Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:53

In welk topic kan ik het beste vragen of iemand zin heeft om snel een tattoo idee uit te werken voor me? Simpel met Photoshop 2 plaatjes verwerken zodat ik een idee heb dus geen heel ontwerp maken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:00

Lalidan schreef:
Hoe komen jullie daar toch bij? Ja, op dit moment, vanwege corona, passen we geen beademing toe. Maar op mijn laatste bijscholing (dit jaar nog) en alles wat ik verder aan nieuws krijg, leer ik echt nog gewoon 30-2, dus mét beademing. Brochure Nederlandse reanimatie raad: https://reanimatieraad.nl/app/uploads/2 ... k1_BLS.pdf
De A staat niet voor niks voor de C....

Ik heb mijn informatie van spoedverpleegkundigen. En die informatie is dat zij zelden tot eigenlijk nooit mond-op-mondbeademing doen omdat het A) ofwel niet nodig is of B) indien het wel nodig is zij beschikken over een ballon, wat zorgt voor een betere en efficiëntere beademing dan mond-op-mond.
Dat ze het op EHBO-cursussen wel nog leren is omdat een niet-verpleegkundige niet zomaar eventjes de beschikking heeft over een ballon.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:05

Ah, zo. Ja, op een spoedeisende hulp doe je geen mond-op-mond-beademing. Dat lijkt me logisch want zij hebben andere mogelijkheden. Maar desondanks wordt er ook dan nog steeds wel beademt.

Als je het hebt over mond-op-mond beademing heb je het in mijn redenatie altijd over een situatie buiten een ziekenhuis waarbij medische hulpverlening (nog) niet aanwezig is. Ik ging er dan ook vanuit dat Tinkerloos het over zo'n situatie had. Klopt dat Tinkerloos of zat ik er naast?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:14

Ik denk dat Tinkerloos zich gewoon afvroeg of er nu meer mensen zouden sterven nu geen mond-op-mond beademing meer gedaan mag worden. En daar is mijn antwoord 'ik denk weinig tot geen' op. Hartmassage is altijd het belangrijkste! Als dat niet gedaan wordt door omstanders dan zie je (in verschillende onderzoeken) inderdaad het overlijdensspercentage alsook de kans op neurologisch letsel bij overleving stijgen. Bij het achterblijven van mond-op-mondbeademing zie je die stijging niet zozeer.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:19

Ik wist niet dat er al bijna geen mond op mond beademing meer gedaan werd.
Ik doelde inderdaad op reanimatie waarbij beademing nodig is.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:21

Tinkerloos schreef:
Ik wist niet dat er al bijna geen mond op mond beademing meer gedaan werd.
Ik doelde inderdaad op reanimatie waarbij beademing nodig is.

In het ziekenhuis inderdaad niet, maar wij als EHBO'ers moeten altijd beademen! Er is nu een éénmalige uitzondering ivm Corona.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:42

Britta31 schreef:
Hoe kan het dat ik gisterenmorgen 74 kilo weeg en vanmorgen 76.ik kom toch geen 2 kilo aan in een dag.Wel vette friet op gisteren.

Tenzij je 5,5kg friet op hebt gegeten ligt het waarschijnlijk aan vocht.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:43

Badeendje schreef:
Britta31 schreef:
Hoe kan het dat ik gisterenmorgen 74 kilo weeg en vanmorgen 76.ik kom toch geen 2 kilo aan in een dag.Wel vette friet op gisteren.

Tenzij je 5,5kg friet op hebt gegeten ligt het waarschijnlijk aan vocht.

Of gisteren net voor het wegen net op de WC gezeten en vandaag moet je nog.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:01

Lalidan schreef:
Hoe komen jullie daar toch bij? Ja, op dit moment, vanwege corona, passen we geen beademing toe. Maar op mijn laatste bijscholing (dit jaar nog) en alles wat ik verder aan nieuws krijg, leer ik echt nog gewoon 30-2, dus mét beademing. Brochure Nederlandse reanimatie raad: https://reanimatieraad.nl/app/uploads/2 ... k1_BLS.pdf
De A staat niet voor niks voor de C....

Dat onderzoek is leuk, maar is in Amerika. De vraag is, in hoeverre de uitkomsten toepasbaar zijn voor Nederland. Ik heb daar wel de nodige twijfels over, eerlijk gezegd.

Oh grappig. Toen ik mijn laatste deed.. even denken...toch al snel paar maand terug. Werd gezegd zonder. Naast de standaard reanimatie heb ik opnieuw reanimatie gehad als nieuwe bhv . Beiden zonder beademing Schijnt dat er ook wel wat medische onderbouwing bij is. Maar ik hoor idd ook verhalen dat velen adviseren met.

Maar in alle jaren zie je het nog wel eens verschillen. Blijkbaar ook waar je je bijscholing volgt.. dus ik ga niet beweren dat je het verkeerd hebt geleerd.

Ikzelf heb geen idee wat ik zou kiezen, los van de training heb ik nooit echt hoeven te reanimeren. Uiteraard wil je het beste.

Ik geloof er wel in dat het lichaam een tijdje zonder kan. Door de hartmassage komt er immers al lucht in de longen. Want ook die druk je in en vullen zich weer. Zoals je spieren rondom een long dat normaal ook doen.

Maar ik ben geen arts. Dus ik snap jouw twijfeling ook wel. Vooral omdat jij geleerd hebt met..
Daarnaast is er in België en Japan ook een onderzoek gedaan met dezelfde uitkomst. Na een snelle Google actie.

Maar vond ook bij de Hartstichting een advies het wel weer te doen. Maar ook andere Nederlandse info van medici die zeggen zonder.

Dus.. verwarrend

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 15:49

Ik denk dat het circuleren van bloed bij een fibrilatie belangrijker is dan het kleine beetje zuurstof wat je inblaast - en daarbij wel moet stoppen met pompen. Je kan ongeveer een kwartier zonder zuurstof, door die paar kleine pufjes zal dat echt niet ineens een half uur worden ofzo. Mijn inziens is dus het effect te klein van beademen tegenover pompen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:42

xSCWx schreef:
Ik denk dat het circuleren van bloed bij een fibrilatie belangrijker is dan het kleine beetje zuurstof wat je inblaast - en daarbij wel moet stoppen met pompen. Je kan ongeveer een kwartier zonder zuurstof, door die paar kleine pufjes zal dat echt niet ineens een half uur worden ofzo. Mijn inziens is dus het effect te klein van beademen tegenover pompen.

Maar als je pompt, zonder dat er zuurstof bij je bloed komt, heeft dat pompen ook weinig zin ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:50

Je Pompt de longen ook mee hè?
Denk maar aan vroegere stoeigevechten waarbij iemand op je long lag en de adem uit de long drukte. De longen gaan zonder druk weer openstaan. Tenzij er vocht, braaksel of bloed in Zit of er sprake is van klaplong aan beide zijden.

En daarnaast is er niet sprake van ‘ineens’ geen zuurstof in het bloed. En is de vraag naar zuurstof vaak iets lager wanneer de patiënte gewoon zou functioneren

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:24

Ik ben oa reanimatie instructeur dus kan wel wat achtergrond geven :-)!

Optimaal reanimeren is idd 30:2, maar als je jezelf niet prettig voelt bij beademen/mond op mond, begin dan iig met hartmassage.
Er blijkt uit onderzoek dat je idd met hartmassage ook passief lucht in de longen ververst in kleine beetjes. Voor volwassenen is, zeker met hoe snel je in Nederland een ambulance bij je hebt, alleen beginnen met hartmassage voldoende als je niet in staat bent om te beademen.
Vanaf 30/40 min reanimeren begint beademing ook echt belangrijk te worden, maar in het begin bij volwassenen is alleen hartmassage ook voldoende maar niet optimaal.

Beademing is dus niet weg maar alleen als je jezelf er ok bij voelt.
Er is wat meer aandacht gekomen voor dit gedeelte omdat er mensen maar niet begonnen aan reanimeren omdat ze geen mond op mond beademing willen geven en dus dachten dat alleen hartmassage toch niet voldoende was.
Hier in Ierland is het motto 30:2, tenzij je niet in staat bent om veilig beademing te geven(dus onwillend en of niet mogelijk door omstandigheden), dan ga je door met continue hartmassage.

Persoonlijk geef ik niemand boven de 12 mond op mond zonder masker, te veel gezien en gehoord ;-). Maar wij hebben in alle auto’s en thuis of ballonnen of beademingsmaskers dus ik hoop dat ik dat ook niet tegen hoef te komen!

Om terug te komen op Tinkerloos, de hoeveelheid extra mensen overleden zou dus nihil zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:30

Dank je wel voor de toelichting, Sodera. :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:09

Duidelijk. Bedankt.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:53

Waarom zijn het altijd de Aziatische mensen die een enorme lading eten mee nemen in hun (vlieg) bagage? :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:53

Haha, dat vraag ik me ook elke keer af als ik Border Security kijk :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:07

Sodera schreef:
Ik ben oa reanimatie instructeur dus kan wel wat achtergrond geven :-)!

Optimaal reanimeren is idd 30:2, maar als je jezelf niet prettig voelt bij beademen/mond op mond, begin dan iig met hartmassage.
Er blijkt uit onderzoek dat je idd met hartmassage ook passief lucht in de longen ververst in kleine beetjes. Voor volwassenen is, zeker met hoe snel je in Nederland een ambulance bij je hebt, alleen beginnen met hartmassage voldoende als je niet in staat bent om te beademen.
Vanaf 30/40 min reanimeren begint beademing ook echt belangrijk te worden, maar in het begin bij volwassenen is alleen hartmassage ook voldoende maar niet optimaal.

Beademing is dus niet weg maar alleen als je jezelf er ok bij voelt.
Er is wat meer aandacht gekomen voor dit gedeelte omdat er mensen maar niet begonnen aan reanimeren omdat ze geen mond op mond beademing willen geven en dus dachten dat alleen hartmassage toch niet voldoende was.
Hier in Ierland is het motto 30:2, tenzij je niet in staat bent om veilig beademing te geven(dus onwillend en of niet mogelijk door omstandigheden), dan ga je door met continue hartmassage.

Persoonlijk geef ik niemand boven de 12 mond op mond zonder masker, te veel gezien en gehoord ;-). Maar wij hebben in alle auto’s en thuis of ballonnen of beademingsmaskers dus ik hoop dat ik dat ook niet tegen hoef te komen!

Om terug te komen op Tinkerloos, de hoeveelheid extra mensen overleden zou dus nihil zijn.

Hier op de cursus ook dit gehoord. Daarnaast zal ik waarschijnlijk nooit beademen ivm noten allergie. Dat was al een hell met de cursus zelf omdat de oefenpop dus echt heel goed schoongemaakt moest worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:13

Sodera: wat voor verhalen? Oprecht benieuwd!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 23:41

Ik denk dat hij meer kans maakt met alles los. De radiator is voor oud ijzer interessant, als het een metalen badkuip is die ook. Maar de alles of niets..? Ik denk dat ze het zelf mogen losbikken en afvoeren, die tegeltjes krijg je nooit heel van de muur af namelijk! :')

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:08

Hoe doen vrouwen die een hoofddoek dragen dit met een cap? Lijkt mij dat een hoofddoek gladder is dan haar en zit ook om je kin dus kinbandje kan niet lekker vast heb ik t idee, gewoon eens nieuwsgierig O:)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:33

Ik heb een wind gong gekocht. Hoe boos worden de buren als ik die 24/7 laat hangen? := Is wel een goede, mooie met prachtig geluid, geen goedkoop ding.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:41

xSCWx schreef:
Ik heb een wind gong gekocht. Hoe boos worden de buren als ik die 24/7 laat hangen? := Is wel een goede, mooie met prachtig geluid, geen goedkoop ding.

Ik vind het geluid op zich ook heel mooi en rustgevend, dus ooit zelf 1 gekocht en na een paar dagen weer naar beneden gehaald :+ ondanks dat ik het een mooi geluid vind kan ik het mentaal echt niet aan om het de godganse dag door te moeten horen :')

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 02:07

xSCWx schreef:

Ik zou 'm na tien minuten eigenhandig naar beneden halen ben ik bang :+