Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:21

Christiene schreef:
Ik reed langs 2 vakantie parken maar volgens mij zijn die gewoon vol met gezinnen in de huisjes.

Wel apart alles moet dicht maar je kan wel een week of paar dagen weg naar een huisje.

Klopt, die zijn open. Maar alle activiteiten zijn geannuleerd, zwembad dicht, bowlingbaan dicht, restaurant alleen afhaal ect.

In januari ben ik jarig (net de laatste zondag vd lockdown) en dan ga ik met mijn man ook naar een huisje. We zijn in een andere omgeving, het huisje is bijna groter dan mijn eigen huisje, gaan lekker fietsen en wandelen in een andere omgeving dan mijn eigen, nemen spelletjes mee, en zo vermaken we ons wel hoor!

Hotels zijn trouwens ook open. Je krijgt er alleen geen eten meer.

Karin

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:27

Ik snap heel goed dat mensen er even uit willen. Je kunt prima naar een huisje, ook in deze tijd. :j

Het is vooral belangrijk wát je daar doet. Thuis zoek je de drukte niet op. Je gaat alleen de deur uit voor essentiële zaken (en daar hoort ook de frisse neus bij). Doe dat dan ook zo als je in een vakantiehuisje zit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:28

In hotels kun je wel eten krijgen, je moet het alleen afhalen ipv dat je het in het restaurant mag opeten of dat het naar je kamer wordt gebracht middels roomservice.

En dat is wel prettig voor de mensen die zakelijk overnachten ivm werkzaam zijn in een essentiële beroepsgroep :j
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-12-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:30

Marije_jiplover schreef:
In hotels kun je wel eten krijgen, je moet het alleen afhalen ipv dat je het in het restaurant mag opeten of dat het naar je kamer wordt gebracht middeld roomservice.

En dat is wel prettig voor de mensen die zakelijk overnachten ivm werkzaam zijn in een essentiële beroepsgroep :j

Is dat zo? In de laatste toespraak van Rutte zei hij dat ook roomservice niet mocht. Ik vroeg me idd al af hoe je dat moest doen als je zakelijk op reis bent. Maar misschien wordt er dan een uitzondering gemaakt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:31

Roomservice mag idd niet, maar afhalen in het restaurant mag wel.

Mijn ontbijt gaat er nu op vooruit, ik heb nl altijd een meeneemontbijt omdat mijn werkzaamheden me ver voor het openen van het ontbijtbuffet uit het hotel laten vertrekken. Maar nu iedereen een afhaalontbijt heeft, is de keus ineens verruimd. Had ik afgelopen week toch mooi een croissant en ei bij mijn ontbijt :o

Ontbijt is dus bestelformulier invullen bij inchecken, volgende ochtend afhalen.

Diner was online bestellen via de roomservice-tool, via iDeal betalen en je wordt gebeld wanneer het klaar is en dan mag je het komen afhalen, aldus de info van het hotel waar ik logeer.
Ik had alleen zelf al iets geregeld voor het avondeten, dus van die laatste optie geen gebruik gemaakt, maar ga ik deze week waarschijnlijk wel doen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 21-12-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:33

Marije_jiplover schreef:
Roomservice mag idd niet, maar afhalen in het restaurant mag wel.

Mijn ontbijt gaat er nu op vooruit, ik heb nl altijd een meeneemontbijt omdat mijn werkzaamheden me ver voor het openen van het ontbijtbuffet uit het hotel laten vertrekken. Maar nu iedereen een afhaalontbijt heeft, is de keus ineens verruimd. Had ik afgelopen week toch mooi een croissant en ei bij mijn ontbijt :o

Haha, dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:25

Wel fijn geregeld zo Marije :D Hoe zit het eigenlijk met drankjes in hotels nu? Kan me voorstellen dat je eventueel graag tussendoor ook wat drinkt, is dat dan standaard uit de minibar te consumeren nu? Of kan je ook gewoon wat bestellen en afhalen aan de receptie?

Afgelopen weekend ook weer verhalen gehoord dat veel vakantiehuisjes gewoon verhuurd worden, en dan zeker de huisjes voor +10 personen. Terwijl we in België géén bezoek mogen ontvangen met kerst, hooguit je ene knuffelcontact of als alleenstaande mag je 1 knuffelcontacten thuis uitnodigen.
Van bakkers, slagerijen, speciaalzaken (viswinkel bijvoorbeeld) ook al meermaals verhalen gehoord over bestelling van +8 personen voor kerstavond, kerstdag, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag. Er zullen er heus zijn waarvan 1 iemand besteld en dan rondbrengt bij familie om later via teams ofzo "virtueel dineren" te doen, maar mij maak je niet wijs dat dat zo veel van toepassing gaat zijn.

Wij hadden in maart dit jaar voor mijn verjaardag een weekendje uit met luxe diner voorzien. Helaas viel mijn verjaardag nét nadat België in volledige lockdown ging, dus we hebben dat met fiks vertraging dan in september gevierd. Was toen ons eerste dagje vakantie trouwens van 2020!
Ik zou het wel zo fijn vinden als ik in 2021 mijn verjaardag wel weer wat uitgebreider kan en mag vieren eerlijk gezegd...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:18

Varekaj schreef:
Afgelopen weekend ook weer verhalen gehoord dat veel vakantiehuisjes gewoon verhuurd worden, en dan zeker de huisjes voor +10 personen. Terwijl we in België géén bezoek mogen ontvangen met kerst, hooguit je ene knuffelcontact of als alleenstaande mag je 1 knuffelcontacten thuis uitnodigen.
Van bakkers, slagerijen, speciaalzaken (viswinkel bijvoorbeeld) ook al meermaals verhalen gehoord over bestelling van +8 personen voor kerstavond, kerstdag, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag. Er zullen er heus zijn waarvan 1 iemand besteld en dan rondbrengt bij familie om later via teams ofzo "virtueel dineren" te doen, maar mij maak je niet wijs dat dat zo veel van toepassing gaat zijn.

maar wat is er mis met de verhuur van huizen /appartementen van 10+ ?? Jij ziet daar meteen overtreden van de regels in , moeten de verhuurders die niet verhuren dan en inkomsten verliezen ?
waarom zouden 6 mensen geen 10+ huis mogen huren
Mijn man en ik huren ook altijd een huis of appartement van 6 voor ons 2 omdat we graag ruim zitten ( met de hond )
verhuurders hebben ons in oktober ook gezegd dat we de grote vakantiewoningen konden hebben voor ons alleen aan een hele goede prijs , ik heb dat niet gedaan omdat ik het zonde vind van energie etc maar waarom niet als je bvb een gezin bent met 4 of 4 kinderen

en die verhalen gehoord vind ik nog zoiets van de pot gerukt .. over sensatie en onrust zaaien gesproken van de media -O- ...bakkers hebben aangegeven dat ze net veel kleinere kerststronken maken dan de vorige jaren ..
wij zijn met 5 maar ik bestel ook veel meer met de feesten ( altijd trouwens ) , de dag nadien is alles gesloten en ik hou ervan om gezellig samen de restjes op te eten dus hoe meer restjes , hoe lekkerder :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:20

Marije_jiplover schreef:
In hotels kun je wel eten krijgen, je moet het alleen afhalen ipv dat je het in het restaurant mag opeten of dat het naar je kamer wordt gebracht middels roomservice.

Hotels mogen alleen kamers aanbieden, geen eten.
Dus dat wordt thuisbezorgd eten in je hotelkamer.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:25

Es_ther schreef:
Marije_jiplover schreef:

De restaurants zijn 'dicht' in de hotels en room-service is niet toegestaan, maar bestellen en afhalen kan nog wel bij deze restaurants. Dus hotels kunnen gerust ook nog eten aanbieden naar de laatste informatie waarover ik beschik. Waar heb jij verkregen dat dit niet toegestaan is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:28

Es_ther schreef:
Marije_jiplover schreef:

Zie mijn reactie iets onder de eerste, dit is hoe het nu is ingeregeld in het hotel waar ik zakelijk overnacht.

Afhalen mag gewoon, dus hotels mogen hun restaurant ook als afhaalplek inrichten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:30

Es_ther schreef:

Afhalen in het restaurant van het hotel is wel toegestaan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:32

Ik had het hier vandaan:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ven/horeca
Welke regels gelden voor hotels?

"Eet- en drinkgelegenheden en roomservice in hotels zijn gesloten voor hotelgasten. Alcohol gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar) mag wel. "

Dus ik dacht dat ze geen eten meer hadden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:37

Ik zou begin januari met 4 vriendinnnem (dus 5 huishoudens) in een huisje. We hebben het verzet naar eind mei in de hoop dat dan weer meer kan.

Het valt mij verder op hoeveel bedrijven en personen de regels zoveel mogelijk proberen te ontwijken. Het lijkt wel een sport :oo

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:39

Winged schreef:
Ik zou begin januari met 4 vriendinnnem (dus 5 huishoudens) in een huisje. We hebben het verzet naar eind mei in de hoop dat dan weer meer kan.

Het valt mij verder op hoeveel bedrijven en personen de regels zoveel mogelijk proberen te ontwijken. Het lijkt wel een sport :oo

voor sommigen is het ook een sport om te overleven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:53

Het gaat over opvallende bestellingen. Iemand die bijvoorbeeld veel plaatst in kleine hoeveelheden, dat is hoogstwaarschijnlijk gewoon de diepvries opvullen. Wij slaan nu ook bijvoorbeeld wat meer eendenbouten, stukken wild en dergelijke in om in te vriezen voor later. Maar een gourmetbestelling voor 12? Zelfs als je met 4 bent en daar 2 dagen na elkaar van gaat tafelen moet je al flink kunnen eten :')
Of iemand die bij de bakker taart of stronk besteld voor 8 personen, terwijl iedereen weet dat ze maar een gezin met 3 vormen. En dat soort zaken komt in ons dorp blijkbaar opvallend vaak voor de laatste dagen.

Een clubgenoot verhuurt enkele vakantiehuizen, specifiek voor grotere groepen of bedrijfsuitjes, en daar zit een cateringdienst bij tijdens de feestdagen. Je bestelt je huisje en geeft dan indien gewenst door voor hoeveel personen je graag het feestmenu wil laten bezorgen. Enige wat ze zelf nog moeten doen is opwarmen in de oven. Als zowat elk huisje van 10+ dan ook nog eens een bestelling heeft staan van minimaal 8 personen, dan kan je er wel prat op gaan dat ook dat aantal personen in dat huisje aanwezig zal zijn. 't Zijn immers geen menu's van €50/persoon...

Op zich is het ook wel krom natuurlijk dat je in huis maar 1 persoon mag ontvangen, en in de tuin 4 personen. daar zijn ook aardig wat creatievelingen mee aan de slag.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:00

Wat hotels vaak doen nu is dat ze dan als roomservice het eten voor de deur zetten en dan aankloppen. Dat is ook prima, het gaat er om dat ze niet op de kamers mogen komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:06

maar niet elk gezin is man -vrouw en 2 kinderen

er zijn er ook met 3 kinderen en meer of met inwonende partners van de kinderen , inwonende ouders
er zijn nog steeds veel meer grotere gezinnen dan je denkt

een gourmet voor 12 vind ik niet vreemd .. je schrijft als je met 4 bent .. wat als je met 6,7 of 8 bent en 2 dagen wil eten

serieus ik tel altijd dubbel met taart , ik heb gewoon liever 2 x 4 zodat mensen kunnen kiezen en de rest eten we de dag nadien wel op .. en meestal nemen ze hier toch 2 stukken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:13

Ik tel ook dubbel met taart, puur voor mezelf :))
Er zijn wel grote gezinnen, kan best. Maar niet zoveel dat je al die bestellingen en boekingen kan rechttrekken. En ach, we zijn het allemaal toch wel str*ntbeu aan het worden. Dus ik begrijp wel dat mensen manieren zoeken om er hun voeten aan te vegen. Maar als medewerker in de zorg zie ik ook de keerzijde, en dan doet het toch wel iets om te zien dat er van de solidariteit eerder dit jaar geen sikkepit overblijft als het henzelf niet persoonlijk treft.

Maar goed. Hopelijk kunnen we rond Pasen weer voorzichtig veilig op vakantie. Krokus/carnavalsperiode zal nog wat voorbarig zijn

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:20

Hier verwacht men dat er begin januari weer een enorme piek komt. Het zou mij dan ook niet verbazen als we half januari niet de restaurants weer kunnen open gooien zoals in eerste instantie gepland maar gewoon vrolijk weer in lockdown kunnen.
Dus ja ik begrijp volledig dat mensen het zat zijn maar oh wat zou ik graag zien dat mensen verantwoorder omgingen met de huidige ‘vrijheid’ zodat we die kunnen behouden want ik ben de verklaringen en beperkingen inmiddels ook wel zat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:22

Varekaj schreef:
Ik tel ook dubbel met taart, puur voor mezelf :))
Er zijn wel grote gezinnen, kan best. Maar niet zoveel dat je al die bestellingen en boekingen kan rechttrekken. En ach, we zijn het allemaal toch wel str*ntbeu aan het worden. Dus ik begrijp wel dat mensen manieren zoeken om er hun voeten aan te vegen. Maar als medewerker in de zorg zie ik ook de keerzijde, en dan doet het toch wel iets om te zien dat er van de solidariteit eerder dit jaar geen sikkepit overblijft als het henzelf niet persoonlijk treft.

Maar goed. Hopelijk kunnen we rond Pasen weer voorzichtig veilig op vakantie. Krokus/carnavalsperiode zal nog wat voorbarig zijn

Ik verwacht dat rond maart april de besmettingen zó ver gedaald zijn, dat de horeca weer open kan en dat met een beetje geluk de campings óók 2 april weer open kunnen gaan, mét geopende sanitaire voorzieningen.

Dat dan een vakantie weer wat meer mogelijk gaat zijn. Hopelijk hebben we een "redelijk normale" zomer net zoals afgelopen zomer.

Eerder dan april zie ik het nog niet gebeuren dat vakantie weer mogelijk gaat zijn.

Tot half maart wordt vakantie natuurlijk afgeraden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:58

lizy29 schreef:
Hier verwacht men dat er begin januari weer een enorme piek komt. Het zou mij dan ook niet verbazen als we half januari niet de restaurants weer kunnen open gooien zoals in eerste instantie gepland maar gewoon vrolijk weer in lockdown kunnen.
Dus ja ik begrijp volledig dat mensen het zat zijn maar oh wat zou ik graag zien dat mensen verantwoorder omgingen met de huidige ‘vrijheid’ zodat we die kunnen behouden want ik ben de verklaringen en beperkingen inmiddels ook wel zat.

Ik begrijp je helemaal.
En wat ik van Frankrijk niet begrijp, is die plotse versoepeling voor de kerstdagen. Binnenruimtes zijn ideaal om aerosolen te vormen zodat het virus zich supersnel kan verspreiden.
Dus met de verwachting van die enorme piek in januari, is dit niet zo logisch :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:13

Versoepelingen werden al langzaam naar toe gewerkt. Vergeet niet dat wij alweer bijna 1,5 maand in lockdown zaten. En nu hebben we nog een avondklok waarbij je na 8 uur niet meer de straat op mag.
Ik vermoed dat ze nu liever gaan voor gedoseerd kerst laten vieren in de hoop dat mensen zich dan minder laten verleiden om het te groots te willen vieren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:21

Ik heb net mijn eerste vakantie voor 2021 geboekt. Een week wandelen in Normandië, bij dezelfde B&B waar we afgelopen zomer ook waren. Zonder aanbetaling en gratis te annuleren indien we eind april nog niet die kant op kunnen/mogen. Geen enkel risico dus, maar wel een waanzinnig fijn vooruitzicht. En omdat we in principe daar ook 's avonds kunnen eten hoeven we ook geen stadjes of horeca op te zoeken.

Ik heb er nu al vreselijk veel zin in :D Ondanks dat de kans zeer groot is dat het niet door kan gaan :=

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:08

Zijn er zat die nu vast zitten in bijv. engeland of zuid afrika geloof ik.

Er zijn nu geen vluchten terug of andere vervoer zit je daar.. benieuwd of de laatsten die toch weggingen van voor de lockdown ook allemaal weer thuis zijn of nog kunnen komen..zo als gepland.

Dat ophalen doen ze nu niet neer wat bij maart wel gebeurde omdat toen onbekende iets was