[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:50

Captain schreef:
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het leven als vervelend ervaart en het daardoor niet realistisch vindt. Ik kan me er wél in vinden. 24/7 pijn hebben is niet iets waar ik voor gekozen heb en voor zou kiezen, ondanks dat ik gelukkig ben en positief ingesteld ben. :)

Ik kan me voorstellen als je chronische pijn hebt dat het anders is. Maar dat is een exces, daar is die stroming niet op gebaseerd.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:29

Maar sommige mensen ervaren het leven wel zo.
Een kind vraagt er nooit om geboren te worden, dat gebeurd gewoon. En als je geluk hebt is het een gezond kind, dat later blij en gelukkig word, en zijn leven inricht zoals hij dat wil. Maar als je pech hebt word het een kind dat bijvoorbeeld chronisch ziek word, in een oorlog word geworpen, zijn hele famillie om ziet komen bij een auto ongeluk of moeilijk lichtheid kan ervaren en het leven als een vloek ziet ipv een zegen.
Dat laatste ken ik maar al te goed. En ondanks dat de kans natuurlijk erg klein is dat mijn eventuele kind net zo negatief in het leven staat als ik, is de kleinste kans dat mijn eventuele kind zulke ellende mee zou moeten maken (wat eerder de regel dan uitzondering is) al genoeg om het niet te willen. Ik zou het mezelf simpelweg niet kunnen vergeven. Net zoals dat je iemand geen nare ziekte gunt, gun je iemand ook geen leven vol ellende en zwartheid.

Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat iedereen en zo in moet staan en om die reden maar geen kinderen moet krijgen, maar ik vind wel dat mensen hier op zn minst over na mogen denken.
Voor veel mensen is het leven nou eenmaal niet zo leuk als dat we met zn allen doen voorkomen.
(en ik doe daar net zo hard aan mee hoor, ik roep ook gewoon "ja prima!" als iemand vraagt hoe het gaat, ondanks dat het huilen me nader staat dan het lachen.)

Urbanus

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:38

Ja ik vind dat lastig. Mijn partner en ik vinden dat we onze kinderen naar onze maatstaven een fijn leven kunnen bieden maar dat is geen garantie. En ondanks ziek en zeer en leed ervaren wij het leven wel als heel fijn. Ik ben geen wat als type. Dan zou ik mezelf kunnen verliezen in een negatieve spiraal, wat áls er oorlog komt, of de zon gaat uit of er komt een milieuramp of de gymleraar is een pedofiel of mijn kind krijgt kanker of ik krijg kanker...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:52

MarcoBorsato schreef:
Ik ervaar het leven niet als iets wat mij is aangedaan, ondanks dat ik ook vervelende dingen heb meegemaakt. Nee ik vind het helemaal geen realistisch stuk.

Dat is maar goed ook, jij zet immers wel 2 kinderen op deze aardbol.
Het zou heel vervelend zijn als je je daarover schuldig zou voelen :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:53

MarcoBorsato schreef:
Ja ik vind dat lastig. Mijn partner en ik vinden dat we onze kinderen naar onze maatstaven een fijn leven kunnen bieden maar dat is geen garantie. En ondanks ziek en zeer en leed ervaren wij het leven wel als heel fijn. Ik ben geen wat als type. Dan zou ik mezelf kunnen verliezen in een negatieve spiraal, wat áls er oorlog komt, of de zon gaat uit of er komt een milieuramp of de gymleraar is een pedofiel of mijn kind krijgt kanker of ik krijg kanker...

Ik vind het fijn te weten dat er mensen als jij zijn die heel rationeel kinderen op de wereld zetten. Ik zie weleens kinderen voorbij komen waar ik plaatsvervangend wel voor zou kunnen janken.

Zelf leef ik nu zo’n 15 jaar inmiddels met depressies en een flinke angststoornis. Nu (weer) met medicatie valt daar goed mee te leven, maar ik gun het echt niemand.
Zo lang als ik weet, van kleins af aan heb ik al allerlei rare dingen, periodes van denken dat ik niet kan slikken bijvoorbeeld of raar ademen, een soort van lichte Gilles de la tournette met alleen geluidjes en een beetje neus op trekken (de periodes waar dat erger wordt zijn fysiek zelfs pijnlijk, maar niet ondraaglijk).
Mijn moeder heeft regelmatig met mij bij de dokter gezeten, niet wetend wat ze met mij aanmoest. En al ben ik nog niet zo heel oud, toen was er nog zo weinig over bekend. Dus ja, er werd nooit echt iets mee gedaan. Al waren mijn ouders wel altijd erg begripvol en behulpzaam. Soms ook met een flinke schop onder mijn reet (figuurlijk) om me naar school en werk te houden.
Dus kan nu niet echt zeggen dat het leven super makkelijk is geweest tot nu toe. En dan heb ik het nog niet eens gehad over geldzorgen en ziektes in de omgeving etc etc.

Ik ben niet gelovig, maar ik heb ergens het vermoeden dat onze wereld de hel is, waar mensen vanuit een ander universum hun straf uit moeten zitten. Degenen die de grootste misdaden hebben gepleegd krijgen het poedersuiker leven en de kruimeldiefjes een wat leuker leven. Misschien vergezocht, maar soms denk ik teveel. Een psycholoog heeft weleens tegen me gegrapt dat dat misschien wel mijn probleem is :')

Maar ik zou er ook weer niet uit willen stappen, omdat ik wel ontzettend mijn best doe het leuk te maken. Ik heb iets gevonden wat ik leuk vind om te doen en heel hard mijn best gedaan om daar goed in te worden. En nu pluk ik daar ook een vruchten van en dat is supertof.
Ik omring mezelf alleen met mensen die ik leuk vind, voor de rest ben ik liever op mezelf. Ik vind katten superleuk, dus daar heb ik er 4 van.
Ik woon wel samen, maar wel met iemand die wat vrienden betreft precies hetzelfde is; hij heeft er ook zo min mogelijk. En hij laat me vrij in wat ik wil doen. Dus ik ben regelmatig alleen op stap. En hij wil ook geen kinderen, perfect!

Dus ik kan me enigszins wel vinden in dat verhaal, ik begrijp het wel een beetje. Maar voor mij hoeft de mensheid nou ook weer niet uitgeroeid worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:56

Ik snap wel wat er bedoeld wordt en het is ook een oprechte vrees die ik in mijn achterhoofd heb.
Wat nou als ze dadelijk ook zo vreselijk gepest wordt; wat nou als Europa niet meer oorlogvrij blijft; wat nou als ze ook getroffen blijkt door depressies zoals anderen in onze familie...
Dan is het wel onze verantwoording in zekere zin. Zo zie ik dat in iedergeval wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:14

Soms zit ik ook wel in mijn eigen hoofd hoor, dan hoop ik maar dat de bevalling goed gaat, kind geen zuurstoftekort oploopt, dan denk ik dat ik het heb gejinxt omdat ik al een gezond en leuk kind heb, ben ik niet te hebberig?

En die piekergedachten stop ik in hetzelfde laatje als mijn angst voor kernoorlog en zwemmen in zee. En zo zet ik het van me af. Ik heb me dat ergens na de pubertijd aangeleerd.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:16

Ik vind het ook weleens geruststellend om zulke enge gedachten te hebben, want meestal als je het ergste denkt, valt het altijd mee.
Dus als ik denk van oh jee oh jee, dan vind ik dat wel prima, want dan loopt het uiteindelijk toch wel los : :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:18

@MB Jij en Leontien lijken me verstandige ouders, het stemt me blij dat jullie zo goed nadenken over de toekomst van jullie kroost :)
Altijd leven met de angst dat er iets kan gebeuren is ook niet tof en als je geen wat-als mens bent moet je dat ook zeker niet worden (believe me :') )
Maar ik denk wel dat het soms goed is om rekening te houden met bepaalde dingen. Zelf ervaar ik dat sommige dingen minder hard binnenkomen als ik ze al een soort van verwachtte.

Om even terug te komen op het artikel, ik vind ook niet dat de mensheid uitgeroeid zou moeten worden.
Ja, wat mij betreft mag het geboortecijfer (wereldwijd) wel wat omlaag gezien de impact op het klimaat.
Maar de mensheid hoeft heus niet dood omdat ík zo'n overthinker ben, andere mensen zijn gelukkig wel gewoon blij met het leven.
Wat dat betreft is het artikel inderdaad wel wat extreem. Iedereen moet gewoon z'n eigen keuze maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:18

Ja net zoals de leukste feestjes altijd de feestjes zijn waar je met een mehgevoel heen ging!

Leontien _O- _O-

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:20

MarcoBorsato schreef:
Ja net zoals de leukste feestjes altijd de feestjes zijn waar je met een mehgevoel heen ging!

Leontien _O- _O-

Ja!! Echt altijd weer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:23

Als deze buik is geslonken gaan we aan de gin tonics!

Ps ik moet nog 4 insectenplaatjes.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:24

MarcoBorsato schreef:
Leontien _O- _O-

Niet nog een leuke naam nodig voor je nieuwe wurm? <<)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:26

Voor een meisje Sjaan en voor een jongen Sjon!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:29

Het zou me eerlijk gezegd niets verbazen.

En ja, gezellig!! Ik zal zorgen dat ik er geen zin in heb.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:31

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:52

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 00:49

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:14

MarcoBorsato schreef:
Als deze buik is geslonken gaan we aan de gin tonics!

Ps ik moet nog 4 insectenplaatjes.

Welke? Ik kreeg een aardige handvol bij de ap gisteren. Schrale troost voor het feit dat ik net daarvoor de muur in de parkeerkelder ramde met m’n auto.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:21

Over kinderen op de wereld zetten.. ik heb er 2 maar als ik toen wist wat ik nu weet dan hadden ze er waarschijnlijk niet geweest.
Ik heb namelijk een erfelijke variant van borstkanker. 50% kans dat mijn kinderen dit ook hebben. En dan is de kans heel groot dat zij op enig moment ook borstkanker krijgen. Dit kan alleen nu nog niet getest worden.
Tel daarbij op dat zij nu zonder mij zullen opgroeien. Nee dank je. Dan had ik gepast.

Ondanks dat ik onwijs veel van ze houd. Dit had ik ze liever niet aan willen doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:28

Heftig quera...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:41

quera schreef:
Over kinderen op de wereld zetten.. ik heb er 2 maar als ik toen wist wat ik nu weet dan hadden ze er waarschijnlijk niet geweest.
Ik heb namelijk een erfelijke variant van borstkanker. 50% kans dat mijn kinderen dit ook hebben. En dan is de kans heel groot dat zij op enig moment ook borstkanker krijgen. Dit kan alleen nu nog niet getest worden.
Tel daarbij op dat zij nu zonder mij zullen opgroeien. Nee dank je. Dan had ik gepast.

Ondanks dat ik onwijs veel van ze houd. Dit had ik ze liever niet aan willen doen.

Maar dit kon jij van te voren ook niet weten :(:)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:53

Nee ik kon dit niet weten inderdaad. Maar toch denk je daar wel overna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:00

Tuurlijk logisch maar hier kon je niks aan doen :(:)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:43

Wat jou is overkomen is helaas puur ‘pech’, hoewel het woord pech de lading eigenlijk absoluut niet dekt, quera...
Ik begrijp dat je je schuldig voelt tegenover je kinderen, je gunt niemand deze afschuwelijke rotziekte, zeker je eigen kinderen niet, maar je hebt er niet willens en wetens voor gekozen ze ermee op te zadelen. Je wist het gewoon niet. :(:)
Nu jullie wel weten dat de kans groot is, neem ik aan dat ze ook goed in de gaten zullen worden gehouden in de toekomst en dat daardoor de kans alleen maar groter is dat het hen bespaard blijft, of dat er in ieder geval op tijd ingegrepen kan worden, of niet?