Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:49

Jullie zijn gewoon flink belazerd door de verkoper. -:(-

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:04

Ja. Verkoper en notaris. Verkoper is dood en notaris is beschermd. Daar sta je dan. Ben er kapot van. Het was echt nodig dat ze weg gingen om de eindjes terug wat dichter bij elkaar te krijgen. Heel de verkoop heb ik 0 emotie gedaan. Maar toen die trailer vertrok en ik ze hoorde roepen. Toen brak ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:11

Eigen stom dat notaris beschermd is. Zeker als er moedwillig zulke fouten gemaakt zijn. Wat mij betreft zou zo'n notaris geroyeerd mogen worden.

Verenigingen van notarissen aanschrijven over deze notaris.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:15

Moestuin schreef:
Ja. Verkoper en notaris. Verkoper is dood en notaris is beschermd. Daar sta je dan. Ben er kapot van. Het was echt nodig dat ze weg gingen om de eindjes terug wat dichter bij elkaar te krijgen. Heel de verkoop heb ik 0 emotie gedaan. Maar toen die trailer vertrok en ik ze hoorde roepen. Toen brak ik.

Kan het me goed voorstellen. Had je zo graag geholpen maar hier hebben we ook gewoon geen cent over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:21

O vanavond zijn de eieren 18 dagen dus rooster eruit zou ik dan ook de eieren schouwen of gewoon zo snel mogelijk terug. En hoe lang wachten met kuikens eruit halen nadat ze geboren zijn.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:59

Ach gossie Moestuin |( kan me voorstellen dat het je breekt.
Maar hoezo is de notaris beschermd? Ik zou inderdaad ook kijken of je daar niet een klacht tegen kan indienen.

En zo oneerlijk dat je klem zit. Je kunt niet terug en niet vooruit. -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:12

Die mogelijkheden zijn allemaal bekeken maar helaas. Enkel als wij zwart op wit hebben dat hij toegeeft bewust fouten te hebben gemaakt kunnen wij iets doen.

Ik vind het idee alleen al erg hartverwarmend Lizy <3

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:49

Sporadisch lees ik hier wel eens mee (heb in het begin wel eens gereageerd geloof ik )...
Ik ben niet zo heel actief meer op bokt O:)

Maar wilde toch even reageren op moestuin O:)
Wij zitten in een vergelijkbaar pakket als jullie.
Al zijn het bij ons meer verborgen gebreken en aan financieel adviseur die met ons bouw depot er vandoor is gegaan en tot nu toe maar 1 aannemer die hier aan het werk is geweest zonder grove fouten te maken.
Wij komen ook iets van 1,5 ton tekort en hadden op dat moment nog geen rechtsbijstand (was de financieel adviseur vanuit gemak derhalve maar vergeten).
Na bijna 5 jaar krabbelen, huilen, vechten, etc etc alle emoties die je maar kan bedenken hebben wij zo iets van we gaan gewoon door...
Het duurt dan wel langer, maar we gaan er komen, jullie vast ook !

En het wol ? al eens geprobeerd bij moestuinders ?
Het schijnt erg goedde mulch te zijn en zeer goed voor de bodem.
Ik heb hier al verschillende goedde berichten over gelezen ;) , misschien een idee/gedachte om eens achteraan te gaan (stort is zo zonde... maar heel goed te begrijpen)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:55

Marcella schreef:
O vanavond zijn de eieren 18 dagen dus rooster eruit zou ik dan ook de eieren schouwen of gewoon zo snel mogelijk terug. En hoe lang wachten met kuikens eruit halen nadat ze geboren zijn.

In elk geval tot ze droog zijn, ze hebben voor 24-48 uur genoeg aan de dooier, zodat de kloek bij natuurbroed niet meteen van het nest af hoeft als de eerste(n) uit gekomen zijn. Voor de nakomers in een broedmachine is het ook beter alles dicht te laten ivm hoger vochtgehalte wat nodig is om uit te komen (geen uitdroging waardoor kuiken in het vlies vast blijft zitten dat onder de eischaal zit). Advies is ook veelal om de kuikens de eerste 24 uur (soms zelfs 36-48 uur) na uitkomen (mocht je ze er wel eerder uit halen) enkel water te geven zodat ze zeker de gehele dooier absorberen.

Ik zou eerder schouwen als er eieren zijn die niks lijken te doen 36-48 uur nadat de eerste uit gekomen is. Dus geen beschadigingen of gepiep.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:59

Ik heb onwijs met jullie te doen Moestuin. Er zijn geen woorden voor hoe zuur het voor jullie moet zijn.

@Marcella: Ik zou ze er elke 24 uur uithalen. Na 36 uur lopen de resultaten in de commerciele kuikenhouderij terug. Meer uitval, meer antibioticagebruik en lagere groei. Om die reden stappen steeds meer bedrijven over op kuikens uit laten komen in de stal, zodat ze direct na het uitkomen voer en water beschikbaar hebben. Dat zou ik dus ook direct aanbieden na de geboorte, voer eten ze maar kleine beetjes van, maar geeft wel een betere start dan enkel op dooier leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:00

rommulus schreef:
Sporadisch lees ik hier wel eens mee (heb in het begin wel eens gereageerd geloof ik )...
Ik ben niet zo heel actief meer op bokt O:)

Maar wilde toch even reageren op moestuin O:)
Wij zitten in een vergelijkbaar pakket als jullie.
Al zijn het bij ons meer verborgen gebreken en aan financieel adviseur die met ons bouw depot er vandoor is gegaan en tot nu toe maar 1 aannemer die hier aan het werk is geweest zonder grove fouten te maken.
Wij komen ook iets van 1,5 ton tekort en hadden op dat moment nog geen rechtsbijstand (was de financieel adviseur vanuit gemak derhalve maar vergeten).
Na bijna 5 jaar krabbelen, huilen, vechten, etc etc alle emoties die je maar kan bedenken hebben wij zo iets van we gaan gewoon door...
Het duurt dan wel langer, maar we gaan er komen, jullie vast ook !

En het wol ? al eens geprobeerd bij moestuinders ?
Het schijnt erg goedde mulch te zijn en zeer goed voor de bodem.
Ik heb hier al verschillende goedde berichten over gelezen ;) , misschien een idee/gedachte om eens achteraan te gaan (stort is zo zonde... maar heel goed te begrijpen)

Jeetje, onvoorstelbaar wat mensen elkaar aan kunnen doen van stress en problemen :n Ik wens jullie alle goeds toe!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:04

Moestuin schreef:
Jeetje, onvoorstelbaar wat mensen elkaar aan kunnen doen van stress en problemen :n Ik wens jullie alle goeds toe!

En dat allemaal maar voor een paar extra rot centen....
Ik wens jullie ook veel sterkte en moed toe !
Hoe diep het dal ook lijkt er is altijd een weg er uit ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:41

Hier gaat ook niet alles vlekkeloos hoor :+ had leuk geweest maar helaas.

Zal niet zeggen dat de verkopers gelogen hebben maar er is wel veel gewoon niet verteld en komen we steeds meer dingen tegen waaruit blijkt dat ze jarenlang niet echt veel aan het onderhoud hebben gedaan en dat is best jammer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:03

Ik heb zojuist een Brinsea Maxi 2 Eco besteld, samen met een kleine warmteplaat. Eigenlijk wil ik een Ovation 56 ex, maar met bijna 500 euro is dat toch wel een hele grote investering om mee te beginnen. Ik wilde later dan de Maxi 2 Eco erbij kopen om die als uitkomstmachine te gaan gebruiken, zodat de Ovation schoon zou blijven. Maar het aanschaffen bleef ik maar voor mij uit schuiven en nu heb ik het andersom gedaan. Ik heb ondertussen genoeg ervaringsverhalen gehoord om te weten dat een keertje vergeten te draaien echt niet geeft en dan durf ik het wel aan. Het wordt nog heel even wachten totdat de Barnevelders iets meer gaan leggen. Ik heb nu gemiddeld 1 ei per dag en dat moet wel naar 2-3 gaan (6 krielhennen) om mijn broedmachine semi-vol te krijgen binnen 10 dagen.

Voor nu ook een kleine warmteplaat, dat is straks ook handig om achter de hand te hebben en hij past beter in mijn tijdelijke kuikenverblijf (daar moeten ferplast duna maxi's of zelfgemaakte verblijven voor komen. Maar voor nu gebruik ik er een oude gewone duna van 80x40 voor).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:11

Gisteren trouwens gratis konijnenhok opgehaald is voor als de kuikens wat groter zijn. Dan hebben ze lekker de ruimte.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:30

Altijd fijn als je zo weer wat extra ruimte kan regelen. Hoe groot komen jouw jonge kuikens te zitten en hoeveel zijn het er?

Ik zit zelf nog een beetje te puzzelen met het bijverwarmen. Bij voorkeur doe ik dat zo kort mogelijk, maar ik wil het ook niet te kort doen. Ze zitten dan bij mij al wel buiten (konijnen/kippenhok), dus het zal deels van het weer afhangen. Maar wat doen jullie? Op welke leeftijd gaat de warmteplaat of lamp uit?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:35

Heb ook echt met jullie te doen Moestuin... wat een miserie, en dan nog je paarden moeten afgeven :knuffel:

Lijkt wel bijna typisch aan oude(re) boerderijen. Hier hadden we de eerste jaren ook de ene 'verrassing' na de andere door achterstallig onderhoud van de oude eigenaars. En dan wilden wij nog geen bedrijf oprichten/verderzetten, dat maakt het nog lastiger allemaal.

Die cavia's zijn trouwens wel heel schattig hoor <3 en dan zo droog erachteraan.. 'of ik eet hem op' :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:48

Ze komen denk ik eerst in 1 aquarium bak (geloof 80x40x30) en later in 2 als het te druk is.

En gespiekt en heb 9 bewegende eieren ze vonden lampje niet zo leuk. :oo

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:03

Mizora schreef:
Altijd fijn als je zo weer wat extra ruimte kan regelen. Hoe groot komen jouw jonge kuikens te zitten en hoeveel zijn het er?

Ik zit zelf nog een beetje te puzzelen met het bijverwarmen. Bij voorkeur doe ik dat zo kort mogelijk, maar ik wil het ook niet te kort doen. Ze zitten dan bij mij al wel buiten (konijnen/kippenhok), dus het zal deels van het weer afhangen. Maar wat doen jullie? Op welke leeftijd gaat de warmteplaat of lamp uit?

Wij kijken gewoon goed naar de kuikens. Op den duur zie je er ze steeds minder onder zitten. Zodra ze het zelf niet meer opzoeken gaat hij uit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:26

lizy29 schreef:
Mizora schreef:

Wij kijken gewoon goed naar de kuikens. Op den duur zie je er ze steeds minder onder zitten. Zodra ze het zelf niet meer opzoeken gaat hij uit.

Dit, en ze moeten goed in de veren zitten. En het moet 's nachts niet al te koud meer zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:06

Eh heb de eerste eieren al zien bewegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:09

Bedankt voor de tips.

@Marcella: cool, hopelijk morgenochtend de eerste kuikens.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:42

Hier gaat de plaat ook uit wanneer ze er niet zelf meer onder gaan slapen. Bij een moederkloek zitten ze vaak ook best lang nog 'onder' (ook al past het amper meer :') ) moeder, dus ik wil ze er niet te vroeg onder uit hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:35

Afbeelding
Ik gok drachtig, maar voor de zekerheid dinsdag echo.

Heb voor in het begin 2 aquarium bakken voor de kuikens van 77x40x35 60x30x40 (lxbxh). Verwacht eigenlijk vandaag nog niet echt kuikens. Kom alleen tot de conclusie dat mijn warmteplaatje niet op tijd binnen gaat zijn. Altijd balen als je op tijd bestel. Heb wel warmtematje voor noodoplossing.
Grootste bak staat al klaar.
Afbeelding
Zou ik in deksel nog gaatjes moeten boren.
Afbeelding

Peterselie die weer opleving heeft op het balkon.
Afbeelding

En van de week 5,5 kruiwagen houtsnippers gereden.
Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:39

Marcella, ik zou in de deksel sowieso wat gaatjes boren voor ventilatie (en zuurstof) het kan in zo'n bak namelijk bijzonder heet worden en dan kan de ergste warmte weg.

Moestuin, wat een bizarre situatie.. ik had zo gehoopt voor jullie dat de barre tijden voorbij zouden zijn en jullie eindelijk naar de toekomst konden gaan kijken.. Ik wens jullie al het geluk toe van de wereld want dit is niet leuk meer. Als je wil praten staat mijn PB altijd open he :(:).

Ik heb zojuist een dehydrator en een koffiemolen besteld. Dehydrator voor de citroenen, pepers, kruiden etc. En de koffiemolen voor het vermalen van eierschalen om vervolgens op de moestuin te kunnen doen (de natuurlijke pH van onze bodem is 4.2, dus :') )