Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:33

purny schreef:
Ja er kwam zelfs een mannetje van kantoor, werkplaats ofzo poolshoogte nemen.
Overstap was op een andere maatschappij.

Balen van je overstap wel, maar als chauffeur had ik mij dan niet zo druk gemaakt. Slecht voor je bloeddruk en humeur :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 10:36

xTammyy schreef:
Dat die {:)-:( *piep* NS niet eens een minuut kan wachten zodat iedereen zijn overstap redt.
Een overstap tijd van drie minuten is al kort, zeker als er dan bij een station extra lang wordt stilgestaan waardoor je dus aankomt op het moment dat de andere trein wegrijdt..

Irritatie moment van de dag :Y)

Ze kunnen toch niet ruiken wie welke overstap moet nemen. Dat vind ik altijd zo’n egocentrische opmerking. Treinen wachten nu eenmaal niet op jou. Zou een soep worden als een trein op alle vertraagde treinen moet wachten. Rijdt er straks niets meer

Shadow0

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:41

Ligt er een beetje aan welke trein waar, maar er zijn een aantal treinen die bedoeld zijn om op elkaar aan te sluiten. En dan horen ze ook tot ik meen 3 minuten te wachten op die overstappers.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:54

Geen ergernis, maar wel een huh :o? momentje: mevrouw voor mij in de Albert Heijn die heel verbaasd en verontwaardigd vroeg waarom de strippenkaart niet meer bestond :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:10

De keren dat ik heb meegemaakt da ttreinen wachten waren treinen die echt eens in de 5/12 uur gingen..
Eén keer een nachttrein (die toen overigens ook maar naar een ander station is gegaan, waar onze trein sneller heen kon.. Hele trein zat vol voor die nachttrein, dan is niet wachten gewoon nutteloos), en weleens in de middle of nowhere waar écht niks was. Dan vind ik het niet kunnen als ze niet wachten. Maar dat was op een veel minder druk spoornet.

In Nederland maar een paar keer meegemaakt.. Dan wachtten we op andere trein, waardoor ik mooi m'n aansluiting mistte (want die wachtte dan weer niet op ons). En ja dat is balen, maar niets aan te doen helaas..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:46

Als je weet dat je 3 minuten hebt en je weet dat ns vertraging kan hebben, plan je je reis anders toch? :=

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:54

Nayomie schreef:
Als je weet dat je 3 minuten hebt en je weet dat ns vertraging kan hebben, plan je je reis anders toch? :=

Ik zou iig een back up maken, een trein eerder ofz of eventueel een andere route.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:08

Dat mijn bus werkelijk áltijd te laat vertrekt van het station, omdat ‘ie dan te lang stilstaat.

Ik snap dat die chauffeurs ook even rustig willen zitten, klaar er tegen hun ook niet over maar inmiddels reis ik 9 jaar dagelijks met die bus en het gebeurd bijna elke dag, op ieder tijdstip.

Behalve als mijn trein vertraagd is, dan vertrekt ‘ie keurig op tijd :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:09

Lau, dat kan niet altijd... ik neem even Zwolle als voorbeeld. Als ik van Groningen naar Den Haag moet, en ik stap in Groningen in in de trein richting Rotterdam, heb ik in Zwolle een overstap van een paar minuten. Is gewoon het perron oversteken, maar soms is die trein idd al weg. Geen probleem, blijf ik zitten en probeer ik het in Gouda nog een keer. Dat is niet erg, kost hoogstens een kwartiertje extra.

Gebeurt het de andere kant op, als ik in de trein richting Leeuwarden zit en ik wil overstappen op de trein naar Groningen, dan kan ik mooi een half uur wachten. Ja, of de sprinter pakken maar voordat die in Groningen is zijn we ook anderhalf uur verder :')

En ik kan me zo voorstellen dat er meer van dat soort trajecten zijn, waar een gemiste overstap niet opgelost kan worden door een andere route of een trein eerder of later (omdat je altijd die overstap hebt).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:12

Nayomie schreef:

De NS plant dat zelf. Ik weet niet hoe dat recent is, maar je had bijvoorbeeld de aansluiting op Amersfoort, van Den Haag/Rotterdam of Amsterdam, en dan naar Leeuwarden/Groningen en Enschede.
Die twee treinen stopten op hetzelfde perron, op dezelfde tijd, met de bedoeling dat je gewoon elk half uur een verbinding hebt naar beide. En als er een kleine vertraging op een van beide was, was het ook uitdrukkelijk de bedoeling (vanuit de NS dus) dat de andere trein daar even op wachtte, omdat het een belangrijke overstap is.

(Naar Enschede lijkt het nog steeds zo te zijn: eens per uur een rechtstreekse verbinding, de andere keer en overstap op zelfde perron. Naar het noorden gaan er meer treinen want naar Zwolle hoef ik nooit over te stappen.)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:14

Foaly schreef:
Lau, dat kan niet altijd... ik neem even Zwolle als voorbeeld. Als ik van Groningen naar Den Haag moet, en ik stap in Groningen in in de trein richting Rotterdam, heb ik in Zwolle een overstap van een paar minuten. Is gewoon het perron oversteken, maar soms is die trein idd al weg. Geen probleem, blijf ik zitten en probeer ik het in Gouda nog een keer. Dat is niet erg, kost hoogstens een kwartiertje extra.

Gebeurt het de andere kant op, als ik in de trein richting Leeuwarden zit en ik wil overstappen op de trein naar Groningen, dan kan ik mooi een half uur wachten. Ja, of de sprinter pakken maar voordat die in Groningen is zijn we ook anderhalf uur verder :')

En ik kan me zo voorstellen dat er meer van dat soort trajecten zijn, waar een gemiste overstap niet opgelost kan worden door een andere route of een trein eerder of later (omdat je altijd die overstap hebt).

Klopt. Als je in Hengelo (met ook 3min overstaptijd) de boemel naar Zutphen mist mag je ook een half uur wachten. Of via Deventer, kost je zelfde half uur, maar dan zit je iig in een trein.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:16

Ik ben zo blij dat ik in arnhem woon en bijna alleen maar directe verbindingen heb :j

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:17

Aan de overstaptijd voor een buslijn die ik in het weekend 's avonds nog wel eens neem... Staat 3 minuten tijd voor op een willekeurige gemeenschappelijke halte en 4 minuten op het centraal station (waarvoor je dan wel weer van jaarbeursplein naar -zijde moet dus heel veel minder dan die 4 minuten moet je niet hebben als je gewoon wil lopen). Volgende bus komt gewoon een halfuur later dus als ik die overstap net mis heb ik gewoon pech gehad, andere optie is er niet. En het gebeurd verdorie zo ontzettend vaak dat er van die 3/4 minuten maar 1 of 2 overblijven of dat ik hem überhaupt niet meer kan halen {:)-:( En druk is het op die tijd en op die lijn of op de weg dan echt niet.
Afgelopen weekend heb ik 'm wel gehaald maar daarvoor moest ik dus wel binnen 2 minuten het station over sjezen en ik heb er nu nog spierpijn van :')

Meest frustrerende is nog wel dat die bus die ik moet hebben dan soms letterlijk voor de bus waar ik nog in zit rijdt en ik dus de hele weg troosteloos kan staren naar de overstap die ik moet hebben maar nooit kan halen :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:18

Met boemeltjes helemaal :j. De boemel naar het gat waar mijn ouders wonen gaat 's avonds maar 1x in het uur. Nu is die overstap redelijk OK, 9 minuten, maar als ik hem toch onverhoopt mis heb ik toch echt pech en mag ik een uur gaan blauwbekken op het station. Daarom app ik standaard mn ouders of ze me willen komen halen als het ernaar uitziet dat ik die trein ga missen :+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:28

Ik had vanmorgen dat de IC naar den haag wat later vertrok zodat er mensen konden overstappen. Vertrok 3 minuutjes later zodat de halve trein snel t perron over kon rennen. Vervolgens doen ze de deuren net voor de neus van de laatste passagier dicht -O-

Op Facebook is trouwens een blog van iemand die ik ken, Kijk mee met een HC. Best interessant!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:41

Zoe_97 schreef:
xTammyy schreef:
Dat die {:)-:( *piep* NS niet eens een minuut kan wachten zodat iedereen zijn overstap redt.
Een overstap tijd van drie minuten is al kort, zeker als er dan bij een station extra lang wordt stilgestaan waardoor je dus aankomt op het moment dat de andere trein wegrijdt..

Irritatie moment van de dag :Y)

Ze kunnen toch niet ruiken wie welke overstap moet nemen. Dat vind ik altijd zo’n egocentrische opmerking. Treinen wachten nu eenmaal niet op jou. Zou een soep worden als een trein op alle vertraagde treinen moet wachten. Rijdt er straks niets meer

Deze overstap is de enige om van [***] naar Brabant te gaan en een andere optie is er niet ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:01

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:

De NS plant dat zelf. Ik weet niet hoe dat recent is, maar je had bijvoorbeeld de aansluiting op Amersfoort, van Den Haag/Rotterdam of Amsterdam, en dan naar Leeuwarden/Groningen en Enschede.
Die twee treinen stopten op hetzelfde perron, op dezelfde tijd, met de bedoeling dat je gewoon elk half uur een verbinding hebt naar beide. En als er een kleine vertraging op een van beide was, was het ook uitdrukkelijk de bedoeling (vanuit de NS dus) dat de andere trein daar even op wachtte, omdat het een belangrijke overstap is.

(Naar Enschede lijkt het nog steeds zo te zijn: eens per uur een rechtstreekse verbinding, de andere keer en overstap op zelfde perron. Naar het noorden gaan er meer treinen want naar Zwolle hoef ik nooit over te stappen.)

Geen idee eerlijk gezegd hoe dat zit. Maar als reiziger moet je er eigenlijk altijd vanuit gaan, in mijn ogen, dat de trein of bus altijd vertraging kan hebben. NS heeft zo'n mooie optie dat je bepaald aantal minuten overstaptijd wilt (bij 9292 is de optie 5 minuten). Zo'n overstap is mooi in theorie, maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een overstap mist omdat je bus/trein oid vertraging heeft.

Ik snap wel, dat als je bus of trein 1x in het uur gaat en dat de enige mogelijkheid is om dan op plek van bestemming komt, dat het dan wel echt zuur is. Maar tegenwoordig zijn er voor heel veel gevallen zeker wel andere manieren om op bestemming te komen. :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:19

Nouja, omdat ik 1 keer van de 10 een overstap niet zou halen ga ik echt niet elke dag nóg eerder weg. Ben al 2 uur enkele reis onderweg per dag. Ik geniet nu van de wisselstoring bij Roermond :+ gelukkig rijd mijn trein wel door, en hebben ze een keer de andere geschrapt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:26

Nayomie schreef:
Zo'n overstap is mooi in theorie, maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een overstap mist omdat je bus/trein oid vertraging heeft.

Maar nogmaals: het is dus een overstap die in de dienstregeling zit, omdat het de bedoeling is dat die beide treinen op elkaar aansluiten. Dat geldt niet voor alle overstappen, zeker niet op drukke stations: de treinen op Utrecht gaan niet wachten op overstappers vanuit iedere trein die vertraging zou kunnen hebben, maar er zijn een paar aansluitingen die echt met elkaar te maken hebben.

Zoals dus de IC's op Amersfoort, maar ook de stoptreinen op Hengelo: die komen daar gepland allemaal om dezelfde tijd aan, zodat iedereen de aansluiting heeft.
Dat is zo opgenomen omdat dat belangrijk is voor de bereikbaarheid van die regio. Daar zijn ook afspraken over gemaakt. En dat is dus ook een situatie waarin het wegrijden net voor men kon overstappen heel flauw is, maar mogelijk ook tegen het beleid van de vervoerders zelf in.
En het alternatief aan overstaptijd voor de 3 minuten is dan 33 minuten. Of nog minder vaak als je pech hebt.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:10

Geen ergernis, wel opvallend. Een vrouw zit uitgebreid haar bankzaken te doen naast me. Ik zie precies haar spaargeld, lopende rekening en uitgaven.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:58

Volgensmij gaat het stukje Zeeland-Brabant ook op de schop, hoorde ik. Klas genoot moet vanaf Goes naar Breda en moet daarvoor in Roosendaal overstappen. Hoorde dat die trein elk kwartier gaat rijden. Geennidee of het klopt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:27

We mogen tegenwoordig inderdaad vaak niet meer wachten op aansluiting van een te laat rijdende trein. Dit inderdaad omdat ons spoornetwerk enorm druk is. We rijden er niet alleen met reizigerstreinen op, er moeten ook nog goederentreinen tussendoor. En als 1 te laat rijdende reizigerstrein een goederentrein hindert, kan die goederentrein verderop weer een reizigerstrein hinderen, enz, enz, enz.... Doordat het zo enorm druk is op sommige trajecten is het op tijd laten rijden van treinen echt al secondenwerk geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:30

Vandaag werd er in de bus een onderzoek gehouden over wat voor producten er gebruikt werden. Ik heb netjes m'n chipkaart laten lezen door het meisje. Na een halte komt ze weer naar me toe met dezelfde vraag. Geef aan dat ze al is geweest. Na een aantal haltes kwam ze weer met dezelfde vraag. Toen vond ik het niet meer leuk en meldde dat dit de tweede keer was... zo irritant

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:59

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:13

Euhms er is gewoon omgeroepen dat die van vanmiddag niet verder kon vanwege een spoorloper en dat er bussen zouden komen. Ikzelf ben echter met de lijnbus verder gegaan.

Wat een enorm overtrokken artikel zeg. :')