Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:56

Kan iemand mij het begrip aerosol uitleggen. Google word ik niet veel wijzer van.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:02

Sizzle schreef:
Natuurlijk is dat niet werkbaar, je ziet nu ook vermeerderd weer groepvorming die eerst een poging doen tot afstand houden maar binnen een paar minuten naast elkaar staan. Je programeert niet even miljoenen jaren evolutie om in 8 weken, als dat überhaupt al langdurig gewenst is.

Nou lijkt mij zeker niet gewenst.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:03

pien_2010 schreef:
Kan iemand mij het begrip aerosol uitleggen. Google word ik niet veel wijzer van.

Check het filmpje wat ik geplaatst heb, daarin komt ook de uitleg van aerosols, door Japanse wetenschappers gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:04

pien_2010 schreef:

Hele ienimieni drupjes in het nanometer bereik die in de lucht blijven zweven als een fijne nevel.
Met praten maak je daar bijvoorbeeld vrij veel van en daarom is bijvoorbeeld niet praten veiliger dan afstand houden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:05

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Hele ienimieni drupjes in het nanometer bereik die in de lucht blijven zweven als een fijne nevel.
Met praten maak je daar bijvoorbeeld vrij veel van en daarom is bijvoorbeeld niet praten veiliger dan afstand houden.

Begin maart is er nog een groot koor bij elkaar geweest van 100 man waar een heel groot deel ziek is geworden. Dat schijnt ook met dit principe te maken te hebben, met zingen verspreid je deze dingen behoorlijk.
Zal eens zoeken naar het nieuwsartikel over dit koor.
Edit: artikel gevonden en nog twee andere erbij die aangeven dat zingen echt een superverspreider is, vergelijkbaar met hoesten.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -overleden

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/13/ko ... s-a3999695
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zin ... iet-samen/

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:08

Dat wordt onderandere genoemd in de link op de vorige pagina.
De beruchte uitbraak in de elzass lijkt me ook genoeg te zeggen. Een kerkdienst waar honderden mensen besmet zijn is niet enkel omdat iemand als die mensen in hun gezicht gehoest heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:12

Is dit ook te meten hoeveel virus er dan in de lucht zit in een afgesloten ruimte?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:14

Mooi duidelijk artikel over die verspreiding. Zat Maurice de Hond er toch ook niet zo ver naast.

Ik las gisteravond dit: https://nos.nl/artikel/2334114-hongerpa ... ffers.html. Dat is ook vreselijk. Hier is een mega overschot aan sommige etenswaren. Op andere plekken gaan mensen dood van de honger omdat de distributie stokt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:15

Ja mijn haren gingen ook overeind staan van al die voedseloverschotten. Ik dacht al; deel dan uit aan mensen die geen eten hebben of naar de voedselbank moeten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:16

Maar wanneer gaat het rivm daar eindelijk eens rekening mee houden.

Het frustrerende vind ik dat Maurice de Hond deze data van over de hele wereld al lang verzameld heeft en net zo lang probeert door te dringen tot het rivm dat de huidige maatregelen schijnveiligheid zijn en ook niet allemaal nodig.
Deze man had dit begin maart al in de peiling - sorry leuk woordgrapje tussendoor-.
Het is hoogstwaarschijnlijk ook nog eens zo dat het ermee te maken heeft hoe lang je in dezelfde ruimte bent met een besmet persoon en hoeveel virus deeltjes je binnen krijgt.

Nu gaat straks bijv. de kantoorruimten en horeca weer open met belabberde ventilatie (maar wel zgn. afstand) en heb je nog besmettingen.
Dan komt er natuurlijk weer een lockdown...

Ik vind dit zo frustrerend en onnodige bangmakerij ook, dat gezeur met winkelwagentjes. Loop snel, wanneer je dat fijn vindt met mondkapje, de winkel door, was thuis nog eens extra je handen als je wil en klaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:17

Volgens mij mag de horeca ook alleen nog buiten open? De terrassen? Of mag het ook binnen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:17

Andere experts hebben ook al belang van goede ventilatie aan gegeven. Maar is nergens op de site van RIVM terug te vinden. Slechte zaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:19

LadyMadonna schreef:
Is dit ook te meten hoeveel virus er dan in de lucht zit in een afgesloten ruimte?

Nee, zo eenvoudig is dat niet. Dat kan alleen in een proef opzet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:21

SusanH schreef:
Mooi duidelijk artikel over die verspreiding. Zat Maurice de Hond er toch ook niet zo ver naast.

Ik las gisteravond dit: https://nos.nl/artikel/2334114-hongerpa ... ffers.html. Dat is ook vreselijk. Hier is een mega overschot aan sommige etenswaren. Op andere plekken gaan mensen dood van de honger omdat de distributie stokt.

Ik zeg dit al vanaf het begin.
We zijn wereldwijd slechts bezig het rijke westen te ‚redden‘, dit zal altijd ten koste gaan van de minder bedeelden en daar geeft het rijke westen geen drol om.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:26

Sizzle schreef:
LadyMadonna schreef:

Het is bij andere virussen wel onderzocht, waarom zou dit virus daarin heel uniek zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:28

corine1981 schreef:
Sizzle schreef:

Het is bij andere virussen wel onderzocht, waarom zou dit virus daarin heel uniek zijn?

Het kan wel maar niet zo eenvoudig zoals ik de vraag geinterpreteerd heb (misschien interpreteer ik de vraag verkeerd).

corine1981

Sizzle schreef:
Ik zeg dit al vanaf het begin.
We zijn wereldwijd slechts bezig het rijke westen te ‚redden‘, dit zal altijd ten koste gaan van de minder bedeelden en daar geeft het rijke westen geen drol om.

Dat zeg ik ook al langer; de economie, die zorg ook mogelijk maakt, is ook besmet met corona.
Dit is de wereld niet zo te boven.

LadyMadonna

Suzanne F. schreef:
Volgens mij mag de horeca ook alleen nog buiten open? De terrassen? Of mag het ook binnen?

Binnen ook.
Klant van me heeft een restaurant.
Hun migeb 30 mensen op het terras, 30 mensen binnen. Zit je op het terras zou je niet naar het toilet mogen, want dan zijn er 31 mensen binnen.
Hoe ze dit nu in gaat vullen was ze nog niet uit, ze vond het vrij apart

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:32

LadyMadonna schreef:
Suzanne F. schreef:

Binnen ook.
Hun migeb 30 mensen op het terras, 30 mensen binnen. Zit je op het terras zou je niet naar het toilet mogen, want dan zijn er 31 mensen binnen.

Maar dan laat je bv 25 mensen binnen, dan kunnen er 5 naar de wc gaan en zit je nog goed toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:34

Jawel,maar bij elkaar heb je dan 50 man, en dat voelde voor haar toch nog wel veel

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:35

In Friesland ging het bericht eruit dat op campings en dagrecreatie de toiletten weer open mogen, alleen in Friesland. Campings blij, maar het is weer teruggedraaid. Dagrecreatie mag toiletten open, campings niet.... kromme bedoeling toch

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:36

SusanH schreef:

En in de supermarkt zijn de prijzen nog nooit zo hoog geweest. Betaalde net maar liefst 2,50 voor een simpele krop andijvie! Kunnen ze die overschotten beter goedkoop aanbieden in de supermarkten zodat iedereen er van kan profiteren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:38

LadyMadonna schreef:
Suzanne F. schreef:

Binnen ook.

Als het terrasweer is dan zullen de mensen op terras zitten ipv binnen lijkt me.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:39

SusanH schreef:

Dit is helaas niets nieuws. Het komt nu meer in het nieuws maar er worden al tientallen jaren goed bruikbare voedingsmiddelen weggegooid.

Denk daarbij ook aan bv vlees wat wij exporteren en vlees wat wij importeren. Bv het paardenvlees in frikadellen uit Argentinië waar de paarden vol medicijnen gespoten worden welke onbekend zijn en wij hier eten.

De hele voedingsindustrie is corrupt en zou voor de boeren veel meer opleveren als het binnen de landsgrenzen bleef.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:41

eilleen333 schreef:
LadyMadonna schreef:
Binnen ook.

Maar dan laat je bv 25 mensen binnen, dan kunnen er 5 naar de wc gaan en zit je nog goed toch?

30 incl personeel. Dus heb je 5 man personeel binnen lopen, dan mag je 25 bezoekers ontvangen.