Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:12

Doet ambulance personeel nu bij iedereen dat ze komen beschermende pakken aan of alleen bij corona vermoeden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:13

Mjetterd schreef:
Doet ambulance personeel nu bij iedereen dat ze komen beschermende pakken aan of alleen bij corona vermoeden?

Van de week toen ze hier voor buurman met tia waren geen beschermende pakken iig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:14

Cer schreef:
wat is de mevrouw van de SP vervelend..
Wil ze dat Rutte de beschermingsmiddelen uit zn mouw tovert?

Wat ik wel irritant vind is dat Rutte er iedere keer omheen kletst. Niet alle landen hebben tekorten zoals wij dat hebben. Niet aan IC bedden en al helemaal niet aan testcapaciteit. NL heeft gewoon te laat en te langzaam ingegrepen. Dat toegeven zou al een hele stap zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:15

Babootje schreef:
Wat ik wel irritant vind is dat Rutte er iedere keer omheen kletst. Niet alle landen hebben tekorten zoals wij dat hebben. Niet aan IC bedden en al helemaal niet aan testcapaciteit. NL heeft gewoon te laat en te langzaam ingegrepen. Dat toegeven zou al een hele stap zijn.

Nou ja zij zegt meer of minder dat ze ze NU wil hebben... ja hoe dan?

Is Nederland het enige land met tekorten?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:16

Huertecilla schreef:
De WHO ook.
Maar ja, buitenlanders, wat weten die nu?!
NL is anders en NLers weten het beter...
Lijkt verdorie het UK wel 8)7

Ik weet het niet hoor, maar we zitten al in een behoorlijke lockdown in Nederland. Werken, naar de supermarkt en vooral met niet te veel mensen.

Heel veel anders dan in Spanje is het hier niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:16

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-b ... ~a7ca1743/

Citaat:
We bereiken sommige groepen nog onvoldoende met onze communicatie, zoals de jongeren.” Dat heeft professor Marc Van Ranst woensdagavond gezegd in ‘De Afspraak’. De viroloog zei ook dat bij de jongeren die vandaag op de diensten intensieve zorgen liggen en beademd worden, een aantal jongeren zijn die hebben deelgenomen aan de fameuze lockdownparty’s van vrijdag 13 maart, net voor middernacht, toen de strenge maatregelen van kracht werden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:19

Cer schreef:

Weet iemand toevallig of er al een beroep is gedaan op bijv. hightechbedrijven om materialen af te staan?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:19

Benzz schreef:
Huertecilla schreef:
De WHO ook.
Maar ja, buitenlanders, wat weten die nu?!
NL is anders en NLers weten het beter...
Lijkt verdorie het UK wel 8)7

Ik weet het niet hoor, maar we zitten al in een behoorlijke lockdown in Nederland. Werken, naar de supermarkt en vooral met niet te veel mensen.

Nee Benzz. In Spanje is alles perfect volgens Huertecilla!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:20

Cer schreef:
Babootje schreef:

Misschien niet het enige maar de landen om ons heen hebben genoeg en daar wordt wel veel getest.
In zo'n rijk land als het onze waarover men zegt dat we het allemaal zo goed voor elkaar hebben, is het dus beschamend dat we er zo voor staan. Te weinig IC capaciteit, tekort aan beschermingsartikelen en tekort aan testen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:21

MoniqueT schreef:
purny schreef:
Dus als ik het goed begrijp wat de minister zegt is dat thuis zitten zonder werk niet tot 1 juni geld?

Purny, 1 juni is voorlopig alleen de datum genoemd voor het niet organiseren van evenementen en bijeenkomsten. Alle andere maatregelen worden op veel kortere termijn gesteld en waar nodig verlengd.

Dank je. Ik probeer het te volgen maar het is ook teveel informatie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:21

Maar dat testen is toch al uitgebreid besproken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:23

Benzz schreef:

Maar wel een aantal weken te laat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:23

Babootje gebeurt er volgens jou iets wel oed, of is alles verkeerd

Vind het nl erg negatief overkomen in deze alle hens aan dek tijd

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:25

Babootje schreef:
Cer schreef:

Niet alleen Nederland heeft een tekort aan testcapaciteit. Vooral de VS en het VK hebben dit probleem ook. En wat dacht je van Frankrijk, waar eerst iedereen met symptomen werd getest en nu alleen degenen met ernstige symptomen? Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Spanje, waar nu veel minder getest wordt dan voorheen. In de 2e link zie je een overzicht van het aantal tests van een aantal landen, waaronder Nederland. En dan gaat dit alleen nog maar over westerse landen.
https://www.ft.com/content/86efe246-692 ... 70cff6e4d3
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/24/ci ... k-a3994674

Qua IC capaciteiten zou het inderdaad beter kunnen, maar Nederland heeft ongeveer hetzelfde aantal per 100,000 inwoners als de Scandinavische landen of het VK.
https://www.demorgen.be/nieuws/de-klok- ... ~b876f4a0/

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:26

Babootje schreef:
Misschien niet het enige maar de landen om ons heen hebben genoeg en daar wordt wel veel getest.
In zo'n rijk land als het onze waarover men zegt dat we het allemaal zo goed voor elkaar hebben, is het dus beschamend dat we er zo voor staan. Te weinig IC capaciteit, tekort aan beschermingsartikelen en tekort aan testen.

Ik heb de afgelopen dagen verschillende initiatieven voorbij zien komen waarbij je je kunt laten omscholen om mondkapjes te maken. Ik zou zeggen meld je aan, dan kun je je frustratie wellicht nog omzetten in iets positiefs.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 26-03-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:26

PSvanLot schreef:
Ik was vanmorgen toch weer erg trots op mijn les klanten en mede dorpelingen.

Tijdens het lesgeven heeft iedereen met een tikkie betaald, is er niemand in mijn buurt geweest en hebben we lekker in de zon, buiten kunnen trainen.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen in de AH. Iedere kar die een klant wegzette werd meteen gedesinfecteerd. Ik kreeg dus een schone kar.
In de winkel had iedereen gepaste afstand. We hebben netjes op elkaar gewacht en dankjewel gezegd als je iemand voor liet gaan of als je even moest wachten.

Zo slecht doen we het in NL dus niet....

Hier (klein stadje in Friesland) vandaag juist een heel andere ervaring. Mensen die geïrriteerd waren dat ze een winkelwagentje moesten gebruiken of niet met het Lidl karretje de AH in mochten en omgekeerd. In de winkel dicht langs andere lopen. En toen ik even stond te wachten op een andere klant omdat ik ook bij dat schap moest werd iemand boos op mij omdat ze het te langzaam vond gaan. Hing een nare gestreste sfeer in de winkel. Hoorde dat later ook van mijn dochter, die vakkenvuller is. Ik werd daar verdrietig van, want we moeten het toch met zijn allen doen. Op deze manier komen er alleen nog maar meer vervelende regels bij.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:29

Echwel schreef:
Mjetterd schreef:

Van de week toen ze hier voor buurman met tia waren geen beschermende pakken iig

Ik zag net ambulance personeel, maar die namen eerst de tijd om beschermende pakken aan te trekken. Vandaar dat ik het mij af vroeg. Zal geen spoedgeval zijn geweest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:31

Als iedereen zich aan de regels houdt komen we wel ergens.
Dus het is niet zozeer het kabinet als wel het volk, waar de ernst moet doordringen.
Ik ben ook wel klaar met iedereen die moppert op het lakse beleid in NL.
Er is echt geen land waar het van een leien dakje gaat. Misschien Taiwan, maar dat weten we ondertussen. Goede leer voor een volgende keer.
Onder doet iedereen z'n best. Veel mensen zijn bijna 24/7 in de weer.
Ik ben gewoon thuis aan het werk maar als je de hele dag niets anders hebt te doen dan online over Corona praten: meld je als vrijwilliger bij een ziekenhuis. Ze hebben daar erg veel mensen nodig!

PSvanLot

Destination schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1604453 ... ronacrisis
In kamerdebat stevige kritiek op de aanpak van coronacrisis door het kabinet
Kamer wil farmaceuten desnoods met dwanglicenties dwingen om de nodige informatie voor het testmateriaal af te dwingen.

Dat is toch hele andere berichtgeving dan de NOS, die stelt dat er kritiek is op de communicatie.
"Alle Kamerleden die tot nu toe aan het woord zijn geweest in het debat over de coronacrisis, hebben kritiek geuit op de manier waarop het kabinet communiceert. Er is onder de bevolking veel verwarring over de genomen maatregelen, zeggen de politici."
https://nos.nl/liveblog/2328375-kamer-k ... essie.html

Over kritiek op het beleid zegt NOS alleen dat Baudet eerder veel kritiek op het beleid had, maar dat hij nu vindt dat er goede maatregelen zijn genomen.

Ook nu.nl heeft het eigenlijk alleen over kritiek op de slechte communicatie.
https://www.nu.nl/coronavirus/6036016/k ... catie.html

Hart van Nederland stelt dat vorige week Forum voor Democratie en de PVV kritiek hadden op de aanpak, maar dat het lijkt alsof Forum is bijgedraaid. Verder is er inderdaad kritiek op de communicatie, maar het beleid wordt vrij weinig genoemd.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -26-maart/

Het klinkt mij eerder alsof Telegraaf iets anders heeft gehoord dan de andere nieuwssites.

Zo is het ook wat ik gehoord heb.

Cer

Ik denk dat Mw van de SP zelf even achter de bedden aan moet, want zij kan ze denk ik wel regelen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:32

Cer schreef:

Nu wil ze ook de IC capaciteit meteen geregeld zien. Niks mee te maken dat dingen besteld en geregeld moeten worden. Gewoon nu... haha

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:33

Ja want gisteren werd t besluit genomen, dus vandaag moeten ze er zijn...
Ik wou dat ik mn werk zo voor elkaar had.. :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:33

Babootje schreef:
Cer schreef:

Het ging om beschermingsmiddelen, die zijn wel degelijk te kort in geheel europa.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:34

Babootje schreef:

In elk lang zijn er dus tekorten volgens de ECDC.
"Repeated assessments of the situation in the Member States have shown shortages of laboratory consumables. The laboratories have experienced delayed or missing deliveries of swabbing material, plastic consumables, RNA extraction and RT-PCR reagents, and PPE. This is affecting laboratories in all EU/EEA countries. The European Commission has launched a joint procurement to enable equitable access to materials and equipment." (ECDC risk assessment, pagina 16)

https://www.ecdc.europa.eu/sites/defaul ... VID-19.pdf

Het kan bijvoorbeeld wel lijken alsof er ontzettend veel getest wordt in Duitsland, maar je moet niet vergeten dat Duitsland ook veel meer inwoners heeft. En zelfs als Nederland nu de testcapaciteiten wil verdubbelen, is dit wellicht niet mogelijk, aangezien alle lidstaten van de EU problemen hebben met leveringen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:35

Mjetterd schreef:

Afgelopen donderdag na ongeluk van mijn vader ook niet.
Er werd wel meteen duidelijk afstand gecreëerd en gevraagd of hij covid-19 verschijnselen had. Toen antwoord nee was, ontfermden ze zich over mijn vader.
Omstanders werd ook op afstand gehouden.