Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:11

elinedeau95 schreef:
Misschien ben ik wel gierig, maar wij hebben Netflix waar wij al meer dan een jaar niet naar gekeken hebben. Doordat we het zelf niet kijken wilde ik het stop zeggen, maar mijn vriend wil dit niet want zijn halve familie kijkt (actief) op het account. Leuk en totaal geen probleem maar ik vind het nogal zonde dat we al 1,5 jaar betalen maar zelf niet kijken. Mijn vriend noemt mij nu gierig dat ik het stop wil zetten.

Dat vind ik absoluut niet gierig.
In eerste instantie neem je een abonnement voor jezelf. Als je zelf niet meer kijkt dan zou ik aan de famillie van je vriend vragen of ze het abonnement willen overnemen, willen ze dat niet? Prima, dan zet je het account stop. Je gaat verdorie toch niet betalen allèèn maar voor een ander? Als je zelf ook nog keek dan is het aardig van je, maar nog steeds niet verplicht andere mensen gratis mee te laten kijken. Het is ook niet dat het echt reteduur is, ze kunnen best zelf een abbo betalen en de kosten evt delen.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:12

Als je zelf niet kijkt is het toch logisch dat je wil opzeggen? Laat de meekijkende familie het lekker zelf regelen..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:31

Gini schreef:
Uiteraard, omdat je er weinig gebruik van maakte en het je dus niet echt boeide. Je kan niet ontevreden zijn over dingen die je niet boeien.

Als ik wel veel gekeken had was het precies hetzelfde geweest... Hun abbo hun keuze

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:32

elinedeau95 schreef:
Misschien ben ik wel gierig, maar wij hebben Netflix waar wij al meer dan een jaar niet naar gekeken hebben. Doordat we het zelf niet kijken wilde ik het stop zeggen, maar mijn vriend wil dit niet want zijn halve familie kijkt (actief) op het account. Leuk en totaal geen probleem maar ik vind het nogal zonde dat we al 1,5 jaar betalen maar zelf niet kijken. Mijn vriend noemt mij nu gierig dat ik het stop wil zetten.

Nee, in dit geval zou ik familie op de hoogte brengen van het stopzetten zodat ze nog tijd hebben om zelf hun zaakjes te regelen zonder al te veel ongemak. Geld geven aan iets wat je niet gebruikt is zonde, wat dat 'iets' ook is.
Heb je dat al eens voorgesteld aan je vriend? Om het met de familie te bespreken en hen eventueel het abonnement te laten overnemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:37

Billy schreef:
Gini schreef:
Uiteraard, omdat je er weinig gebruik van maakte en het je dus niet echt boeide. Je kan niet ontevreden zijn over dingen die je niet boeien.

Als ik wel veel gekeken had was het precies hetzelfde geweest... Hun abbo hun keuze

Ja, dat is hypothetisch uiteraard. Maar goed, ik geloof je. Feit is dat het gewoon net iets vriendelijker is om mensen op de hoogte te brengen. Is dat echt zo een gek idee van mij? Communiceren, op de hoogte brengen, laten weten?

Als je maandenlang iedere dag met een collega gratis carpoolt, dan is het niet netjes als die collega op een maandagochtend gewoon niet komt opdagen. Dan is het leuk als die op voorhand aangeeft niet meer (gratis) te willen rijden zodat je nog tijd hebt om ander vervoer te regelen.
Als je maandenlang iedere donderdag gratis bij je ouders gaat eten, dan is het niet netjes als je op donderdagavond aankomt en alles is al afgewassen en opgeborgen. Dan is het leuk als je ouders op voorhand aangeven niet meer (gratis) op donderdag te willen koken, zodat je nog tijd hebt om vanaf nu op donderdag zelf je potje klaar te maken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 14:46

Ik zou het ook gewoon opzeggen en ze van tevoren even ervan op de hoogte stellen zodat ze kunnen noteren bij welke afleveringen ze waren.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:06

Mijn vriend wilde het niet opzeggen omdat het zijn familie is en hij het als een extratje ziet voor hun. Prima maar dan betaal je het zelf of je zegt het op. Als we het stop zouden zetten zou dat altijd communiceert worden en niet zomaar doei

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:53

elinedeau95 schreef:

Anderhalf jaar al niks erop gekeken....oftewel; meer dan terecht dat je wil opzeggen. Is zeker niet gierig hoor. Die familie gaat zelf dan maar een abbo nemen. Ze kunnen toch samen 1 premium account nemen; kosten delen en je hebt meerdere schermen waar je tegelijkertijd op kunt kijken. Hebben ze nog steeds Netflix. Dan wel niet meer gratis, maar alsnog voor een grijpstuiver, want kosten worden gedeeld.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 05:23

elinedeau95 schreef:

“Wij” is dus jij en je vriend die niet kijken? En zijn familie kijkt wel? Tenzij je financieel enorm krap zit ben ik het met je vriend eens. Die paar euro.. wordt altijd wel ergens weer recht getrokken.

Ik vind het trouwens ook altijd gierig als mensen met 1 of 2 andere personen op pad zijn geweest en zeggen “ik wacht nog op een tikkie”. Je weet zelf toch wat je besteld/bezocht/gedaan hebt en wat het ongeveer kostte. Als er geen tikkie komt stuur je toch zelf een bedrag die richting op waarvan je denkt dat het alles dekt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 07:08

Mavelle schreef:
elinedeau95 schreef:

“Wij” is dus jij en je vriend die niet kijken? En zijn familie kijkt wel? Tenzij je financieel enorm krap zit ben ik het met je vriend eens. Die paar euro.. wordt altijd wel ergens weer recht getrokken.

Ik vind het trouwens ook altijd gierig als mensen met 1 of 2 andere personen op pad zijn geweest en zeggen “ik wacht nog op een tikkie”. Je weet zelf toch wat je besteld/bezocht/gedaan hebt en wat het ongeveer kostte. Als er geen tikkie komt stuur je toch zelf een bedrag die richting op waarvan je denkt dat het alles dekt?

Weet jij dan van iedereen het banknummer :? Ik van niemand en daarom wacht ik op een tikkie :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:22

De streamingdiensten worden bij ons gedeeld. In de familie hebben we zo'n beetje alle diensten dus iedereen betaalt er een. Spotify, Netflix, Disney+, Prime etc. We delen alles met dezelfde mensen dus iedereen betaalt 1 dienst :)

Mavelle schreef:
elinedeau95 schreef:

Hmm nee, maar dat is ook omdat ik lui ben ingesteld. Bij ons is het zo dat degene die betaald ook de tikkies stuurt en die zijn er eigenlijk altijd binnen een dag.
Ik vind het een beetje eigen verantwoordelijkheid om je geld terug te vragen :) .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:29

Raar dat het gierig word gevonden door sommige als je juist vraagt om een tikkie om het verschuldigde bedrag te betalen :')
Ik weet inderdaad niet zomaar iedereen zijn of haar rekeningnummer en degene die de tikkie stuurt heeft de bonnetjes bijvoorbeeld. Zeker met een groep.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:34

Ineke2 schreef:
Raar dat het gierig word gevonden door sommige als je juist vraagt om een tikkie om het verschuldigde bedrag te betalen :')
Ik weet inderdaad niet zomaar iedereen zijn of haar rekeningnummer en degene die de tikkie stuurt heeft de bonnetjes bijvoorbeeld. Zeker met een groep.

Ik vind het inderdaad juist netjes om te vragen wat je nog betalen moet. Vind het vervelender als mensen niks betalen en je ze er ook nooit weer over hoort.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:01

Mavelle schreef:
elinedeau95 schreef:

Ik wacht ook gewoon op een bedrag hoor :)
Wat is er gierig aan wachten met betalen totdat je een nr en een bedrag weet?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:05

Mavelle schreef:
elinedeau95 schreef:

Mm, "die paar euro" is na een jaar +-100 euro, de goedkoopster versie is voor een jaar 96 euro en als er meerdere schermen zijn zal het meer zijn. Stel dat je abbo van 13,49 euro hebt = +160 euro.

Stel: je hebt een kraan die druppelt. Op maandelijkse basis voel je die paar euro dat je dat kost niet, maar op jaarlijkse basis kom je wel aan een bedrag waar je fijn iets anders mee had kunnen doen, voor iets waar je voor hebt betaald wat je zelf totaal niet hebt gebruikt, en dus geldverspilling is.

Laat je die kraan dan maar lekken, of laat je daar naar kijken en installeer je bijvoorbeeld een nieuwe kraan om die verspilling tegen te gaan?
Ik heb het een paar jaar geleden gehad, en heb een andere kraan laten steken, ik hou niet van verspilling, zowel niet van het water als de centjes :)

Natuurlijk is het water verloren gegaan door de leiding, terwijl de familie het abbo wel gebruikt, maar voor de betaler is en blijft het verspilling, want die gebruikt de dienst zelf niet.

Tuurlijk gun je het de familie - maar je zou ook kunnen zeggen dat het gierig is van hen om gratis te kijken naar iets waar jij voor betaalt terwijl je het zelf niet gebruikt.
Als je zelf kijkt, vind ik het een ander verhaal hoor, zoals een collega oppikken op de route onderweg naar het werk - je moet daar toch voorbij, een man meer/minder maakt dan niet uit, daar zou ik ook geen benzinekosten voor vragen.
Maar stel dat jij op pensioen gaat, en je collega nog niet - ga je die dan elke dag alsnog gratis oppikken en vervoeren? Nee toch?

Een keer iemand helpen, iemand iets gunnen (zeker familie): ja!
Maar een jaar lang je Netflix-account niet gebruiken terwijl de familie dat wél doet maar niet mee betaalt.. dat vind ik van hen uit ook niet heel netjes.

Weet de familie eigenlijk dat jullie niet kijken, Elinedeau95?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:13

Jildau schreef:
Ineke2 schreef:

Ik vind het inderdaad juist netjes om te vragen wat je nog betalen moet. Vind het vervelender als mensen niks betalen en je ze er ook nooit weer over hoort.

Ja als iemand het vergeet dan is het wel "joh, stuur je nog een tikkie voor dat?"

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:13

Die paar euro tikt op den duur wel aan.. hoelang moet dat dan door gaan... of je moet financieel niks te zorgen hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:08

Niet willen betalen voor iets waar je niets mee doet is helemaal niet gierig maar logisch.... Het gaat om 12 euro per maand toch? Dat is bijna 150 euro per jaar, kan je best wat leuks mee doen. Als je man het niet erg vind, nou ja dan so be it (gaat van zijn zakgeld af dan ;) :+) . Maar ik snap jou wel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:17

Tancreda4 schreef:
Niet willen betalen voor iets waar je niets mee doet is helemaal niet gierig maar logisch.... Het gaat om 12 euro per maand toch? Dat is bijna 150 euro per jaar, kan je best wat leuks mee doen. Als je man het niet erg vind, nou ja dan so be it (gaat van zijn zakgeld af dan ;) :+) . Maar ik snap jou wel.

Gierig is het niet, maar mss niet altijd intelligent.
Hangt af van de situatie.
Ik bedoel… ik heb ook veel dingen met mijn familie waarbij de ene de kosten van xx op zich neemt, een andere gratis spullen vervoert met haar trailer, nog eentje waar je altijd gratis haar brave braaf paard kan lenen als je een kinderfeestje / fotoshoot / … whatever wil, eentje die altijd een extra auto kan uitlenen als er iemand naar de garage moet, een ander die handig is en veel materiaal heeft, eentje met een afvalcontainer waar altijd extra plaats in is… Als die samenwerking wegvalt door echt alles op de euro te willen uitrekenen, dan komt uiteindelijk iedereen duurder uit op het eind van het jaar. Soms is het ook wat geven en nemen. Ik begrijp de beide kanten dus wel :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:24

Maar je schaft geen trailer aan om spullen voor je broer te vervoeren of een paard voor je nichtje. Je hebt die spullen omdat je het zelf ook gebruikt.

Ik denk niet dat de familie er mee zit als je de trailer verkoopt omdat je er maandelijks stallingsgeld voor moet betalen, deze zelf niet meer nodig hebt en alleen aanhoudt voor een verhuizing van de familie ooit.

Als je het hebt en gebruikt dan vind ik het ook geen bezwaar, maar aanhouden met kosten voor alleen de familie terwijl je het geld beter kan gebruiken, dat zou ik ook niet doen. Overigens zou mijn familie dat ook niet willen.

Gewoon even zeggen dat het abbo per dan en dan stopt omdat jullie het geld nu even voor andere dingen nodig hebt. Het lijkt me sterk dat ze daar bezwaar tegen hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:27

ingvdh schreef:
Maar je schaft geen trailer aan om spullen voor je broer te vervoeren of een paard voor je nichtje. Je hebt die spullen omdat je het zelf ook gebruikt.

Ik denk niet dat de familie er mee zit als je de trailer verkoopt omdat je er maandelijks stallingsgeld voor moet betalen, deze zelf niet meer nodig hebt en alleen aanhoudt voor een verhuizing van de familie ooit.

Als je het hebt en gebruikt dan vind ik het ook geen bezwaar, maar aanhouden met kosten voor alleen de familie terwijl je het geld beter kan gebruiken, dat zou ik ook niet doen. Overigens zou mijn familie dat ook niet willen.

Gewoon even zeggen dat het abbo per dan en dan stopt omdat jullie het geld nu even voor andere dingen nodig hebt. Het lijkt me sterk dat ze daar bezwaar tegen hebben.

Yes dat eerste is zeker waar, maar je hebt wel naftkosten als je rijdt, slijtage aan de wagen die je uitleent, betaalt de afvalcontainer per kg afval… en die kosten reken je ook niet door, net omdat iedereen iedereen wat helpt en het uiteindelijk uitbalanceert. Ik zeg niet dat mensen boos gaan zijn als je een abbo opzegt, helemaal niet, maar er moet ergens nog een soort samenwerking blijven. En dat hangt helemaal af van de situatie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:28

Grappig wel dat ik nu in dit topic reclame krijg voor korting op Disney+ :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:29

Ik vind het echt heel raar dat mensen het normaal vinden dat je een Netflix abbonement die je zelf niet gebruikt, aanhoudt zodat de rest van de familie het kan gebruiken.
Mij niet gezien, ik zeg de boel lekker op. Sluiten ze hem zelf maar af.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:33

JudithO schreef:
Ik vind het echt heel raar dat mensen het normaal vinden dat je een Netflix abbonement die je zelf niet gebruikt, aanhoudt zodat de rest van de familie het kan gebruiken.
Mij niet gezien, ik zeg de boel lekker op. Sluiten ze hem zelf maar af.

In eerste instantie dacht ik er ook zo over, maar ik kan met toch ook wel vinden in de post van Poekkie. Het gaat een beetje om de context in deze. Als jij elke week bij je ouders eet, dan bespaar je daar wel meer dan 12 euro per maand mee toch? Daarom is het lastig oordelen als je de hele context niet kent.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:14

Ineke2 schreef:

Ik vind het niet gierig om te vragen, ik vind het gierig om erop te wachten. En ja, ik ben er even vanuit gegaan dat je van je vriendinnen wel een rekening nummer weet.

Jullie hebben me nog niet overtuigd met jullie gelijkenissen over het verhaal. Een tientje per maand als het om familie gaat (waar je een leven lang aan vast zit).. ik vind het wel een beetje krenterig.