Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 19:52

Nee kan niet. In de scan en op de foto liet hij echte Corona longen zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:17

Oh grenzen met Italië open.... Ik ben misschien een beetje gek. Maar ik had gehoopt voorlopig nog niet. Ga er eind juli heen maar zie het helemaal niet zitten nog. Ik wacht het nog even af, maar ik denk niet dat ik tegen die tijd comfi genoeg ben op reis te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:32

Verbaasde mij ook dat Italië grenzen opengooit maar de getroffen gebieden omvatten lang niet heel Italië dus kan me er ook wel wat bij voorstellen. Wanneer mensen daar heen gaan is het de komende weken verstandiger om niet naar de zwaarst getroffen gebieden te gaan .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:07

Het zal toch geen storm lopen naar Italië mag ik hopen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:20

sureido schreef:
pmarena schreef:
Dat eind mei was sowieso een rare uitspraak. En is ook al zo lang geleden gedaan dat het niks meer met het hier en nu te maken heeft. Toen wisten ze nog niet eens wanneer we überhaupt zouden gaan versoepelen enzo :P

Daar werd hier toen wel echt constant op gehamerd in het topic, terwijl ik zelf er ook echt totaal niet in geloofde dat de piek pas dan zou komen. Beetje gevalletje net als met Pasen blijven roepen dat het weer omhoog ging omdat mensen naar buiten gingen - ook gelukkig!! niet gebeurt.

Hopen dat het zo blijft gaan! Een lichte stijging is misschien wel te verwachten met de maatregelen versoepeling maar ik blijf er wel bij dat het echt niet meer zo heftig zal worden als mensen maar binnen blijven wanneer ze ziek zijn. Dat scheelt imo echt al heeel veel.

Het probleem is dat ze met informatie van gisteren vandaag maatregelen moeten invoeren om de situatie van morgen te veranderen. Op basis van de informatie die ze toen hadden, was er een langzamere daling verwacht dan we achteraf gelukkig gekregen hebben. Daardoor is de piek ook eerder geweest en uiteindelijk ook minder hoog dan ze bang voor waren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat met de ingevoerde maatregelen dat ze verwachten dat de R0 naar 0.8 zou gaan. Maar doordat de maatregelen wat beter werkten dan verwacht en omdat de mensen zich nog iets beter aan de maatregelen hielden dan werd verwacht hadden ze opeens een R0 van 0.6. Dan kan het verloop van een epidemie er opeens heel anders uitzien.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:26

Italië draait natuurlijk voornamelijk op toerisme en export... dus willen ze hun staatsschuld niet al te groot maken...

Wij kiezen er dit jaar niet voor om naar het buitenland te gaan, maar eigen land op de camping durven we wel aan.
Zeker omdat ik niet zo geloof in overdracht via oppervlakten. Met voldoende frisse lucht en hygiëne voorschriften volgen moet het, zeker in de zomer, toch te doen zijn.

Maar het buitenland, nee... :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:49

corine1981 schreef:
Italië draait natuurlijk voornamelijk op toerisme en export... dus willen ze hun staatsschuld niet al te groot maken...
In Italië gaat het helemaal niet zo goed, en dat is een eufemisme. Los van de staatsschuld, begint het volk meer en meer te morren, het systeem piept en kraakt en door de corona en de neerwaartse economie, die toch al heel erg zwak was, hebben de mensen het moeilijk, worden werkeloos, zijn arm en hebben honger. De regering ziet de bui al hangen→ opstand.
Ik denk dat ze proberen nog iets te redden van de puinhoop die het al was en die door corona alleen nog maar versterkt is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:52

Italie kent inderdaad een enorme hoeveelheid armoede en dat is het niveau armoede waarbij er gewoon geen eten meer in de koelkast is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:56

Gezien de timing denk ik ook dat het samenvalt met de richting die Frankrijk opgaat (namelijk vooral binnenlands maar niet zomaar iedereen), en dat Italie hoopt dat de mensen dan maar naar hen komen. Ja, met risico, maar ook met geld...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:09

Citaat:
8 min geleden

Gezien de timing denk ik ook dat het samenvalt met de richting die Frankrijk opgaat (namelijk vooral binnenlands maar niet zomaar iedereen), en
Dat is maar de vraag Shadow. Ze ontmoedigen maar het wordt pas over 2 weken besloten en bekend gemaakt.

Wel is het zo dat er gezinsspeeld wordt op geen toerisme buiten de landsgrens maar of dit voor de groene gebieden gaat gelden is zeer de vraag. Over paar dagen gaat hier lac de st pardoux meer met strand open. Ook Frankrijk is open aan het gaan en Macron heeft grenzen gesloten voor toerisme buiten Europa, en vindt EU overleg heel belangrijk.
Macron is een EU voorstander, IK weet nog niet zo zeker of de grenzen dicht blijven.
Wij wachten het af en rekenen nergens meer op, maar on verra. (We zullen zien)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:27

Heel Europa straks bij elkaar op vakantie. Het is te hopen dat het virus wegebt in de zomer, anders heb je zo de poppen aan het dansen.

Hoe meer er nu opengaat hoe voorzichtiger ik word....

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:44

pien_2010 schreef:
corine1981 schreef:
In Italië gaat het helemaal niet zo goed, en dat is een eufemisme. Los van de staatsschuld, begint het volk meer en meer te morren, het systeem piept en kraakt en door de corona en de neerwaartse economie, die toch al heel erg zwak was, hebben de mensen het moeilijk, worden werkeloos, zijn arm en hebben honger. De regering ziet de bui al hangen→ opstand.
Ik denk dat ze proberen nog iets te redden van de puinhoop die het al was en die door corona alleen nog maar versterkt is.

Het was ook als understatement bedoeld ;)

Ik denk ook dat daar de angst voor is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:44

Het virus is overal loop je in een ander (europees) land meer kans op om besmet te raken dan in Nederland? Grenzen dicht had helemaal in het begin nog zin gehad maar nu vind ik het onzin. De slechtere / andere gezindheidszorg is wel een rede voor mij om in nederland te blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:51

Ik krijg de laatste dagen steeds meer een gevoel van redelijke veiligheid bij winkelen of even op afstand praten met een vriendin. Klein dorp , niet zo heel erg veel besmettingen en veel ons kent ons. De tamtam werkt als een tierelier dus weet je al snel of er besmettingen bij zijn gekomen. De laatste twee weken niet dus creëer je voor jezelf een stukje veilig gevoel. Dat is na de vakanties weer compleet weg wanneer veel dorpsgenoten misschien door heel Nederland en Europa reizen. Wat vreemd omschreven maar denk dat jullie het snappen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:06

mag schreef:
Het virus is overal loop je in een ander (europees) land meer kans op om besmet te raken dan in Nederland? Grenzen dicht had helemaal in het begin nog zin gehad maar nu vind ik het onzin. De slechtere / andere gezindheidszorg is wel een rede voor mij om in nederland te blijven.

Dat is maar de vraag mag. Bij ons is corona er amper of niet. Als wij geen toeristen mogen ontvangen buiten Frankrijk dan weet ik niet of ik mijn huis open zet voor de Fransen. Ik ben niet zo happig om Parijzenaars hier te ontvangen of mensen uit de rode zones. Ik heb het idee dat ik liever Nederlanders heb daar ik deze toch wat gedisciplineerder vindt dan de Fransen. Hier is het bij de Fransen zoals ik het beleef, moyen-moyen. dus fifty-fifty als het gaat om strikt zijn en precies.

Bigone ik begrijp jouw gevoel erg goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:12

Het virus zal voorlopig niet verdwijnen, waarschijnlijk nooit. Moeten wij op de wereld ons dan blijven verstoppen voor dit virus?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:22

purny schreef:
Het virus zal voorlopig niet verdwijnen, waarschijnlijk nooit. Moeten wij op de wereld ons dan blijven verstoppen voor dit virus?

Nee hoor, we zullen moeten accepteren dat het bij het leven hoort.
Ik hoop wel dat er meer gedaan gaat worden met de wetenschap dat het aerosool is en niet perse van oppervlakte contact komt, zodat het beleid beter aangepast kan worden i.p.v. dat nieuwe normaal met 1,5 meter afstand...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:29

Hilary schreef:
imaudy schreef:
Een logische vraag...kan het wat anders geweest zijn?

Wij namen een patiënt over uit een ander ziekenhuis. Patiënt was daar positief getest. Patiënt werd vervolgens bij ons negatief getest. Patiënt werd opnieuw getest en testte toen positief.

De test is niet betrouwbaar is ook uit onderzoek gebleken. Deze patiënt was er een ‘mooie’ illustratie van.

Daar kan de test niets aan doen. Als ik hier mijn hengel uitgooi (en ik weet zeker dat hier vissen zwemmen) zegt dat niet dat ik ook een vis vang. Daarvoor hoeft er niets mis te zijn met mijn hengel.
De swab-test kent zijn beperkingen, net als de hengel. Daarom wordt er afhankelijk van het ingeschatte risico vaker getest en/of een CT gemaakt. Nog liever gebruiken we de swab niet, maar sturen we een sputumkweek in (een sleepnet, als we het over vissen hebben), die is veel betrouwbaarder. Maar als iemand geen sputum opgeeft lukt dat niet.

Eerder vandaag ging het erover hoe vervelend een swab is. De 'positieve' bewoners op de corona-afdeling in het verpleeghuis waar ik pas werkte waren echt al vaak getest (geen verschijnselen meer, dus 2x een neg test betekent terug naar de eigen afdeling), maar ik heb ze er niet over gehoord dat ze het erg vervelend vonden. Toch werden ze echt diep genoeg getest, want de test kwamen steeds weer positief terug, helaas voor deze bewoners.
Gezien mijn hooikoortsklachten die zelfs met een dubbele hoeveelheid medicijnen (en daar kan ik niet mee werken) haast niet meer te onderdrukken zijn verwacht ik dat ik me de komende week ook moet laten testen, dus wie weet dan een ervaring uit eerste hand.

Vanmorgen voor het eerst sinds eeuwen weer in een groep buiten gesport. Ik was zo blij als een kleuter op weg naar een kinderpartijtje toen ik me kon inschrijven voor de allerlaatste plek. Het was heel goed georganiseerd qua afstand en andere maatregelen. En doordat het ouderwets intensief was voelde het zo vertrouwd en normaal. Nu in blijde afwachting van de spierpijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:06

corine1981 schreef:
purny schreef:

Nee hoor, we zullen moeten accepteren dat het bij het leven hoort.
Ik hoop wel dat er meer gedaan gaat worden met de wetenschap dat het aerosool is en niet perse van oppervlakte contact komt, zodat het beleid beter aangepast kan worden i.p.v. dat nieuwe normaal met 1,5 meter afstand...

Het is toch helemaal niet aerosol? Het virus wordt overgedragen door druppelbesmetting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:14

Er is recent steeds meer aanwijzing voor aerosole besmetting gekomen wat zou betekenen dat een minimaal 5 meter samenleving meer geschikt is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-05-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:15

Oh vandaar, dat had ik gemist.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:18

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:45

Sizzle schreef:
Er is recent steeds meer aanwijzing voor aerosole besmetting gekomen wat zou betekenen dat een minimaal 5 meter samenleving meer geschikt is.

Buiten valt de verspreiding van aerosolen heel erg mee. Ben benieuwd naar het onderzoek die de 5 meter dan ondersteund. Binnen, misschien, maar buiten...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:46

Sizzle schreef:

Ab Oosterhaus heeft dit zelf al toegegeven.

En 5 meter? Alsjeblieft niet, dat is toch helemaal niet werkbaar.
Er zijn andere manieren om daar beter mee om te gaan (betere ventilatie, meer naar buiten).
En tsja, sommige dingen kunnen tot er betere medicatie is misschien beter even niet in bepaalde periodes (aangezien het vermoedelijk toch ook met luchtvochtigheid te maken heeft).

We zullen toch met het risico op het virus moeten leven.
Daarnaast is er, wat ik uit het online college van de UU begreep, ook nog een kans dat het virus muteert naar een minder dodelijke variant omdat het uiteindelijk zelf ook niets heeft aan een stervende gastheer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:56

Natuurlijk is dat niet werkbaar, je ziet nu ook vermeerderd weer groepvorming die eerst een poging doen tot afstand houden maar binnen een paar minuten naast elkaar staan. Je programeert niet even miljoenen jaren evolutie om in 8 weken, als dat überhaupt al langdurig gewenst is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-05-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt