jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uffie

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 13:15

De meningen zijn nogal verdeeld heb ik zo gemerkt, al spittende door het topic, de 1 kiest voor kinderen de anderen krijgt ze als kado, ik behoor ook tot de laatste groep.

Maar ik heb niet het idee dat ik nu niet meer leef dan anders hoor, ik doe nog precies net zo als voorheen, alleen moet ik nou plannen en heb ik minder trek in dingen zoals midden in de nacht thuiskomen, aangeschoten. Nu kom ik eerder thuis en drink ik niets op nauwelijks iets, ik vindt het nu leuker om uit eten te gaan met vriendinnen dan te gaan stappen, of dat met kinderen te maken heeft weet ik niet.

Ik woon goed, en ga binnenkort een nieuw huis bouwen, dus dat gaat ook gewoon door. Mss hadden we dit zonder kinderen wel helemaal niet gedaan of toch wel, dus ik heb echt zoiets van je leven stopt niet als je jong moeder wordt, en jonge moeder wordt mss ook wel een jonge oma Knipoog Ik hoorde laatst van iemand, meisje zit op de basisschool dat een papa die wat ouder is al zijn zoontje naar school bracht en kindertje vroegen of dat zijn opa was, dat lijkt me wel pijnlijk als je daar als ouder staat, maar omgekeerd kan het natuurlijk ook zijn dat ze zeggen is dat je broer Knipoog

Ach ieder doet het denk ik zoals ze zelf denken dat het goed is en das het aller belangrijkste, een kindje zou niet minder gelukkig zijn met een jonge of oude moeder denk ik.

Of praat ik nou raar Bloos

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 13:38

Nee, uffie, ik ben het helemaal met je eens. Je moet inderdaad doen wat je denkt dat goed voor je is en niet doen wat andere denken dat goed voor je is.

Ik wilde altijd graag kinderen voor mijn 30ste, dat is gelukt, ik ben er heel blij mee. Ook bij ons is er niet zo heel veel veranderd, op het plannen na. We woonden al samen en we gingen al niet meer ieder week op stap. Nu proberen we 1 keer in de maand lekker met z'n tweeën op stap te gaan, zonder de kinderen.
Ook is het heel leuk om met de kinderen wat te ondernemen, zoals naar de speeltuin of een dierenpark. Als de kinderen genieten, geniet ik ook. Party!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:39

Wij krijgen ons kindje 'kado' zoals Uffie dat leuk zegt.
Niet geplant maar na het verwerken van de schok wel gewenst, inmiddels leven we er naartoe.
Ik word over enkele weken 20 en mijn vriend is 21.
Ik woon nog thuis, mijn vriend woont nog thuis. Maar samen druk op zoek naar een huur- of koophuis.

Wij wilden zowiezo al jong ouders worden, maarja wat is jong, zelf dachten we de leeftijd van een jaartje of 25 mooi te vinden, maar dan maar net hoe het uitkwam.

Hoe het nu allemaal moet is even passen en meten, maar een toekoomst is wel al uitgestippelt, namelijk de boerderij overnemen. Mijn vriend zit nog op school en ik heb een uitkering. Hopelijk kan ik voor de bevalling nog een curcus doen en dan na de kraamtijd op zoek naar een baan.

Sja.. persoonlijk zie ik het wel goedkomen met ons haha, zou ook niet best zijn als ik/we dat niet hadden! Alleen nu af en toe even stress omdat het huis op zich laat wachten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:28

Mijn moeder was 27 toen ze mij kreeg (18 jaar geleden).

Nu ben ik voor Marketing (ik ben eerstejaars Communication & Multimediadesign aan de Hogeschool Rotterdam) echter bezig met een onderzoek naar de levensstijl van jonge ouders. En ik hoorde van een vriendin die vaker op Bokt zit dan dat ik doe dat hier dit topic was. Nu hoopte ik dat er minstens 3 jonge moeders/vaders bereid zouden zijn om voor mij anoniem een enquête in te vullen. Ik heb geen persoonlijke gegevens nodig. Het is om een verslag voor te schrijven.

Wie interesse heeft, stuur mij een PM dan PM ik de vragen terug.

Groetjes, __Artje__

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:42

je hebt pb Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:55

Ontzettend bedankt Haha! Nog 2 te gaan.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:16

Je mag mij ook wel sturen hoor Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:10

Ik wou nog even reageren op het allereerste bericht; Op 24-jarige leeftijd is zo'n beetje iedereen wel volwassen, en dat ze dan zo met je omgaan Het is een bewuste keuze, de een wil jong, de ander laat, het is wat je zelf wilt. Daar heb ik dus geen problemen mee. Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 19:49

stuur mij ook maar pb hoor ik doe wel mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:39

Hij komt eraan Haha!

Iedereen die tot nu toe mee heeft gedaan ontzettend bedankt Haha! Jullie helpen me echt verder met mijn opdracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:40

Cayusejuhh schreef:
stuur mij ook maar pb hoor ik doe wel mee

Bij deze Lachen Alvast bedankt Haha!

Citaat:
Gelieve op de eerste tien vragen alleen met Ja of Nee te antwoorden.

1. Is het voor u belangrijk om op uw levenswijze te letten?

2. Vindt u sport een belangrijk onderdeel van uw leven?

3. Bent u van plan om uw levensstijl aan te passen voor uw kinderen?

4. Is het van belang dat uw kinderen later ook een sport uitoefenen?

5. Zijn uw en uw partner bereid om 19,- euro per maand te betalen om een gezondere levensstijl te kunnen aannemen?

6. Heeft u er behoefte aan om regelmatig herinnert te worden aan een gezonde levensstijl?

7. Wordt u door uw kinderen beïnvloedt om bepaalde etenswaren te kopen die aanzetten tot een ongezonde levensstijl?

8. Denkt u dat meer jonge ouders behoefte hebben aan een sturing in de juiste richting wanneer het gaat om gezond leven?

9. Zou u bereid zijn om als voorbeeld-ouder te dienen voor een interactief en cross-mediaal (in verschillende media; TV, radio, sms, posters) product over het aannemen van een gezonde levensstijl?

10. Heeft uw (of uw partners) zwangerschap uw levensstijl beïnvloedt?

Gelieve op vraag 11 tot en met 15 uitgebreid te antwoorden.
11. Wat verstaat u onder een gezonde levensstijl?

12. Wat heeft u tot uw huidige levensstijl aangezet?

13. Wat voor maatregelen bent u eventueel van plan om te nemen om een betere levensstijl aan te kunnen nemen?

14. Wat is uw mening over onder- en overgewicht?

15. Hoeveel jonge ouders schat u ongeveer in dat er belang heeft bij een gezondere-levensstijl en heeft u tips over hoe ze dat aan zouden kunnen pakken? Zo ja, wat voor tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:40

Ik heb hem hier maar even neergezet. Als iedereen die hem nog in wilt vullen de antwoorden zou willen PB'en Lachen Dan maak ik er morgen een verslag van.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 00:42

artje ... ik vind het gewaagde vragen ...

even mijn leven bekeken, ik heb juist 3 van de 4 als cadeautje ontvangen, (ben blijkbaar niet geschikt voor de pil) waaronder de eerste als 18 jarige als zowel de jongste op 36 jarige leeftijd zwanger

Jouw enquete komt bij mij heel duidleijk over als 'zijn jonge ouders zich bewuster/minder bewust van het gezond opvoeden en wat is hu bijdrage" (of te wel zijn ze wel bewust genoeg, is overgewicht te relativeren aan jong ouderschap... )

Ik denk niet dat het leeftijd gebonden is ... al denk je op bep. leeftijden makkelijker over bepaalden dingen dan weer op andere leeftijden.

Om een kort vehaal heel lang te maken Knipoog Al mijn kinderen verschillen enorm in leeftijd maarrrrrrrrrrrrr alles boven de 5 heeft gespord, ieder zijn eigen sport maar ik mag ook wel met enig trots zeggen zeer fanatiek en op niveau

Toch als het om mezelf gaat, ja ik geef de kids snoepjes (fout) en nu met de jongste nog niet maar goed die is net een week 1 ... deed ik met de rest ook niet en gezond leven, ja ik ben de gestresste coach van mijn kids maa rheb zeker in geen 25 jaar meer gesport

Persoonlijk denk ik niet dat er een relatie is tussen jong ouderschap en oud ouderschap tov gezondheid.

ik vidn het zeer gewaagde vragen ook zeer eenlijnig ... je biedt ze weinig alternatief...

en daarnaast denk ik dat overgewicht meer te relativeren is aan stille armoede dan aan de leeftijd ouders , hoe raar het misschien jullie ook in de oren klinkt

Persoonlijk als ik je vragen lees, ga ik rebelen ... sorry Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:01

Het geeft niet dat je gaat rebelen, het zijn vragen die we onder marketing hebben bedacht en we moesten ze voorleggen aan mensen uit onze doelgroep. En dan is commentaar ook heel goed Knipoog De vragen zijn gebaseerd op het 'product' wat we moeten gaan ontwikkelen. Een interactieve applicatie waarmee je een gezonde levensstijl kunt ontwikkelen. Of je gezonde levensstijl nog verder kunt gaan aanbouwen. Het enige probleem is dat deze fictieve applicatie (hij hoeft niet helemaal uitgewerkt te worden) zogezegd 19 euro per maand zou gaan kosten. Vandaar deze vragen Knipoog

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:59

oke, tis wel een leuke opdracht die je gekregen hebt Ja

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:12

Als je nog meer mensen nodig hebt wil ik ook wel een lijstje invullen hoor Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 12:23

even off-topic:
Weet je wat ik altijd heel raar vind als ik ga winkelen. Gezond eten en dergelijke wordt heel erg gepromoot, maar de prijzen zijn minstens een kwart duurder dan minder gezond eten. Hebben gezinnen met een laag inkomen dan geen recht op gezond eten!!!

leuke enquete, maar hoef je deze niet onder meer leeftijden af te nemen om te kunnen vergelijken?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:58

dus een frietje is goedkoper dan aardappelpurree? dat bedoel je?

Of een pizza??

Ik denk dat je best goedkoop gezond kunt eten, ik weet het eigenlijk ook niet zo goed, ik koop altijd gewoon alles wat ik denk dat ik nodig heb Bloos Das dan wel een luxe probleem, maar eten kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 14:05

Dat klopt, ik koop ook gewoon wat ik lekker vind. Maar ik doelde eigenlijk meer op van die producten die woorden aanbevolen door bijv. de hartstichting: boter om je cholesterol te verlagen is een heel stuk duurder dan "normale" boter enz.
Ik koop ook zelden suikervrije producten voor de kinderen, want daarin zitten weer zoetstoffen en die zijn schijnbaar nog slechter voor je kind (heb ik me laten vertellen).
Verder vind ik dat de kinderen minimaal 1 keer per dag fruit moeten eten. Mijn zoontje van 1 gruwelt van alle soorten fruit, de oplossing die ik daarvoor heb is vers fruitsap met verschillende soorten fruit. Soms maak ik het zelf maar meestal koop ik het (wel heel duur t.o.v. gewoon fruitsap, maar ja, het is wel gezond)

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:16

ohw oke dat bedoelde je net zoals die nieuwe afval goeroe die alleen merk producten koopt, ik snap wat je bedoeld idd das een heel verschil terwijl andere merken net zo goed is. Ik denk dat dat idd voor mensen die het niet zo breed hebben een domper is om het niet te kunnen kopen.

Zelf geef ik er geen bal om wat voor merk het is als het maar lekker is Tong uitsteken

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:01

Maar een verze groente is ook duurder dan een potje,
en hele arme mensen kunnen geen fruit kopen elke dag,dat is ook heel duur.
Een wit brood is goedkoper dan een grofvolkoren en ook verse melk is duurder geprijst dan de houdbare versie...
Dus ja,goed gezond is wel duur...

En bij de vraag of ik 19 euro per maand wilde betalen heb ik 'nee' ingevult.Ik weet namelijk niet wat ik voor die 19 euro krijg,en ik weet zelf ook heel goed hoe je gezond moet leven,daar hoef ik geen 19 euro voor te betalen aan iemand Lachen

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:23

ja maar diepvriesgroente is veelal goedkoper en gebruik je meer van en tis makkelijk en smaakt naar vers Knipoog

maar ik snap je ding wel hoor, alleen ik sta niet zo bij stil, ik koop gewoon bruinbrood omdat het gezonder is en weet niet eens wat het kost Bloos Ik heb meestal diepvriesgroente omdat dat gezonder is, en je toch het idee hebt dat het vers is. Tis nl heel makkelijk om te bereiden Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:26

Ja jij uffie,kan gewoon kopen wat je wilt (bij wijze van).
Maar de laag gebutgeteerde onder ons,moeten echt opletten met wat ze uitgeven en zullen hier wel op letten Lachen
Ik hoef ook (nog) niet op te letten wat ik in mijn karretje gooi,maar we leven nu ook wel zo breed dat het ook wel iets minder kan Clown
Ik ben van plan om wel wat meer op de prijzen te gaan letten in de toekomst,zodat we meer geld opzij kunnen leggen voor 'later'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:28

Mijn doelgroep was echt jonge ouders Knipoog
Ik heb het nu bijna helemaal uitgewerkt. Hoef het alleen nog maar af te drukken en morgen in te leveren.

Ik wil iedereen die heeft meegeholpen ontzettend bedanken. Lachen

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:44

Rare reactie van 'oudere' ouders, dat ze toch een beetje neerzien op 'jongere' ouders. Biologisch gezien is het bekend dat het goed is om jonger kids te krijgen. Wat ik persoonlijk denk is dat je eerst zelf een bepaald persoonlijk groeiproces door moet hebben gemaakt voordat je aan kinderen begint. Aangezien mensen sowieso qua persoonlijkheid verschillen en ieder een eigen levensverhaal heeft, kan de leeftijd dat je als mens klaar bent om een kindje te krijgen verschillen.

Toch kun je over het algemeen zeggen dat het leven van mensen tot pakweg de 25 jaar nog niet stabiel genoeg is om aan kinderen te beginnen. Tot deze leeftijd zijn er veel veranderingen. Niet alleen de persoonlijke groei is erg sterk tot deze leefijd, ook wisselende studies en werk spelen een rol. Relaties zijn minder stabiel in deze tijd van je leven. En denk eens aan geschikte leefruimte vinden... ik ken verschillende jonge moeders in mijn naaste omgeving, en mijn ervaring is dat 'oudere' moeders het net iets makkelijker hebben.

Persoonlijk zou ik nu, op 24 jarige leeftijd, nog niet klaar zijn voor de komst van een kindje. Ik heb op dit moment nog een hoop mee te maken om mijn groeiproces te voltooien en heb daarbij een hoop vrijheid nodig die ik niet zou hebben als ik verantwoordelijk zou zijn voor een kleine.