Meh, vind ik niet leuk. Ken idd niet precies de termen, maar klinkt niet zo grappig.
Jolien, als het meeste nou bij jou komt en de rest hier langs gaat?
Lepeltje
Geplaatst: 06-04-14 22:01
Ik ben benieuwd, stuur maar wat hierheen.
Maar ik ben bang dat het in het noorden weer tegen gaat vallen, is altijd nog zo geweest. Jammer dat ik de hele dag moet werken, anders misschien naar een beter stuk land kunnen gaan.
Anoniem
Geplaatst: 06-04-14 22:02
Veulen84 schreef:
Vaktermen
Wat betekenen: actieve thermische vore: Actief dat er buiigheid op ontstaat, thermisch dat ie door warmte(verschillen) gevormd wordt. Morgen komt er relatief koude lucht vanaf Engeland hier heen terwijl de temperatuur in het Oosten veel hoger ligt. Hoe hoger de temperatuur verschillen hoe heftiger de bui. Cape: CAPE is in elk geval Convective Available Potential Energy. Hogere CAPE betekent een hogere onstabiliteit, tijdens zwaar zomers onweer zie je waarden tussen 2000 en 4000 Joules per kg. Hoge CAPE betekent niet dat buien ontstaan, vergelijk het met een bom. Zit veel energie (= CAPE) in maar de lont moet worden aangestoken als ie af moet gaan (= onweer moet komen). Er moet dus als het ware een aansteker bijzitten die de bom aansteekt (vaak is dat een koufront of een lijntje voor dat front uit, maar kan ook puur warmte zijn (alleen op heel warme dagen)). Als er eenmaal een bui is spreekt hij de CAPE aan en dan is t dus zo dat hoe hoger de CAPE, hoe meer energie aanwezig is en hoe zwaarder de bui wordt. Dit is de cape voor morgen: hoogtetrog: Een hoogtetrog is een uitloper van een lagedrukgebied op de weerkaart van ruim vijf kilometer hoogte.
squall-line: dat is een onweerslijn die zicht vormt voor of in een koufront. Oftewel kunnen zich wallclouds of shellclouds vormen: downburst: hier even en mooie uitleg, dit kan zorgen voor zeeer heftige winden en zeer veel neerslag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windschering
Edit, wat toegevoegd.
Marcella
Geplaatst: 06-04-14 22:04
Geloof dat ik morgen maar niet naar Hooge Zwaluwe ga met deze weersvoorspelling.
Anoniem
Geplaatst: 06-04-14 22:07
Marcella schreef:
Geloof dat ik morgen maar niet naar Hooge Zwaluwe ga met deze weersvoorspelling.
Zou einde van de middag even in de gaten houden. Weersverandering zal rond 5 uur zijn.
Tja weer houd zich niet altijd aan regeltjes dus zou me niet verbazen als er ook mogelijkheid is dat er eerder wat gaat vallen. En aangezien het 1 uur heen is en 1 uur terug op de scooter en over de moerdijkbrug. Doe maar niet dan.
Ik kijk er ook naar uit! ik vind het machtig mooi om te zien,extreem weer. Het nu is kei helder buiten,heel veel sterren aan de hemel.
Anoniem
Geplaatst: 06-04-14 22:25
Veulen84 schreef:
Bedankt Joolien.
Niet alles zelf bedacht hoor Ik heb ook weer wat geleerd bij sommige termen De Cape is w el interessant overigens, die houden ze regelmatig bij en die geeft ook heel duidelijk aan of er gezeur komt of niet Voor diegene die het interessant vinden, hier kun je het goed bijhouden http://www.weerportaal.nl/topic/29031/l ... pic-2014/5
Ik ben nog even in afwachting op de estofex maar verwacht wordt een level1, severe storm