Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:12

https://www.rtlz.nl/business/artikel/51 ... -bedrijven

Jeetje hier schrik ik toch zomaar van.. nu werk ik in de zorg en mijn vriend ook maar ik vraag mij zomaar af of dit het grote kantel punt gaat worden voor een crisis voor veel mensen en hoeveel mensen er nu als excuus kunnen worden uitgewerkt waar bedrijven eerst niet zomaar vanaf kwamen..
Enigzins snap ik de logica wel..
Maar je vaste contract is dus niets meer waard en je baas is dus belangrijker dan jij.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:22

MoniqueT schreef:
Dames, zolang jullie huisdieren niet met nertsen of fretten in aanraking komen, zou ik me nog geen zorgen maken hoor.

Nee dat klopt dan weer niet. Die hond bijvoorbeeld is besmet geraakt door eigenaar en ingeslapen. Maar dat was Amerikaanse bulldog die kampte met ademhalingsproblemen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de hond dat al had of hierdoor verergerd was.

Hier staan de adviezen van het RIVM:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/huisdieren

Het gaat over katten, honden, fretten(, nertsen) en hamsters vooralsnog die door jou besmet kunnen raken.

Bij een hond is dat dus één keer aangetoond bij een dier wat mogelijk al luchtwegproblemen had (gezien het ras).

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:41

Dieren kunnen het krijgen van mensen, wat in alle landen al is aangetoond.
Dus zieke baasjes/eigenaren die de dieren ziek hebben gemaakt.
Andersom is het nog geen enkele keren aangetoond, dat onze gehouden dieren het aan mensen kunnen geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:21

Sowieso gewoon geen dieren dan je eigen dieren aanraken.

Het verhaal van de katten die op die nertsenfokkerij liepen kan ik me wel voorstellen. Zoveel dieren waren daar besmet. Goed dat de katten het doorstaan hebben.

De Bull van de Corona patiënt was natuurlijk al 8 jaar en ademhalingsproblemen komt bij het ras ook al wel voor. Corona zou hem misschien net over het randje hebben geduwd net zoals het ook met mensen gaat met mindere gezondheid. Jammer dat er niet meer over de gezondheid van de hond in staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:21

ChantalSmook schreef:
https://www.rtlz.nl/business/artikel/51 ... -bedrijven

Jeetje hier schrik ik toch zomaar van.. nu werk ik in de zorg en mijn vriend ook maar ik vraag mij zomaar af of dit het grote kantel punt gaat worden voor een crisis voor veel mensen en hoeveel mensen er nu als excuus kunnen worden uitgewerkt waar bedrijven eerst niet zomaar vanaf kwamen..
Enigzins snap ik de logica wel..
Maar je vaste contract is dus niets meer waard en je baas is dus belangrijker dan jij.

Dat vaste contract was al niet meer zoveel waard de laatste jaren met de nieuwe wetgeving.
Ik ga ervan uit, dat de normale regels blijven gelden om de boventalligheid te bepalen.
Betaling transitievergoeding en recht op WW en dan maar hopen dat de economie later weer op volle toeren gaat draaien en dr werkeloosheid dan weer daalt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:39

beert schreef:
MoniqueT schreef:
Dames, zolang jullie huisdieren niet met nertsen of fretten in aanraking komen, zou ik me nog geen zorgen maken hoor.

Nee dat klopt dan weer niet. Die hond bijvoorbeeld is besmet geraakt door eigenaar en ingeslapen. Maar dat was Amerikaanse bulldog die kampte met ademhalingsproblemen. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de hond dat al had of hierdoor verergerd was.

Hier staan de adviezen van het RIVM:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/huisdieren

Het gaat over katten, honden, fretten(, nertsen) en hamsters vooralsnog die door jou besmet kunnen raken.

Bij een hond is dat dus één keer aangetoond bij een dier wat mogelijk al luchtwegproblemen had (gezien het ras).

Ah, ok, snap het.

Dus zelf proberen veilig te blijven, is en blijft belangrijk!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:53

nog een honden weetje: uit ad live (zag nut niet van in om de hele krant te linken)

Britse wetenschappers gaan onderzoeken of honden ingezet kunnen worden om besmettingen met het coronavirus te ontdekken. De regering trekt een half miljoen pond (bijna 550 duizend euro) uit voor de studie. Indien die succesvol is, kunnen de viervoeters ingezet worden voor checks op vliegvelden.

Voor het onderzoek krijgen zes honden van de rassen labrador en cocker spaniel geurmonsters onder hun neus van coronapatiënten uit Londense ziekenhuizen. De wetenschappers willen de dieren leren hoe ze die geur kunnen onderscheiden van die van mensen die niet besmet zijn.

,,We denken dat deze innovatie snelle resultaten kan opleveren voor onze bredere teststrategie", zei minister James Bethell (Innovatie) over de studie, die uitgevoerd wordt door de London School of Hygiene and Tropical Medicine en de Durham Universiteit.

Het is geen unicum dat honden ingezet worden om een ziekte te ontdekken, stelt Medical Detention Dogs, een Britse organisatie die speurhonden opleidt en ook bijdraagt aan de studie. De organisatie zegt dat het eerder al honden trainde om malaria, de ziekte van Parkinson en bepaalde typen kanker op te sporen.

Als het onderzoek succesvol blijkt, kunnen honden volgens de overheid tot 250 mensen per uur gaan checken op corona en ingezet worden op vliegvelden en in andere publieke ruimtes. Behalve in het Verenigd Koninkrijk proberen ook onderzoekers in de VS en Frankrijk honden te trainen om de ziekte te detecteren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:55

Dat zou gaaf zijn! En toepasselijk ook bij jouw gebruikersnaam :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:02

SusanH schreef:

voor wie denkt dat mijn gebruiksnaam een lolletje is: Ik heb 20 jaar (eigen speurhondenbedrijf) met honden o.a. in de havens gezocht met honden naar verstekelingen, heb preventief narcotica gezocht, gaslekken en honden getraind op speurgebied, zo is mijn naam ontstaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:03

Dan heb je vast ook goed kijk op of dit werkbaar/haalbaar is of niet. Ik vind het bijzonder dat honden dit soort dingen kunnen :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:23

SusanH schreef:
Dan heb je vast ook goed kijk op of dit werkbaar/haalbaar is of niet. Ik vind het bijzonder dat honden dit soort dingen kunnen :j

Als je eigenlijk kijkt waar honden al op ingezet worden of zijn ingezet, brandhaarden, termieten, div. kanker soorten, drugs (stuk of 20 verschillende, kan afwijken want welke dag komen er wel variaties oid bij), explosieven eigenlijk zelfde als met drugs een hele lijst verschillende en ook daarin veranderd dat steeds. Geld, tabak, schildpadden, ongedierte, fruit, planten en etenswaren (Australie bv) mensen:criminelen, maar ook bij calamiteiten bij aardbevingen in de sneeuw in de bossen en zelfs onder water. Hout rot bij huizen, schimmels etc. . Eigen alles wat een eigen luchtje heeft (specifiek voor dat) kan je een hond leren zoeken.

Dus dit zou zeker geen gek idee zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:28

Ja zelfs darmkanker zouden ze kunnen opsporen. Heel knap. Ook andere kankersoorten heb ik weleens iets over gehoord. Wie weet heeft Corona ook wel een luchtje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:45

Ik vind de angst en eenzaamheid bij ouderen echt verontrustend.Ik maak het van dichtbij mee, het is echt zo erg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:22

marleen_usar schreef:
Ik vind de angst en eenzaamheid bij ouderen echt verontrustend.Ik maak het van dichtbij mee, het is echt zo erg.

Niet alleen bij ouderen.
Kennisje belde mij, zij is alleenstaand en werkt nu al 8 weken alleen thuis. Zij is helemaal radeloos, eenzaam en ongelukkig.
Ik heb haar hier uitgenodigd.
Wij hebben een grote tuin, dus kunnen ons makkelijk aan 1,5 m houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:27

speurneusc schreef:
SusanH schreef:

voor wie denkt dat mijn gebruiksnaam een lolletje is: Ik heb 20 jaar (eigen speurhondenbedrijf) met honden o.a. in de havens gezocht met honden naar verstekelingen, heb preventief narcotica gezocht, gaslekken en honden getraind op speurgebied, zo is mijn naam ontstaan.
dit vind ik echt leuk! Bijzondere baan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:30

marleen_usar schreef:

Zelf gemerkt dat ik diverse keren op het randje heb gezeten. Voelde me eenzaam en weer in mijn burn out modus...
Daarom ga ik ook weer naar mijn ouders. De anderhalve meter samenleving en sociale distancing is mooi en goed bedacht maar gaat ten koste van het welzijn van anderen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:33

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:35

Zwager update: officieel is mijn zwager niet meer ziek alleen nog vreselijk zwak. Hij mag het ziekenhuis dus verlaten en gaat maandag naar een revalidatiecentrum. Hij kan nog niets. Is nu aan het oefenen met staan. Toen hij in coma lag is zijn snor afgeschoren, die laat hij weer groeien. Mooi, hij wordt stukje bij beetje meer zichzelf.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 16-05-20 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:36

Heftig he Rien, die nasleep van corona.
Ik verwacht dat er ook de komende jaren een grote druk op de zorg blijft, niet op de ic maar thuiszorg, revalidatie, fysio om al die coronapatienten nog een redelijk leven te geven want sommigen zijn zwaar invalide van de ic gekomen en moeten helemaal overnieuw beginnen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-05-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:38

Wat heftig.
Fijn dat hij niet meer ziek is, maar jee wat een weg nog te gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:40

Fijn dat hij niet meer ziek is, Rien. Maar wat een zware weg nog te gaan.
Ik zag er ook al een paar keer beelden van op tv. Pfffff

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:40

Electra63 schreef:
marleen_usar schreef:

Niet alleen bij ouderen.
Kennisje belde mij, zij is alleenstaand en werkt nu al 8 weken alleen thuis. Zij is helemaal radeloos, eenzaam en ongelukkig.
Ik heb haar hier uitgenodigd.
Wij hebben een grote tuin, dus kunnen ons makkelijk aan 1,5 m houden.

In het nieuwsbulletin op de radio kwam steeds voorbij dat de eenzaamheid onder jongeren door COVID groter is dan onder ouderen. Heb de percentages niet onthouden, zal de volgende keer beter opletten. Kan het niet op nos.nl terugvinden iig.

Herkenbaar Rien10. Veel beterschap voor je zwager!

Edit: op het nieuws van 13u werd gemeld dat meer dan de helft vd jongeren last heeft van eenzaamheid. Meer details heb ik helaas niet...
Laatst bijgewerkt door Astorga op 16-05-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:57

Taiwan heeft het heel goed aangepakt, maar die manier zouden de Nederlanders niet accepteren, je privacy is flink weg.

Goed nieuws dat je zwager uit het ziekenhuis mag, maar wat een lange weg heeft hij nog te gaan zeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:07

Heftig Rien, dat hij nu pas gaat revalideren. Fijn wel dat het nu eindelijk zo ver is. Onze vriend kreeg ik gisteren een fotootje van. Hij zat alleen op een terrasje van het revalidatie centrum. Ik vind hem er rustig en gelukkig uit zien. Die komt er wel en ik hoop dat zowel je zwager Rien als hij weinig last heeft van echte onherstelbare schade.

Over huisdieren met corona zou ik mijzelf helemaal niet druk maken. Komt echt weinig voor.

Eenzaamheid kan ik mij goed voorstellen. Fijn Electra je uitnodiging. Ik denk ook dat mensen zich goed moeten realiseren dat dit nog wel een hele tijd kan duren en dat het ook niet nodig is om alsmaar alleen te zitten. Ik ben blij dat mijn zoon heel bewust zijn vaste groepje vrienden om zich heen heeft verzameld en dat die mannen veel met elkaar doen. Alleen zijn is echt niet goed. De zomer maakt het allemaal een stuk gemakkelijker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:52

Heel veel sterkte voor je zwager Rien! Dat hij zo goed mogelijk kan herstellen.
Wens ik je kennis ook Pien.

@rien Hoe vaak is hij getest en hoe lang heeft het geduurd voordat hij negatief testte?