Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:37

Ach ik hoor dat zo vaak mensen die constant roepen het valt allemaal wel mee het is een griepje en de maatregelen zijn onzin.

En dan worden ze zo getroffen of komt het heel dichtbij en dan zijn de praatjes wel over en is het opeens eng en willen ze niet besmet raken.

Stiekem nemen ze het toch wel heel serieus. Maar als het in de buurt komt hoor ik toch veel mensen wel terugkrabbelen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:44

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Leuk dat je het niet met me eens bent, maar op dit moment is "loslaten" en alleen kwetsbaren vaccineren gewoon nog geen optie.

Op dit moment is de voet op de rem ook nog nodig maar dat schrijf ik niet ELKE keer. Idem het gezond(er) leven.
Het vaccineren is volstrekt buiten elke context getrokken omdat het zo lekker makkelijk bekt/schrijft. Idem het nu volstrekt irrelevante oproepen van het maart/april 2020 schrikbeeld en belasting zorg/code zwart roepen.

Het is nu het moment om naar een duurzaam model te GÁÁN schrijf ik. Niet dat we er al zíjn :)*

Een model van gezonder (minde overgewichtig) leven!!! en CoFlu-prik voor risisco-goepen in het najaar.
Dat is waar we naartoe zouden moeten willen dít najaar al.
Tenminste, als we niet wéér een winter dicht willen.
Helaas lijkt het wel of een dominante stroming hier dat en alleen mogen leven met geldige QR wil.

Ik weet niet hoe je mensen massaal gezonder laat leven in driekwart jaar hoor. Dus najaar benadrukken lijkt me wat dat betreft niet per se een "oh dat is nog zo ver weg".

Je hebt het bovendien over een duurzamere aanpak als reactie op "waarom boosteren we [nu]", dan is het toch niet gek dat ik dat interpreteer als "we moeten dit nu gaan doen".

En belasting zorg is prioriteit, dus lijkt me niet gek dat het wordt vermeld.

@996987: Volgens mij kan je hier de stats zien. Misschien zit er ook een verschil in wanneer mensen worden opgenomen in het ziekenhuis. Dat in Nederland dat sowieso minder snel gebeurd, en daardoor deze cijfers eigenlijk niet goed te vergelijken zijn omdat de selectiecriteria verschillen? Ben wel nieuwsgierig naar de verklaring inderdaad.
https://ourworldindata.org/covid-vaccin ... y=OWID_WRL

@Needje: ja op zich interessante cijfers hoor. Minder dan 5 heeft waarschijnlijk te maken met privacy en het kunnen traceren van personen als het totaal te laag is.
Hoe het met Delta verhoudt durf ik zo even niet te zeggen, maar best mogelijk dat dat percentage bij Delta hoger ligt!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:55

Sizzle schreef:
Linnie050 schreef:
Ik zwom 1x in de week.
Dat mis ik erg.
.

Ik snap dit heel goed. Op bokt doet men graag of een stukje over de weg lopen alles kan vervangen, maar ik wil het gepiep wel eens horen als morgen paardrijden of paardentrainen in zijn geheel verboden wordt :+
Ik denk niet dat alle ruiters hier dan zo rustig zeggen: dat geeft niets, ik loop wel een stukje in het donker over het asfalt.

Kwa 2G+ voorzie ik wel gedoe, zeker als er doorgegaan wordt op plannen om het 2G vinkje in te trekken na 4 maanden zoals in Oostenrijk. Ik wil best een keer mijn booster halen, maar 4 maanden? No way. Dan wordt je dus als 2G al snel de nieuwe paria van de maatschapij.
Het is me ook onduidelijk wat er dan gebeurd als de volgende booster komt (2G++) en je dan pas op dat moment voor het eerst boostert (2G+). Moet je dan alsog beide „inhalen“ en blijf je rood tot je er 4 hebt (die dan wellicht inmiddels weer achterhaald is door nummer 5)?

Inderdaad, niet alles is te vervangen door een blokje om. Al moet ik zeggen dat als je tussen 4 muren zit, een blokje om toch al heel wat is.
De eerste lockdown hier mocht je dus daadwerkelijk niet paardrijden. Wel wandelen in een beperkte perimeter. Ik heb toen toch wel degelijk die hele perimeter bewandeld, en ik haat zomaar wandelen :+ .

Wat die 2g etc betreft. Zoals ik het begrepen heb is de booster gewoon een booster. In Frankrijk spreken ze over een qr code van 7 maanden. Haal je de booster binnen de 7 maanden dan wordt je qr code verlengd. Haal je je booster na die 7 maanden dan wordt je verlopen qr code pas een week later weer geactiveerd. Maar je moet niet je booster boosteren.

Een vaccin dat elke zoveel maanden geboosterd moet worden noem ik trouwens een inefficiënt vaccin dat achter de feiten aanloopt.
Ken geen enkel ander vaccin dat zo vaak zou moeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:00

IMANDRA schreef:
Ik weet niet hoe je mensen massaal gezonder laat leven in driekwart jaar hoor.

Wederom dat ´maar nú dan?!´ en de paniekknop van voorjaar 2020 indrukken.
We zijn al bijna twee jaar na die terechte paniek en nóg is er in vergelijking met vaccinatieplicht núl aandacht voor het overgewicht.

In 9 maanden kan er héél wat gezonder geleefd worden.
Stoppen met roken bv geeft in wéken sterk verbeterde longfunctie.
Ook afvallen. 2 kilo per maand is een makkie voor iedereen (uitzondering blablabla) dus 18 kilo vet waar die vermaledijde covidjes geen feest meer in kunnen vieren.
Is het aanpakken van die epidemie geen ontlasting van de zorg?
Waarom is uitsluiten van sociaal leven mbt vaccineren wél goed en kan er niets voor het veel belangrijker gezonder leven niets?
Het antwoord is glashelder niet dat het niet kan maar dat de overheid het niet wíl.
We zijn simpelweg vee. Vergelijk het ook gerust met paardhouden. Gezonder voor het paard is niet in het financieel belang van de meeste eigenaars en een spuit erin goedkoper. De overheid heeft daarbij nog een verstrengeld belang bij én het vaccineren én het ongezondere leven. Belasting op alcohol/rookwaar is maar één simpel voorbeeld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:02

Maar hoe wil je dat voor elkaar krijgen dan? Veel mensen zijn gewoon niet in staat te stoppen met een verslaving?

Bleek dat een aanzienlijk deel van de rokers er tot € 60 per pakje voor over heeft?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:05

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:

We zijn al bijna twee jaar na die terechte paniek en nóg is er in vergelijking met vaccinatieplicht núl aandacht voor het overgewicht.

Ook afvallen. 2 kilo per maand is een makkie voor iedereen (uitzondering blablabla) dus 18 kilo vet waar die vermaledijde covidjes geen feest meer in kunnen vieren.

@ Mysa, ik denk dat we wel meer kunnen doen met voorlichting. Foodwatch is bijvoorbeeld heel erg actief als het gaat om (misleidende) reclame voor ongezonde etenswaren.
Waarom is uitsluiten van sociaal leven mbt vaccineren wél goed en kan er niets voor het veel belangrijker gezonder leven niets?
Het antwoord is glashelder niet dat het niet kan maar dat de overheid het niet wíl.
We zijn simpelweg vee. Vergelijk het ook gerust met paardhouden. Gezonder voor het paard is niet in het financieel belang van de meeste eigenaars en een spuit erin goedkoper. De overheid heeft daarbij nog een verstrengeld belang bij én het vaccineren én het ongezondere leven. Belasting op alcohol/rookwaar is maar één simpel voorbeeld.

Wat ook heel handig is voor de volgende pandemie ;). Niet dat ik negatief wil doen, maar het is toch een wonder dat er met de manier van reizen en consumeren van de laatste 50 jaar nu pas een echte pandemie opduikt? En ik heb niet het idee alsof we in het vervolg heel veel meer gaan doen om een nieuwe te voorkomen.

@ mysa, ik denk dat er nog wel veel te halen is qua voorlichting en eerlijkere producten. Niet die plaatjes op sigaretten, maar bijvoorbeeld de tactiek van Foodwatch, die kijken echt heel erg naar misleidende reclame voor ongezonde etenswaren. Daarnaast zou het fijn zijn als de politiek wat meer inzicht krijgt in biologisch boeren, het is niet dat boeren in Nederland niet willen, het is dat ze met de huidige regelgeving niet kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:09

Thioro, dat laatste ben ik zeker ook met je eens, maar als daar je vrijheid aan gekoppelt wordt aan dat eventueel inefficiente vaccin, blijf je dan toch maar steeds herhalen?

In NL/BE speelt dat nog niet maar in DE en langzaam bij ons wel. Frankrijk, geen idee.
Ik mag volledig ingeent niet meer zonder test of booster zwemmen. Nu haat ik zwemmen maar het kromme is dat mijn niet-ingeente, ongeteste 7 jarige wel mag zwemmen, maar ik (of mijn man) kan dus niet zomaar samen met haar zwemmen.
Moet je dan toch maar vast snel boosten voor zoiets, of gaat dat te ver? Nu is de huidige booster binnenkort een feit, mede omdat we geen piepjonge ouders zijn, maar of ik dan eind van de zomer ook al weer mee wil doen voor toegang tot iets?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:10

Het is inderdaad een wonder dat we nu pas weer een pandemie hebben en virologen waarschuwen er al jaren voor. Bijvoorbeeld vogelgriep muteert gemakkelijk en varianten springen ook gemakkelijk over naar de mens.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:17

OleJon schreef:
besita schreef:
Ik heb gisteren de booster gehad - na 2 Pfizer nu moderna
Ik heb een dikke warme pijnlijke bult op mijn arm , hoofdpijn en koorts ..joy
#geenzininandersnooitziek#

Ik ga geen booster meer halen na deze , heb er stilaan genoeg van

Als je nooit ziek bent? Waarom haal je dan een vaccinatie? Is dan toch wel duidelijk dat jou lichaam het niet nodig heeft.
Daarom laat ik mij ook niet vaccineren. Ik ben ook nooit ziek. Waarom zou ik mij dan in laten spuiten met een experimenteel goedje

Je DNA werkt ook nog mee in hoe je lijf met virussen om gaat, kan je nog zo fit en gezond zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:28

Zebrastreep schreef:
Ach ik hoor dat zo vaak mensen die constant roepen het valt allemaal wel mee het is een griepje en de maatregelen zijn onzin.

En dan worden ze zo getroffen of komt het heel dichtbij en dan zijn de praatjes wel over en is het opeens eng en willen ze niet besmet raken.

Stiekem nemen ze het toch wel heel serieus. Maar als het in de buurt komt hoor ik toch veel mensen wel terugkrabbelen

Herkenbaar... als het dichtbij komt is het ineens realiteit. Zo lang het maar ver weg is, is het ook lastig om het serieus te nemen. En gelukkig is het niet voor iedereen dichtbij.
Jis_ schreef:
OleJon schreef:
Als je nooit ziek bent? Waarom haal je dan een vaccinatie? Is dan toch wel duidelijk dat jou lichaam het niet nodig heeft.
Daarom laat ik mij ook niet vaccineren. Ik ben ook nooit ziek. Waarom zou ik mij dan in laten spuiten met een experimenteel goedje

Je DNA werkt ook nog mee in hoe je lijf met virussen om gaat, kan je nog zo fit en gezond zijn.

Klopt. Hoorde gisteren ook zo'n verhaal, collega van een vriendin. 41 jaar, enorm sportief, maar wel christelijk dus geen vaccinatie. Maar ook geen alcohol of roken, vanuit datzelfde geloof. Dus echt wel gezond.
Hij raakte besmet, kwam op de ic en is inmiddels overleden.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:31

Tsja, m'n enorm Christelijke collega die niet gevaccineerd is had het paar weken terug en niets meer dan verkouden.
Laten we ophouden met die stomme verhalen van ongevaccineerden die dood neervallen en gevaccineerden die nergens last van hebben.
Overal zijn uitzonderingen.

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:33

Yep, kennis, halverwege 60, gevaccineerd, ook overleden na opname op de IC :(
Feit blijft dat de kans wel gewoon een heel stuk kleiner is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:34

Goh Sizzle, dat zou er voor mij afhangen in hoeverre die vrijheden beperkt worden.
Voor de beperkingen in het dagdagelijkse leven nu heb ik geen pas nodig want ik ga niet naar de plaatsen waar die pas nodig is (en ik ben gevaccineerd :') ) dus voorlopig kan die booster nog wachten.

Wil ik echter mijn zusje ver weg in het buitenland zien (vliegreis) dan heb ik met de huidige regels een booster nodig tegen die tijd én moet ik alsnog laten testen.
Ik vind daar wat van maar zou hem toch nemen omdat familie zien na 2 jaar toch ook een ding is.

Zolang ik verder in het dagdagelijkse leven kan werken, met de hond wandelen, naar m'n paard gaan en vrienden thuis ontvangen/zien zonder dat ze daarvoor een vaccin verplichten, voel ik me niet gehaast om lek geprikt te worden.

En ik houd toch nog steeds hoop dat het nooit zover zal komen (waarschijnlijk naïef maar hoop doet leven toch).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:35

Needje schreef:
Tsja, m'n enorm Christelijke collega die niet gevaccineerd is had het paar weken terug en niets meer dan verkouden.
Laten we ophouden met die stomme verhalen van ongevaccineerden die dood neervallen en gevaccineerden die nergens last van hebben.
Overal zijn uitzonderingen.

Fijn voor jouw collega dat hij alleen verkouden was :j gelukkig geldt dat voor heel veel mensen.

Maar waarom mag ik dit niet delen? Omdat jij het niet hebt meegemaakt? Omdat dit niet iemand uit jouw kennissenkring is? Of omdat het te confronterend is?
We hebben het nog steeds over een virus dat dodelijk kan zijn, ook al houd je er een gezonde levensstijl op na.
Natuurlijk is een verbetering van levensstijl voor veel mensen broodnodig, maar op korte termijn is dat gewoon niet de oplossing.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:36

Op het moment op het werk de een na de ander besmet. Allemaal gevaccineerd en deel ook al booster gehad.
Heb echt het idee dat het op het moment bijna niet meer uitmaakt.
Test nu elke ochtend maar op het werk. En hopelijk gaat het aan me voorbij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:39

Achterom schreef:
Maar waarom mag ik dit niet delen? Omdat jij het niet hebt meegemaakt? Omdat dit niet iemand uit jouw kennissenkring is? Of omdat het te confronterend is?
We hebben het nog steeds over een virus dat dodelijk kan zijn, ook al houd je er een gezonde levensstijl op na.
Natuurlijk is een verbetering van levensstijl voor veel mensen broodnodig, maar op korte termijn is dat gewoon niet de oplossing.

Nee hoor. Ik had de context even niet goed. Dacht dat het weer zo'n standaard verhaal was van ongevaccineerd gezond dood om aan te tonen dat je je moet laten vaccineren. Sorry.
Maar ik ben het met je eens dat het aan je DNA ofzo lijkt te liggen. Want idd, waarom de een wel en de ander niet?
Hoop dat ze dat snel uitvogelen. Misschien dat er dan ook gerichter te voorkomen en behandelen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:44

Thioro schreef:
Goh Sizzle, dat zou er voor mij afhangen in hoeverre die vrijheden beperkt worden.
(Knip)
Wil ik echter mijn zusje ver weg in het buitenland zien (vliegreis) dan heb ik met de huidige regels een booster nodig tegen die tijd én moet ik alsnog laten testen.
Ik vind daar wat van maar zou hem toch nemen omdat familie zien na 2 jaar toch ook een ding is.

Ik merk dat ik dat best lastig vind.
Vorige week heb ik iemand bezocht, maar alleen een vaccin is niet meer genoeg dus behalve hopeloos veel formulieren invullen, even katjeng lokaal 120 euries dokken voor een neusboor en vingers gekruist dat je nog naar huis mag.
Mogenlijk is het volgende keer ook met booster en test?
Wanneer stop ik met mijn dierbaren bezoeken omdat het te onzeker wordt? Zeker ook met het oog op eventuele variant specifieke boosters.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:47

Het is in dat opzicht Russisch Roulette.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over mijn booster. En een eenduidig antwoord over de resultaten, wanneer weer een prik etc lijkt er niet te komen. Vragen als: Hoeveel helpt de booster en hoe vaak moet ik nog prikken/wanneer moet ik weer prikken na booster. :=

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:49

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:

Waarom versimpel je mijn antwoord gelijk naar het "maar nu dan"?
Jij zegt voor het najaar, ik zeg dat dat niet realistisch is. Ik zeg niet dat we er niet aan kunnen beginnen om mensen gezonder te maken.

En er is wél aandacht voor hoor. Niet voor niks willen ze sporten essentiëel maken, en heb ook een aantal reclames voorbij zien komen dat blijven bewegen en gezond eten gedurende corona goed is. De aandacht voor vaccinatie is niet gek, want dat is een kortetermijnoplossing. Maar dat wil niet zeggen dat er nul aandacht is voor de verdere gezondheid verbeteren. Integendeel:
https://www.rtlnieuws.nl/sport/artikel/ ... zond-leven
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rugdringen
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... nder-leven

Verder wordt roken steeds meer uitgebannen van plekken, de alcoholleeftijd is omhoog gegaan.
Dus eh... welk financieel belang van de overheid staat er precies in de weg?

2 kilo per maand is verre van "een makkie". Misschien voor jou, maar gemiddeld voor mensen zou ik dat zéker geen makkelijk doel vinden, zeker niet als het de bedoeling is dat tot het najaar consistent vol te houden. Haalbaar is uiteraard wat anders dan 'makkelijk'.

Stoppen met roken klink makkelijk, maar het is een verslaving dus je moet al een beste motivatie hebben om daar snel mee te kunnen stoppen.

Die idiote stokpaardjes van je zijn dus niet eens gebaseerd op de daadwerkelijke feiten en verdraaien ontieglijk van wat er hier wordt gedeeld.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:55

Sizzle schreef:
Thioro schreef:
(Knip)

Ik merk dat ik dat best lastig vind.
Vorige week heb ik iemand bezocht, maar alleen een vaccin is niet meer genoeg dus behalve hopeloos veel formulieren invullen, even katjeng lokaal 120 euries dokken voor een neusboor en vingers gekruist dat je nog naar huis mag.
Mogenlijk is het volgende keer ook met booster en test?
Wanneer stop ik met mijn dierbaren bezoeken omdat het te onzeker wordt? Zeker ook met het oog op eventuele variant specifieke boosters.

Ik zou ook met samengenepen billen zitten wachten op het resultaat van die test. Als die positief is sta je daar met je netjes 70x gevaccineerd en peperdure reis in de gootsteen.

Is inderdaad russische roulette zo.
Maar wat moet je anders?
Plezierreisjes kunnen wachten. Dierbaren zien is toch iets anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:16

....en zo zíjn we er weer; bij anekdotisch ´bewijs´ voor vaccineren.
Alsof daar nog niet genoeg op gehamerd is en de rest is in de wind...

Even een opvallend wonderlijke:
Hier in Spanje is de verkoop van nieuwe autos over de Covid periode 30-40% lager dan in 2019.
De registratie van nieuwe plezierboten is met 25% gestégen en het hoogst sinds de crisis van 2008.

Jeetje Imandra, ik schreef 2 kg/maand als niet te hoog gegrepen compromis met wat ík makkelijk haalbaar vind ;)

Verder vind ík het roepen van verslaving/moeilijk een slap excuus en geen alibi. Het is een kwestie van willen. Bovendien is er voor álles hulp, hulpgroepen. Blijkbaar is de motivatie niet groot genoeg.
Prikken en prikplicht voor ánderen is makkelijker dan zélf gezonder leven. Zó simpel ligt het.

Ondertussen heeft de overgrote meerderheid nauwelijks last van een covid infectie maar moet wel op straffe van sociale uitsluiting een vaccin om zogenaamd de risicogroepen uit de zorg te houden. Zogenaamd want door de genoemde factoren zijn ze toch al de meerderheid in de zorg.

Niet erg netjes om een nota bene door jouzelf als epidemie erkend probleem ´idiote stokpaardjes´te noemen.
Ten eerste betreft het keihard onderbouwde grote risicofactoren nu van nota bene al vóór Covid.
Ten tweede is het jouw méning dat het idiote stokpaardjes zijn.

Maar goed, we waren het al eens dat we het oneens zijn :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:21

Huertecilla schreef:
....en zo zíjn we er weer; bij anekdotisch ´bewijs´ voor vaccineren.
Alsof daar nog niet genoeg op gehamerd is en de rest is in de wind...

Geloof mij, met prikangst (Hey, lekker flauwvallen...) wil ik het liefst 100% zekerheid dat het niet elk halfjaar moet. Ik ga niet onnodig een prik in mij laten zetten wanneer ik de week ervoor stijf sta van angst, niet kunnen slapen, op een bank lig en flauwval én vervolgens te horen krijg 'ja het helpt niet'. Ja, het is maar iets heel kleins. Maargoed, een angst is niet rationeel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:28

Thioro schreef:
Ik zou ook met samengenepen billen zitten wachten op het resultaat van die test. Als die positief is sta je daar met je netjes 70x gevaccineerd en peperdure reis in de gootsteen.

Is inderdaad russische roulette zo.
Maar wat moet je anders?
Plezierreisjes kunnen wachten. Dierbaren zien is toch iets anders.

De cruise-schepen varen alweer vrolijk rond op de Middellandse Zee.
Ook vluchtverkeer voor pleziertrips aardig druk.
Het gevaccineerd/getest zijn is een smoes voor het zwaarder laten wegen van economische belangen. Dán is zorg ontlasten/code zwart niet dé prioriteit...
Zie de kennis van mij (én haar drie vriendinnen ook) met omicron uit Portugal. Alle vier nu in ´quarantaine´ van familiedierbaren. Tussen haakjes want het is met omicron niet meer dan een wassen neus in hetzelfde huis.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:36

Needje schreef:
Achterom schreef:

Nee hoor. Ik had de context even niet goed. Dacht dat het weer zo'n standaard verhaal was van ongevaccineerd gezond dood om aan te tonen dat je je moet laten vaccineren. Sorry.
Maar ik ben het met je eens dat het aan je DNA ofzo lijkt te liggen. Want idd, waarom de een wel en de ander niet?
Hoop dat ze dat snel uitvogelen. Misschien dat er dan ook gerichter te voorkomen en behandelen is.

Zag laatst een heel interessante docu over onze hele verre voorvaderen. Wij hebben allemaal 2% Neanderthaler in ons (zelden tot 4%). Ontdekt werd dat waar dat Neanderthaler gen zit in je DNA bepaalt hoe ernstig ziek je wordt door een besmetting met Corona. Dit was maar een heel klein onderdeel in de docu, werd verder helaas niet dieper op ingegaan, was/is misschien ook nog niet mogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:49

Jis_ schreef:
[Wij hebben allemaal 2% Neanderthaler in ons (zelden tot 4%).

Alleen degenen van Europese (en naar oosten afnemende aziatische) afstamming.

Inderdaad vooral in het gebied van het immuunsysteem.
Geldt ook voor zuidoost azië/ oceanië mbt de Denisovan.

Ons immuunsysteem is ook voor ons eigen sociale gedrag een invloedrijke factor: De aantrekkelijkheid via feromonen loopt voor een groot deel gelijk met het verschil in DNA pakket daarvan. We voelen ons onbewust meer aangetrokken tot iemand met een meer verschillend immuunsusteem dan tot iemand met een gelijkend.
Dat is een logische evolutionair selecterende factor.

Bij dieren noemen we dat ´hybrid vigor´. Ofwel dat vuilnisbakkenras gezonder is dan rashond.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-01-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt