Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:54

Nee maar Rien, in Polen gaan ze wel naar het mortuarium blijkbaar, daar wordt aan gerefereerd. Hier heb je volgens mij alleen een mortuarium in een ziekenhuis?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:02

Fly_high schreef:
Bedankt voor alle antwoorden, weer wat geleerd :)

Ik heb er nog nooit van gehoord, wist niet eens dat zoiets überhaupt kon en enige Nederlander die ik op het moment bij de hand heb kon me niet veel wijzer maken ;) neem aan dat het lichaam dan wel flink bewerkt en goed gekoeld is voordat je het thuis krijgt? Hoe lang duurt zo'n opbaring dan?

Opbaring in een mortuarium vond ik altijd ook zoiets uit Amerikaanse films := wat ik ken is dat je het lichaam alleen nog te zien krijgt tijdens begrafenis zelf mits persoon in kwestie met open kist wordt begraven uiteraard. Dus inderdaad wassen, make up en hoppa de grond in.

Kan je op verschillende manieren doen. Op een koelmat, in een gekoelde kist, maar je kan ook kiezen voor thanatopraxie waarbij het bloed vervangen wordt door een balsemvloeistof waardoor het verval ook wordt uitgesteld. In Nederland moet je sowieso binnen een bepaalde periode begraven worden:

Citaat:
U mag een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden laten begraven of cremeren. En niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Het weekend en feestdagen zijn geen werkdagen.

Kan je wel uitstel voor krijgen maar dan moet je een goede reden hebben en dan worden er ook eisen gesteld aan de bewaarplaats.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:29

Urbanus schreef:
Nee maar Rien, in Polen gaan ze wel naar het mortuarium blijkbaar, daar wordt aan gerefereerd. Hier heb je volgens mij alleen een mortuarium in een ziekenhuis?

Nee in Polen gaan ze eigenlijk nergens ;) je bezoekt de overledene niet meer voor die begraven wordt namelijk. Het lichaam ligt dan in het mortuarium van een ziekenhuis of uitvaartcentrum uiteraard maar wordt niet door mensen anders dan personeel bekeken. Daarna wordt het vervoerd naar de plek waar die begraven gaat worden, meestal katholieke begraafplaats. Dan staat de kist (al dan niet open) halve dag in een kapel voordat die de grond in gaat. En that's it. Voor niet katholieke versie vervang kapel met zaal in een uitvaartcentrum aangrenzend aan de begraafplaats.

Edit. En dan wordt er uiteraard nog flink gezopen, hoe kon ik dat vergeten :=

Ik vind de hele traditie van een overleden familielid bezoeken heel exotisch dus. Wel erg interessant hoe het per land kan verschillen :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:33

Ik vraag mij af, als je je paard 2 uur per dag op de wei zet, wat de beste tijd is? In de ochtend niet denk ik vanwege het natte gras en de fructaan? Maar wat is nu de meest ideale tijd. 1200-1400 of juist in de avond van 1800-2000?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:35

Fly_high schreef:
Urbanus schreef:

Nee in Polen gaan ze eigenlijk nergens ;) je bezoekt de overledene niet meer voor die begraven wordt namelijk. Het lichaam ligt dan in het mortuarium van een ziekenhuis of uitvaartcentrum uiteraard maar wordt niet door mensen anders dan personeel bekeken. Daarna wordt het vervoerd naar de plek waar die begraven gaat worden, meestal katholieke begraafplaats. Dan staat de kist (al dan niet open) halve dag in een kapel voordat die de grond in gaat. En that's it. Voor niet katholieke versie vervang kapel met zaal in een uitvaartcentrum aangrenzend aan de begraafplaats.

Edit. En dan wordt er uiteraard nog flink gezopen, hoe kon ik dat vergeten :=

Ik vind de hele traditie van een overleden familielid bezoeken heel exotisch dus. Wel erg interessant hoe het per land kan verschillen :)

Ah, dan had ik dat niet goed begrepen.
Mortuaria vind je in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Waarschijnlijk op nog wel meer plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:44

Captain schreef:
Ik vind het mooi dat het kan, wat ik wel altijd bijzonder vind is dat we nog zo lang boven de grond blijven als je dood bent. Ik zou gewoon diezelfde dag de grond in willen. Hoef ook niet gewassen/make-up of wat dan ook. Hop kistje in en de grond in.
Als je denkt dat die zes werkdagen in Nederland al lang zijn, in de UK kan het rustig een maand of twee maanden duren. := Hier zijn kisten dan ook niet open bij uitvaarten. :')

In mijn omgeving wordt eigenlijk niet of nauwelijks thuis opgebaard. Mijn grootouders niet, mijn ouders gaan ook niet opgebaard worden, en ik ken ook maar weinig anderen in onze kringen waarbij het wel gebeurd is. Denk dat het ook een beetje per regio (en religie) zal verschillen. :j

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:52

Mijn moeder lag opgebaard in het uitvaartcentrum en heeft uiteindelijk dus 9 dagen gelegen. Maar ik zie en hoor wel meer in mijn omgeving dat mensen thuis worden opgebaard. Een klasgenootje van de middelbare school is ook overleden aan kanker en die lag ook thuis in de kist op een koelplaat opgebaard. Maar dat was ook in februari, lijkt mij dat dat ook nog wel meespeelt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:54

Mkango schreef:
Captain schreef:
Ik vind het mooi dat het kan, wat ik wel altijd bijzonder vind is dat we nog zo lang boven de grond blijven als je dood bent. Ik zou gewoon diezelfde dag de grond in willen. Hoef ook niet gewassen/make-up of wat dan ook. Hop kistje in en de grond in.
Als je denkt dat die zes werkdagen in Nederland al lang zijn, in de UK kan het rustig een maand of twee maanden duren. := Hier zijn kisten dan ook niet open bij uitvaarten. :')

In mijn omgeving wordt eigenlijk niet of nauwelijks thuis opgebaard. Mijn grootouders niet, mijn ouders gaan ook niet opgebaard worden, en ik ken ook maar weinig anderen in onze kringen waarbij het wel gebeurd is. Denk dat het ook een beetje per regio (en religie) zal verschillen. :j

Gatver.. waarom. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:55

Geen idee, maar ik vind het ook idioot. Lijkt me ook vervelend voor het rouwproces. :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:05

Ik heb gecondoleerd bij zowel 'thuisopbaringen' als bij 'rouwcentrumopbaringen'.

Thuis is doorgaans minder massaal, persoonlijker.

Rouwcentrum is toch meer
-aansluiten in rij
-je best doen om leesbaar je naam en adres te schrijven
-al dan niet langs kist schuifelen
-door naar de rij om te condoleren, kort, hand, woord gecondoleerd,
-doorlopen voor doorgaans wat smakeloze koffie met koekje
-kwartiertje wat ongemakkelijk voor je uit kijken,
-afhankelijk van de drukte de rij nog een keer langs om sterkte te zeggen of gewoon meteen door naar buiten.

Wel duidelijke richtlijnen, standaarden en gebruiken waar je -mits je die standaard volgt- weinig fout kunt doen.

Thuis opbaring en condolatie is vaak niet op 1 vaste tijd in een uurtje iedereen, maar vaak op meerdere avonden/middagen.

Je komt echt in huis bij de mensen. Minder mensen tegelijk, de gesprekken zijn persoonlijker.
Naar mijn idee ook iets meer ruimte om zowel leuke dingen op te halen als om stil te staan bij het verdriet dat de overledene er niet meer is.

Maar er zijn minder richtlijnen/vaste protocollen.
Ik vind het iets spannender in die zin dat ik banger ben om iets verkeerd te doen.
Maar zeker als je de mensen echt goed kent wel meer inhoud en persoonlijker.

Dan heb je ook nog het condoleren direct gekoppeld aan de uitvaart. Das weer een ander principe.

Ik heb alle versies meerdere keren meegemaakt.
(Best vaak eigenlijk)

Thuis opbaren daar zitten wel iets meer haken en ogen aan, qua wat er kan technisch.
De overledene moet (hoe zeg ik dit nu netjes) in redelijk goede staat zijn. (Afhankelijk van onder andere reden van overlijden, na bepaalde medicatie en bij bepaalde infecties moet je het gewoon niet willen thuis, zeg maar)
Ik weet van situaties waar het koelen meerdere dagen thuis niet voldoende ging zijn, en dan zit je toch weer wat meer vast aan bijvoorbeeld rouwcentra waar toch net wat betere koeling mogelijk is, zeg maar.

Ik heb thuis opbaren zelf overigens vaker gezien wat meer op het platte land, bij meer vrijstaande huizen met wat meer kamers (oudere boerderijen, om nog iets specifieker te zijn), dan in een rijtjeswoning in een stad

Of dat algemeen beeld is weet ik niet, maar dat zijn mijn persoonlijke ervaringen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:23

Ik ken thuisopbaring toch ook wel in een rijtjeswoning.
De meest huizen heb toch wel een logeerkamer (wat voorheen dan kamer van een van de kinderen was).

Thuis is inderdaad persoonlijker.
Er word wel vaak een avond gehouden voor afscheid te nemen voor familie en vrienden. Ik ken het tenminste niet in meerdere middagen avonden. Maar dat is natuurlijk ook net wat de familie wil.
Maar de zeer naaste mensen kunnen natuurlijk naar binnen lopen wanneer ze die behoefte hebben.

Maar het kan ook als naar ervaren worden, dan is een uitvaartcentrum ook heel mooi.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:25

Ik heb altijd in de Randstad gewoond dus kreeg er best gek mentaal beeld bij uitgaande van super krappe appartementjes en rijtjeshuizen hier in de buurt. Elke ochtend over ijskoud lichaam van je oma in de woonkeuken struikelen om bij je koffiezetapparaat te kunnen zoiets :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:30

Ik denk dat je minder snel kiest voor thuis opbaren als je daar niet echt de ruimte voor hebt. Maar het persoonlijke vind ik er aansprekender aan, dat je verder komt dan het gemompelde 'gecondoleerd' maar mensen ook echt aan kan kijken en het verdriet kan delen, maar ook de goede herinneringen aan tijden dat het beter ging. 'Celebrate a live well lived', het liefst, naast het verdriet en de rouw. Dat heb ik meer thuis in de eigen omgeving dan in een mortuarium.

Hoewel ook in rouwcentra het gemakkelijker wordt daar langer te zitten, met familiekamers waar de familie ook een sleutel van krijgt, dan kan je je eigen afspraken maken. In mijn dorp is er bij een begraafplaats zelfs een plek gemaakt in de oude beheerderswoning waar iemand opgebaard kan worden alsof het thuis is, met logeerkamers voor mensen die van verder weg moeten komen. Dat is net anders dan condoleren in het mortuarium van zes tot acht.

Lang wachten met de uitvaart heeft soms te maken met stomme technische redenen als de capaciteit van het plaatselijke crematorium, of eisen dat er in bepaalde situaties toch nog een onderzoek aan het lichaam moet kunnen gebeuren en dat daar te weinig capaciteit voor is. Lijkt mij ook niet fijn voor de nabestaanden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:44

Mijn grootouders hadden een groot appartement in Bloemendaal, daar lagen ze in de voorkamer.

Mijn andere grootouders hadden een ruime tussenwoning en lagen in de woonkamer.

Bij mijn ene setje grootouders hadden we een condoleance rond borreltijd met catering en personeel, bij de ander gewoon van 5 tot 7 condoleren, dat was ook veel minder formeel.

Vond dat formele toch wel heel fijn, zo in de sfeer van hoe ze waren.

Voelde me heel rebels met m'n sigaretten en wijn stiekem op het balkon.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:43

Fly_high schreef:
Ik heb altijd in de Randstad gewoond dus kreeg er best gek mentaal beeld bij uitgaande van super krappe appartementjes en rijtjeshuizen hier in de buurt. Elke ochtend over ijskoud lichaam van je oma in de woonkeuken struikelen om bij je koffiezetapparaat te kunnen zoiets :')

Haha, gelukkig was dat hier niet zo.
M'n opa lag ook in de woonkamer, naast de bank, in een rijtjeshuis in de Randstad. Was wel de plek waar ook al een tijd het zorgbed gestaan had, die was vervangen voor de kist. Ruim was het niet, maar het paste en m'n oma vond het fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:43

Hier bij schoonvader net als bij Kosseh. Schoonmoeder vond dat blijkbaar fijn. Voor een dagje ofzo voor het rouwproces kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar na een paar dagen kreeg ik er persoonlijk toch wel een onprettig gevoel bij, ik vind het niet zo'n fris idee :o Je bent dan toch elke dag een beetje bang wat je gaat zien / ruiken want het wordt er realistisch gezien toch niet beter op natuurlijk...

Wil zelf ook liever niet opgebaard liggen hoor. Net als mijn oma ben ik geen voorstander van "lijkies kijken" zoals ze dat noemde....dus gewoon in de kist, afscheid nemen, dicht die handel en onder de grond het liefst z.s.m. nadat ze zeker weten dat je dood bent, niet dat geloer in je kist, rot-idee vind ik dat :=

Aan de andere kant is iemand alleen in zo'n hokje laten staan ergens in een rouwcentrum, wachtend op de laatste rit, nu ook niet echt alles..... ik vond dat wel heel sneu aanvoelen bij mijn oma... dus ik zou zeggen gewoon zo kort mogelijk thuis (flinke koeling er onder) en dan hop weg ermee maar :(:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:08

Ik vond het aan de ene kant vreselijk om mijn moeder daar achter te laten elke keer, maar ik ben wel blij dat ik nog zo lang heb gehad om afscheid te nemen. Het heeft mij wel geholpen bij het rouwproces, zeker omdat ik (ongewild) niet bij haar overlijden ben geweest. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:09

Als je thuis gaat opbaren kan het ook met de kist dicht. Mijn oma geen al ontbinden terwijl ze thuis lag opgebaard. Toen was het advies na 2 dagen, kist dicht. Dan doet de uitvaartondernemer een speciale luchtdichte zak om de overledenen en dan die koeling er onder. Vervolgens ruik je echt vrij weinig.
Mijn tante lag in een rouwcentrum. Gewoon in een eigen kamer en iedereen kon in en uit lopen tijdens openingstijden. Was ook niks mis mee. Behalve dat ze de condities echt beter onder controle hebben. Bij thuisopbaren komen ze 1 of 2 keer per dag langs om te controleren of het nog wel goed gaat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:53

Ik vond het fijn, was echt een mooi afscheid. Het idee van iemand achterlaten in een rouwcentrum vind ik heel naar, maar afscheid is gewoon heel persoonlijk.

Bang om het te ruiken was ik niet, ze waren óf gebalsemd of lagen goed koud. Met een dag of 3 werden ze gecremeerd geloof ik.

Mijn nichtje lag in bed, alsof ze sliep. Heel ontroerend haast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:12

Mijn vader lag in het uitvaartcentrum. En die tijd, 83, was het geloof ik niet zo'n gewoonte dat thuis te doen.
Maar hij was helemaal niet wie hij was bij leven. Hij had een stijf pak aan, die man droeg nooit een pak....
Nee voor mij geen herinnering om blij van te worden, in hoeverre dat kan dan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:02

mijn vader overleed plots in een tehuis voor mensen met dementie, ik moest hem identificeren in het mortuarium aldaar, geen fraai gezicht, volgens de begrafenisondernemer hadden ze dat nooit zo mogen doen. Er was amper familie dus een crematie met 4 aanwezigen. Ik, zei de gek en 2 collega's van me.
Mijn moeder overleed in mei 2020 aan corona in een verpleegtehuis waar bijna iedereen was overleden, ze werd direct weggebracht naar een centrum ver weg (alles was vol in de buurt) en haar spullen welden ontsmet en ingepakt en naar een opslagplaats gebracht. De uitvaart was een gewoon bestelwagentje dat kwam aanrijden, klep open, daar stond de kist met en bloemstuk dat ik had geregeld, we (mijn man en ik) mochten er 5 minuten naar kijken en toen ging de klep dicht en reed het wagentje door en dat was het. Beide redelijk bizar. Voor mezelf heb ik proberen te regelen me ter beschikking van de wetenschap te stellen, als dat niet lukt, dan cremeren zonder publiek en poespas. Zal niemand een traan om laten, denk ik.
Opbaren in mijn huis wordt ingewikkeld: beneden een smalle gang van 75 cm breed, alleen slaapkamer en badkamer/wc, dan een wenteltrap van 20 treden met een rails van een traplift, dus geen 60 cm breed.... zie daar maar es een kist op te hijsen, dat wordt met een verhuislift over de sloot naar het balkon :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:24

billy3105 schreef:
Ik vraag mij af, als je je paard 2 uur per dag op de wei zet, wat de beste tijd is? In de ochtend niet denk ik vanwege het natte gras en de fructaan? Maar wat is nu de meest ideale tijd. 1200-1400 of juist in de avond van 1800-2000?

Ik quote hem even

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:51

billy3105 schreef:
billy3105 schreef:

Ik quote hem even

Ik zou eerder zeggen van 16 tot 18..
Niet opt heetst van de dag en wel voor het gaat schemeren en de muggen komen..

Maar ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht want bij mij staan de paarden 24/7 buiten..
In de zomer kiezen ze er regelmatig zelf voor om binnen te gaan staan rond het middaguur en in de schemer

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:56

Hier staan ze ook 24/7 buiten met een track rond de weides. Ik kwam vorig jaar enkel behoorlijk gras te kort en wil het nu proberen met beperkt gras (onbeperkt hooi). De weide zet ik open voor, nu 2 uur, en sluit hem daarna weer. Ze kunnen gewoon naar stal etc. Ik ben gewoon vooral benieuwd wanneer/ rond welk tijdstip het gras het voedzaamst / veiligst is voor een ex HB Shetlander. De andere 2 paarden maak ik mij niet zo’n zorgen om :D

Ik heb wel een Arab die graaaag in de stal schuilt voor alles, vliegen, zon, wind, regen, zichzelf }:0 dus die als leidraad pakken werkt niet. De shetters komen alleen binnen om te mesten -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:14

Wil je elke dag precies de zelfde tijd? Anders is de fructaan app misschien een hulpmiddel.

Zelf beschouw ik einde van de dag als het prettigst voor ze. De mijne zijn het minst dol op de middaguren in de zomer. Dan vinden ze het meestal gewoon te warm.