Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:00

Hoop terechte irritaties lees ik weer.

Ineke vervelend dat je dan niet kan parkeren. Heel aso.

Onze zoon had een triest verhaal.
Een vriendin van hem fietste in Leiden met rugtas om op haar racefiets.
Een stel mafkezen op fatbikes gooide een blikje frisdrank in haar gezicht.
Hierdoor is ze gevallen. Resultaat blauw oog (blikje frisdrank raakte haar daar) en een gebroken pols die geopereerd moet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:22

Jeetje Luuntje.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:25

SincereQ schreef:
Siggislief schreef:
Waar halen mensen tegenwoordig hun rijbewijs? In Legoland ofzo?

Vanmiddag ik rij terug naar huis en moeten omrijden om thuis te kunnen komen,
een weg waar we 70 mogen rij ik achter zo'n trien die 40 gaat rijden,
en remt nog even keihard bij het bordje 50 dus we reden 30.

Ze gaf ook ruim van te voren aan dat ze naar links wou,
maar zo ruim dat ik dacht dat ze het industrieterrein op zou gaan...Niet dus.

Soms het idee dat ik vaak achter de verkeerde zit.

Zo een had ik vandaag ook voor me. Driebaans 70 weg. En dan 30 rijden op middelste baan +:)+

Ik had helaas maar 1 baan, alsik dit had geweten was ik er naast gaan staan en wat harder op getrokken om daarna voor die gene te rijden. :x

luuntje Sterkte voor die vriendin, en zo kinderachtig van zulke mensen.
Ik kreeg ooit ook een plens water in mn gezicht uit het niets, en random.
Heb toen die gene wel even uitgescholden en ondertussen doorgefietst.

(Aantal jaren geleden)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:38

Siggislief schreef:
Vanavond nog een halfuur in de file gestaan op de A10 richting de A4,
en we hebben echt niet kunnen vinden waarom we bijna werkelijk stil stonden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 22:48

Jeetje Luuntje, sterkte voor die vriendin. Wat zijn er toch rare mensen. Ik zou dit niet eens kunnen verzinnen, laat staan uitvoeren… Wat bezielt ze zeg!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:39

Sterkte voor die vriendin Luuntje... Wat zal zij geschrokken zijn.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 01:12

Sterkte voor je vriendin Luuntje.

Toenstraks op de radio, iemand werd terug gebeld om met een spelletje mee te kunnen doen
de radiomedewerker vroeg of ze op een veilige plek staat, omdat ze in de auto reed.

-Ja, ik sta op een veilige plek/aan de kant.

-Oh, en nu staat er een politiewagen achter me met alarmlichten aan.

-Waar sta je dan?

- Op de vluchtstrook.

- Dat is niet echt een veilige plek.

-Zal ik even verder rijden naar het pompstation, daar ben ik met een paar minuutjes?

-Nee, ik zou maar niet gaan vluchten voor de politie.

Daarna mochten we nog mee luisteren met het gesprekje met de politie. die vond het ook geen veilige plek en ze mocht doorrijden naar de benzinepomp.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 01:23

Mocht ze daarna nog meedoen? :')

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 05:17

Ja, na één of twee liedjes was ze weer op de radio en mocht ze nog gewoon het spel spelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 07:39

Heel bijzonder ook weer :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:09

Dan heb je ook het inzicht van een garnaal :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:31

Hahahahaha. Leuk en interessant filmpje exitum over filles . De echte oorzaak is natuurlijk dat het te druk op de wegen is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 08:40

pien_2010 schreef:
Hahahahaha. Leuk en interessant filmpje exitum over filles . De echte oorzaak is natuurlijk dat het te druk op de wegen is.

Nee, het filmpje heeft het wel echt bij het rechte eind, en leuk uitgelegd overigens. De files ontstaan door het vele hinderlijke gerem, door mensen die niet kunnen autorijden of moeten remmen door mensen die niet kunnen autorijden :') tuurlijk is het drukker maar als dat de oorzaak zou zijn dan zou de hele weg 1 grote file zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:02

Rennie89 schreef:
pien_2010 schreef:

Nee, het filmpje heeft het wel echt bij het rechte eind, en leuk uitgelegd overigens. De files ontstaan door het vele hinderlijke gerem, door mensen die niet kunnen autorijden of moeten remmen door mensen die niet kunnen autorijden :') tuurlijk is het drukker maar als dat de oorzaak zou zijn dan zou de hele weg 1 grote file zijn.

Dat klopt ten dele want de echte onderliggende reden is dat het gewoon veel en veels te druk is op de wegen en dat ontkennen is bizar voor mij.

In Nederland staan wij zo vaak in de file en hier echt never nooit. In Nederland is het enorm druk op de wegen en kan het echt niets hebben (zie filmpje als het gaat om de gewone menselijke gedragingen) en hier is het veel rustiger en dat begint ergens tussen Orleans en Vierzon en daar kun je doen wat je wilt, zelfs ongeluk veroorzaken , en het blijft allemaal gewoon rijden.
Tussen Orleans en Vierzon gebeuren er nl twee dingen: 1 de lucht trekt open en de verkeersdrukte neemt enorm af. De zon begint vaak te schijnen en de files zijn weer weg voor een hele lange tijd. Heerlijk.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-10-24 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:04

Rennie89 schreef:
pien_2010 schreef:

Ik heb dat nergens duidelijker ervaren als op de interstates in Florida tijdens van die 5 minuten durende plaatselijke hoosbuien.

Zo lang als iedereen rustig een beetje van het gas af gaat zodat de ruitenwissers het kunnen bijhouden is er niks aan de hand.

Maar er is altijd een sukkelaar (en meestal is ie 80+ jaar oud en rijdt ie in een joekel van een Lincoln Town Car van 30 jaar oud) die in paniek raakt, op de rem trapt en een levensgevaarlijke file creeert....... -:(-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:08

Maar ik blijf er bij, die hoogbejaarde man die schrikt die kan die file veroorzaken omdat het zo druk is dat het minste of geringste een file veroorzaakt.
En zo boos worden op een hoog bejaarde man, en stoom uit je oren laten komen, geeft ook aan dat de verdraagzaamheid door die drukte afwezig is. Heeft iets afglijdens en sneu vind ik.
En ik betrap me zelf in Nederland ook op dat geïrriteer aan anderen en dat heb ik hier echt nooit. Dat komt op alle manieren is het gewoon veel en veels te druk. Zo druk dat het niets kan hebben en we ons kapot ergeren aan gewoon menselijk gedrag..Ik vind dat sneu van mezelf en van ons mensen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:46

Pien, je hebt idd gelijk dat drukte een belangrijke reden is voor file, maar dat zijn met name de files bij samenkomen van snelwegen of waar grote opritten zijn, nadat iedereen goed is ingevoegd, rijd het weer door, of op zijn minst rijdt het dan gestaag 70-80 ipv 100.

Het filmpje van exitium geeft wel heel goed weer waarom je soms op een snelweg waar geen baan afgaat, geen oprit bijkomt, etc, je toch ineens in een daadwerkelijk stilstaande file terecht komt.
De file verplaatst zich naar achteren, dus de initiële file ontstaat bijvoorbeeld bij een afslag, omdat iemand op de linkerbaan ineens heel last minute bedenkt eraf te willen en steekt ongeveer recht de 3 banen over en neemt de afslag.
Maar door het remmen voor die malloot loopt de file naar achteren door.

Dit blijkt uit verkeersonderzoek, waarbij men de beelden van de monitoringscamera's langs de snelwegen voor langere periode nauwgezet heeft gevolgd.

Een van de belangrijkste redenen waarom er met regen in de spits ook veel meer files staan, is eigenlijk ook best een simpele.
Niet omdat er zoveel meer auto's rijden van mensen die anders met de fiets gaan, maar omdat men met regen gemiddeld meer afstand houdt dan bij goed weer.
En doordat iedereen een beetje meer afstand houdt, passen we simpelweg minder auto's op hetzelfde stuk weg dan bij minder afstand.

Is ook naar voren gekomen door metingen en verkeersonderzoek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:53

Marije dat klopt ook en dat ontken ik zeer zeker niet. Alleen geef ik aan mensen zijn mensen en dus nooit perfect.
Een mooi voorbeeld is een vriend die niet aangeboren hersenletsel heeft als gevolg van een tia. Het is een jonge man van 50 jaar, heeft een verantwoordelijke baan als directeur van (een echte master baan) en dat gaat fantastisch. Het verkeer gaat goed maar af en toe is het gewoon teveel prikkels. Die heb ik thuis zien komen dat hij volledig uitgeput was en echt plat moest om zijn hoofd te ontprikkelen.

En eigenlijk is er geen plaats meer voor mensen die eventjes niet (kunnen) opletten, of wiens reactie vermogen soms wat trager is, die al wat ouder zijn of net hun rijbewijs hebben en rijden nog spannend vinden etc. Want alleen als iedereen volmaakt is loopt het door. Helaas een volmaakte mens bestaat niet. En zal ook nooit bestaan.
Dus we kunnen streven naar dit aangereikte in het filmpje, maar het zal echt wel mis blijven gaan. Vandaag door mij, morgen door jou. Want we hebben allemaal wel eens een momentje dat we er eventjes niet alert genoeg bij zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:01

pien_2010 schreef:

Drukte an sich is niet de oorzaak van files, maar het helpt wel bij het in stand houden ervan. Heel simpel gezien, als je een lange rechte weg pakt en volgooit met auto's, zal er geen file ontstaan zolang iedereen bijvoorbeeld 100 km/u rijdt en voldoende afstand houdt. Iets als invoegend verkeer zou dan ook geen issue zijn.

Het gaat mis doordat mensen zich onvoorspelbaar gedragen. Invoegen met 60 km/u waardoor achterliggers op de rem moeten, plots drie banen oversteken om een afrit te halen, afremmen omdat de rijbaan versmalt en die vrachtwagen opeens wel heel dicht naast je rijdt (welkom bij de brug bij Gorinchem), of simpelweg iemand die ergens van schrikt en even op de rem trapt.

Als dat om drie uur 's nachts gebeurt is er ook geen man overboord, maar als het druk is op de weg heeft dat direct invloed op het overige verkeer. Zoals gezegd, niet omdat drukte een oorzaak is, maar wel omdat het de file in stand houdt. Er is op dat moment simpelweg niet voldoende ruimte om het verkeer weer goed te verdelen voordat het verkeer er achter stil komt te staan.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:24

Exitium schreef:
pien_2010 schreef:

Drukte an sich is niet de oorzaak van files, maar het helpt wel bij het in stand houden ervan. Heel simpel gezien, als je een lange rechte weg pakt en volgooit met auto's, zal er geen file ontstaan zolang iedereen bijvoorbeeld 100 km/u rijdt en voldoende afstand houdt. Iets als invoegend verkeer zou dan ook geen issue zijn.

Het gaat mis doordat mensen zich onvoorspelbaar gedragen. Invoegen met 60 km/u waardoor achterliggers op de rem moeten, plots drie banen oversteken om een afrit te halen, afremmen omdat de rijbaan versmalt en die vrachtwagen opeens wel heel dicht naast je rijdt (welkom bij de brug bij Gorinchem), of simpelweg iemand die ergens van schrikt en even op de rem trapt.

Als dat om drie uur 's nachts gebeurt is er ook geen man overboord, maar als het druk is op de weg heeft dat direct invloed op het overige verkeer. Zoals gezegd, niet omdat drukte een oorzaak is, maar wel omdat het de file in stand houdt. Er is op dat moment simpelweg niet voldoende ruimte om het verkeer weer goed te verdelen voordat het verkeer er achter stil komt te staan.

Dat betekent dus dat als het heel druk is, er vanzelf langzaamrijdend verkeer zou moeten ontstaan. Voldoende afstand houden is afhankelijk van de snelheid, en betekent nu eenmaal dat er bij 100 km/u minder auto's op hetzelfde stuk wegdek passen dan bij 60 km/u...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:34

We laten de discussie want ik ga niet akkoord met de conclusie dat het onderliggende probleem niet is dat het te druk is.
Dat is nl het echte probleem imo, nogmaals omdat mensen onvoorspelbaar zijn en zich nooit 100% zullen gedragen waarmee file vermeden gaat worden.
Daarom gaf ik ook de situatie weer zoals hij hierin de Limousin is. Ook hier gedragen mensen zich onvoorspelbaar en zelfs "stupide" en toch geeft dat zelden of nooit files.

Dat is dus een kwestie van interpretatie wat nu werkelijk de oorzaak is. En nogmaals ik ben het eens met het filmpje dat als iedereen zich zo gedraagt er minder files zullen zijn. Maar in een druk verkeersland zal dit altijd een illusie blijven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:38

Dank jullie wel.
Meisje treft het niet. Fatbikers zijn doorgereden.

Onvoorspelbaar gedrag op de weg is gevaarlijk.
Iemand die steeds zijn rem aantikt omdat hij/zij te dicht op de voorganger rijdt veroorzaakt onnodig gedoe achter hem/haar.
Tr langzaam rijden. Zwieren en zwaaien over de banen helpt ook niet.

Sommige verkerrscontructies zijn ook raar.
Flessenhalzen op de snelweg waardoor allles dichtslibt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:21

C_estmoi schreef:
Dat betekent dus dat als het heel druk is, er vanzelf langzaamrijdend verkeer zou moeten ontstaan. Voldoende afstand houden is afhankelijk van de snelheid, en betekent nu eenmaal dat er bij 100 km/u minder auto's op hetzelfde stuk wegdek passen dan bij 60 km/u...

Dat is nou net de menselijke factor.
Als ik een stuk weg pak van 1 kilometer en ik rij 1 km per uur dan houd ik een uur lang een deel van dat stuk weg bezet.
Als ik 50 kilometer per uur rijd hou 1 minuut en 12 seconden een deel van die weg bezet.
Als ik 100 kilometer per uur rijd dan hou ik 36 seconden een deel van die weg bezet.
Hoe harder we rijden hoe meer auto's er in een uur over dat stuk weg kunnen rijden. Simpele wiskunde.

Het probleem is de mens: we moeten voldoende afstand houden omdat we niet met alle auto's samen gecoordineerd kunnen rijden. We zitten constant fouten van anderen te corrigeren waarop anderen dan ook weer moeten reageren.

Als je robotauto's de boel laat besturen dan is de hele keten gecoordineerd en kunnen ze met een tussenruimte van bumper tot bumper van enkele millimeters oneindig hard gaan (althans, zo hard als de auto's technisch gezien kunnen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:48

Citaat:
Als je robotauto's de boel laat besturen dan is de hele keten gecoordineerd en kunnen ze met een tussenruimte van bumper tot bumper van enkele millimeters oneindig hard gaan (althans, zo hard als de auto's technisch gezien kunnen).

Precies met daarbij de kanttekening die ik hoorde op TV van een bedrijf die daarmee al jaren bezig is, dat we dan nog fouten kunnen krijgen want niets is onfeilbaar,ook Techniek niet.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:29

Vanmorgen op weg naar werk en vanmiddag onderweg naar huis op dezelfde weg op het zelfde stuk ingehaald.
Ik reed 50, je mag er 50, het is binnen de bebouwde kom, er zijn zijstraten, ze controleren er regelmatig….. En beide auto’s stonden bij het eerst volgende verkeerslicht net voor mij voor het rode licht te wachten.
De ene een golf gte, de andere een Audi rs 5….