Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:12

LadyMadonna schreef:
Ladybird schreef:
Maar LadyMadonna, jou beroep is een contactberoep. Dat is natuurlijk ook een verschil met winkels. Daarom moesten kapperswinkels ook dicht, maar kledingwinkels niet. Want kledingwinkels is geen contactberoep.

Klopt, maar again, met alle hygiëne maatregelen die contact beroepen (Als het goed is) standaard al hanteren, en enkel 1 op 1....
Dat wij dicht moesten prima, maar dan gewone winkels, bouwmarkten, tuincentra, etc ook

Gewone winkels zijn ook dicht geweest. Het hele centrum was uitgestorven en dat was geen prettig gezicht. Wees blij dat je een van de eerste groepen was die open mocht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:14

purny schreef:
Gewone winkels zijn ook dicht geweest. Het hele centrum was uitgestorven en dat was geen prettig gezicht. Wees blij dat je een van de eerste groepen was die open mocht.

Dat deden ze zelf, was geen verplichting.
Maar personeel neer zetten was duurder dan die 2 mensen die op kwamen dagen per dag.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:39

LadyMadonna schreef:
Het lieve schat mag achterwege blijven.
En in winkels bleef men ook niet op 1,5 meter afstand, en met veel meer mensen naar binnen.
Ik blijf erbij dat de kans op besmetting bij mij vele malen kleiner is dan in een bouwmarkt

Dat men het niet altijd doet betekent niet dat het niet kan. Feit is gewoom dat je in de winkel niemand hoeft aan te raken en binnen 1.5 meter komen ook niet hoeft. Bij jou beroep is het noodzakelijk in elkaars bubbel te zitten en contact te maken. Kan je laag en hoog springen dat je je zaken op orde had en je het niey mee eens bent hoe het is gegaan. Prima. Maar om dit maar te blijven roepen dat je het niet snapt, snap ik dan weer niet.

Met alle maatregelen zijn er mensen die het prima kunnen handelen en anderen die er de dupe van worden. Nooit is iemand tevreden. Helaas is dat simpelweg niet mogelijk.

LadyMadonna schreef:
Blijdorp gaat maandag open voor abonnement houders, als dat goed gaat 2 juni ook voor andere bezoekers.
Op fb gelijk allemaal mensen die geen abonnement hebben van de leg, dat abonnement houders voorgetrokken worden etc |o

Nou dat dus. Nooit is iedereen tevreden en je hebt alrijd groepen die er niets van snappen en het krom om oneerlijk vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:21

elnienjo schreef:
Jessix schreef:
Het heeft bij mij bijna 10 jaar geduurd tot er echt niemand meer op mijn verjaardag kwam. :+ Er bleven maar mensen toch komen, "Ik weet dat je het niet viert, maar dacht ik kom toch even..." :')

Oh daar zou ik zo korte metten mee maken. Gewoon zelf niet thuis zijn op die dag. Niets in huis halen. Sowieso niet opendoen als je geen afspraak hebt.

Ja mijn familie loopt hier zo naar binnen via de keukendeur en om nou zelf te vluchten vond ik ook weer zo
wat. Ik had inderdaad niets in huis, want ik vierde het niet. Tegen hun moet je echt letterlijk zeggen dat ze niet welkom zijn, maar dat wilde ik mijn ouders niet aandoen. Inmiddels ben ik er vanaf.

Maar bij zoiets hadden de corona regels wel kunnen helpen! :D

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:32

Maar het sportschool verhaal dan? Dat klopt toch niet? Binnenzwembaden mogen open, sportscholen moeten (vooralsnog) dicht blijven

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:37

LadyMadonna schreef:
Maar het sportschool verhaal dan? Dat klopt toch niet? Binnenzwembaden mogen open, sportscholen moeten (vooralsnog) dicht blijven

Zo zijn er nog veel meer dingen te noemen die niet open mogen oa. Dansscholen en klimhallen. Vast nog wel meer maar dit haal ik uit mijn eigen omgeving.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:40

LadyMadonna schreef:

Het virus wordt ook door zweet verspreid en ik het water zit al standaard chloor ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:41

LadyMadonna schreef:

Dat is toch omdat in sportscholen harder gezweet wordt dichter op elkaar (helemaal bij geen ventilatie) dan in een zwembad... dat vind ik dan nog wel een soort van logisch...

Overigens, zelfs als je dat filmpje wat zojuist gepost is, dan klopt het ook.. In vochtige omgeving blijft het virus minder lang zweven en in sportscholen wordt harder geademt ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:42

Ik gok dat die ook onder de noemer sportscholen vallen. Dat die dicht moeten blijven kan ik op zich inkomen, maar dat zwembaden dan wel open mogen kan ik niet rijmen.
Het zweet verhaal prima, allemaal logisch, buitenzwembaden open, ook logisch... maar binnen zwembaden? Nee

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:47

Dat zwembaden open mogen heeft te maken met dat chloor virusdeeltjes dood.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:51

purny schreef:

Maar die virusdeeltjes zitten in iemands adem. En zo'n openbaar binnenbad is verwarmd en warme lucht stijgt op. Zou me nog wat voor kunnen stellen bij de buitenbaden, maar binnen niet.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:51

Ik hoorde van een vriendin dat de zwemlessen weer op gaan starten maar weet niet of ik daar zo blij mee ben...
Wanneer het verhaal van Maurice de Hond over de luchtvochtigheid klopt, ben ik benieuwd hoe zich dat in zwembaden ontwikkeld inderdaad...

Ik sta nog niet te springen. Ik die zin snap ik het dicht houdenn van sportscholen wel.
Net zoals dat ik nog geen behoefte heb om in ons orkest te spelen (adem je ook allemaal dieper in en uit)...

Ik vind het maar lastig allemaal

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:53

Justme_Lisaa schreef:
LadyMadonna schreef:

Het virus wordt ook door zweet verspreid en ik het water zit al standaard chloor ;)

Virusverspreiding door zweet is niet bewezen maar meestal zit je aardig met mond open te hijgen in de sportschool dus daar zit het gevaar in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:54

elnienjo schreef:
purny schreef:

Maar die virusdeeltjes zitten in iemands adem. En zo'n openbaar binnenbad is verwarmd en warme lucht stijgt op. Zou me nog wat voor kunnen stellen bij de buitenbaden, maar binnen niet.

Daarom is het zwemmen nu ook met bepaalde regels opgesteld

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:09

Ik denk dat we allemaal kunnen concluderen dat sommige regelgeveing wat krom is. Binnenzwembad wel, sport school pas tegelijk met sekswerkers... Alsof de anderhalve meter regel bij beide even moeilijk is om toe te passen ~~}> (overigens we grapten er hier thuis over: sportscholen ook in september omdat dat de maand van de S is, sauna, sekswerker, en sportscholen.

Ik kan me nog voorstellen dat ze binnenbaden open doen om 2 redenen: ouder-en kind zwemmen, aangezien het buitenwater voor de allerjongsten wellicht nog wat te koud is. Evt wedstrijd bad open kan ik ook nog wel voorstellen, omdat er voor zwemmen niet echt goede alternatieven op het land zijn, en als zwemmen binnen een revalidatie setting gebeurt, dan zijn de paar extra graden denk ik ook wel prettig.

Zwemlessen weer starten vind ik wel goed. In ieder geval voor de basisgroepen (zwem abc). Een kind kan een keer te water raken om wat voor reden dan ook, dan is het toch goed, dat ze zo snel mogelijk leren wat ze moeten doen om te overleven.

@corine: https://www.maurice.nl/2020/04/08/het-b ... chtigheid/ Ik neem aan dat je het volgende artikel bedoeld? Daarin staat namelijk juist dat bij een hoge luchtvochtigheid het virus niet langer via de lucht kan spreiden, wat dan zou betekenen dat zwembad lucht ook vrij weinig virus zou kunnen verspreiden?

Kritische noot bij het artikel: het gaat over de seizoensgebondenheid van de verkoudsheidvirussen, en niet specifiek over corona, al is de kans wel vrij groot aanwezig dat de data geëxtrapoleerd kan worden, kan dit naar mijn weten nog niet met zekerheid gezegd worden

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:34

Maurice volgt juist de corona en denkt ook de verspreiding van griep zo te kunnen verklaren.
Ik vind het een interessante stelling.

Ik heb alleen geen idee hoe vochtig vochtig is zeg maar... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:48

bigone schreef:
Virusverspreiding door zweet is niet bewezen maar meestal zit je aardig met mond open te hijgen in de sportschool dus daar zit het gevaar in.

:j En hijgend spetter je verder dan anderhalve meter. En de druppels landen op allerlei plekken die door anderen aangeraakt worden.

Met zwemmen is dat ongetwijfeld anders.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:55

https://www.ad.nl/binnenland/corona-vas ... ~a3813883/

Bij hond en kat aangetroffen. We wisten al dat dat kon, maar toch geen fijne berichten.

En word daar nu ook een 400 meter zone ingesteld zoals bij de nertsen ook het geval was?
En zijn de katten wel in huis gebleven?

al is dat is geen boer bashen, dus dat zal wel niet.

Oh ja in premium artikel dat het allemaal overtrokken was die maatregelen.
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/r ... ~a864febc/
De opruiende berichten waren wel gewoon te lezen voor iedereen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:59

_Penotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/corona-vas ... ~a3813883/

Bij hond en kat aangetroffen. We wisten al dat dat kon, maar toch geen fijne berichten.

En word daar nu ook een 400 meter zone ingesteld zoals bij de nertsen ook het geval was?
En zijn de katten wel in huis gebleven?

al is dat is geen boer bashen, dus dat zal wel niet.

Oh ja in premium artikel dat het allemaal overtrokken was die maatregelen.
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/r ... ~a864febc/
De opruiende berichten waren wel gewoon te lezen voor iedereen.

In het artikel staat dat die katten op een vd besmette bedrijven waren.

Citaat:
In het onderzoek zijn ook elf katten op een van de besmette bedrijfslocaties getest. Bij drie van deze katten zijn antistoffen aangetoond tegen het coronavirus. Dat betekent dat de katten besmet zijn geweest

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:03

maar die hond niet

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:08

_Penotti schreef:
maar die hond niet

Dat zeg ik toch ook niet, ik benoemde de katten. En aangezien ze anti stoffen hebben aangetroffen, wat betekent dat ze het hebben gehád, zijn ze niet meer besmettelijk en hoeft er geen 400m zone ingesteld te worden :+ heb ook werkelijk geen idee wat dit met boer bashen te maken heeft.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:13

Ik bedoelde daarmee dat we steeds in een 1,5 meter samenleving zitten.
Behalve toen de nertsen het kregen werden hele straten afgesloten want er moest 400 meter ruimte tussen zitten.
Dat stond groot in de krant, geen premium. Want ooooh gevaarlijk. Dat vind ik boet Bashen. Zoals afgelopen jaar steeds met alles.
In andere landen waren ook al honden en katten besmet, dus dat dat kon was al bekend.

Maar nu met die hond hoeft geen 400 meter afstand gehouden te worden.
Zou ook onzin zijn, want tot nu toe hebben honden en katten het net terug besmet op mensen.
Maar waarom de nerts dan wel?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:18

_Penotti schreef:
Ik bedoelde daarmee dat we steeds in een 1,5 meter samenleving zitten.
Behalve toen de nertsen het kregen werden hele straten afgesloten want er moest 400 meter ruimte tussen zitten.
Dat stond groot in de krant, geen premium. Want ooooh gevaarlijk. Dat vind ik boet Bashen. Zoals afgelopen jaar steeds met alles.
In andere landen waren ook al honden en katten besmet, dus dat dat kon was al bekend.

Maar nu met die hond hoeft geen 400 meter afstand gehouden te worden.
Zou ook onzin zijn, want tot nu toe hebben honden en katten het net terug besmet op mensen.
Maar waarom de nerts dan wel?

Het was een nieuwe situatie, en dan zijn ze liever safe than sorry. Zoals ik net zei, de hond is niet meer besmet dus er is sowieso geen afstand nodig.

Van mij mogen ze die nertsenfarms überhaupt sluiten, snap ook niet dat zo iemand als boer gezien wordt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:22

Die laatste zin is niet de discussie waar ik op doel.

Nieuwe situatie of niet, het RIVM beweert toch dat 1,5 meter voldoende is.
Ik heb nog nooit een nertsen stal gezien zo dicht op de erfgrens met de openbare weg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:23

De hond is eind april ingeslapen, dus de afstand houden is bij die hond niet van toepassing.