Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:03

Weet iemand de naam (in NL of EN) van die 'flaps' die je in dierentuinen ziet als je een vlindertuin of een ander verblijf waar je in kan lopen door gaat? Van die half-transparante flaps die je aan de kant moet duwen en bedoeld zijn om te voorkomen dat dieren makkelijk ontsnappen. Hoe heet zoiets?

Charaz

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:05

Tochtflappen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:05

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:25

Dat soort dingen bedoel ik ja :) Zijn gewoon een soort lamellen dus.
Thanks!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:08

Wat is een goede fotocamera die handig (niet te zwaar of te groot) is om mee te nemen (op wandeling) waar je betere kwaliteit foto's mee kunt maken en meer functies dan je telefoon?
Dus wat serieuzere camera, maar tegelijkertijd nog wel gebruiksgemak?.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:10

Nikass schreef:
Wat is een goede fotocamera die handig (niet te zwaar of te groot) is om mee te nemen (op wandeling) waar je betere kwaliteit foto's mee kunt maken en meer functies dan je telefoon?
Dus wat serieuzere camera, maar tegelijkertijd nog wel gebruiksgemak?.

Ligt heel erg aan je budget

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:16

Ik heb geen idee van de prijzen. Wat is een minimum budget wat je nodig hebt?
Ik ga er vanuit dat zo'n camera wel wat kost.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:18

Ik ga zelf binnenkort een tweedehands systeemcamera (mirrorless) kopen die kosten kaal zo’n 750 euro en dan moet je nog een lens van 400-800 euro. Dan heb je wel echt super veel opties en mega kwaliteit. Maar voor 500-750 euro heb je ook al een prima digitale camera.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:19

Ik heb hier zelf de Canon EOS 2000D voor. Simpel genoeg, maar maakt wel goeie foto's. En is niet super lomp, al hangt dat ook een beetje af van de lens die je erop hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:27

Dank jullie, dat geeft in elk geval een indicatie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:33

Ik zou sowieso weg blijven bij spiegelreflex camera’s. Die zijn vaak groot en zwaar. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:57

Iemand ervaring met chlorhexamed forte? Ik kan er weinig informatie over vinden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 22:05

Werkzame stof in Chlorhexamed is in chloorhexedine. Dan vind je vast meer.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 06:50

Kun je kiezen dat je van een bepaald subforum geen topics meer te zien krijgt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:07

Captain schreef:
Kun je kiezen dat je van een bepaald subforum geen topics meer te zien krijgt?

Als je rechtsboven op je naam klikt, krijg je wel een kopje Favoriete forums. Daar kan je aanklikken wat je wel wi zien. Voro jou misschien omslachtig, maar zo filter je wel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:47

Is thuis opbaren van overledenen iets wat men in Nederland nog steeds standaard doet? Wat is de achterliggende gedachte eigenlijk?

Ik heb het net in luguber topic gevonden en de wereld ging voor mij open, ben namelijk gewend dat het ritje mortuarium is en daarna hoppa de kist in en begraven. Lijk van je oma nog ff paar dagen in de woonkamer (?) hebben staan klinkt zo goor :')

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:55

In vind dat idee ook best luguber :'). Maar ja het is idd best normaal. Denk het idee dat de overledene nog zo lang mogelijk op zn eigen plek is/niet onnodig verhuizen/nog iets langer bij je hebben.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:58

Dat iets tot de mogelijkheden behoort, betekent nog niet dat het ook de standaard is ;-)

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:59

Fly_high schreef:
Is thuis opbaren van overledenen iets wat men in Nederland nog steeds standaard doet? Wat is de achterliggende gedachte eigenlijk?

Ik heb het net in luguber topic gevonden en de wereld ging voor mij open, ben namelijk gewend dat het ritje mortuarium is en daarna hoppa de kist in en begraven. Lijk van je oma nog ff paar dagen in de woonkamer (?) hebben staan klinkt zo goor :')

Ja dat is in Nederland redelijk normaal.
En eerlijk het is veel fijner om een geliefd persoon in eigen omgeving te hebben dan in een koud en kil mortuarium.
Mijn moeder lag ook thuis opgebaard en dat was echt heel fijn.
Familie kon ook gewoon thuis langs komen zoveel fijner in een huiselijke omgeving.
Las in dat topic ook dat mensen met kanker vaak gaan stinken dit was bij mijn moeder ook absoluut niet het geval.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:05

Fly_high schreef:

Ik weet niet of het standaard is, wij hebben het wel gedaan met mijn grootouders, ik vond het heel fijn eigenlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:10

Ik vind het mooi dat het kan, wat ik wel altijd bijzonder vind is dat we nog zo lang boven de grond blijven als je dood bent. Ik zou gewoon diezelfde dag de grond in willen. Hoef ook niet gewassen/make-up of wat dan ook. Hop kistje in en de grond in.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:26

Bedankt voor alle antwoorden, weer wat geleerd :)

Ik heb er nog nooit van gehoord, wist niet eens dat zoiets überhaupt kon en enige Nederlander die ik op het moment bij de hand heb kon me niet veel wijzer maken ;) neem aan dat het lichaam dan wel flink bewerkt en goed gekoeld is voordat je het thuis krijgt? Hoe lang duurt zo'n opbaring dan?

Opbaring in een mortuarium vond ik altijd ook zoiets uit Amerikaanse films := wat ik ken is dat je het lichaam alleen nog te zien krijgt tijdens begrafenis zelf mits persoon in kwestie met open kist wordt begraven uiteraard. Dus inderdaad wassen, make up en hoppa de grond in.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:28

Het opbaren thuis gebeurt in mijn omgeving ook. Het is toch eem huiselijke/intieme setting, waar je nog wat dagen samen kunt zijn. Als het kan, blijft degene thuis opgebaard tot de uitvaart is. Dit kan dus wel 5 dagen zijn.
Er zit een koelplaat onder de kist/mand, zodat de overledene zo lang mogelijk goed blijft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:34

Ze liggen dan in de kist op een soort vriezer. En dat dan een paar dagen. Condoleance en dan de crematie/begrafenis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:44

Froukje_J schreef:
Fly_high schreef:

Ja dat is in Nederland redelijk normaal.
En eerlijk het is veel fijner om een geliefd persoon in eigen omgeving te hebben dan in een koud en kil mortuarium.
Mijn moeder lag ook thuis opgebaard en dat was echt heel fijn.
Familie kon ook gewoon thuis langs komen zoveel fijner in een huiselijke omgeving.
Las in dat topic ook dat mensen met kanker vaak gaan stinken dit was bij mijn moeder ook absoluut niet het geval.

Daar waar de overledene ligt is niet het mortuarium, het is een uitvaart centrum. Dat centrum heeft familiekamers en is niet kil. Het is uiteraard niet zo persoonlijk als thuis, maar het is geen roestvrijstalen, kille omgeving.