precies wat ik zeg :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:01

Destination schreef:
opisop_shop schreef:
Die verscherpte maatregelen, gelden die ook op pensionstallen bijvoorbeeld?

Hoe bedoel je dat? Pensionstallen zijn in principe privéterrein.

Als je in je huis eigenlijk niet meer dan 3 bezoekers mag binnen laten, lijkt me dat dus ook overduidelijk voor pensionstal.

Ik denk maar zo als er bokkers zijn die twijfelen, bedenk dat het zeer ernstige en besmettelijke ziekte voor je paard is, wat zou je dan doen ze n verwachten van je omgeving en stalgenoten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:03

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:06

De maatregelen zijn aangescherpt, in openbare ruimtes mogen groepen van 3 personen of meer helemaal niet meer, ook niet met 1.5 meter afstand.
Uitzondering zijn gezinnen of een ouder die toezicht houd op kinderen onder de 12.

Bron:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 26-03-20 17:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:08

Joman schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg :)

Omdat je reageerde op een bericht van mij waarin ik zeg dat er volgens mij niet in iemands huis gehandhaafd kan worden, kreeg ik de indruk dat dat volgens jou wel kan als een gemeente daartoe besluit.
Vandaar mijn reactie.

Loretta schreef:
Over dat bij mensen thuis handhaven dat heb ik uit dit artikel.
Alleen wanneer er signalen binnenkomen dat er een groot feest bij iemand thuis gaande is.

Dank je, dat had ik nog niet gezien. Ik vraag me af of dat juridisch wel haalbaar is. Ik verwacht niet dat dat snel zal gebeuren eerlijk gezegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:19

Ik las deze week het bericht van een wijkagent, die had een aantal jongeren uit elkaar gehaald die in een woonkamer zaten te kletsen, stijf naast elkaar. Hij zal zijn wijkgenoten kennen en daarom hebben ingegrepen. Dit waren vrienden en geen huisgenoten .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:23

Politievlogger Jan Willem laat een dienst zien van afgekopen Dinsdag net na de invoering van de nieuwe Corona regels.
Hij verteld ook nog iets over het juridische aspect waar Dinsdag nog aan gewerkt werd.

https://www.youtube.com/watch?v=rZupiRsdt9I

Aan de ene kant wel mooi om te zien dat de straten echt zo leeg zijn. Maar ook wel weer heel erg treurig als je bedenkt in wat voor een situatie de hele wereld nu zit.