Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:13

Ik wil graag twee angoras voor de vacht om te spinnen en dan dacht ik ineens: ho mar, hoezo geen konijnen voor vlees houden?

Denk je dat je er wel wat geld uit kan halen met het fokken van konijnen? Ik zie ze echt voor zo weinig op marktplaats staan (de huis tuin keuken konijnen dan ;))

Konijnen zou hier kunnen omdat de tuin groot genoeg is en de konijnen stiller zijn dan de kippen :+
Laatst bijgewerkt door Veriye op 22-01-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:24

Nee verwacht er geen euro aan te verdienen :+. Vind konijnen gewoon super leuke dieren :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:28

Ja ik ook, daarom kan ik ze zelf denk ook niet doden :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:31

Maar ik denk wel dat er verschil zit in een dier waarvan je vanaf het begin al weet dat je die gaat slachten dan eentje waarvan je de intentie hebt dat ze oud mogen worden bij je. Ik word ook altijd emotioneel bij het slachten van oude leghennen terwijl jonge hanen mij echt niets doen. Onderschat jezelf niet hoor, je kan vaak meer dan je denkt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:33

Daarom doe ik de veren en Jeff de vachtjes :+

Maar ook kippen slachten blijft niet leuk. Dus ik bedank ze altijd voor het vlees dat ze me gaan geven voor ze een klap krijgen :') en geef ze een zo goed mogelijk leven voor dat die klap komt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:47

Heb nu de laatste keer echt helemaal zelf gedaan, maar het is dat het lekker vlees oplevert. Maar wat een rotwerkje.

Iemand die trouwens een goedkoop adressen heeft voor weckpotten (kleintjes 1 persoons dus ongeveer tussen de 200 - 500 ml). Unibrew en Werkbij ken ik nu. Heb een stel van 1 en 1,5 liter te koop gezet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 13:08

Ik bestel altijd bij weckenonline :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:16

Heb je wel snel, maar nog redelijk duur. Met dat pallet voordeel iets teveel en te duur is. Maar wel per 12 of per 24 wil kopen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:34

Bij de werkbij heb ik ze tot ni toe het goedkoopst gezien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:42

Ja met het voordeel dat ik dan gelijk nieuwe deksels voor de hak potten mee kan bestellen + reserve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:15

Moonfight schreef:
Nee verwacht er geen euro aan te verdienen :+. Vind konijnen gewoon super leuke dieren :D

Je schiet er bij in :+ Je moet eigenlijk al voeder hebben met anti coccidiose. Eenmaal 3 maand maakt het geen hol meer uit welk merk je geeft, maar tot 3 maand zweren wij bij Havens M5. Al veel ander voeder geprobeerd maar dan zitten wij altijd met veel sterfte in de jongen. Een konijn opkweken kost ons ongeveer €12/€13 en dan zijn ze anderhalve kilo. Ik vraag €9 de kilo dus ik heb er lichtjes winst op. Die kost is gerekend op een gemiddelde van 6 jongen per nest. Meer vragen heeft hier geen nut, dan krijg je ze niet verkocht.

Ik experimenteer nu wel veel met eten om het goedkoper te maken en ik boek hier en daar wat succes met een zelf samen gestelde mengeling. Maar het ene voeder haalt de ‘goesting’ naar omlaag (dan wil gewoon geen enkele voedster meer 8)7 ) terwijl het ander weer een trage groei geeft etc. Soit! Ik ben al 2 jaar bezig en nog steeds op zoek naar de formule tot succes.

Alle vlinders zijn hier trouwens buiten. Voedsters hadden minder zin dan gehoopt en de rammen gaven het te snel op naar mijn zin. Ik vind ze veel moeilijk dragend te krijgen. Mijn kruisingen daar in tegen doen het binnen de 30 seconden en 3 x op 5 minuten :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:46

Als... konijnen? :P

Konijnen vind ik nog wel interessant ook, maar zou het dan toch wel willen laten doen. Ook de kippen hoor, zelf slachten lijkt me erg moeilijk. Eerst maar kippen fokken up and running krijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:52

De voerkosten is één van de redenen dat ik uitgekomen ben bij kleurdwergen. Alles wat je kan verkopen levert 25 euro op (voor een konijntje van 8 weken en 500g) en alles wat je niet kan verkopen levert krap de helft van zijn gewicht aan vlees op met 5 maanden. Ik wil uiteindelijk het ras Hofdwerg gaan creëren. De dwergrassen nu zijn gebaseerd op het dwerggen, maar dwerg x dwerg geeft 25% lethale jongen en 25% jongen die nooit bij de fokkers te koop komen (non-dwergen, vaak worden ze vlot na geboorte gedood). Hofdwerg wordt eigenlijk een mooiere naam voor een verkleind gefokte non-dwerg kleurdwerg geselecteerd op gemengde kleurnesten (dus juist geen uniformiteit). Het doel wordt 1.1-1.2kg, nu zijn non-dwerg kleurdwergen vaak nog 1.5kg, want anders worden de echte dwergen te klein. Bij hofdwergen heb je dus ook niet de gezondheidsproblemen waar de echte dwergen regelmatig last van hebben, omdat deze problemen direct gekoppeld zitten aan het dwerggen.

Maar goed, voor nu fok ik cavia's. Daar moet ik nog van gaan bepalen welke richting ik precies op wil. Ik ga zo eerst nog even wat verder een ongebruikte ren ontmantelen, zodat het nachthok dat daarin staat verplaatst kan worden. Dan cavia's vangen, zodat ik kan kijken wat de geslachten zijn en ze verdelen in mannen (incl. volwassen beer) en vrouwen (incl. moeders). De moeders zijn nu direct na de geboorte opnieuw gedekt, dat had als voordeel dat de beer kon meezorgen, en dat heeft hij met overgave gedaan, en dat de beer niet alleen zat de afgelopen weken. Maar 1x rug-aan-rug vind ik wel voldoende. Nu komen de dames bij de castraat met zijn vrouw te zitten. Die dame is te oud om te fokken. De jongeheren komen in het tijdelijke verblijf omdat dit klein(er) is en ik ze daardoor dagelijk kan pakken. Dat kan je in het huidige hok/ren echt vergeten, ze hebben bijna 9m2.
Ik hoop eigenlijk op 5 dames en 1 man. Realistisch gezien zal het wel ongeveer 3-3 worden en als het mijn fokkersgeluk volgt heb ik 1 dame en 5 mannen. Vrouwtjes houd ik aan, de mannen ga ik proberen te verkopen. Er is op het moment weinig aanbod, dus dat kan meehelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:22

Century schreef:
Als... konijnen? :P

Konijnen vind ik nog wel interessant ook, maar zou het dan toch wel willen laten doen. Ook de kippen hoor, zelf slachten lijkt me erg moeilijk. Eerst maar kippen fokken up and running krijgen.

Als konijnen ja. Als je knippert met jou ogen heb je het hele gebeuren gemist zelfs, zo snel zijn ze :')

Mizora: Dwergjes zijn voor ons te klein. Daarmee had ik die vlinders maar het was eigenlijk altijd iets. De verkoop bracht leuk op maar het was alle stress en problemen niet meer waard. Als wij konijn bereiden doen wij standaard een portie in de vriezer :) Wel interessante uitleg, dat wist ik nog niet!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:32

Ik vind dat fokken erg interessant moet ik zeggen. Maar ja nooit gedaan. Ik vind rasbehoud ook erg interessant, dus denk dat als wij die richting gaan dat het dan een oud ras wordt, als er zoiets bestaat bij konijnen.
Maar snap ik het nu goed Moestuin dat je de jonge konijnen met 3 maanden verkoopt?
Ik dacht dat bij jullie alless in de pan komt :D
Hoe oud moet een konijn zijn om te laten slachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 17:36

Ik verkoop ze geslacht :D Heel af en toe ook gewoon levend maar daar krijg je eigenlijk jou onkost niet uit. Tenzij bij die vlinders maar die gaven weer andere problemen :j

Maar soms stopt er wel eens iemand met de vraag of konijn x dat ze daar in die ren zien niet te koop is. Als ze dan geven wat ik wil, waarom niet.

Normaal rond de 12 weken, afhankelijk van ras uiteraard. Wij wegen ze en willen ze eigenlijk minimum op 2,5 kilo hebben. Vaak wordt op 4 maand alles dat nog overblijft geslacht. Soms zit daar dan 1 van een kilo geslacht tussen maar evengoed zijn er die toch de anderhalve kilo nog aantikken. Dat is dan weer het ‘nadeel’ van kruisingen. Je weet nooit welke genen nu echt gaan doorwegen.

Maar, ik wil zeer bewust geen raskonijnen meer. De vlinder kampte met veel tumoren, vaak schijnzwanger, melkgiftproblemen. De wit van dendermonde, topgroeiers maar alle levers waren gevlekt. Ongeacht nest, leeftijd etc. Vond het maar een gek iets. Verder wel heel tevreden van. Als er een konijn was dat het snot kreeg was het ook altijd een raskonijn :+ De genenpoel is, zeker in de grotere rassen, zeer beperkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:40

Zo, zojuist de cavia's allemaal gevangen. Het enige nadeel van zo'n groot verblijf, dat is wel een dingetje. De uitkomst is een keurige 3 mannen en 3 vrouwen. 2 mannen hebben goed de potentie om tam te worden, de laatste helemaal niet. Slice, of Sonic zoals hij gaat heten nu zijn geslacht bekend is, is een wilde ondernemende cavia. Het is de enige die zich niet in het gebruikelijke nachthok liet drijven met de rest en toen hij als laatste nog gepakt moest worden, in het andere nachthok, ontsnapte hij bijna. Hij is slim, vindingrijk en razendsnel. Superleuk om in je kijkverblijf te hebben zitten, niet geschikt voor mensen die een knuffelcavia willen. Ik heb besloten dat hij de komende 4 maanden in ieder geval mag blijven. Eerst nu 8-12 weken met Fender, zijn pa, anders zit die alleen. Daarna een tijd met zijn halfbroertjes die nog geboren moeten worden. Misschien blijft hij dan als suikeroom voor gespeende beertjes, misschien eet ik hem toch op. Het is sterk afhankelijk van hoe het gaat lopen.

Afbeelding

De groterds zijn de moeders, ik weet niet welke jongen van wie zijn, aangezien ze tegelijkertijd geboren zijn de dag van kerstavond.
1. een dame met voor nu de naam Witje, daar komt nog iets beters voor, maar ik heb nog geen naam bij haar.
2. een heer waarbij ik twijfel tussen de naam Penotti en Pino. Oorspronkelijk Penotti, maar normaal krijgen ze een doopnaam als het geslacht bekend wordt.
3. een dame genaamd Penelope. Met wegen was ik even in de war dat zij Penotti was, maar aangezien zij geen geboortenaam had gekregen en Penotti een man bleek te zijn, mocht zij de naam houden.
4. een heer genaamd Fred. Vorig nest, 4 jaar terug, had ik ook een rode: Red, dat bleek een dame en werd Frederique, meestal Fredje genoemd. Deze is helaas vorige winter zonder reden overleden. Toen ik deze big zag, wist ik dat het Fred was. De vraag was alleen of het Frederique zou worden, maar het blijft dus Fred.
5. de heer Sonic. Slice dus als geboortenaam, de blijver. Hij heeft over zijn linkeroog een horizontale bruin streepje, slechts enkele haren breed, vandaar zijn naam.
6. last but not least: de dame Mouse. Ze moet nog een definitieve naam. Minny zou vanzelfsprekend zijn, ware het niet dat mijn zus voor de 2e keer haar dameskonijn MeMe heeft genoemd en het dus uitspreekt als Minny. En misschien blijft het wel gewoon Mouse. Mouse is perfect. Het enige wat ze mist is de creme-kleur, maar die draagt ze wel. Verder is het een bonte gladhaar met agouti-band. Ik vind agouti gaaf en wil bij voorkeur gladharen, dus ik ben ontzettend blij dat zij een dame lijkt te zijn.

Mocht er overigens iemand hier zijn die interesse heeft in één van de mannen, dat mag ook in de vader zijn, dan moet hij even contact opnemen. Ze mogen niet alleen komen te zitten, maar verder mogen ze allemaal weg.

Afbeelding
Fender, de vader, met Witje en Penelope. Hij nam echt een deel van de zorg over van de moeders, geweldig om te zien.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:47

Wat zijn ze super schattig!! <3

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:43

Moestuin, gebruik je de huiden ook ergens voor? Ik zou wel geïnteresseerd zijn in het houden van vleeskonijnen maar enkel als er ook voor de huid/vacht een nut is. Verder heb ik van de week 8 haantjes geslacht die ik op kon halen van iemand die ze zelf niet wilde slachten. Ik weet 1 ding zeker. Ik slacht nooit meer in januari. De plukmachine had bijzonder veel moeite met de veren van deze haantjes (en ze waren 6 maanden oud) en het gewicht was enorm wisselend.
Maargoed voor gratis vlees mag ik niet klagen natuurlijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:49

De huiden kan je looien en bijvoorbeeld gebruiken om sloffen of tasjes en portemonnee van te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:54

Ik zelf doe er door tijdsgebrek nog niets mee maar dat staat wel op de planning :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:47

Wanten, mutsen kun je er ook van maken, kussenhoezen etc.

Heb me vanmiddag ingelezen in het looien en het lijkt niet eens zo gecompliceerd. Maar ik zit nog steeds met het slacht probleem :+
Moestuin, misschien een idee om dichter bij mij te komen wonen? _O- :)F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:11

Haha, moest het aan mij liggen, we woonden hier niet meer :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:35

Awww ben je er klaar mee? Het is ook echt ongeloofelijk met al dat gezeik wat jullie hebben :(
Maar vind het echt sterk dat jullie zo doorzetten. Denk ik zou niet zo sterk in mijn schoenen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:47

Ja... We hebben door al de problemen de paarden moeten verkopen. Ze zijn dinsdag vertrokken. Ik ben er helemaal klaar mee. Kom met tranen in mijn ogen thuis als ik de lege weides zie. Het is genoeg geweest. Het was en is het gewoon niet waard. Maar wij kunnen niet weg. De waarde is te veel gedaald en ons potje is leeggetrokken hierdoor. Het is zo oneerlijk, zo poedersuiker.