Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:52

Dat probeer ik ook altijd Pien. Helaas heb ik jaren geleden, toen ik net mijn rijbewijs had, ook al eens het omgekeerde meegemaakt: een vrachtwagen die op een dijk maar bleef bumperkleven op mijn achterbumper, ook al probeerde ik de afstand met mijn Fiatje 500 wat te vergroten. Was zeer blij toen die aan het einde van dijk rechtsaf ging naar het industrieterrein. Weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik eens flink had moeten remmen. Die vrachtwagen was dan geheid achterop mij geklapt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:11

JPitty schreef:
Dat probeer ik ook altijd Pien. Helaas heb ik jaren geleden, toen ik net mijn rijbewijs had, ook al eens het omgekeerde meegemaakt: een vrachtwagen die op een dijk maar bleef bumperkleven op mijn achterbumper, ook al probeerde ik de afstand met mijn Fiatje 500 wat te vergroten. Was zeer blij toen die aan het einde van dijk rechtsaf ging naar het industrieterrein. Weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik eens flink had moeten remmen. Die vrachtwagen was dan geheid achterop mij geklapt.

Vreselijk.

Mijn dochter heeft ooit gehad dat ze tijdens haar auto rijles naar rechts moest vd instructeur om van de autosnelweg te gaan. Ze was keurig op tijd maar de vrachtwagens reden zo vlak op elkaar dat er geen gaatje was. Waarop ze tegen haar instructeur zei:" ik ga nu gas geven om te passeren in de hoop o een echt invoeg gat, want over 5 km komt er weer een afrit en dan rijd ik wel terug.
Ik ga echt mijn leven niet wagen".

Die man was zo gelukkig met dat antwoord want daarom had hij het gevraagd want hij had allang gezien dat dit hem niet ging worden.
Zo dicht op elkaar rijden en masse zie je tegenwoordig maar zelden nog.
Gelukkig.
Maar vrachtwagen die bumperkleeft vind ik echt dood en doodeng. Maar ook dat heb ik gelukkig allang niet meer mee gemaakt want meestal geef ik plankgas als het ook maar enigszins kan. Dan maar een boete. Begrafenis is duurder denk ik dan maar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:14

pien_2010 schreef:

In Nederland is dat meer gewoonte dan uniek helaas. Ze rijden vaak zo kort op elkaar dat je er niet tussen past. Nou moet ik ook zeggen dat ik ook wel mee maak dat als je ernaast gaat rijden en met je knipperlicht aangeeft dat je er tussendoor wil (omdat er een afslag aankomt) ze ruimte voor je maken. Dus ik heb er nog nooit een afslag door gemist.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:26

Goof schreef:
pien_2010 schreef:

In Nederland is dat meer gewoonte dan uniek helaas. Ze rijden vaak zo kort op elkaar dat je er niet tussen past. Nou moet ik ook zeggen dat ik ook wel mee maak dat als je ernaast gaat rijden en met je knipperlicht aangeeft dat je er tussendoor wil (omdat er een afslag aankomt) ze ruimte voor je maken. Dus ik heb er nog nooit een afslag door gemist.

Eens. Soms vergeet ik die drukte in Nederland..Dat is echt zo anders.

Ik ook nog nooit maar voor een leerling tijdens les is natuurlijk een ander verhaal.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:28

Inderdaad, hier is het nog steeds de regel blijkbaar. Je kunt er soms gewoon echt niet tussenkomen. En dat knipperlicht naar rechts is helaas ook geen garantie. Ik heb dat ook al eens gehad. Wilde rechtsaf naar mijn werk, maar mooi dat ze mij er echt niet tussen lieten komen, ondanks het knipperen van de richtingaanwijzer. Miste dus ook die afslag, moest de volgende nemen, keren en weer terugrijden.

Plankgas was met die bumperklevende vrachtwagen overigens geen optie, dan had ik op de achterbumper van de auto voor mij gezeten...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:29

Oh ja, doodeng is het dan!

Bijzonder trouwens vandaag; ik reed naast een vrachtwagen op de snelweg een tunnel in. Ik reed 108 op de cruise sontrol (werkelijke snelheid is dan 104) en ik kwam de vrachtwagen serieus niet voorbij. Die reed dus dezelfde snelheid naar beneden als ik, ik vraag me soms echt af hoe het met die begrenzing zit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:29

JPitty schreef:
Plankgas was met die bumperklevende vrachtwagen overigens geen optie, dan had ik op de achterbumper van de auto voor mij gezeten...

Ik zet in zo'n geval meestal even mijn alarmlichten aan, vaak nemen ze dan wel afstand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:07

Goof schreef:
JPitty schreef:

Ik zet in zo'n geval meestal even mijn alarmlichten aan, vaak nemen ze dan wel afstand.

Je bent net zo slecht als ik. Haha.
Of eventjes de remlichten laten opflikkeren.

Exitium

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:43

Goof schreef:
pien_2010 schreef:

In Nederland rijdt het overgrote deel te kort op elkaar, zeker in de spits. Probleem is ook dat als je dat niet doet er continu auto's tussen duiken waardoor je gas los moet laten om weer afstand te krijgen, etc. Als je op ACC vertrouwt is je auto dan continu aan het afremmen :')

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:45

Net een figuur mee gemaakt..

We gaan een 80 weg op en mevrouw blijft op 55/60 hangen.
Echt er voorbij ging niet door bepaalde bochten.

Ze remde toen ook nog even af bij het bord dat je 50 moet rijden.

Toen kwamen na het stoplicht 2 banen aan, 1 voor links en 1 voor rechtdoor.

Mevrouw nam beide banen aan, trapte nog bij het stoplicht op de rem
met de hoop dat ik stil blijf staan bij het stoplicht.

Ze moest ook naar links, nam beide banen naar links.

Ik kon nog met der er door heen.
En daarna bleef ze remmen op een 30/50 weg.

Heb nog gedacht om er omheen te gaan maar dat was niet te doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:13

Moet je eens met een caravan rijden in Nederland. Vrachtwagens die zo ongeveer IN je caravan komen rijden, vrachtwagens die inhalen ver boven hun maximum snelheid en de wagen dan zo ongeveer op je motorkap zetten als ze weer naar rechts gaan. Ik blijf stug 90 rijden, ga geen boetes rijden, maar leuk vind ik het niet. Ik weet dat vrachtwagenchauffeurs gruwelijk de pest aan mensen met caravans hebben en dat laten ze merken ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:19

Als je langzamer rijdt dan zij snap ik dat ook wel eerlijk gezegd. Zorg dan dat je net iets vlotter rijdt, dan rijdt je niet in de weg en hoeven zij niet met een minimaal verschil van 1km per uur te passeren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:52

Goof schreef:
Als je langzamer rijdt dan zij snap ik dat ook wel eerlijk gezegd. Zorg dan dat je net iets vlotter rijdt, dan rijdt je niet in de weg en hoeven zij niet met een minimaal verschil van 1km per uur te passeren.

zij mogen niet harder dan 80 in Nederland. Ik mag 90 met de caravan. Mijn man heeft de laatste keer 100 gereden (met de afspraak dat hij de bekeuringen betaalt) en precies hetzelfde verhaal. Mijn auto maakt het niets uit, ik heb een dikke Volvo T6 3 liter, al rij ik 130, dan merk je nog amper dat er een caravan achter hangt (alleen het brandstofgebruik gaat harder)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 18:33

Wow heftig MairiMacBran, heel veel sterkte en beterschap voor je man. Wat een enorme schrik ook, dat had nog een stuk erger kunnen aflopen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:49

Goof schreef:

Bijzonder trouwens vandaag; ik reed naast een vrachtwagen op de snelweg een tunnel in. Ik reed 108 op de cruise sontrol (werkelijke snelheid is dan 104) en ik kwam de vrachtwagen serieus niet voorbij. Die reed dus dezelfde snelheid naar beneden als ik, ik vraag me soms echt af hoe het met die begrenzing zit.

Alleen de Nederlandse vrachtwagens zijn begrensd, buitenlandse niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:00

Esther schreef:
Goof schreef:

Alleen de Nederlandse vrachtwagens zijn begrensd, buitenlandse niet.

Ohhhh Nederlandse vrachtwagens zijn niet heilig hoor!
Maar mijn Duitse vrachtwagen zat gewoon een begrenzer op.
Idem die van mijn collega's...
Maar ja er zullen genoeg zijn met een leuke trukendoos

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:23

Ik rijd heel veel met te paardentrailer, 95 op de cruise control, dus echt 90 km/u volgens de GPS, en heb eigenlijk nooit problemen met vrachtwagens die duwen of kleven.
Meestal haal ik hen in en krijg ik keurig een seintje dat ik weer naar rechts kan als ik er voorbij ben.

Overigens is het gewoon de zwaartekracht die een vrachtwagen sneller naar beneden laat rollen dan hun begrenzer, dat ding remt volgens mij niet actief bij.
Tunnel uit ben je ze dan wel weer kwijt, want dan remmen ze wel af door de tegenwerkende zwaartekracht.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:54

Sowieso is een vrachtwagen niet begrensd op 80, omdat je in de nodige Europese landen (o.a. in België en Frankrijk) harder mag. Meeste vrachtwagens in Nederland zullen ergens tussen de 85 en 95 rijden. De slimmeriken rijden niet de maximaal mogelijke snelheid zodat ze nog iets over hebben voor bijvoorbeeld inhalen. Helaas is niet iedereen even slim :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:57

Hier vandaag iemand meegemaakt die aan het begin van een voorsoorteervak auto stilzet, waarschijnlijk om iemand er/eruit te laten, maar staat dusdanig raar dat ik al met een extra grote boog eromheenfiets, al twijfelend aan het gezonde verstand van degene die die auto daar neerkwakt, gooit de bestuurster haar deur wagenwijd open, net als ik erlangs fiets. Gelukkig niet geraakt, schrok me wel rot want zie die deur op me afkomen, ik vind het zó jammer dat er dan net geen hele chagrijnige agent met bonnenboekje getuige is...

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:09

Vandaag moest ik een brug over, en deze brug heeft stoplichten omdat er maar 1 rijbaan is. Beetje file, er stonden meerdere auto’s voor me te wachten tot het onze beurt was. Stoplicht springt op groen en de auto voor me gaat de auto voor hem inhalen?? 8)7
Nog nooit zo’n bizarre actie gezien, je schiet er ook werkelijk niks mee op omdat je gelijk moet remmen voor de andere auto’s die weer daar voor staan :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:09

Oef wat gevaarlijk. Wordt er niet meer met de rechter hand deur voorin opengemaakt? Dan moet je kijken en was bij ons verplicht.
Hahahaha een kamazaki actie op de brug. Bizar...

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:13

Jeetje Zoolgangster, dan schrik je inderdaad wel even zeg. Maar kan het ook zijn dat de bestuurster zich even niet goed voelde ofzo? Dat ze dacht te moeten overgeven of een paniekaanval had of weet ik veel wat? Of dat ze dacht pech te hebben en daarom even zo raar de auto neerkwakte?

Nick_en_ik, dat is ook wel een vreemd actie ja. Als je wat verder vooruit kijkt, dan zie je dat toch ook gewoon dat je daar niet langs kunt op zo'n manier?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:44

JPitty schreef:
Nick_en_ik, dat is ook wel een vreemd actie ja. Als je wat verder vooruit kijkt, dan zie je dat toch ook gewoon dat je daar niet langs kunt op zo'n manier?

Ja precies, diegene moest zich er eigenlijk ook gewoon weer invoegen als het ware :+

Maar sowieso, 9 van 10 keer zijn inhaalacties onnodig, wat betreft het inhalen van personenauto’s. Dat je een tractor of een 45 wagentje inhaalt oké, maar met normale auto’s kom je zo vaak dezelfde auto weer tegen bij een stoplicht of iets dergelijks. En het is ook nog eens levensgevaarlijk, hoevaak ik wel niet heb gezien dat ze net op het nippertje de tegenligger missen :wow:

Deze week ook nog een maffe inhaalactie meegemaakt. Ik werk als pakketbezorger, voornamelijk in het buitengebied/platteland.
Dan moet ik nog weleens naar een adresje aan de linkerkant. Dan geef ik netjes mijn richting aan, ook zet ik snel mijn alarmlichten aan. Dus ik doe dat, en op het moment dat ik naar links wil gaat iemand me met een nood snelheid inhalen 8)7
Gelukkig zag ik het op tijd en kon ik op de rem trappen anders waren we zo op elkaar gebotst :\

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 19:57

Richting aangeven naar links en tegelijk je alarmlichten aan? Dan zou ik eerlijk gezegd denken dat je pech hebt of niet goed bent en daarom de auto daarom stil zet. Ik zou daar niet aan aflezen dat je links afslaat en dan je ook gewoon passeren inderdaad. Ik snap wel dat je de alarmlichten aan wilt zetten, maar zelf zou ik dan eerst afslaan en dan na die manoeuvre de alarmlichten aandoen.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:03

JPitty schreef:
Richting aangeven naar links en tegelijk je alarmlichten aan? Dan zou ik eerlijk gezegd denken dat je pech hebt of niet goed bent en daarom de auto daarom stil zet. Ik zou daar niet aan aflezen dat je links afslaat en dan je ook gewoon passeren inderdaad. Ik snap wel dat je de alarmlichten aan wilt zetten, maar zelf zou ik dan eerst afslaan en dan na die manoeuvre de alarmlichten aandoen.

Oh nee, niet tegelijk, dat zou juist verwarrend worden. Ik geef eerst mijn richting aan, en zodra ik aan de linkerkant ben zet ik gelijk mijn alarmlichten aan. Dus ik keek goed, gaf mijn richting netjes aan en toen besloot iemand me pijlsnel in te halen.