Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:18

Klinkt nog niet erg spannend gelukkig.

Citaat:
Een nieuwe Corona-variant die in Frankrijk is ontdekt, moet volgens deskundigen in de gaten worden gehouden - maar tot nu toe zien zij geen groot gevaar. "We moeten deze variant net zo goed in de gaten houden als andere, maar er is geen reden om ons specifiek zorgen te maken over deze variant," vertelde Richard Neher, een expert op het gebied van virusvarianten aan de Universiteit van Basel, dinsdag aan het persbureau dpa. De Amerikaanse epidemioloog Eric Feigl-Ding schreef op Twitter: "Ik maak me nog niet al te veel zorgen over B.1.640.2. Ik betwijfel of het zal zegevieren tegen Omikron of Delta."

Edit:

Citaat:
B.1.640.2 behoort tot een soort variantenfamilie die sinds november op de radar van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staat. Hierop werd gewezen door de epidemioloog van de WHO, Abdi Mahamud, in Genève. B.1.640 werd in september voor het eerst gemeld uit de Democratische Republiek Congo en in november onder toezicht geplaatst, volgens gegevens van de WHO, maar heeft zich sindsdien niet noemenswaardig verspreid, aldus Mahamud. "We houden het in de gaten."

20min.ch
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-01-22 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:20

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:22

Sizzle schreef:
Klinkt nog niet erg spannend gelukkig.

Citaat:
Een nieuwe Corona-variant die in Frankrijk is ontdekt, moet volgens deskundigen in de gaten worden gehouden - maar tot nu toe zien zij geen groot gevaar. "We moeten deze variant net zo goed in de gaten houden als andere, maar er is geen reden om ons specifiek zorgen te maken over deze variant," vertelde Richard Neher, een expert op het gebied van virusvarianten aan de Universiteit van Basel, dinsdag aan het persbureau dpa. De Amerikaanse epidemioloog Eric Feigl-Ding schreef op Twitter: "Ik maak me nog niet al te veel zorgen over B.1.640.2. Ik betwijfel of het zal zegevieren tegen Omikron of Delta."

20min.ch

Oh daar was ik naar op zoek. Klinkt niet als heel ernstig dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:25

IMANDRA schreef:
En 'de staat compenseert niks'? Bij narcolepsie is er ook een schadevergoeding gegeven ook al is het verband met het vaccin destijds niet eens goed bewezen.

We hebben het nu over Covid19 vaccins.

Wat betreft de sterfte nav de spaans griep is het een goed voorbeeld van het tweesnijdende zwaard. Niet meer niet minder.
Aan dene kant de hoge sterfte, aan de andere de snelle natuurlijke resitentie.
Als we nu niet voor snelle natturlijke resistentie gaan, moeten we winter einde van dit jaar wéér de boel dicht gooien en gaan er toch weer besmetten ´de zorg belasten´. Sterven er uiteindelijk óók veel, alleen over langere duur. (minder in ZA want daar is minder door/dor hout - Bigone)
Oh en zonder natuurlijke resistentie tot we die uiteindelijk tóch bereiken want covid blijft.
Hoe meer we vaccineren hoe meer we moéten vaccineren,
En dan vraag je nóg wat er negatief is aan vaccineren voor ons immuunsysteem?

We zijn het eens mbt algemene staat van (on)gezondheid/(over)gewicht +:)+
Had ik laatst een heel grappige discussie over met een kennis (m/v). Zij was er heel naïef altijd vanuit gegaan dat de overheid met regels zorgt dat wat er te koop is niet schadelijk voor je is. Ze merkte zelf al gelijk op dat alcohol en rookwaar haar een :)* had moeten geven. Ze kreeg het door toen ze vanuit de ouderraad op school leerde wat er in de schoolkantine geleverd werd. De panga was de catalysator. Is nu bíjna anti-vaxxer.

@Imaudy; er is hier een hele factie met een zelfaangemeten hogere moraal. Lees daar maar eens wat over. Heel grappig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:48

imaudy schreef:
https://dierbewust.nl/negatieve-bijwerkingen-inentingen-honden/
Gaat over vaccineren bij honden, maar er wordt ook een studie in vermeld over vaccineren bij kinderen.

Dat is toch geen betrouwbare bron? Het is een blog, die overigens een zeer controversiële wetenschapper aanhaalt. De eerste naam die genoemd wordt is Buttram, "who is also known for claiming that childhood vaccines can result in genetic hybridization from alien human and alien animal DNA contents and is a regular contributor to the antivaccine blog International Medical Council on Vaccination" en "[uses] the lie that shaken baby syndrome is a misdiagnosis for vaccine injury to try to exonerate an accused child abuser"
https://sciencebasedmedicine.org/the-an ... ne-injury/

Een artikel waar een "dokter" wordt aangehaald is niet per definitie betrouwbaar. Heb je een daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek, of ten minste een artikel geschreven door een (wetenschaps)journalist die meerdere betrouwbare bronnen aanhaalt om zijn stellingen te staven?

@HC: Ja het gaat over COVID-19 vaccins, maar dit is geen gekke regeling wbt. vaccins. Als je kijkt hoeveel er nu geproduceerd moeten worden, en je nooit zeker kan zijn over de zeer zeldzame bijwerkingen.

Bovendien:
Citaat:
In het geval een vaccin schade veroorzaakt, is de producent enkel aansprakelijk als juridisch van een ‘gebrek’ van het product gesproken kan worden. Daarvoor moet worden bedacht welk veiligheidsniveau de gevaccineerde van het vaccin mocht verwachten. Het enkele feit dat het vaccin bijwerkingen geeft, is voor aansprakelijkheid onvoldoende. Wel zal het risico op (ernstige) bijwerkingen natuurlijk in verhouding moeten staan tot het risico waartegen het beschermt (COVID-19). Ook moet de producent goed onderzoek doen naar de bijwerkingen van het vaccin en de potentiële gebruikers daarover zo volledig mogelijk informeren.

[knip]

In Nederland geldt dat als het voor de producent op grond van de meest geavanceerde inzichten van wetenschap en techniek onmogelijk was om de bijwerking te ontdekken, hij vrijuit gaat. Als de producent dit geavanceerde onderzoek naar het vaccin heeft nagelaten, bijvoorbeeld om een vaccin zo spoedig mogelijk op de markt te kunnen brengen, dan zal een gebrek hem in principe wel toe te rekenen zijn. Dat is anders als het gebrek een gevolg is van het naleven van dwingende overheidsvoorschriften. Belangrijk is dat een producent steeds onderzoek moet blijven doen naar mogelijke bijwerkingen en deze nieuwe inzichten ook moet mededelen.

Hier voldoen ze allemaal aan. Volgens mij zijn alle benodigde onderzoeken én naonderzoeken gewoon uitgevoerd, en als er vermoeden is van een bijwerking wordt het ook gewoon verder onderzocht.

En wbt. aansprakelijkheid: moet je een pinda-producent ook aansprakelijk kunnen stellen wanneer je ineens dodelijk allergisch voor pinda's blijkt te zijn?
https://www.beeradvocaten.nl/nl/Nieuws/ ... n-COVID-19

En welke hogere moraal.. ik vraag alleen om je bron, want ik kan niet echt iets betrouwbaars/vaststaands vinden. Maar je wil hem niet delen, blijkbaar?

Natuurlijke resistentie is leuk en aardig, maar als dat proces teveel druk op de ziekenhuizen geeft en dus op de zorg, en daardoor onnodig sterven tot gevolg heeft, dan lijkt me het niet het goede moment om dat in te gaan zetten.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:53

Imandra, bedankt voor al je moeite. Ik denk zo vaak: dat moet ik weerleggen en ben dan te laks om er in te duiken. Petje af!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:17

Citaat:
Nope, ze staat op mijn Foei-lijst

Ben daar maar trots op. Imandra is een van de weinige die echt goed onderbouwde posts post waar je van kunt leren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:21

Awwww dankjewel, dat is leuk om te horen <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:23

Wanneer je weet dat je ongelijk hebt en je de argumenten die dat bewijzen maar op de foeilijst zet. Love it. <3

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:25

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:29

Loretta schreef:
WHO zegt dat einde van de pandemie dit jaar haalbaar is

https://www.trouw.nl/buitenland/who-che ... ~b86222fe/

Maar ik krijg toch steeds meer het gevoel dat onze politici de pandemie maar wat graag willen verlengen.

Dat zou geweldig zijn. Maar ik ben helaas een beetje skeptisch of we die doelen halen, gezien men altijd voor eigen land kiest indien de keuze is tussen 3e-wereldlanden de eerste vaccinatie geven en eigen bevolking laten boosteren. Snap ook wel dat het een lastige keuze is (indien je kiest om niet te boosteren accepteer je dat je eigen land heftige maatregelen nodig heeft en/of er mensen toch onnodig overlijden), maar zonder die 3e-wereldlanden te vaccineren komen we er inderdaad niet snel vanaf ivm de mogelijke mutaties.

Ik betwijfel overigens ook dat politici de pandemie vrijwillig willen verlengen hoor. Het schaadt ze toch behoorlijk in imago, en de pandemie kost klauwen met geld (vaccins, maatregelen, noodsubsidies). En het schaad de eigen bevolking. Dus zowel voor eigenbelang als volksbelang geen slimme zet om het moedwillig te verlengen.

Maar, ik hoop uiteraard wel met je mee dat we er snel vanaf zijn!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:31

Helemaal waar. Wanneer er nog steeds geen vaccins in alle landen zijn voorzie ik nog steeds golfbewegingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:33

Ik geloof ook niet dat iemand de pandemie wil verlengen, maar dat het veel geld kost ben ik niet direct mee eens.
De economie heeft zich prima herstelt, het geld vloeit welliswaar via andere potjes maar het vloeit wel gewoon verder met bijbehorende belasting en nieuwe bedrijven.
Dit in tegenstelling tot bijv. een overstroming, reparatie en materiaak kosten zijn dan gewoon „weg“.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:37

Ben benieuwd of dat inderdaad is Sizzle. Mijn opmerking was uiteraard maar een aanname. Weet niet of iemand toevallig cijfers/onderbouwing daarvoor heeft? Lijkt me wel interessant :D.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:41

IMANDRA schreef:
Dat zou geweldig zijn. Maar ik ben helaas een beetje skeptisch of we die doelen halen, gezien men altijd voor eigen land kiest indien de keuze is tussen 3e-wereldlanden de eerste vaccinatie geven en eigen bevolking laten boosteren. Snap ook wel dat het een lastige keuze is (indien je kiest om niet te boosteren accepteer je dat je eigen land heftige maatregelen nodig heeft en/of er mensen toch onnodig overlijden), maar zonder die 3e-wereldlanden te vaccineren komen we er inderdaad niet snel vanaf ivm de mogelijke mutaties.

Tja en zo blijven we bezig. Dat boosteren is gewoon dweilen met de kraan open.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:51

pien_2010 schreef:
Citaat:
Nope, ze staat op mijn Foei-lijst

Ben daar maar trots op. Imandra is een van de weinige die echt goed onderbouwde posts post waar je van kunt leren.

Hoezo? Zouden meer mensen moeten doen, wordt ook aangraden door het bokt beheer. Als je je groen en geel irriteert aan iemand dan zet je die op je foei-lijst, iedereen happy!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:52

MarlindeRooz schreef:
Wanneer je weet dat je ongelijk hebt en je de argumenten die dat bewijzen maar op de foeilijst zet. Love it. <3

Zo zit het niet helemaal natuurlijk :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:55

Sizzle schreef:
Ik geloof ook niet dat iemand de pandemie wil verlengen, maar dat het veel geld kost ben ik niet direct mee eens.
De economie heeft zich prima herstelt, het geld vloeit welliswaar via andere potjes maar het vloeit wel gewoon verder met bijbehorende belasting en nieuwe bedrijven.
Dit in tegenstelling tot bijv. een overstroming, reparatie en materiaak kosten zijn dan gewoon „weg“.

Tip: ga eens een gesprek aan met gedupeerde ondernemers. De meesten hebben op dit moment geen spaargeld meer, gaat op aan de huur en salarissen. Je krijgt een klein gedeelte vergoed wat lang niet je gemiste inkomsten dekt.

Een zelfstandig ondernemer krijgt ook geen salaris en haalt zijn inkomen uit de winst die hij behaalt, die krijgt dus helemaal geen cent want het de regelingen zijn gebaseerd op de salariskosten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:02

imaudy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Scherp gezien MarlindeRooz. I love that! ❤

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:03

robert45 schreef:
Sizzle schreef:

Tip: ga eens een gesprek aan met gedupeerde ondernemers. De meesten hebben op dit moment geen spaargeld meer, gaat op aan de huur en salarissen. Je krijgt een klein gedeelte vergoed wat lang niet je gemiste inkomsten dekt.

Een zelfstandig ondernemer krijgt ook geen salaris en haalt zijn inkomen uit de winst die hij behaalt, die krijgt dus helemaal geen cent want het de regelingen zijn gebaseerd op de salariskosten.

Ja en dan zie ik zelfs fitness artikelen bij AH liggen en dan denk waarom mogen die dat wel zo verkopen? Zelfde met Divoza en kleding.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:03

pien_2010 schreef:
imaudy schreef:

Scherp gezien MarlindeRooz. I love that! ❤

Good for You! :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:04

Kunnen we nu met dit gezeik stoppen? Dit gaat nergens over pff.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:05

Dat klopt ook niet imaudy daarin heb je gelijk. In Frankrijk is dat verboden. Dus in de intermarché zijn alle kledingrekken afgesloten met daarbij een bord dat dit niet mag. Terecht want is wel heel zuur anders, want is valse concurrentie.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-01-22 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:05

Volgens de Telegraaf was vorige maand, 2 van de 3 besmettingen. Volledig gevaccineerden.
In oktober, waren er van de positief ongevacineerden 58.755 bijgesteld naar 42.469.
En november 184.061 naar 109.398, bijgesteld, zijn nogal een verschil

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:15

robert45 schreef:

Tip: vergelijk geen individu met de totale economie.

De economie in veel Europese landen heeft zich goed herstelt. Voor de individu kan dit goed maar ook slecht zijn.
Sommige bedrijven waren voorheen bijna failliet en bloeien nu op, andere precies andersom.

Voor de individu zijn de gevolgen soms dramatisch, maar daar had ik het niet over, het ging over de overheid.

Imandra, naar bronnen moet ik zoeken, maar ondanks dat ik eigenlijk normaal weinig interesse heb in economie heb ik dit wel al meermaals meegekregen in de media.
Het zal ook per land verschillen. Zodra mensen gaan sparen en oppotten is het niet goed. Als mensen blijven kopen herstelt het sneller.

Zo even op de snelle:
Citaat:
Na de historische krimp van het bruto binnenlands product (bbp) in 2020 zal onze economie vanaf het tweede kwartaal van 2021 krachtig en vlot herstellen. Dat leidt naar verwachting tot een bbp-groei van 3,0% in 2021. Het herstel zet volgend jaar sterk door met een groei van 3,7%, waarna de groei in 2023 normaliseert tot 1,9%. Dit blijkt uit de nieuwe halfjaarlijkse ramingen van De Nederlandsche Bank (DNB).

In veel landen is de werkeloosheid nu ook enorm laag. Daar heeft de eerkeloze restauranthouder niets aan, maar andere mensen dus juist weet wel.
(De een zijn dood…)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-01-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt