Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:57

Ann schreef:
HC, uit je bericht lijkt het alsof mensen zich 'perfect' gedragen in Spanje, maar er zijn ook nieuwssites die melden dat ouderen in verzorgingstehuizen niet bepaald goede zorg krijgen of zelfs aan hun lot worden overgelaten...

De regionale verschillen zijn ook enorm groot in een land als Spanje. Wij noemen het zelf weleens ´De Verenigde Staten van Spanje´, want zo zit het vaak ook in elkaar. Niet alleen wat regelgeving betreft, ook wat bevolkingsdichtheid, samenstelling en mentaliteit. Je kan je niet voorstellen hoeveel verschil er is tussen een - noem maar wat - Bask en een inwoner van Murcia.

Mijn beste vriendin in ons dorpje met 600 inwoners heeft met haar moeder zes weken in appartement bij een ziekenhuis in Pamplona gezeten toen haar vader daar chemo kreeg. Hartje winter, ijskoud en vies, voor hen echt onvoorstelbaar. Maar ook qua inwoners, mentaliteit, compleet ontheemd. Ons kleine dorpje kan je totaal niet vergelijken met bijvoorbeeld Madrid, maar ook niet met het 40 kilometer verderop gelegen Alicante of een van de dorpen eromheen waar 70 procent van de inwoners niet-Spaans is.

Ook wij schrikken van de berichten over dat verzorgingshuis, nu komt naar buiten dat er nog één non daar de zorg voor al die ouderen droeg, de rest van het personeel was al ziek of gevlucht. Diep- en dieptriest, maar waarschijnlijk ook een bejaardenhuis vanuit de kerk, waar de staat geen toezicht op had. De enige besmettingen in onze gemeente, voor zover wij weten, zijn ook in een bejaardenhuis, waar groot alarm is geslagen, iedereen geïsoleerd is, het personeel ook niet meer buiten het tehuis komt en massaal ontsmettingsploegen zijn ingezet. Nieuws is vaak zo gefragmenteerd ...

Je kan landen niet met elkaar vergelijken, hopelijk kunnen beleidsmakers wel van ervaringen uitwisselen leren.

Wij hebben persoonlijk deze week al ervaren hoe we hulp krijgen van dorpsgenoten, Spanjaarden wel te verstaan, maar daar zit ook al negen jaar investeren in contacten in. Buitenlanders die op hun eigen eiland blijven zitten, hebben wellicht een heel ander gevoel daarover.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:58

PSvanLot schreef:
Huertecilla schreef:
Er is ook een uiterste wat ´struisvogel-politiek´ heet.

Beter laat dan nooit; beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald :)*

Maar Huertecilla, je woont in Spanje en daar is alles zo goed geregeld. Wat maak je je toch enorm druk en ben je (onterecht?) kritisch over de Nederlandse manier van handelen?

Je blijft hier maar roepen hoe slecht dat het hier gedaan wordt en hoe geweldig het in Spanje gaat.
Dat is ook gewoon een coping strategy.

Anoniem

Huertecilla schreef:
MoniqueT schreef:

Mee eens, zowel in de kamer als in dit topic. Vooruit kijken nu, carnaval 2020 kan je niet terug draaien.

Je kan ook leren door kíjken. Leren van de ervaring van een ander.
Zo is het met huwelijk, dun ijs en ....Covid-19: Landen die er later mee te maken kregen, kunnen leren van landen die er eerder mee te maken kregen.

Hier in Spanje ronduit ontroerende solidariteit. Maar heel, héél weinig overtreders en bovendien slaat de omgeving gelijk alarm, video incluis.

Hier in de regio is het ronduit extreem zo goed als iedereen zich gedraagt. Hulp nodig? Het het op whatsapp of facebook en het is gelijk opgelost.

Vandaag de boodschappen voor een week gehaald en _/-\o_ overal. Zó gedisciplineerd. Winkels perfect georganiseerd en alles ruimschoots op voorraad.
De wijn met quinine was al eerder bij de benzinepomp *\o/* en nu het ophalen gecombineerd met boodschappen.

Joh wat irritant. Chauvinist.
Citaat:

Ze zijn idd echt lekker bezig in Spanje :+

Anoniem

JoliekeDH schreef:
veerledec schreef:
Schemerdier schreef:
42 nieuwe doden in België vandaag. Heeft er iemand een link/grafiek voor de cijfers in Nederland?

https://www.rivm.nl/documenten/epidemio ... maart-2020
[ [url=m/t4aoAF.png]Afbeelding[/url] ]
Edit: link gefixt

Mm ze hebben het diagram nog niet bijgewerkt.
Kwam deze ook nog tegen, duidelijk overzichtje:

[ [url=m/LSY0FM.png]Afbeelding[/url] ]

Deze klopt dus niet. Die 80 doden waren niet alleen van de 23e maar ook van de dagen ervoor maar pas de 23e gemeld.

kiki1976

Ann schreef:
HC, uit je bericht lijkt het alsof mensen zich 'perfect' gedragen in Spanje, maar er zijn ook nieuwssites die melden dat ouderen in verzorgingstehuizen niet bepaald goede zorg krijgen of zelfs aan hun lot worden overgelaten...

Nou dat dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:59

Jongens laten we er hier nu geen bashpartij van maken tussen verschillende landen..

In Nederland heb ik het idee dat we sowieso erg pessimistisch zijn op het moment. Ik probeer juist optimistisch te blijven in deze situatie. Je zou er zelf anders nog eens aan odnerdoor gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:00

MoniqueT schreef:
Ann schreef:

De regionale verschillen zijn ook enorm groot in een land als Spanje. Wij noemen het zelf weleens ´De Verenigde Staten van Spanje´, want zo zit het vaak ook in elkaar. Niet alleen wat regelgeving betreft, ook wat bevolkingsdichtheid, samenstelling en mentaliteit. Je kan je niet voorstellen hoeveel verschil er is tussen een - noem maar wat - Bask en een inwoner van Murcia.

Mijn beste vriendin in ons dorpje met 600 inwoners heeft met haar moeder zes weken in appartement bij een ziekenhuis in Pamplona gezeten toen haar vader daar chemo kreeg. Hartje winter, ijskoud en vies, voor hen echt onvoorstelbaar. Maar ook qua inwoners, mentaliteit, compleet ontheemd. Ons kleine dorpje kan je totaal niet vergelijken met bijvoorbeeld Madrid, maar ook niet met het 40 kilometer verderop gelegen Alicante of een van de dorpen eromheen waar 70 procent van de inwoners niet-Spaans is.

Ook wij schrikken van de berichten over dat verzorgingshuis, nu komt naar buiten dat er nog één non daar de zorg voor al die ouderen droeg, de rest van het personeel was al ziek of gevlucht. Diep- en dieptriest, maar waarschijnlijk ook een bejaardenhuis vanuit de kerk, waar de staat geen toezicht op had. De enige besmettingen in onze gemeente, voor zover wij weten, zijn ook in een bejaardenhuis, waar groot alarm is geslagen, iedereen geïsoleerd is, het personeel ook niet meer buiten het tehuis komt en massaal ontsmettingsploegen zijn ingezet. Nieuws is vaak zo gefragmenteerd ...

Je kan landen niet met elkaar vergelijken, hopelijk kunnen beleidsmakers wel van ervaringen uitwisselen leren.

Wij hebben persoonlijk deze week al ervaren hoe we hulp krijgen van dorpsgenoten, Spanjaarden wel te verstaan, maar daar zit ook al negen jaar investeren in contacten in. Buitenlanders die op hun eigen eiland blijven zitten, hebben wellicht een heel ander gevoel daarover.

Mooi verwoord, want zo is het wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:03

Ik was vanmorgen toch weer erg trots op mijn les klanten en mede dorpelingen.

Tijdens het lesgeven heeft iedereen met een tikkie betaald, is er niemand in mijn buurt geweest en hebben we lekker in de zon, buiten kunnen trainen.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen in de AH. Iedere kar die een klant wegzette werd meteen gedesinfecteerd. Ik kreeg dus een schone kar.
In de winkel had iedereen gepaste afstand. We hebben netjes op elkaar gewacht en dankjewel gezegd als je iemand voor liet gaan of als je even moest wachten.

Zo slecht doen we het in NL dus niet....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:04

purny schreef:
Hoe kan het eigenlijk dat het dodental sneller oploopt in Spanje?

Vermoed dat dit zou kunnen komen door de bejaarden die aan hun lot zijn overgelaten door de medewerker.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:04

PSvanLot schreef:

Tijdens het lesgeven heeft iedereen met een tikkie betaald, is er niemand in mijn buurt geweest en hebben we lekker in de zon, buiten kunnen trainen.

Daarna ben ik boodschappen gaan doen in de AH. Iedere kar die een klant wegzette werd meteen gedesinfecteerd. Ik kreeg dus een schone kar.
In de winkel had iedereen gepaste afstand. We hebben netjes op elkaar gewacht en dankjewel gezegd als je iemand voor liet gaan of als je even moest wachten.

Soms mis ik de ´like´-knop!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:06

Ja vooral even een fotootje maken hoe de dame het spreekdingetje(weet niet hoe het officieel heet) schoonmaakt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:06

Marcella schreef:
purny schreef:

Vermoed dat dit zou kunnen komen door de bejaarden die aan hun lot zijn overgelaten door de medewerker.

Ah bedankt. Dus in Spanje en Italië is de vergrijzing hoger dan in ons land

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:07

bigone schreef:
https://www.worldometers.info/coronavirus/ hier kun je volgen hoeveel besmettingen en doden per land er per dag bij komen, maar zoals Amerika, dat is pas laat in de avond compleet want d]lang niet alle staten zijn verwerkt. Gisteren begonnen ze met 5 doden om met 250 te eindigen.

Deze is een goeie. Dank !

Wij zijn vandaag wel heel sterk gestegen :7
Maar alsnog volgt dit wel de voorspellingen van de virologen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:08

purny schreef:
Ah bedankt. Dus in Spanje en Italië is de vergrijzing hoger dan in ons land

In belgie zijn de woon-zorgcentra ook een tikkende tijdbom. En daar zitten ook best wat mensen en verzorgend personeel...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:10

Bedankt voor je toelichting, MoniqueT :-)

Huertecilla

De andalusische regering is de APK teststations open aan het stellen als doorrij-sneltest stations.

PSvanLot

MoniqueT schreef:
PSvanLot schreef:

Soms mis ik de ´like´-knop!

<3 thanks

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:11

Marcella schreef:
purny schreef:

Niet te kort door de bocht graag. Dit is in één verzorgingtehuis vastgesteld op een bevolking van 46 miljoen personen. Lees net mijn stuk ook daarover én over de regionale verschillen.

Een van de oorzaken kan juist zijn dat ouderen hier massaal nog thuis worden verzorgd door hun families, net als in Italië en dat er vaak drie generaties in één huis wonen. Daarnaast worden Spanjaarden gemiddeld heel oud, alleen in Japan worden mensen ouder. In ons dorp alleen al zijn heel veel negentigjarigen en ouder nog. Kijk dan ook naar de geografische verschillen en de massale beweging die net voor de grote uitbraak heeft plaatsgevonden.

Als je oordeelt over een ander land, dan wel graag gefundeerd en niet op grond van één krantenartikel. Ook hier zijn de regionale verschillen enorm.

Wij zitten in het stukje van 477 gevallen, waarvan de meesten in de stad Murcia, hier 50 kilometer vandaan. Kijk eens naar Madrid, in het midden! Een van de oorzaken daar lijken de enorme manifestaties op 8 maart voor Internationale Vrouwendag, vergelijkbaar met carnaval wellicht in Brabant?

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:12

tienus63 schreef:
Kennen jullie deze al van de mythbusters; hoe gemakkelijk je iets verspreid.

https://youtu.be/3wPKBpk7wUY

ja alleen jammer dat ze naar beneden praten, niemand praat tegen een ander op die manier, en druppels zijn zwaarder dus vallen naar beneden, zo lijkt het of ze langer in de lucht blijven. Met praten telt de zwaartekracht ook nog mee, dus gaan vooruit en naar beneden tegelijk, of zie ik dat nu verkeerd?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:13

In alle landen zijn bejaarden tehuizen, woon-zorgcentra's, enz. tikkende tijdenbommen. Denk dat geen enkel land daarin een uitzondering is. :o

In het nieuws hadden ze het over meerder bejaarden tehuizen, maar media kan je soms ook met een korreltje zout nemen (dikken het verhaal graag op).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:14

Pandora2 schreef:
bigone schreef:
https://www.worldometers.info/coronavirus/ hier kun je volgen hoeveel besmettingen en doden per land er per dag bij komen, maar zoals Amerika, dat is pas laat in de avond compleet want d]lang niet alle staten zijn verwerkt. Gisteren begonnen ze met 5 doden om met 250 te eindigen.

Zag een interview met een Belgische arts, die zei dat hij nu de jongeren die toch nog even een lockdownfeestje vierden nu bij hem aan de beademing liggen.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:17

bigone schreef:
Pandora2 schreef:

Zag een interview met een Belgische arts, die zei dat hij nu de jongeren die toch nog even een lockdownfeestje vierden nu bij hem aan de beademing liggen.

Ik mag het misschien niet zeggen, maar dit is toch wel een gevalletje eigen schuld...

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:19

Rutte geeft heel netjes toe dat de persconferentie van maandag een zooitje was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:20