Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:35

Cer schreef:
Maar dat testen is toch al uitgebreid besproken?

Dit ging over beschermingsmiddelen, niet om testen. Dus inderdaad het testen was al besproken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:38

Cer schreef:
Ja want gisteren werd t besluit genomen, dus vandaag moeten ze er zijn...
Ik wou dat ik mn werk zo voor elkaar had.. :j

Ze willen echt exact weten waar iets vandaan komt, wie het maakt en wie er verantwoordelijk is.

Ik snap dat wel, maar is dat nu iets om discussie over te voeren? Het is in mijn ogen belangrijker om te zorgen dat ze er snel komen dan wie er verantwoordelijk voor is.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:40

Ja nou ja hij zegt dat die dingen besteld zijn.. maar ik kan me voorstellen dat hij niet kan zeggen dat ze er volgende week dinsdag zijn, omdat nu die transportsector soms een troepje is.. zoiets?
Want als hij zegt dat ze er dinsdag zijn, en ze zijn er woensdag, dan breekt de zogenaamde oorlog uit..
Maar ergens moet je denk ook wel weten wat de levertijd is... toch?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:40

Ik vraag me ook af net als een andere bokker waarom ze de piek eind mei verwachten. Het enige wat ik kan bedenken is dat we per april weer alles mogen doen en dan de piek in eind mei hebben wanneer we het wel aan kunnen omdat er dan meer bedden en apparaten zijn?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:41

tienus63 schreef:
Mjetterd schreef:
Doet ambulance personeel nu bij iedereen dat ze komen beschermende pakken aan of alleen bij corona vermoeden?

Afgelopen donderdag na ongeluk van mijn vader ook niet.
Er werd wel meteen duidelijk afstand gecreëerd en gevraagd of hij covid-19 verschijnselen had. Toen antwoord nee was, ontfermden ze zich over mijn vader.
Omstanders werd ook op afstand gehouden.

Oke bedankt!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:42

PSvanLot schreef:
Cer schreef:
Maar dat testen is toch al uitgebreid besproken?

Dit ging over beschermingsmiddelen, niet om testen. Dus inderdaad het testen was al besproken.

En ook een tekort aan beschermingsmateriaal is niet alleen een probleem. Over de hele wereld zie je dat er mensen mondkapjes aan het naaien zijn of maskers aan het printen zijn met een 3D-printer. De WHO stelt zelf materiaal naar 47 verschillende laten te hebben gestuurd omdat ze niet voldoende capaciteiten hadden. Toegegeven, die zijn niet de meest westerse landen, maar ook daar zijn tekorten.
https://www.who.int/news-room/detail/03 ... -worldwide

moonsparkle

Cer schreef:
Ja nou ja hij zegt dat die dingen besteld zijn.. maar ik kan me voorstellen dat hij niet kan zeggen dat ze er volgende week dinsdag zijn, omdat nu die transportsector soms een troepje is.. zoiets?
Want als hij zegt dat ze er dinsdag zijn, en ze zijn er woensdag, dan breekt de zogenaamde oorlog uit..

Ik denk dat ze dat niet weten, ze krijgen nu soms ook minder gelevert dan afgesproken.

Marcella

Zo blij verse andijvie op mijn bord te hebben zonder in de winkel te komen en waar iedereen aan gezeten zou kunnen hebben. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:43

Cer schreef:

Ze zijn ook van zo enorm veel factoren afhankelijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:43

moonsparkle schreef:
Ik vraag me ook af net als een andere bokker waarom ze de piek eind mei verwachten. Het enige wat ik kan bedenken is dat we per april weer alles mogen doen en dan de piek in eind mei hebben wanneer we het wel aan kunnen omdat er dan meer bedden en apparaten zijn?

Misschien heeft het met de druk op de intensive care te maken? Ik las ergens dat een patient gemiddeld 3 weken op de IC ligt, maar dat dit ook regelmatig langer is. Op het moment is er een infectiegraad van 1, dus elk persoon steekt 1 ander persoon aan. Daardoor neemt het totale aantal besmettingen nog steeds toe en komen er dus ook steeds meer mensen op de IC. Doordat ze zo lang blijven liggen, wordt het op een gegeven moment krap met de capaciteiten.

Als dat het niet is, weet ik het ook niet :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:45

Maar bv, Bruins was akkoord met het vorderen van de mondkapjes waar die nog wel liggen, en dat is door De Jonge en Van Rijn weer teruggedraaid. En ondertussen werken er dus mensen zonder bescherming in verzorgingstehuizen of in de thuiszorg, waardoor de kans erg groot is dat personeel en bewoners ziek worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:45

Iemand vroeg hier naar de piek van eind mei.
Dit heb ik zelf bedacht hoor. Zou dat kunnen komen door al die mensen die een paar dagen geleden alllemaal massaal op de stranden enzo liepen? Als zij elkaar besmetten komen er over 2 weken veel mensen met beginnende ziekteklachten. En volgens mij kun je dan 2 weken later op een IC belanden? Dan zit je dus over 4 weken.... begin mei.
Maar die grote groep mensen kan ondertussen heeeel veel anderen besmet hebben waardoor je dan eind mei een piek krijgt?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:47

Scum schreef:
Dit heb ik zelf bedacht hoor. Zou dat kunnen komen door al die mensen die een paar dagen geleden alllemaal massaal op de stranden enzo liepen? Als zij elkaar besmetten komen er over 2 weken veel mensen met beginnende ziekteklachten. En volgens mij kun je dan 2 weken later op een IC belanden? Dan zit je dus over 4 weken.... begin mei.
Maar die grote groep mensen kan ondertussen heeeel veel anderen besmet hebben waardoor je dan eind mei een piek krijgt?

Gemiddeld pas na 2 weken ziek worden is wat lang denk ik, ik denk eerder dat ze binnen een week hun eigen huisgenoten aansteken en dat je dan dus met een vertraging zit. Als er per gezin 1 persoon is gaan feesten, is het voor iedereen in dat huis feest... Maar verder akkoord met je analyse.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:49

Scum schreef:

Volgens het RIVM ligt de piek ook eind mei, dus je zat goed :))
https://nos.nl/artikel/2328281-rivm-gro ... dklok.html
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:49

Shadow0 schreef:
Maar bv, Bruins was akkoord met het vorderen van de mondkapjes waar die nog wel liggen, en dat is door De Jonge en Van Rijn weer teruggedraaid. En ondertussen werken er dus mensen zonder bescherming in verzorgingstehuizen of in de thuiszorg, waardoor de kans erg groot is dat personeel en bewoners ziek worden.

Bruins sprak dit uit, 5 minuten voordat hij omviel. Hij is teveel onder druk gezet, dus ik weet niet of je nog iets aan zijn uitspraken hebt, gegeven in dat specifieke debat.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:50

Shadow0 schreef:

Heb je hier een bron van? Ik kan alleen maar vinden dat Bruins het heeft gezegd en dat hij daarna onwel is geworden.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:52

Teruggedraaid met daarbij het argument dat het dreigende vorderingsbesluit reden voor verschillende fabrikanten was om in het geheel niet meer aan Nederland te willen leveren, waardoor dat besluit een groot ongewenst effect zou hebben.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:53

Lon schreef:
Teruggedraaid met daarbij het argument dat het dreigende vorderingsbesluit reden voor verschillende fabrikanten was om in het geheel niet meer aan Nederland te willen leveren, waardoor dat besluit een groot ongewenst effect zou hebben.

Heb je een link?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:55

Destination schreef:
Lon schreef:

Heb je een link?

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Als dit waar is hoop ik echt dat we nooit met een oorlog of een nog erger virus te maken krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:58

ik heb t gegoogled en daar komen wel resultaten uit..
dat alleen 'de dreiging' van de vordering handelaars schuchter maakte omdat ze bang waren dat de kapjes op schiphol ingevorderd zouden worden en de handelaar dan geen geld zou ontvangen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:59

Citaat:
Niet dat ik lezer ben van het reformatorisch dagblad, maar zie bijvoorbeeld dit artikel:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/benodigde-ic-capaciteit-nog-niet-op-orde-piekbelasting-eind-mei-verwacht-1.1645286
Je zou toch denken, dat met alle genomen maatregelen en het gegeven dat mensen na ongeveer 2/3 weken pas op de ic belanden en daar vervolgens 2/3 weken blijven, dat je de piek eind mei toch wel moet hebben gehad?

Uit de genoemde link:

RD.NL
Genesis 47:12 8,8 ℃
Binnenland
Laatste nieuwsBinnenlandPolitiekBuitenlandEconomieKoninklijk Huis
Benodigde ic-capaciteit nog niet op orde, piekbelasting eind mei verwacht
Jakko Gunst Gisteren 15:03 Binnenland
Thema-artikel
Corona

beeld ANP, Robin van Lonkhuijsen

Hoe lang kunnen de intensive careafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen de instroom van coronapatiënten nog aan? Én, kan de Tweede Kamer donderdag nog extra maatregelen of kunstgrepen voorstellen om de ic-capaciteit nog verder op te schalen?

Die twee vragen stonden woensdag centraal in een zogeheten technische briefing in het Tweede Kamergebouw; een toelichting van experts met aansluitend een vragenronde.

Hoop en vrees wisselden elkaar af, tijdens de bijeenkomst waarin RIVM-chef prof. dr. Jaap van Dissel en intensivist prof. dr. Diederik Gommers het woord voerden.

Modelleurs van het RIVM proberen in kaart te brengen hoe de corona-uitbraak zich de komende weken verder zou kunnen ontwikkelen
. Cruciaal daarbij is de bereidheid van de bevolking om de gedragsaanwijzingen vanuit de overheid op te volgen. Omdat de modellen zijn gebaseerd op aannames kan het instituut vele tientallen, soms afwijkende scenario’s doorrekenen. Het gros van de opgestelde modellen gaat ervan uit dat de grenzen van de ic-capaciteit in beeld zullen komen, maar dat deze naar verwachting net volstaat.

Zorgelijk was het relaas van Gommers, die uit de RIVM-scenario’s afleidde dat er rond 1 april waarschijnlijk 1100 ‘corona-opnames’ zullen zijn op de ic’s. In totaal zijn er dan 1600 bedden nodig, omdat er ook ic-capaciteit nodig blijft voor patiënten na een complexe, spoedeisende operatie, én voor slachtoffers van verkeersongevallen. „Die bedden zijn er nu nog niet”, waarschuwde hij.
(Einde citaat.)

Wanneer de piek van nieuwe besmettingen zal komen weten we niet,
- wel dat het van ons gedrag afhangt -
hoe snel 'de gemiddelde persoon' daarna opgenomen moet worden: ?
hoeveel van de besmette personen opgenomen moet worden weten we al helemaal niet,
en vervolgens op de de IC belandt en hoe lang hij/zij daar moet blijven: het virus is zo nieuw dat we de precieze cijfers niet weten.

Ik vermoed dat de uitspraak 'de piek komt eind mei' ingegeven wordt door voorzichtigheid: 'laten we ons niet rijk rekenen dat er eind april geen besmettingen meer bijkomen en dat iedereen die werd opgenomen met 4 weken weer buiten staat'

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:00

Cer schreef:
ik heb t gegoogled en daar komen wel resultaten uit..
dat alleen 'de dreiging' van de vordering handelaars schuchter maakte omdat ze bang waren dat de kapjes op schiphol ingevorderd zouden worden en de handelaar dan geen geld zou ontvangen...

Zou je dan ook de linkjes willen delen? Alle berichten die ik zie zijn meer dan een week oud en stellen dat de mondkapjes gevorderd zullen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:00

Firelight schreef:
Destination schreef:

Heb je een link?

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Als dit waar is hoop ik echt dat we nooit met een oorlog of een nog erger virus te maken krijgen.

Ik heb dit ook gelezen/gehoord. Zal eens opzoek gaan naar een bron.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:02

Ik vind de Jonge toch niet echt standvastig ofzo.