Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:29

Het is óók geen goede instelling op de weg om gevaar te creëren door fors onder de maximumsnelheid te gaan rijden als daar geen reden voor is, gevaar voor de verkeersveiligheid daargelaten.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 02-11-24 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:55

Rennie89 schreef:
Als je deelneemt aan het verkeer dan moet je ook ervoor zorgen dat er doorstroming is en houd je aan de snelheid, wel geen irritaties bij andere op of gevaarlijke situaties veroorzaken. Veiligheid is het belangrijkste…

Hier ben ik het wel mee eens, met de kanttekening dat het weer en de omstandigheden die snelheid wel moeten toelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:04

Rennie89 schreef:
Als je deelneemt aan het verkeer dan moet je ook ervoor zorgen dat er doorstroming is en houd je aan de snelheid, wel geen irritaties bij andere op of gevaarlijke situaties veroorzaken. Veiligheid is het belangrijkste…

Verkeer niet hinderen en geen gevaarlijke situaties veroorzaken zijn inderdaad belangrijk.

Maar 'geen irritaties veroorzaken' is nogal de zaken omkeren. Als jij niet om kunt gaan met verkeer dat niet precies doet wat jij vindt hoe het hoort, ben je niet geschikt voor het verkeer. Mensen praten het veel te veel goed dat ze boos worden, geirriteerd reageren, dat anderen maar aan de kant moeten, dat je een soort van God gegeven recht hebt om de maximum snelheid te MOETEN rijden.

Nee. Ik snap helemaal prima dat iemand het vervelend vindt als een auto voor hen niet opschiet, en zeker ook als je als buschauffeur vervolgens ook weet dat je daarmee je rittentijden niet haalt... maar... dan nog gebeurt het en moet je daarmee om kunnen gaan. Lukt dat niet meer zonder daar erg boos over te worden, dan ben je niet veilig voor het verkeer.

(En dat vind ik dan weer belangrijk omdat de meeste agressie die ik meemaak ook voortkomt uit situaties waarbij de opgefokte bestuurder zelf niet verder kijkt, en niet doorheeft dat er een prima reden is om meer afstand te houden, niet sneller te rijden, nog niet van baan te verwisselen of wat dan ook. Maar dan dus wel drammen en als het te lang duurt een of andere gevaarlijke inhaalmanouvre proberen in te zetten. )

pien_2010

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:14

Wouw Shadow.....wat een pittige post. Dat mag van mij wel een tandje minder.....minder is meer ...weet je...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:21

Bunperklevers zijn knetterirritant (en gevaarlijk!). Ik laat ze het liefst zo snel mogelijk passeren, als ze maar uit mijn bumper weg zijn.
Lukt dat niet, zet dan even je alarmlichten of je ruitensproeier aan, werkt echt prima!
Langzamer gaan rijden is net zo gevaarlijk als bumperkleven zelf, lekker niet doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:28

pien_2010 schreef:
Rennie89 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, met de kanttekening dat het weer en de omstandigheden die snelheid wel moeten toelaten.

Vanzelfsprekend inderdaad. Je past je aan aan de weersomstandigheden en de drukte maar zonder reden 20 km onder snelheid rijden is gewoon dom.

En wanneer je 20km onder snelheid rijd creëer je gevaarlijke situaties, of dit nou door irritaties komt of niet, het is gewoon gevaarlijk.

Net weer een stukje van 100km gereden, weinig irritaties, paar bumperklevers en onnodig linksrijders , verder prima :+ alleen bij afrit 8 Amersfoort daarvoor moest er opeens hard geremd worden, ik kon gelukkig uitwijken en paar honderd meter weer terug naar rechts en afrit nemen maar vraag mij altijd af wat de oorzaak is :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:42

Ach, soms is het niet zo gek.
Je rijdt op een 60 km weg en ergens wordt dat ineens 80, maar de weg inrichting ziet er nog steeds uit als een 60 km weg.
En op het moment dat er een bord einde 60 stond, was je een moment afgeleid, door wat dan ook in het verkeer gebeurde wat op dat moment net iets meer je aandacht trok dan het bord einde 60, dus je blijft gewoon 60 doorrijden.

Oh wat ontzettend dom ben je dan, om 20 km te zacht te blijven rijden zeg!
Echt van de weg halen, die persoon!

[/sarcasme modus uit]

Er kunnen legio redenen zijn, waarom iemand even niet de maximum toegestane snelheid rijdt.

En dan kun je altijd nog seinen om de aandacht te trekken om iets harder te gaan rijden, i.p.v. boven op iemands bumper te gaan hangen.

Voor bumperkleven is gewoon nooit een geldig excuus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:19

En wat doen de meeste als je gaat seinen?

Juist...remmen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:31

Jolliegirl schreef:
En wat doen de meeste als je gaat seinen?

Juist...remmen!
nog nooit heb ik geseind. Ik vind dat zo gevaarlijk.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:32

Reed iemand met een boompje in een kar 30 km/h waar je 80 mocht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:50

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat als ik een keer sein (ik sein wanneer iemand de lampen vergeet aan te doen als het al schemert) dat iemand dan gaat remmen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:55

Marije_jiplover schreef:
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat als ik een keer sein (ik sein wanneer iemand de lampen vergeet aan te doen als het al schemert) dat iemand dan gaat remmen.

Zo goed als elke x als ik sein dat ze remmen....
Maar alsnog sein ik als ze niet iemand dicht achter zich hebben rijden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:00

hagelslag schreef:
Zo goed als elke x als ik sein dat ze remmen....
Maar alsnog sein ik als ze niet iemand dicht achter zich hebben rijden

Hoevaak en waarvoor sein je dan?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:02

9 van de 10x omdat mensen geen licht aan hebben en ze niet goed zichtbaar zijn.

De andere keren omdat er geflitst word. Maar dan vaak alleen na andere vrachtauto chauffeurs, omdat die het seinen wel snappen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:21

Ik heb wel eens geseind omdat ze echt aan het slingeren waren. Hielp gelukkig wel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:35

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:

Verkeer niet hinderen en geen gevaarlijke situaties veroorzaken zijn inderdaad belangrijk.

Maar 'geen irritaties veroorzaken' is nogal de zaken omkeren. Als jij niet om kunt gaan met verkeer dat niet precies doet wat jij vindt hoe het hoort, ben je niet geschikt voor het verkeer. Mensen praten het veel te veel goed dat ze boos worden, geirriteerd reageren, dat anderen maar aan de kant moeten, dat je een soort van God gegeven recht hebt om de maximum snelheid te MOETEN rijden.

Nee. Ik snap helemaal prima dat iemand het vervelend vindt als een auto voor hen niet opschiet, en zeker ook als je als buschauffeur vervolgens ook weet dat je daarmee je rittentijden niet haalt... maar... dan nog gebeurt het en moet je daarmee om kunnen gaan. Lukt dat niet meer zonder daar erg boos over te worden, dan ben je niet veilig voor het verkeer.

(En dat vind ik dan weer belangrijk omdat de meeste agressie die ik meemaak ook voortkomt uit situaties waarbij de opgefokte bestuurder zelf niet verder kijkt, en niet doorheeft dat er een prima reden is om meer afstand te houden, niet sneller te rijden, nog niet van baan te verwisselen of wat dan ook. Maar dan dus wel drammen en als het te lang duurt een of andere gevaarlijke inhaalmanouvre proberen in te zetten. )

Prima, volgende keer vervalt de volgende rit gewoon. Die passagiers zien maar hoe ze thuis komen. Zal ze de groeten van je doen. Boete voor teveel niet gereden ritten kan ook naar jou?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:54

Anne_GTI schreef:
Prima, volgende keer vervalt de volgende rit gewoon. Die passagiers zien maar hoe ze thuis komen. Zal ze de groeten van je doen. Boete voor teveel niet gereden ritten kan ook naar jou?

Maar als je uiteindelijk in een ongeluk terecht komt vanwege escalerende ergernis ben je ook niet eerder thuis. (En een echt opgefokte chauffeur, wat gelukkig maar heel zelden voorkomt, vind ik als passagier echt heel naar. Een beetje doorrijden mag best, en ik kan me er prima mee vermaken als de bus automobilisten aan de kant jaagt die op de Berekuil de rotonde vastzetten... maar echte ergernis en boosheid, nee bedankt, dat voelt behoorlijk onveilig.)

En verder probeer ik hier de bus in elk geval altijd de ruimte te geven, dus in dat opzicht doe ik wat ik kan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 21:58

De enige manier om mij opgefokt te krijgen op de bus is nodig naar de wc moeten. Maar bij hoge nood pleur ik hem op een halte bij een restaurant in de buurt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:31

hagelslag schreef:
9 van de 10x omdat mensen geen licht aan hebben en ze niet goed zichtbaar zijn.

De andere keren omdat er geflitst word. Maar dan vaak alleen na andere vrachtauto chauffeurs, omdat die het seinen wel snappen

En waarom zou je dat doen? Iemand die te hard rijd waarschuwing geven, laat die mensen gewoon een boete krijgen, dan rijden ze misschien niet meer te hard :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 23:23

Had net toevallig 1 die naar mij seinde toen ik op de linkerbaan inhaalde en ging bumperkleven :') fyi; ik reed zelf al veel te hard en was een behoorlijk verschil in snelheid met de auto die ik inhaalde dus was een kwestie van een paar secondes. Ga echt niet meer haasten of naar rechts achter de auto die ik in wil halen en remmen omdat jij er met 140 voorbij wilt in je bmw hatchback :Y) het was 100km op dat stukje nog en ik reed daar ruim boven met inhalen, zeg gerust 125. Ben niet van het langzaam inhalen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:11

Gisteren sinds lange tijd weer eens meer dan 4 uur in het verkeer deelgenomen. Voor m'n huidige werk zit ik gemiddeld 40 minuten per dag in de auto. En dat totaal heen, terug en ritjes voor m'n werk *\o/*
Ergernis 1: te traag invoegen en dan bedoel ik dus echt 20 tot 30 km langzamer dan de al op de snelweg rijdende auto's.
Ergenis 2: mensen die de spitsstrook niet gebruiken en 10km onder de max snelheid blijven rijden.
Ergenis 3: mensen die hun telefoon veeeel belangrijker vinden en al hun daaruit vloeiende gedragingen. De mooiste van gisteren was een gozer in een aygo, die ik 10x voor bij ben gegaan. Was z'n telefoon niet interessant meer kwam hij mij voorbij, tot het volgende appje en dan reed hij weer slingerend, 10 tot 15 km/u onder de max, de streep van vluchtstrook was wel zo'n "houvast" :Y)

Bumperklevers reageer ik pas op als ze eng dichtbij komen. Omdat 90% van alle automobilisten gewoon onbewust bumperkleeft. Weinigen die echt weten hoeveel 2 seconden afstand is bij bijv 100km/u. En ik ben er soms net zo schuldig aan.
Remmen, gas los, het heeft bij de notoire en bewuste klevers geen effect en je naait ze alleen maar meer op. Ik negeer m'n binnenspiegel, probeer zo constant mogelijk te blijven en probeer ze zsm voorbij te laten. Heb die mensen 1000% liever voor me dan achter me.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:36

Notwix gezellig rijden dus.

Rotondes en bestuurders die hun knipperlicht niet of laat gebruiken.

Rotonde 1, auto voor mij staat ineens stil om af te slaan. Echt knipper even dan weet ik wat je gaat doen.
Rotonde 2, stond braaf te wachten want reed een auto op de rotonde. Auto sloeg af voor mij. Had geknipperd dan had ik niet voor niks staan wachten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:52

MairiMacBran schreef:
Het is óók geen goede instelling op de weg om gevaar te creëren door fors onder de maximumsnelheid te gaan rijden als daar geen reden voor is, gevaar voor de verkeersveiligheid daargelaten.

Wat zijn geldige redenen om onder de maximumsnelheid te rijden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 11:55

Mensen die hun knipper naar rechts aanzetten bij het rijden naar de rotonde maar vervolgens rechtdoor gaan. :x Zet je knipper dan niet gelijk aan want ik denk dat je gelijk rechts, de eerste afslag op de rotonde neemt. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:14

Gini schreef:
MairiMacBran schreef:

Wat zijn geldige redenen om onder de maximumsnelheid te rijden?

Weersomstandigheden zoals flinke regen, glad wegdek, slecht zicht