Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:37

Bloemetje75 schreef:
Vanmorgen op weg naar werk en vanmiddag onderweg naar huis op dezelfde weg op het zelfde stuk ingehaald.
Ik reed 50, je mag er 50, het is binnen de bebouwde kom, er zijn zijstraten, ze controleren er regelmatig….. En beide auto’s stonden bij het eerst volgende verkeerslicht net voor mij voor het rode licht te wachten.
De ene een golf gte, de andere een Audi rs 5….

Werd afgelopen zaterdag in het centrum van een middelgrote stad ook ingehaald over het voorsoorteer vak voor linksaf door zo'n drugdealerbak die niet wenste te stoppen voor oranje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 16:39

Verrassend die auto merken *not*

pien_2010

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:40

Leedvermaak noemen we dat Bloemetje.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:26

Cowboy55 schreef:
C_estmoi schreef:
Dat betekent dus dat als het heel druk is, er vanzelf langzaamrijdend verkeer zou moeten ontstaan. Voldoende afstand houden is afhankelijk van de snelheid, en betekent nu eenmaal dat er bij 100 km/u minder auto's op hetzelfde stuk wegdek passen dan bij 60 km/u...

Dat is nou net de menselijke factor.
Als ik een stuk weg pak van 1 kilometer en ik rij 1 km per uur dan houd ik een uur lang een deel van dat stuk weg bezet.
Als ik 50 kilometer per uur rijd hou 1 minuut en 12 seconden een deel van die weg bezet.
Als ik 100 kilometer per uur rijd dan hou ik 36 seconden een deel van die weg bezet.
Hoe harder we rijden hoe meer auto's er in een uur over dat stuk weg kunnen rijden. Simpele wiskunde.

Het probleem is de mens: we moeten voldoende afstand houden omdat we niet met alle auto's samen gecoordineerd kunnen rijden. We zitten constant fouten van anderen te corrigeren waarop anderen dan ook weer moeten reageren.

Als je robotauto's de boel laat besturen dan is de hele keten gecoordineerd en kunnen ze met een tussenruimte van bumper tot bumper van enkele millimeters oneindig hard gaan (althans, zo hard als de auto's technisch gezien kunnen).

Ja oke, maar zolang dat niet kan is toch de aanbevolen afstand tot je voorganger beduidend langer bij 100km/u dan bij stapvoets rijden.. :P en dat was waar ik op doelde. Heeft overigens niet alleen te maken met reactietijd van de bestuurder, maar ook met langere remafstand. Dat blijft tot op zekere hoogte zo ook al bestuurt er een robot de auto, want als er ergens een boom omvalt/dier op de weg loopt/vrachtwagen lading verliest zal er toch echt geremd moeten worden..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 20:28

Bloemetje bestuurders met of zonder petje?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:52

Zonder denk ik… volgens mij in de golf een jonge vrouw, in de Audi een jonge man. Vooral de Audi scheurde langs.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:14

Audi.
Dat verbaast mij niks.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:01

Ik reed gisteren de Gaasperdammertunnel in vanaf de Gooiseweg,
en had een dikke BMW rijder achter mij en die bleef maar duwen vanaf achteren...
en je mag er 80 rijden, ben werkelijk 60 gaan rijden kom op zeg flikker op.

En dan ook echt voorbij scheuren over 2 dik door getrokken strepen met andere strepen er tussen,
en dan een stuk verder op weer naar links.

Was echt zo'n gassie die door zijn stuur aan het kijken was,
en hij gaf ook nog even gas bij toen ie achter mij reed, dacht op dat moment van nog even
en ik lig onderste boven in die tunnel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:03

Als jij daar 60 gaat rijden terwijl je 80 mag ben jij ook fout bezig. Volg gewoon het verkeer en de snelheid.
Laat klevers lekker kleven... Hun probleem.

Ik erger me aan oude lijken op de snelweg die met 80 blijven hangen...en zeker waar inhaalverbod is voor vrachtwagens.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:06

De meeste rijden daar ook niet heel hard, ze gaan allemaal de tunnel in met 50

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:16

Siggislief schreef:

Dat is al helemaal vreemd :')

Er is zelfs een stuk 100 daar toch?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:40

Jolliegirl schreef:
Als jij daar 60 gaat rijden terwijl je 80 mag ben jij ook fout bezig. Volg gewoon het verkeer en de snelheid.

Niet mee eens.

Als degene achter mij de remafstand niet aanpast aan de snelheid, dan zal ik mijn snelheid maar moeten aanpassen aan de remafstand die mijn achterligger aanneemt.
Vertragen dus, want als er plots geremd moet worden ben ik wel de sjaak als hij bij mij achterin knalt, dan heb ik schade en als ik pech heb een whiplash.

Dus nee, ik laat klevers niet lekker kleven :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 00:37

Dat gedrag valt ook onder “road rage”. Expres langzamer rijden en dat werkt zeker niet positief met bate van de veiligheid. Even je gas of koppeling loslaten om aan te geven dat die te dicht op zit prima, maar stug 20/30 km onder de toegestane snelheid rijden om een punt te maken is minstens net zo gevaarlijk… en dat er “andere” zijn die zo langzaam rijden daar maakt het er niet veiliger op…je creëert hierdoor niet alleen een file maar ook andere gevaarlijke situaties…

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 02:31

20 km onder de toegestane snelheid gaan rijden krijg ik ook de stoom uit de oren van. Dat soort dingen zorgt ervoor dat mijn dienstregeling in gevaar komt. Bij een trekker snap ik het, die kan niet harder...

Eergisteren was er een prius die dit ook deed. 55 op een 80 weg. Nou bedankt... de tijd van de opening van de brug niet gehaald. 10 minuten vertraging dus passagiers de trein gemist, bus 10% lading gemist en mijn pauze naar de maan. Hierdoor niet kunnen eten en op de volgende rit de rijtijdenwet overtreden want onvoldoende rust gehad. Mijn collega met een probleem opgezadeld want krap in de stroom voor de volgende rit. Dus in het stukje pauze nog een andere bus geregeld zodat er geen bus zou stilvallen en de rit gereden kon worden.

Rij gewoon de toegestane snelheid als het geen extreem weer is...
Scheelt mij en mijn collega's een boel stress en geklaag van passagiers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:38

Blijf inderdaad gewoon de toegestane snelheid rijden. Doe ik ook altijd en soms raak ik even mijn rempedaal aan zodat mijn remlicht kort flikkert. Daar schrikken de meeste van en nemen gelijk afstand.

Jolliegirl wie bedoel je met lijken? Zijn dat mijn man en mijn "zalven"? Mensen die dus te traag rijden en als een zalf remmen, gas geven of bedoel je daar bepaalde leeftijdsgroep mee?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-11-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:05

Jolliegirl schreef:
Siggislief schreef:

Dat is al helemaal vreemd :')

Er is zelfs een stuk 100 daar toch?

Er voor (Gooiseweg) is 70, als je de tunnel in gaat is het 80 en als je de tunnel uit bent is het 100.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:40

Marije_jiplover schreef:
Jolliegirl schreef:

Niet mee eens.

Als degene achter mij de remafstand niet aanpast aan de snelheid, dan zal ik mijn snelheid maar moeten aanpassen aan de remafstand die mijn achterligger aanneemt.
Vertragen dus, want als er plots geremd moet worden ben ik wel de sjaak als hij bij mij achterin knalt, dan heb ik schade en als ik pech heb een whiplash.

Dus nee, ik laat klevers niet lekker kleven :n

Hiermee word je dus veroorzaker van kettingbotsingen.. want iedereen achter diegene achter jou gaat ook heus hetzelfde doen omdat de stoom uit de oren komt door zo'n stomme 20kmpu langzamerrijder...

Het is gewoon geen handige actie...
Rij wat je rijden mag.. hou je aan die snelheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:23

Het is best een beetje irritant, maar ik snap toch niet waarom het zoveel agressie oproept eigenlijk. Waarom vinden mensen het zo normaal om heel boos te worden als je een stukje niet de maximum snelheid rijdt? Dat is wel iets wat je zelf toelaat.

(Ik rij niet expres langzaam, dat vind ik niet nodig. Maar ik vind het verkeer veel te gevaarlijk om me steeds te gaan ergeren of mijn emoties op te laten lopen om kleine dingen.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:27

Ik snap dat ook niet. Ook al heb ik er zelf ook wel eens last van haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:36

Jolliegirl schreef:
Ik snap dat ook niet. Ook al heb ik er zelf ook wel eens last van haha
Hier ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:38

@Jolliegirl:
Ik zeg nergens dat ik 5 km zo blijf rijden, maar als ik niet aan de kant kan bij een bumperklever, is mijn eerste reactie toch echt nog even iets meer vertragen. Lekker laten bumperkleven, zoals jouw advies is, doe ik echt niet.

Bumperklevers vertonen echt gevaarlijk gedrag, er kan altijd een reden zijn waarom iemand niet de snelheid rijdt die je volgens de borden zou mogen rijden, maar dat rechtvaardigt nooit bumperkleven.
Als iedereen netjes afstand houdt, veroorzaakt een langzamer rijdend voertuig geen kettingbotsing.

Overigens, ik rijd doorgaans de snelheid die je ergens mag rijden +4 op mijn teller, rijd nagenoeg altijd op de cruisecontrol, geef gerust een beetje gas bij als ik iemand inhaal die 1 km langzamer rijdt dan ikzelf.
Maar een bumperklever is voor mij een grotere ergenis dan een onnodig linksrijder of iemand die 75 rijdt waar je 80 mag.
En ik zal, zodra dat imo veilig kan, aan de kant gaan voor een bumperklever, laat die maar voor mij ergens te laat zijn met remmen, niet achter mij. Alleen daar waar ik niet aan de kant kán, zal de bumperklever toch echt merken dat ik zijn/haar gedrag niet kan waarderen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:59

Een stukje wat minder hard dan de maximumsnelheid rijden vind ik niet erg. Maar kilometers lang achter iemand zitten die 50 rijdt waar je 80 mag op een weg waar inhalen lastig is wegens onoverzichtelijkheid en dat niet af en toe eens maar vaak, ja dat vind ik heel erg irritant. Het zorgt bovendien voor gevaarlijke situaties want het zorgt niet alleen voor ergernis bij mij, maar bij heel veel medeweggebruikers waardoor mensen toch gaan inhalen waar dat eigenlijk niet kan en ik zit ook niet te wachten om betrokken te worden bij een ongeluk omdat ik nu eenmaal de pech had kop aan kont te rijden zonder mogelijkheid uit de trein te stappen door een veel te langzame chauffeur aan kop.

Overigens rem ik niet bij bumperklevers. Ik ga niet harder rijden en ook niet zachter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:37

Shadow0 schreef:
Het is best een beetje irritant, maar ik snap toch niet waarom het zoveel agressie oproept eigenlijk. Waarom vinden mensen het zo normaal om heel boos te worden als je een stukje niet de maximum snelheid rijdt? Dat is wel iets wat je zelf toelaat.

(Ik rij niet expres langzaam, dat vind ik niet nodig. Maar ik vind het verkeer veel te gevaarlijk om me steeds te gaan ergeren of mijn emoties op te laten lopen om kleine dingen.)

Omdat het moraalridder gedrag is en eigen rechter spelen in geval van expres en gevaarlijke situaties creëert in geval van onbewust. Er moet doorstroming zijn, geen opstopping. Zolang iedereen de toegestane snelheid rijdt (zie filmpje wat iemand eerder had gepost) zal er doorstroming zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:02

Rennie89 schreef:
Omdat het moraalridder gedrag is en eigen rechter spelen in geval van expres en gevaarlijke situaties creëert in geval van onbewust.

Eh nee. Je kunt echt zelf kiezen of je jezelf op laat naaien door dat soort dingen of niet.

Nogmaals: ik vind het niet nodig om expres langzaam te gaan rijden - maar mensen vinden het zo prima van zichzelf dat ze heel boos of geirriteerd worden, terwijl dat geen goede instelling is voor op de weg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:09

Als je deelneemt aan het verkeer dan moet je ook ervoor zorgen dat er doorstroming is en houd je aan de snelheid, wel geen irritaties bij andere op of gevaarlijke situaties veroorzaken. Veiligheid is het belangrijkste…