Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lalidan schreef:Hoe komen jullie daar toch bij? Ja, op dit moment, vanwege corona, passen we geen beademing toe. Maar op mijn laatste bijscholing (dit jaar nog) en alles wat ik verder aan nieuws krijg, leer ik echt nog gewoon 30-2, dus mét beademing. Brochure Nederlandse reanimatie raad: https://reanimatieraad.nl/app/uploads/2 ... k1_BLS.pdf
De A staat niet voor niks voor de C....
Badeendje schreef:Britta31 schreef:Hoe kan het dat ik gisterenmorgen 74 kilo weeg en vanmorgen 76.ik kom toch geen 2 kilo aan in een dag.Wel vette friet op gisteren.
Tenzij je 5,5kg friet op hebt gegeten ligt het waarschijnlijk aan vocht.
Lalidan schreef:Hoe komen jullie daar toch bij? Ja, op dit moment, vanwege corona, passen we geen beademing toe. Maar op mijn laatste bijscholing (dit jaar nog) en alles wat ik verder aan nieuws krijg, leer ik echt nog gewoon 30-2, dus mét beademing. Brochure Nederlandse reanimatie raad: https://reanimatieraad.nl/app/uploads/2 ... k1_BLS.pdf
De A staat niet voor niks voor de C....
Dat onderzoek is leuk, maar is in Amerika. De vraag is, in hoeverre de uitkomsten toepasbaar zijn voor Nederland. Ik heb daar wel de nodige twijfels over, eerlijk gezegd.
xSCWx schreef:Ik denk dat het circuleren van bloed bij een fibrilatie belangrijker is dan het kleine beetje zuurstof wat je inblaast - en daarbij wel moet stoppen met pompen. Je kan ongeveer een kwartier zonder zuurstof, door die paar kleine pufjes zal dat echt niet ineens een half uur worden ofzo. Mijn inziens is dus het effect te klein van beademen tegenover pompen.
Sodera schreef:Ik ben oa reanimatie instructeur dus kan wel wat achtergrond geven!
Optimaal reanimeren is idd 30:2, maar als je jezelf niet prettig voelt bij beademen/mond op mond, begin dan iig met hartmassage.
Er blijkt uit onderzoek dat je idd met hartmassage ook passief lucht in de longen ververst in kleine beetjes. Voor volwassenen is, zeker met hoe snel je in Nederland een ambulance bij je hebt, alleen beginnen met hartmassage voldoende als je niet in staat bent om te beademen.
Vanaf 30/40 min reanimeren begint beademing ook echt belangrijk te worden, maar in het begin bij volwassenen is alleen hartmassage ook voldoende maar niet optimaal.
Beademing is dus niet weg maar alleen als je jezelf er ok bij voelt.
Er is wat meer aandacht gekomen voor dit gedeelte omdat er mensen maar niet begonnen aan reanimeren omdat ze geen mond op mond beademing willen geven en dus dachten dat alleen hartmassage toch niet voldoende was.
Hier in Ierland is het motto 30:2, tenzij je niet in staat bent om veilig beademing te geven(dus onwillend en of niet mogelijk door omstandigheden), dan ga je door met continue hartmassage.
Persoonlijk geef ik niemand boven de 12 mond op mond zonder masker, te veel gezien en gehoord. Maar wij hebben in alle auto’s en thuis of ballonnen of beademingsmaskers dus ik hoop dat ik dat ook niet tegen hoef te komen!
Om terug te komen op Tinkerloos, de hoeveelheid extra mensen overleden zou dus nihil zijn.
xSCWx schreef:Ik heb een wind gong gekocht. Hoe boos worden de buren als ik die 24/7 laat hangen?Is wel een goede, mooie met prachtig geluid, geen goedkoop ding.