Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fly_high schreef:Bedankt voor alle antwoorden, weer wat geleerd![]()
Ik heb er nog nooit van gehoord, wist niet eens dat zoiets überhaupt kon en enige Nederlander die ik op het moment bij de hand heb kon me niet veel wijzer makenneem aan dat het lichaam dan wel flink bewerkt en goed gekoeld is voordat je het thuis krijgt? Hoe lang duurt zo'n opbaring dan?
Opbaring in een mortuarium vond ik altijd ook zoiets uit Amerikaanse filmswat ik ken is dat je het lichaam alleen nog te zien krijgt tijdens begrafenis zelf mits persoon in kwestie met open kist wordt begraven uiteraard. Dus inderdaad wassen, make up en hoppa de grond in.
Citaat:U mag een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden laten begraven of cremeren. En niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Het weekend en feestdagen zijn geen werkdagen.
Urbanus schreef:Nee maar Rien, in Polen gaan ze wel naar het mortuarium blijkbaar, daar wordt aan gerefereerd. Hier heb je volgens mij alleen een mortuarium in een ziekenhuis?
Fly_high schreef:Urbanus schreef:Nee maar Rien, in Polen gaan ze wel naar het mortuarium blijkbaar, daar wordt aan gerefereerd. Hier heb je volgens mij alleen een mortuarium in een ziekenhuis?
Nee in Polen gaan ze eigenlijk nergensje bezoekt de overledene niet meer voor die begraven wordt namelijk. Het lichaam ligt dan in het mortuarium van een ziekenhuis of uitvaartcentrum uiteraard maar wordt niet door mensen anders dan personeel bekeken. Daarna wordt het vervoerd naar de plek waar die begraven gaat worden, meestal katholieke begraafplaats. Dan staat de kist (al dan niet open) halve dag in een kapel voordat die de grond in gaat. En that's it. Voor niet katholieke versie vervang kapel met zaal in een uitvaartcentrum aangrenzend aan de begraafplaats.
Edit. En dan wordt er uiteraard nog flink gezopen, hoe kon ik dat vergeten![]()
Ik vind de hele traditie van een overleden familielid bezoeken heel exotisch dus. Wel erg interessant hoe het per land kan verschillen
Captain schreef:Als je denkt dat die zes werkdagen in Nederland al lang zijn, in de UK kan het rustig een maand of twee maanden duren.Ik vind het mooi dat het kan, wat ik wel altijd bijzonder vind is dat we nog zo lang boven de grond blijven als je dood bent. Ik zou gewoon diezelfde dag de grond in willen. Hoef ook niet gewassen/make-up of wat dan ook. Hop kistje in en de grond in.
Mkango schreef:Captain schreef:Als je denkt dat die zes werkdagen in Nederland al lang zijn, in de UK kan het rustig een maand of twee maanden duren.Ik vind het mooi dat het kan, wat ik wel altijd bijzonder vind is dat we nog zo lang boven de grond blijven als je dood bent. Ik zou gewoon diezelfde dag de grond in willen. Hoef ook niet gewassen/make-up of wat dan ook. Hop kistje in en de grond in.Hier zijn kisten dan ook niet open bij uitvaarten.
In mijn omgeving wordt eigenlijk niet of nauwelijks thuis opgebaard. Mijn grootouders niet, mijn ouders gaan ook niet opgebaard worden, en ik ken ook maar weinig anderen in onze kringen waarbij het wel gebeurd is. Denk dat het ook een beetje per regio (en religie) zal verschillen.
Fly_high schreef:Ik heb altijd in de Randstad gewoond dus kreeg er best gek mentaal beeld bij uitgaande van super krappe appartementjes en rijtjeshuizen hier in de buurt. Elke ochtend over ijskoud lichaam van je oma in de woonkeuken struikelen om bij je koffiezetapparaat te kunnen zoiets
billy3105 schreef:billy3105 schreef:Ik vraag mij af, als je je paard 2 uur per dag op de wei zet, wat de beste tijd is? In de ochtend niet denk ik vanwege het natte gras en de fructaan? Maar wat is nu de meest ideale tijd. 1200-1400 of juist in de avond van 1800-2000?
Ik quote hem even