Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:23

Vayo schreef:
Hier las je inderdaad ook dergelijke artikelen van artsen, al hoor/lees ik er de laatste tijd weinig meer over. Ik ben benieuwd hoe dit nu daadwerkelijk is in de ziekenhuizen, de verdeling volledig gevaccineerd en nog geen booster, volledig gevaccineerd+booster en ongevaccineerd/niet volledig gevaccineerd.

Ik vind het jammer en zelfs vervelend dat we daar niet meer duidelijkheid over krijgen. Dagelijks zien we de besmettingen en de ziekenhuisopnames, maar waarom niet meer duidelijkheid over welke groepen er qua vaccinatiestatus in het ziekenhuis liggen?

Is dit wat je bij deze vraag zoekt: Mizora @ [CV] Algemeen Coronatopic #8

Gegevens van 1-21 december (ik had daar geschreven dat het rapport van 21 december was, maar dat is incorrect, het rapport is van 28 december, al is dit een nuanceverschil).

Klein gedeelte:
Citaat:
IC-opnames
12-69 jaar: 77% niet gevaccineerd, 22% volledig, 1% gedeeltelijk (80% van deze groep is volledig gevaccineerd, 10.4 miljoen v.d. 13.1 miljoen)
70+: 46% niet gevaccineerd, 54% volledig, 0% gedeeltelijk (92% van deze groep is volledig gevaccineerd)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:25

Er zijn ook zoveel factoren niet meegenomen.
In de grotere steden ligt de vaccinatiegraad lager dan op het platteland. Aangenomen kan worden dat in grote steden mensen minder vierkante meter hebben per gezinslid. Hierdoor zal een besmetting makkelijker zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:29

Mizora schreef:
Vayo schreef:
Hier las je inderdaad ook dergelijke artikelen van artsen, al hoor/lees ik er de laatste tijd weinig meer over. Ik ben benieuwd hoe dit nu daadwerkelijk is in de ziekenhuizen, de verdeling volledig gevaccineerd en nog geen booster, volledig gevaccineerd+booster en ongevaccineerd/niet volledig gevaccineerd.

Ik vind het jammer en zelfs vervelend dat we daar niet meer duidelijkheid over krijgen. Dagelijks zien we de besmettingen en de ziekenhuisopnames, maar waarom niet meer duidelijkheid over welke groepen er qua vaccinatiestatus in het ziekenhuis liggen?

Is dit wat je bij deze vraag zoekt: Mizora @ [CV] Algemeen Coronatopic #8

Gegevens van 1-21 december (ik had daar geschreven dat het rapport van 21 december was, maar dat is incorrect, het rapport is van 28 december, al is dit een nuanceverschil).

Klein gedeelte:
Citaat:
IC-opnames
12-69 jaar: 77% niet gevaccineerd, 22% volledig, 1% gedeeltelijk (80% van deze groep is volledig gevaccineerd, 10.4 miljoen v.d. 13.1 miljoen)
70+: 46% niet gevaccineerd, 54% volledig, 0% gedeeltelijk (92% van deze groep is volledig gevaccineerd)

Omtzigt had gevraagd om cijfers op ziekenhuis niveau.

BigBen

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:35

België had in 2020 een begrotingstekort van 44.9 miljard euro, of 10% van het bruto binnenlands product. Corona was daarbij verantwoordelijk voor een tekort van 35.6 miljard. Steunmaatregelen waren goed voor 21 miljard, verloren fiscale inkomsten 14.6 miljard.
In 2021 was het begrotingstekort 35,7 miljard euro, of 7,28 procent van het bbp. Wat daar het corona-aandeel was weet ik jammer genoeg niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:19

Sizzle schreef:
Tip: vergelijk geen individu met de totale economie.

De economie in veel Europese landen heeft zich goed herstelt. Voor de individu kan dit goed maar ook slecht zijn.
Sommige bedrijven waren voorheen bijna failliet en bloeien nu op, andere precies andersom.

Voor de individu zijn de gevolgen soms dramatisch, maar daar had ik het niet over, het ging over de overheid.

.....

In veel landen is de werkeloosheid nu ook enorm laag. Daar heeft de eerkeloze restauranthouder niets aan, maar andere mensen dus juist weet wel.
(De een zijn dood…)

Inflatie is een treffend voorbeeld.
Op kortere termijn lijkt de economie beter te draaien en de overheid heeft meer belastinginkomen.

Hier in Spanje geeft daling van de werkeloosheid een historische belastingbijdrage aan de sociale zekerheid.
In December zijn de werkeloosheidscijfers niet zo goed geweest sinds de 2008 crisis.

Maar de autoindustrie/verkoop ligt op de billen. Verkoop 2021 marginaal hoger dan in 2020 en dat is een derde lager dan 2019. Twee jaar een derde minder doet zeer. Voeg daaraan toe dat er complexe productieproblemen zijn door tekorten aan electrische componenten en twee grote fabrieken die ´tijdelijk´ met de productie gestopt waren, blijven dicht.
Dit heeft weer tot gevolg dat de verkoop van EVs niet vooruitgegaan is; geen toename van het % maar dat houdt niet tegen dat de meest door verkeer luchtvervuilde stad, Madrid, een record aan minimum waardes had in december.

Helaas weet ik niet hoe absoluut de cijfers van de schijnbaar wondere wereld van covid zijn, Bijvoorbeeld, wij en iedereen die we spreken ervaren dat er fors minder verkeersdrukte was/is. Ook zelf nog niet de helft gereden en dat dit in heel 2020/-21 zo geweest MOET zijn door quarantaines is helder. De locale benzinepomp heeft twee jaar veel minder verkocht en let wel, Andalucia heeft minder beperkingen gehad dan de rest van het land!
Bovendien, die twee jaar 30% minder autoverkoop is niet omdat iedereen zoveel gereden heeft. Toch rapporteert de DGT maar 10% minder kms >;)
Doet míj denken aan de telkens schuivende %s gevaccineerden door het verzetten van de meetpaaltjes.

Maakt verder niet uit; kunnen we toch niets aan doen/mee en we zien het allemaal vanzelf.
Idem het toerisme komend seizoen.
Idem of we kudde-immuniteit krijgen of weer dicht gaan voor de winter.
Je kan alleen je eígen keuzes maken. Wij gaan voor meer erop uit, meer kilometers en - sociale kontakten. Ook voor meer fíetsen in het kader van gezond leven. Heb wat dat betreft enigzins prikangst; hoop vrijdag vijf fietsbanden extra bestendig tegen lekrijden te hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:33

Bedankt Mizora!

OleJon schreef:
Volgens de Telegraaf was vorige maand, 2 van de 3 besmettingen. Volledig gevaccineerden.
In oktober, waren er van de positief ongevacineerden 58.755 bijgesteld naar 42.469.
En november 184.061 naar 109.398, bijgesteld, zijn nogal een verschil

Maar dat is toch niet heel vreemd, omdat de groep volledig gevaccineerden fors groter is dan de groep niet gevaccineerden!? Dat kun je niet zo vergelijken. En daarnaast zegt het weinig, als blijkt dat veel gevaccineerden mild ziek zijn.

Het is toch veel belangrijker te kijken naar de opnames en hoeveel procent daar volledig gevaccineerd is en hoeveel procent niet gevaccineerd is?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:37

De bijgestelde cijfers kan ik wel verklaren in dit geval (ik kon de post net niet terugvinden). Ze hebben de kinderen t/m 11 jaar uit de cijfers gehaald qua splitsing gevaccineerd/ongevaccineerd doordat deze leeftijdsgroep in principe niet gevaccineerd wordt (alleen hoog-risico kinderen en dat pas sinds half december en komt vanaf half januari voor ouders die willen wel de mogelijkheid waarschijnlijk om deze leeftijdsgroep te vaccineren).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:40

OleJon schreef:
Volgens de Telegraaf was vorige maand, 2 van de 3 besmettingen. Volledig gevaccineerden.
In oktober, waren er van de positief ongevacineerden 58.755 bijgesteld naar 42.469.

Dat klopt precies met wat hier ook al steeds gezegd wordt. Ongevaccineerden worden 2x zoveel besmet als gevaccineerden.
Fijn dat je dat nu zelf ook inziet +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:11

Roodvos schreef:
OleJon schreef:

Dat klopt precies met wat hier ook al steeds gezegd wordt. Ongevaccineerden worden 2x zoveel besmet als gevaccineerden.
Fijn dat je dat nu zelf ook inziet +:)+

Bijzonder dat in Nl dat dan zo afwijkend is van de cijfers in Frankrijk. Ik citeer uit de anti covid app

Uitgaande per 100.000 personen
1, Zijn 1.127 ongevaccineerden positief getest
2. zijn 426 met 2 vaccinaties positief getest
3. zijn 102 met 3 vaccinaties positief getest.

Op de IC per 1 miljoen mensen
1. zijn 182 mensen ongevaccineerd;
2. zijn 10,42mensen 2x gevaccineerd
3. zijn 4,82 mensen 3x gevaccineerd

In Frankrijk zijn 10 % niet gevaccineerd
Zijn 40 % mensen 3x gevaccineerd
zijn 50 % mensen 2x gevaccineerd

Dus relatief een kleine groep 10% levert de meeste positieve besmettingen en IC opnames.De groep van 90% die 2x of 3x gevaccineerd zijn leveren dus aanzienlijk minder mensen die positief zijn cq terecht komen op de IC.

Ik heb de cijfers al vaker gegeven uit de covid app horende bij de datum van dat moment en dit terugkerend beeld is zichtbaar in de hele EU dus zeker ook in Nederland !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:17

en ja hoor, de kennis die een paar dagen naar Portugal was is positief PCR getest. Jee wat verrassend. Op het moment alleen wat snotterig en schor.
Wel volledig gevaccineerd, inclusief booster want onderwijs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:26

Huertecilla schreef:
en ja hoor, de kennis die een paar dagen naar Portugal was is positief PCR getest. Jee wat verrassend. Op het moment alleen wat snotterig en schor.

Rennen en zoenen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:32

bigone schreef:
Huertecilla schreef:

Rennen en zoenen!

:knuffel: jaaaaa!!
Even zonder gekheid, zou het maar niet doen HC :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:57

Imaudy, dit is wat hij graag wil, al zoveel moeite gedaan en nu kan het dus hoezo niet doen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:21

bigone schreef:
Imaudy, dit is wat hij graag wil, al zoveel moeite gedaan en nu kan het dus hoezo niet doen?

Je weet toch nooit hoe een individu reageert op het virus? Opzich zou ik het wel heel interessant vinden hoor als hij zoch zou laten besmetten en erover gaat vertellen }> maar alle vaccinaties en boosters beschermen je niet perse. Zag ergens staan dat de vaccinaties bij sommige mensen gewoon niet pakken.
Dan denk ik, doe maar niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:22

Huertecilla schreef:

Is dat die van de cake?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:44

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:52

Had het gelezen maar wel weer halve verhalen, minder ziek , wie ? gevaccineerd/deels gevaccineerd/geboosterd of niet gevaccineerd. Wel goed nieuws natuurlijk met het oog op het openen van het onderwijs.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 01:01

pien_2010 schreef:
Bijzonder dat in Nl dat dan zo afwijkend is van de cijfers in Frankrijk. Ik citeer uit de anti covid app

Uitgaande per 100.000 personen
1, Zijn 1.127 ongevaccineerden positief getest
2. zijn 426 met 2 vaccinaties positief getest
3. zijn 102 met 3 vaccinaties positief getest.

Op de IC per 1 miljoen mensen
1. zijn 182 mensen ongevaccineerd;
2. zijn 10,42mensen 2x gevaccineerd
3. zijn 4,82 mensen 3x gevaccineerd

In Frankrijk zijn 10 % niet gevaccineerd
Zijn 40 % mensen 3x gevaccineerd
zijn 50 % mensen 2x gevaccineerd

Dus relatief een kleine groep 10% levert de meeste positieve besmettingen en IC opnames.De groep van 90% die 2x of 3x gevaccineerd zijn leveren dus aanzienlijk minder mensen die positief zijn cq terecht komen op de IC.

Ik heb de cijfers al vaker gegeven uit de covid app horende bij de datum van dat moment en dit terugkerend beeld is zichtbaar in de hele EU dus zeker ook in Nederland !

Het wijkt vermoedelijk niet zo af maar de weergave is wat bijzonder. Het is niet uitgaande van 100.000 personen, maar 100.000 ongevaccineerde personen (bijvoorbeeld). Eind oktober was 44% van de ziekenhuisopnamen in Frankrijk ongevaccineerd, dus dat is niet heel anders dan in andere landen.
https://drees.solidarites-sante.gouv.fr ... -vaccinees

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 07:20

Citaat:
De Franse president Macron heeft zich veel kritiek op de hals gehaald door in een interview te zeggen dat het zijn bedoeling is om ongevaccineerden dwars te zitten. "Ongevaccineerden, die wil ik echt kwaad maken. Dus dat is wat we blijven doen, tot het einde. Dat is de strategie", zei Macron in gesprek met het Franse dagblad Le Parisien.

Vanaf 15 januari mag je als ongevaccineerde in Frankrijk iig vrijwel niets meer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 07:23

Verder las ik hier op Bokt dat kinderen tm 17 vanaf de 11e weer tot 20:00 (buiten dan wel) mogen sporten. "Omdat ze anders te weinig tijd hebben daarvoor". Eh. Volgens mij zijn het voornamelijk volwassenen die de hele dag werken en daardoor niet meer kunnen sporten.
Maar blijkbaar is sport alleen voor kinderen belangrijk om gezond te blijven. :roll:

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 07:40

996981 schreef:
Op de website van het RIVM wordt niks vermeld over het voorkomen van besmetting door vaccinatie.

Een beetje googelen levert dit op: “Binnen de huishoudens die zijn onderzocht, bleek dat van alle gevaccineerden die contact hadden met een besmet persoon 25 procent zelf ook besmet raakte. Bij de ongevaccineerden was dat 38 procent. Dat een covid-vaccin geen garantie is tegen besmetting en overdracht was al bekend.”

https://www.trouw.nl/zorg/britse-studie ... ogle.nl%2F

We hebben het dus over een verschil van 13%. Is dat significant? Waarom in godsnaam dan steeds die stemmingsmakerij omtrent ongevaccineerden/ongeboosterden.

Het is alleen geen verschil van 13% maar 13 procentpunt en dat is iets heel anders. Procentueel gezien is het verschil 13 op 38 en dat is iets boven de 33%. Als je als gevaccineerde 1/3e minder besmettelijk bent, dan lijkt me dat een behoorlijk verschil. Of het significant is hangt af van de grootte van de onderzoeksgroep en hoe representatief die is. Maar met een verschil van 1/3e moet je wel behoorlijk je best doen om het niet significant te laten zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:08

Karl66 schreef:
996981 schreef:
Op de website van het RIVM wordt niks vermeld over het voorkomen van besmetting door vaccinatie.

Een beetje googelen levert dit op: “Binnen de huishoudens die zijn onderzocht, bleek dat van alle gevaccineerden die contact hadden met een besmet persoon 25 procent zelf ook besmet raakte. Bij de ongevaccineerden was dat 38 procent. Dat een covid-vaccin geen garantie is tegen besmetting en overdracht was al bekend.”

We hebben het dus over een verschil van 13%. Is dat significant? Waarom in godsnaam dan steeds die stemmingsmakerij omtrent ongevaccineerden/ongeboosterden.

Het is alleen geen verschil van 13% maar 13 procentpunt en dat is iets heel anders. Procentueel gezien is het verschil 13 op 38 en dat is iets boven de 33%. Als je als gevaccineerde 1/3e minder besmettelijk bent, dan lijkt me dat een behoorlijk verschil. Of het significant is hangt af van de grootte van de onderzoeksgroep en hoe representatief die is. Maar met een verschil van 1/3e moet je wel behoorlijk je best doen om het niet significant te laten zijn.

Ten eerste: spuit elf. Ten tweede: 1/3 verschil tussen gevaccineerd vs ongevaccineerd. Het oorspronkelijke bericht was niets meer dan stemmingsmakerij over een groep waarvan de schrijver aannam dat ze geen booster hebben gehad, alsof dat de reden was van besmetting. Over besmettingen bij boosters is nog niks bekend. Zulke berichten vind ik daarom onnodig en polariserend. Over het daadwerkelijke doel van dat bericht is geen antwoord gekomen. Niks meer of minder dan vingerwijzen zonder onderbouwing, gebaseerd op de aanname dat het mensen zonder booster betrof.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:10

Needje schreef:
Verder las ik hier op Bokt dat kinderen tm 17 vanaf de 11e weer tot 20:00 (buiten dan wel) mogen sporten. "Omdat ze anders te weinig tijd hebben daarvoor". Eh. Volgens mij zijn het voornamelijk volwassenen die de hele dag werken en daardoor niet meer kunnen sporten.
Maar blijkbaar is sport alleen voor kinderen belangrijk om gezond te blijven. :roll:

Bijzonder hè… wel blij voor de kinderen! Maar sporten zou voor iedereen mogelijk moeten zijn. Ook de groep werkenden die de maatschappij draaiende houdt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:30

bigone schreef:
Had het gelezen maar wel weer halve verhalen, minder ziek , wie ? gevaccineerd/deels gevaccineerd/geboosterd of niet gevaccineerd. Wel goed nieuws natuurlijk met het oog op het openen van het onderwijs.

Het slaat minder op de longen, voor alle groepen beter nieuws.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 08:34

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Ik vind het een heel klein verschil eigenlijk.
Allebei de groepen behoorlijk besmettelijk dus.