Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:16

Varekaj schreef:
Mijn vakantie zit erop -O- maar we gaan wel nog leuke dingen blijven doen. Zo kregen diegene die interesse hadden in België een railpas, geldig voor 2 gratis ritten/maand van oktober tot en met maart. Dus per maand 1x heen en terug. Afstand onbeperkt binnen België. We wilden graag voor november ons ticket nog gebruiken en dat met iets combineren... Maar wat? Na wat zoeken kwam ik erop uit dat er wandelingen bestaan van station tot station. Dus je treint naar station A, stapt uit, volgt de route die erbij hoort en je eindigt ofwel terug daar ofwel bij een nabijgelegen station. Soms zijn het natuurwandelingen, soms ook stadswandelingen.

Wij hebben gekozen voor een wandeling van ongeveer 10-12km in Diksmuide volgend weekend. Gaat helemaal door de velden langs monumenten en bezienswaardigheden waar gevochten werd in WOI, en ook de zogeheten "Dodengang" aan de frontlinie.

Misschien bestaat zoiets ook in NL?

In Nederland heb je de NS wandelingen.

Heb er 3 gelopen in het voorjaar. Maar toen mn abonnement van NS opgezegd omdat je eigenlijk niet met de trein mocht voor uitjes.

Ik zat inderdaad zn 2-3 uur in de trein, dan wandelen en weer 2-3 uur terug. Maar ik vind de trein niet erg om in te zitten. Véél relaxter dan zelf moeten autorijden.

Misschien in het voorjaar weer dat ik nog een keertje ga, maar nu in de winter met de horeca dicht, heb ik er geen zin in.

Keet

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:18

Diksmuiden is gaaf! Met de toren en de loopgraven :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:21

Zijn er al geruchten wanneer de persconferentie is rondom de feestdagen?

Ik wil samen met een bevriend stel onze mannen verrassen in Februari met een weekend weg. Hebben ook al een locatie op het ook, waar je 2 kamers naast elkaar heb met een tussendeur :) Alleen hebben die persconferentie als 'beslis' datum

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:44

x_Jeanine_x schreef:
Zijn er al geruchten wanneer de persconferentie is rondom de feestdagen?

8 december is de volgende volgens mij

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:43

De skigebieden in frankrijk gaan definitief dit jaar niet open, mogelijk vanaf half januari als alle cijfers het toestaan. Deels ook om de druk op de ziekenhuizen lager te houden doordat er geen ski letsel,wordt binnengebracht dan.

Citaat:
Franse skigebieden dit jaar niet meer open
De Franse skigebieden, die ook bij Nederlanders zeer populair zijn, mogen door de coronacrisis zeker niet op tijd voor de kerstvakantie heropenen. Volgens de Franse president Macron is een start in januari waarschijnlijker.

In een tv-toespraak over versoepeling van de coronamaatregelen zei Macron dat de risico's van het coronavirus het "onmogelijk" maken om de wintersport snel te laten hervatten. Macron zei dat hij met zijn Europese partners gaat overleggen om de begindata voor het winterseizoen te coördineren.

Het heeft de voorkeur, aldus Macron, om een ​​heropening van de gebieden in januari te plannen, maar alleen als de omstandigheden gunstig zijn. Hij beloofde begin december met nieuwe informatie te komen.

Sommige regio's in de Franse Alpen zijn op dit moment coronabrandhaarden. Gezondheidsautoriteiten waarschuwden al dat ziekenhuizen daar snel helemaal vol kunnen raken met massa's skiërs uit Frankrijk en het buitenland. Frankrijk telt in totaal 350 skigebieden met in het hoogseizoen 120.000 medewerkers. De wintersport brengt jaarlijks naar schatting 10 miljard euro op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:17

Eens kijken hoeveel er dan doodleuk gaan verkassen naar buurlanden zoals Italië, Oostenrijk en Zwitserland "want niet skiën, dat kan écht niet".

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:21

Och zat, net als iedereen die bij elkaar kruipt met de Kerst, want dat pakt de overheid niet van ons af!

Een derde golf in januari is zeer reëel door de wintersport en de feestdagen. Ik hou mijn hart vast.

Ik wil ook skiën! Graag zelfs. Maar zo egoïstisch en dom ben ik gelukkig niet. En ja, dat vind ik wel van mensen die toch gaan, omdat je in het huisje niemand ziet, omdat je buiten bent enz enz. Noodzakelijke reizen ok, maar wintersport is geen noodzaak.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:33

Varekaj schreef:
Eens kijken hoeveel er dan doodleuk gaan verkassen naar buurlanden zoals Italië, Oostenrijk en Zwitserland "want niet skiën, dat kan écht niet".

Dat gaat zeker gebeuren.

Al is Italië volgens mij helemaal niet zo zeker of er geskied gaat worden, die willen nog met oa oostenrijk in gesprek. Kijken of ze af kunnen stemmen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:49

Italie wil dat Zwitserland de pistes dicht houdt.
Afgezien of dat sowieso verstandig zou zijn: je laat dus een ander land er voor opdraven dat je de vakantiedrift van je eigen burgers niet onder controle hebt >;)
Ze kunnen immers ook gewoon zelf hun grens dicht gooien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:57

Welk land heeft wel de vakantie drift van zijn burgers onder controle? Ik vrees geen enkel, ja noord korea misschien. Zelfs de chinezen bleven lustig reizen tot ze niet meer welkom waren in landen.

Niet skieen ja ik baal er enorm van. Maar neem het risico niet omdat ik zeker bij stoeltjesliften en cabines in populaire gebieden ik geen vertrouwen heb in het gedrag van de skieers. :n risoul zou ik nog aandurven omdat daar het rustig is en de opzet zo is dat ze de drukte kunnen verspreiden en heel brede pistes. Maar dan nog liever niet. Voor gv wordt het dan als het zo blijft het eerste jaar in 26 jaar dat hij niet gaat skieen. :(:)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:03

Varekaj schreef:

Ik verkas altijd naar een buurland als ik wil skieën :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:51

Ik vraag me af mensen die er wonen mogen die dan ook niet skieeen?

Zal elke skibaan helemaal leeg blijven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:30

In Polen zijn ze enkel open voor lokale bevolking.
Bij ons zijn ze deels ook al open.
Als je de liften dicht doet (Frankrijk) hou je enkel de mensen die zelf (off-piste) omhoog lopen maar dat is niet de gemiddelde skieer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:49

Voor zover ik vanavond begreep op de radio houdt Italië de boel ook dicht en dan Zwitserland ook denk ik... Alleen Oostenrijk is nog afwachten. Veel Belgische reisorganisaties annuleren ook alle skivakanties voor de kerstperiode.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:52

Ik ben niet zo zeker of ze weer dicht gaan hoor (het seizoen is al gestart), dat ligt volledig aan de infecties. Op dit moment is er nog geen sprake van sluiting ookal wil Italie dat graag.
De logica van Italie is dat het tegenstrijdig is als 2 landen wat anders doen, maar dat is geen argument, dat gebeurd aan de lopende band overal (denkt aan Oostenrijkers die tijdens lockdown in Zwitserland uit eten gaan).

We shall see.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:02

Het is jammer voor de liefhebbers van wintersport dat de wintersport er dit jaar niet in zit...

Maar met de huidige situatie ben ik er wel blij mee, dat het gereis nu even niet door gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:15

De klimaatverschuiving grijp ook in bij de seizoensstart in sommige gebieden:
Die Aletsch Bahnen haben entschieden, den geplanten Saisonstart vom 5.12.2020 auf den 12.12.2020 zu verschieben.
Warum? Wegen der aktuellen Wetterkonstellation. Natürlicher Schnee liegt keiner. Die aktuellen Bedingungen lassen eine technische Beschneiung derzeit nicht zu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:23

Ik zie dat zelfs in flaine en risoul geen sneeuw ligt. Dat is heel uitzonderlijk. Meestal ligt daar eind november al een cm of 30.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:52

Mijn vriend gaat normaal ergens tussen maart-april altijd naar een klein skigebiedje, Gerardmér ofzoiets. Daar lag de voorbije jaren ook veel minder sneeuw dan normaal is. Dit jaar zijn ze natuurlijk niet geweest ivm corona, maar geloof dat het omwille van sneeuwgebrek sowieso al twijfelachtig was of ze hadden kunnen gaan.

Vriend gaat waarschijnlijk van job wisselen (wel binnen hetzelfde bedrijf) en zal door de wetgeving buitenland-binnenland in 2021 geen recht hebben op betaald verlof. Met andere woorden, de kans zit er dik in dat we dus volgend jaar ook nergens heen kunnen en pas ten vroegste weer wat kunnen plannen in 2022. Al gaat hij wel bekijken met HR of hij alsnog 2 weken die hij nu nog op overschot heeft, kan/mag overzetten naar volgend jaar. Maar daar vrezen we voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:08

Sizzle schreef:
De klimaatverschuiving grijp ook in bij de seizoensstart in sommige gebieden:
Die Aletsch Bahnen haben entschieden, den geplanten Saisonstart vom 5.12.2020 auf den 12.12.2020 zu verschieben.
Warum? Wegen der aktuellen Wetterkonstellation. Natürlicher Schnee liegt keiner. Die aktuellen Bedingungen lassen eine technische Beschneiung derzeit nicht zu.

Verbaast mij niks als ik zie dat hier de boterbloemen en het JKK weer weelderig bloeit :+
Ook nog nooit gezien in deze tijd van het jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:10

Gerardmer proberen wij ook al drie jaar een paar dagen op de terugweg te gaan skieen. Maar behalve een minimale hoeveelheid kunstsneeuw lag er gewoon te weinig en we zijn er dan ook nooit gestopt.

Er was hier van de week een bij en mijn bloembollen komen al op. Ook groeit mijn bananenplant nog vrolijk door en zitten de vlinderstruiken nog vol on het blad met een bloem nog. Gelukkig kom de bij eten daardoor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:43

In de persconferentie van vandaag is gezegd dat de skigebieden open blijven op dit moment met de extra maatregelen maar dat ze zich wel zorgen maken dat er evtl teveel mensen uit andere landen het reisadvies negeren. Ofwel, in de EU neemt waarschijnlijk bijna niemand een reisadvies serieus (misschien moeten ze daar eerst eens aan werken).

Het argument van de voormalige baas van de BAG (rivm) had nog bijgedragen dat andere landen immers ook niet de tour de france en Giro verboden hadden, dat zijn land-interne zaken net als skipistes.

Voorlopig is er eerst nog geen sneeuw _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:56

:D
Dat voordeel heb je dan wel met de Tour, Vuelta of Giro. Je hebt geen sneeuw nodig 8-)
Of beter gezegd, je wil daarvoor eigenlijk helemaal geen sneeuw :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:19

Wat extra info bij de nos. Ze willen dus graag wel europees regelen maar dat lukt nog niet

Citaat:
Zwitserse skigebieden kunnen openblijven zolang ze zich houden aan strenge coronamaatregelen. Dat heeft de Zwitserse minister van Gezondheidszaken bekendgemaakt. Frankrijk, Italië en Oostenrijk houden hun skigebieden nu nog gesloten, in de hoop dat ze later in het seizoen open kunnen als de besmettingsgraad daalt.

De Duitse bondskanselier Merkel ziet het liefst dat alle skigebieden in Europa deze winter dicht blijven, en probeert dat op Europees niveau voor elkaar te krijgen. Of dat lukt is nog maar de vraag, want Oostenrijk ligt dwars. De lockdown loopt daar nog tot 7 december en mogelijk gaan daarna de skigebieden weer open.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:07

Daar staat een fout in: Oostenrijk in de eerste paragraaf moet Duitsland zijn.
Oostenrijk en Zwitserland (en Polen, maar daar heeft niemand het over) vinden het niet nodig. Voornamelijk ook voor de eigen burgers.
Het grootste probleem zou zijn als er ineens een massa toestroom is, maar anderzijds deed vond Italie het prima dat die toeristen in de zomer naar hun toe kwamen en dat bijt natuurlijk.