Het was anders compleet aan mij voorbij gegaan dat er dit weer op komst was, terwijl ik daar over het algemeen best aardig van op de hoogte ben.
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-24 12:04
Poah, dat was inderdaad best een flink kraagje met bijbehorende ellende. Zelfs mijn moeder stuurde me allemaal berichtjes over hoe hard het er aan toe ging... terwijl ik in alle rust op een terrasje zat. Wij kregen hier pas 's avonds (rond 22:30/23:00) die buienlijn. Wel grappig om te zien hoe de bliksemactiviteit een heel land over kan schuiven.
*Niet mijn locatie/screenshot. Ik weet eigenlijk niet welke app dit is, maar er zijn meer Denen die dit blijkbaar gebruiken heb ik gisteren gemerkt.
Probeerde daar zich nou een tornado te vormen of dust devil?
Hiraeth
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-24 19:30
Dat is een gustnado. Die worden soms wel eens door de war gehaald met tornado's, zelfs in de VS. Het gebeurt met enige regelmaat dat spotters ze inbellen en markeren als tornado's. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gustnado
Vandaag op het Markermeer een beginnende waterhoos gezien, voor mij voor het eerst. Héél fascinerend! Bizar om die zuiging te zien in de slurf, je zag ook echt de rotatie en beweging net boven het wateroppervlak. Heel gaaf.
Een weerman verdenkt de storm die zoveel schade heeft gegeven in Drenthe van een tornado en vraagt om beelden. Nou heb ik dit gefilmt in de richting van het gebied waar hij beelden om vraagt.. Wat denken jullie? Ik was gaan filmen omdat de wolken zo aan het draaien waren en er reactie op de grond leek te zijn..
Wat jij gefilmd hebt, is een gustnado. Dat is een windvlaag voor de bui uit die begint te roteren. Het zou kunnen dat dit schade heeft veroorzaakt dus je kunt het altijd eens opsturen.
Ik hoor het ten oosten van ons flink rommelen maar volgens mij trekt de regen ons net mis.
black_kelpie
Geplaatst: 02-09-24 19:48
Ik dacht nog gauw voor de bui aan een rondje te lopen met de hond. Ik heb vrij snel rennend de terugweg ingezet, damn Groene lucht, bizarre roterende wind en onophoudelijk flitsen. Ik kwam thuis met mijn mond, neus en ogen vol zand en blad. Ik ga straks wel
Het rommelt al zo'n 30 minuten in de verte, maar het gaat heel langzaam onze kant op.
charrr91
Geplaatst: 02-09-24 20:44
Hier in Oene (Gelderland) enorme plensbuien. Inmiddels zitten we in de 2e bui. Alles staat onder water. Behoorlijke flitsen en klappen hier. Goed voor het gras zullen we maar zeggen
Laatst bijgewerkt door charrr91 op 02-09-24 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt