Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:30

@mvdende alsof het UWV zo kundig is.. beslissing van hun ligt 200% aan wie je tegenover je hebt, dus het kan echt alle kanten op. Weet dat jij Wajong hebt maar de uiteindelijke WIA beslissing hangt ook voor het grootste gedeelte af van je restverdiencapaciteit. Dat systeem is puur gebaseerd op geld en hoe meer je eerder verdiende, hoe hoger je kans op 100% AO is. Dat systeem is zo krom als een hoepel.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:12

mvdende schreef:
Tiggs schreef:
Ik vind schoolzwemmen in Nederland ook belangrijk en betaal daar graag aan mee. Ook al heb ik geen kinderen ;) Ik betaal toch ook aan jouw uitkering en daarmee hond mee, mvandende? Is ook een hobby.

Ik heb gelukkig een kapper die voor 85 euro wast, knipt en kleurt (zit ook bij jou in de buurt MWM, knippen is 35-40 denk ik)

Sowieso ben ik fel tegen alle subsidies/ toeslagen die met kinderen te maken hebben. Kan je niet zelfstandig een kind betalen, begin er dan ook niet aan! Kinderen krijgen is over het algemeen een doelgerichte keuze (de echte ongelukjes/ niet vrijwillige zwangerschappen daar gelaten).waarom moet er dan kindertoeslag, kinderopvang toeslag enz zijn...? Kinderen krijgen is een hele dure hobby en een keuze die je financieel aan moet kunnen vind ik.

Ik (en de vele arbeidsongeschikten naast mij) heb er niet voor gekozen met een beperking geboren te worden.....

Valt in een andere categorie dan de vele gelukzoekers die naar ons land komen om hier in lui lekkerland te willen belanden. En vervolgens geen geld hebben om hun kinderen op de broodnodige zwemles te doen.

Immigreren naar Nederland, prima, als je financieel je eigen broek kunt ophouden, zoals dat in meerdere andere landen óók verplicht is: Canada, Australië, Nieuw-Zeeland enz kom je zonder een flinke klap geld niet in als je er permanent wilt wonen/ werken. Eerst bewijzen dat je jezelf financieel meerdere maanden kunt onderhouden voordat je een werkvergunning daar krijgt...

Ik ben net uit elkaar en heel dankbaar dat er toeslagen enz zijn, anders had ik het nu nooit gered, je hebt niet altijd de keuze dat je stabiliteit financieel hetzelfde blijft he...beetje kortzichtig

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:34

BarbaraNova schreef:
mvdende schreef:

Sowieso ben ik fel tegen alle subsidies/ toeslagen die met kinderen te maken hebben. Kan je niet zelfstandig een kind betalen, begin er dan ook niet aan! Kinderen krijgen is over het algemeen een doelgerichte keuze (de echte ongelukjes/ niet vrijwillige zwangerschappen daar gelaten).waarom moet er dan kindertoeslag, kinderopvang toeslag enz zijn...? Kinderen krijgen is een hele dure hobby en een keuze die je financieel aan moet kunnen vind ik.

Ik (en de vele arbeidsongeschikten naast mij) heb er niet voor gekozen met een beperking geboren te worden.....

Valt in een andere categorie dan de vele gelukzoekers die naar ons land komen om hier in lui lekkerland te willen belanden. En vervolgens geen geld hebben om hun kinderen op de broodnodige zwemles te doen.

Immigreren naar Nederland, prima, als je financieel je eigen broek kunt ophouden, zoals dat in meerdere andere landen óók verplicht is: Canada, Australië, Nieuw-Zeeland enz kom je zonder een flinke klap geld niet in als je er permanent wilt wonen/ werken. Eerst bewijzen dat je jezelf financieel meerdere maanden kunt onderhouden voordat je een werkvergunning daar krijgt...

Ik ben net uit elkaar en heel dankbaar dat er toeslagen enz zijn, anders had ik het nu nooit gered, je hebt niet altijd de keuze dat je stabiliteit financieel hetzelfde blijft he...beetje kortzichtig

Helemaal als het komt van iemand die een uitkering krijgt, en ook zorg- en huurtoeslag, en kwijtschelding van gemeentebelasting.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:09

xPabloBokt schreef:
@mvdende alsof het UWV zo kundig is.. beslissing van hun ligt 200% aan wie je tegenover je hebt, dus het kan echt alle kanten op. Weet dat jij Wajong hebt maar de uiteindelijke WIA beslissing hangt ook voor het grootste gedeelte af van je restverdiencapaciteit. Dat systeem is puur gebaseerd op geld en hoe meer je eerder verdiende, hoe hoger je kans op 100% AO is. Dat systeem is zo krom als een hoepel.

Jup. als ik destijds 2x modaal verdiende was ik ook afgekeurd ... Met net boven toeslagen grens was het niks aan de hand draai je lijf en hoofd maar verder stuk of je hebt gewerkt dus je kan werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:13

Het uwv maakt zo verschrikkelijk veel fouten.
Kijk alleen maar naar de wia.

Nee het uwv is nou niet bepaald een betrouwbare instelling.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:33

San87, Nee dan is het helemaal niet netjes nee...dat had ik nog niet eens gelezen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:41

Polar schreef:
Superpony, als je de mensen die ik bedoel kent, dan weet je dat die mensen niet in staat zijn om werkzaamheden uit te voeren.
Op geen enkele manier.

En men mag zeker een mening hebben, maar men moet dan ook beseffen dat die mening niet op de waarheid hoeft te berusten, ondanks dat het misschien zo kan over komen.

Het UWV keurt overigens ook genoeg mensen af die naar mijn idee wel op z'n minst een gedeeltelijke Wajong zouden moeten krijgen.

Natuurlijk heb je een grote groep die 100% afhankelijk is. Die ken ik ook.

Maar het ging mij er eigenlijk om, dat er ook bij mensen met beperkingen, zelfs veel beperkingen, naar activiteiten wordt gezocht.
Bij mijn broer werd bijv ingepakt. Hij was geestelijk iets verder dan de rest, maar fysiek 0,0. Toen hij nog een elro kon besturen, was zijn taak dingen rondbrengen. Dan zijn dat onbreekbare dingen en het koste deurposten, maar toch werd hij betrokken.

Dus ja, je hebt gelijk, echt. Maar gaf het meer aan als voorbeeld dat toch actief zijn en naar mogelijkheden zoeken zelfs daar wel gebeurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:53

DuoPenotti schreef:
superpony schreef:
Geloof me, dat punt heb ik al vele malen bereikt. Ik heb oa bechterew en dat kan onwijs belemmeren. Heb 3 wkn geleden nog met bloedvergiftiging in het zkh gelegen. Had me dagen eerder moeten melden.

Ik zeg niet dat iedereen het zo moet doen, helemaal niet.

Maar zeggen dat het UWV bepaald is gewoon niet waar. Dan ga je dus zitten afwachten wat zij vinden. Je kan ook zelf dingen ondernemen en kijken wat wel kan.

Het punt van uitvallen en jezelf onder de kont schoppen is wat ik dus ook 25 jaar heb gedaan.
En daar zit jij dus ook.
En misschien haal jij dat tot je pensioen, maar kan ook zomaar anders zijn. Besef dat ook goed.

Maar ik hoop dat je niet op het punt komt dat het schoppen niet meer kan.
Want ook jou gun ik dan hulp van een vangnet. Sterker nog. Na zoveel doorploeteren vind ik dat iemand daar ook echt recht op heeft.
En dan zou het nogal raar zijn om te zeggen ik wil dan geen uitkering. Daar heb jezelf dan ook al die jaren aan betaald met erg grote inzet.

En ja hoe hoog dat is en voor hoeveel uur bepaald dan toch echt het uwv

Ja, natuurlijk loop je tegen dingen aan en weet je soms zelf ook dat je fout bezig bent.

Mijn moeder heeft alleen maar gewerkt en gezorgd en dan kwam eindelijk haar tijd en is ze ziek, echt heel ziek. Waardeloos, dus ik zorg echt ook wel voor een leven.

Maar UWV maakt echt teveel fouten en ik zou niet van hun beslissing afhankelijk willen zijn. Misschien had ik het dan zo moeten zeggen.

En je mag het hier niet zeggen, niet oordelen etc. Maar ik denk dat veel mensen nog wel iets van werk kunnen doen en ik denk dat dat vaak ook beter is.
Het is toch vreemd dat mensen van alles kunnen ondernemen en leuke dingen kunnen doen en je niet mag zeggen, dat ze dan ook wel een paar uurtjes gepast werk zouden kunnen doen? Want je mag tegenwoordig niks meer zeggen, vinden etc. Tja

We hebben het wel over gestegen kosten en mensen die klagen.

Wanneer mag je dan wel zeggen; Misschien is een paar uurtjes werken wel beter. Je uitgave patroon is niet goed. Zoals vaak genoemd, komen financiële problemen ook regelmatig door verkeerde keuzes.

En net wat je zegt; De een werkt door, ondanks veel ongemakken, waar een ander dus bijv afgekeurd wordt.
Maar er is echt nog een grote groep profiteurs. Dat weet iedereen en wordt ook al jaren van alles voor verzonnen, maar het werkt nog steeds niet 100%.

Daarnaast hoor ik mensen MET een uitkering soms zelf dingen uitkramen over anderen, oa asielzoekers, dat je heel graag iets wil terugroepen, maar je houdt soms wijs je mond.

En bijv in de zorg, is het gat van iemand die langdurig uitvalt ook niet altijd zo snel opgevuld. Ik maak daar al vele jaren in mee hoe lastig en zwaar dat voor collega's is. Dan begrijp ik het heel goed, hoe k*t zij het vinden als die uitgevallen collega lekker op een terrasje zit. Daarvoor zijn het nog steeds mensen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:25

Weten jullie wat ook heel gemakkelijk is? Om van alles te roepen over asielzoekers, terwijl er voor hen geen enkele manier is om iets terug te zeggen. Deze groep heeft geen stem en de steun moet dus uit de mensen komen die wel een stem hebben.

@superpony, waar ligt voor jou dan de grens voor het afgekeurd worden en waarom vind je dat je mag vinden dat afgekeurden niks meer mogen doen? In je berichten klinkt echt heel duidelijk door dat je vindt dat als je leuke dingen kan doen, of mantelzorger bent, je óók makkelijk kan werken. Waar ligt voor jou die grens?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:49

Dat is niet zo 1,2,3 heel makkelijk te zeggen natuurlijk.

Ten eerste moet er gekeken worden naar wat voor werk iemand doet en wat iemand mankeert. Als iemand op iets fysieks afgekeurd wordt, zijn er vaak nog wel andere mogelijkheden.

Ik denk vaak dat wel werken beter is dan niet en nooit meer werken. Ik zie in de praktijk toch wel dat mensen die echt volledig thuis komen te zitten, ook andere problemen krijgen op den duur. Dat wil niet zeggen altijd ernstig, maar wel verveling, frustratie etc.

Ik heb het echt nergens over mantelzorg gehad.....Maar ook dat verschilt. Wij en mijn moeder hebben dat jarenlang gedaan, maar naast dagbesteding. Maar je zit wel elke ochtend, middag, avond en elke vrije dag vast aan zorg.
Maar ik zou er zelf niet in elke situatie voor kiezen. Zoals nu met mijn moeder, doen wij veel, maar we verzorgen haar niet en dat is een hele bewuste keuze om meerdere redenen.

Ik heb het niet alleen over leuke dingen doen. Iedereen mag leuke dingen doen.

Het gaat erom dat collega's uitvallen en de rest dat vaak moet opvangen, zeker in het begin van ziekmelding. Het is heel normaal en menselijk dat als je extra moet werken en of je je uit je naad loopt, je het moeilijk en frustrerend kan vindne dat de zieke collega lekker op een terrasje zit.
Niemand wil ruilen met ene (echt) ziek iemand, maar het is nou eenmaal ene feit dat de een zich sneller ziek meldt, dan de ander en dat het gevolgen heeft voor de collega's.

Stel dat ik iets niet kan, want pijn in m'n rug en vervolgens vertel ik dat ik elke dag voor 5 paarden uitmest, voer etc. Dan zouden collega's liever zien dat je die tijd en energie steekt in het werk. Dat wil niet zeggen dat ze je jouw vrije tijd niet gunnen.

Voor afgekeurde is er eigenlijk ook vaak alleen een financieel vangnet. Maar de andere problemen die daaruit voortkomen, is alleen hulp voor als je dat zelf kan aangeven. Soms is inderdaad een aantal uren vrijwilligerswerk doen een goede oplossing.

Maar nogmaals, je pikt er nu maar een deel uit. Er is gewoon echt ene groot verschil tussen mensen die 100% gegrond afgekeurd worden en de groep profiteurs. Het is met alle initiatieven ook vaak niet gelukt om voor die mensen toch een alternatief te vinden zoals omscholing, vrijwilligerswerk etc.

Waar die eerste groep er vaak wel veel voor over heeft om toch wat passends te vinden, al dan niet na een herstel bijv.

En we hadden het over gehandicapten als voorbeeld, omdat er heel veel mensen zijn die ondanks beperkingen juist heel erg gemotiveerd zijn om wel aan het werk te blijven. Denk aan mensen die fysieke problemen, beperkingen krijgen maar weet bijv ook een situatie van zicht verliezen.

En qua asielzoekers.......Tja, er wordt ook van alles voor ze besloten en het is een probleem dat overal wordt besproken. Mensen mogen er iets van vinden of dat nou positief of negatief is. Je kan niet elke asielzoeker een mening vragen, maar wel over het algemene probleem praten.

Uiteindelijk is dat ook goed, want als we straks weer een keer gaan stemmen, kan dat ook invloed hebben.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:06

Het probleem is dat de meeste werkgevers niet staan te springen omeen (half)zieke medewerker die misschien 5 a 10 uurtjes kan werken, maar zichzelf ook vaker dan gemiddeld ziek zal moeten melden.

Dus in theorie heb je misschien wel deels gelijk. Maar de praktijk is heel anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:19

xPabloBokt schreef:

Wajong systeem tegenwoordig ook hoor, die nieuwe. Ik heb met beide te maken gehad en boj wajong werd het niet toegekend omdat ik gewerkt heb. Ik ben werkelijk bij elke baan ziek uitgevallen, van kleinste bijbaantje in proeftijd eruit door ziekte, stage aangepast, alle andere banen door ziekte uitgevallen, maar dat ik doe banen gehad heb is genoeg om het niet toe te kennen. :+ Had het beter niet kunnen proberen dus.

En met wia/ziektewet gaat ze volledig voorbij aan alle artsen, revalidatie en alles. Ik heb onafhankelijke keuring gedaan bij een verzekeringsarts die eerst bij uwv had gewerkt en nundus zulke keuringen los van uwv doet en die had compleet andere mening nav dossier en heeft ook inzicht gegeven hoe ze moeten handelen daar en dat er echt hele vage beslissingen genomen worden. Er werden bij mij banen aangeraden waar ik juist bij uitgevallen was en waar ook het advies van was bepaalde werkzaamheden dus niet meer te kunnen......
Plus inderdaad dat ze zelfs toegeven dat als ik nog eens zou gaan werken, maar nu op niveau van studie ik wel afgekeurd zou worden. Of genoeg voor uitkering, want ik was voor 34% afgekeurd (alleen de banen die ze gebruikt hadden was dmv revalidatie enzovoorts al ontkracht, dat kon ik lichamelijk niet maar uwv vond dat zij dat beter konden beoordelen met 5 minuten lichamelijk onderzoek als een revalidatie van 6 maanden)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:48

Tango1979 schreef:
Het probleem is dat de meeste werkgevers niet staan te springen omeen (half)zieke medewerker die misschien 5 a 10 uurtjes kan werken, maar zichzelf ook vaker dan gemiddeld ziek zal moeten melden.

Dus in theorie heb je misschien wel deels gelijk. Maar de praktijk is heel anders.

Helaas mee eens. Ik werk momenteel als huishoudelijke hulp omdat dat weinig mentale energie vergt en ik mijn uren heel makkelijk zelf kan aanpassen en wisselen. Ik zou wel een andere baan willen maar heb geen idee hoe ik zou moeten beginnen met zoeken. Functies voor halve dagen zijn er practisch niet en ik ben ook bang om hele dagen te gaan werken en dan uit te vallen. Dus blijf ik dit maar doen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:01

superpony schreef:
Polar schreef:
Superpony, als je de mensen die ik bedoel kent, dan weet je dat die mensen niet in staat zijn om werkzaamheden uit te voeren.
Op geen enkele manier.

En men mag zeker een mening hebben, maar men moet dan ook beseffen dat die mening niet op de waarheid hoeft te berusten, ondanks dat het misschien zo kan over komen.

Het UWV keurt overigens ook genoeg mensen af die naar mijn idee wel op z'n minst een gedeeltelijke Wajong zouden moeten krijgen.

Natuurlijk heb je een grote groep die 100% afhankelijk is. Die ken ik ook.

Maar het ging mij er eigenlijk om, dat er ook bij mensen met beperkingen, zelfs veel beperkingen, naar activiteiten wordt gezocht.
Bij mijn broer werd bijv ingepakt. Hij was geestelijk iets verder dan de rest, maar fysiek 0,0. Toen hij nog een elro kon besturen, was zijn taak dingen rondbrengen. Dan zijn dat onbreekbare dingen en het koste deurposten, maar toch werd hij betrokken.

Dus ja, je hebt gelijk, echt. Maar gaf het meer aan als voorbeeld dat toch actief zijn en naar mogelijkheden zoeken zelfs daar wel gebeurt.
Dat is zeker zo en dat is prima, wat mij betreft, zolang je rekening houdt met de belastbaarheid en grenzen van deze mensen. :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:35

Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die zegt dat ik maar moet kijken hoe vaak ik kan komen en hoe lang. Een werknemer waar je niet op kan bouwen en die heel vaak uitvalt werkt misschien bij een dagbesteding maar niet bij een professioneel bedrijf.

En iemand verwijten dat ze wel op een terras kunnen zitten maar niet kunnen werken is wel zeer kort door de bocht. Zeker in de zorg is de werkdruk heel hoog en is het fysiek zwaar dus dat is niet te vergelijken met op een terras zitten. Dat zijn nu juist die hardnekkige vooroordelen.

Mezelf eens even als voorbeeld nemen. Ja, ik heb een paard en ga mee mennen en ook pak ik graag een terrasje. Dat wordt zelfs aangemoedigd door de artsen. Net als vrijwilligerswerk wat ik ook doe.
En ja, ik ben volkomen werkongeschikt verklaard en krijg een uitkering. Misschien zou een paar uurtjes per week licht werk soms kunnen maar die banen bestaan niet.en daarom doe ik dus vrijwilligerswerk.

Trouwens, meerijden op een goed geveerde menwagen is minder belastend dan een ritje scootmobiel met al die ongelijke wegen. Wat niet wegneemt dat ik ook na een menrit veel meer pijn heb de daaropvolgende dagen maar dat heb ik er voor over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:33

Foutje bedankt. :+
Laatst bijgewerkt door Marcella op 02-04-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:39

Verkeerde topic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:24

@Percy, je leest niet goed. Ik zeg juist dat er veel werkdruk is in de zorg. Daar heb ik al mn hele leven mee te maken en is echt waardeloos dat het niet verbeterd.
Maar ik heb het over de hardwerkende collega's die de zieke collega's opvangen. Dat zij hard aan het werk zijn en dan op fb hun zieke collega op een terras zien zitten of zien paardrijden. Dan kan je alle begrip van de wereld willen hebben, maar dat schiet echt vaak bij mensen in het verkeerde keelgat.
Ik zeg echt nergens dat mensen uit de zorg niet op een terras mogen zitten.

Het is trouwens wel zo dat zeker in de zorg er al heel veel veranderingen zijn. Heel veel mensen werken niet full time en aan alle kanten wordt gekeken naar werkomstandigheden.

Dat je arts het goed vindt, snap ik wel ja. Maar die werkt niet met je samen en staat ook ver van je sociale leven af. Die wil een happy patiënt.

Maar er is wel een verschil tussen bijstand en niet willen of afgekeurd worden omdat je echt iets mankeert.

Deelnemen aan de maatschappij is belangrijk. Natuurlijk willen werkgevers mensen waar ze op kunnen bouwen, maar te vaak is een reden dat x aantal uren niet loont als je een uitkering hebt.
De gedachte is fout; Als ik x uren ga werken, hou ik niet meer over.
Mensen zien dan het werken, deelnemen, en evt doorstromen niet als voordeel ten opzichte van thuiszitten.

Het gaat ook niet om de mensen die afgekeurd zijn.

Er is een groep mensen die echt niet willen werken of mensen die echt om het minste geringste ziekmelden.

Je gaat mij niet wijsmaken dat hier nu mensen aan het werk zijn, die ook het werk van zieke collega's opvangen of omdat mensen niet meer willen, dat die het leuk en passend vinden dat hun (ex) collega's laten zien dat ze lekker een reisje maken, paardrijden, op terras zitten etc.
En ik snap dat bezig zijn voor veel mensen goed is. Ik heb ook echt belang bij bewegen en ook bezig blijven.

Het ging in principe om de gestegen kosten en inflatie.

Dan zijn er gewoon meerdere mensen die er last van hebben, om meerdere redenen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:21

Bijstand zijn niet alleen mensen die niet willen? Dat is een hele kleine groep die echt hele goede leugenaars moeten zijn om ondanks alle extreem strenge regels, de strengste van alle uitkeringen als je er eenmaal in zit, toch de uitkering blijven krijgen.

Alleen dankzij onze geweldige overheid en uwv is er een extreme explosie geweest van chronisch zieke mensen in de bijstand, die dus niet kunnen werken. Eigenlijk sinds uwv zo trots was dat er minder mensen wajong of wia kregen vanwege strengere eisen. Nu zie je hoe vreselijk veel fouten er gemaakt zijn en alsnognwillen ze het niet herstellen want kost te veel tijd... Maar al die mensen en ook degene die geen uitkering hebben en op partner leunen mogen stikken van ze blijkbaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:33

Ik ken wel de gevallen van mensen die zeggen, tja als ik ga werken ga ik er financieel zo weinig op voorruit dat ik wel gek ben daarvoor elke dag vroeg voor op te staan. Of, ik wil wel iets doen wat ik leuk vind. Hoeveel procent dat is, weet ik natuurlijk niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:45

Je krijgt, bij de meeste gemeenten, wel begeleiding naar passend werk. Hoe langer je erin zit hoe strenger ze worden en hoe minder je zelf in te brengen hebt. En zij hebben het liefst ook dat je erop vooruit gaat, als je onder bijstandsnorm komt qua salaris moeten zij alsnog aanvullen, maar met een fulltime baan kan dat al niet. Dan moet je al kleine parttime baan nemen waarbij je dus minder als 70 procent van minimumloon verdient.

Erop vooruit willen gaan ook met toeslagen enzo kijken ze niet naar en als ze door hebben dat je bewust dingen saboteert of te weinig effort erin stopt krijg je waarschuwingen en uiteindelijk word je gekort of wr helemaal uitgegooid. Zo'n voorbeeld ken ik, die werd wel af en toe aangenomen als hij eens zijn best deed,maar vervolgens ook snel ontslagen want deed gewoon niks. Die was echt zijn uitkering kwijt.

En er zijn echt verhalen die inderdaad veel te makkelijk weg komen met niet willen. Zal ook verschillen per gemeente. Ik had tot ik vrijstelling kreeg elke maand wel 1 of 2 verplichte afspraken en zelfs daarna nog elke maand en later elk kwartaal. Zelfs nu ik dus niet meer mag werken heb ik elk kwartaal contact over eventueel vrijwilligerswerk. Mag alleen nog niet, helaas. Ben niet betrouwbaar genoeg eb moet voorrang geven aan de medische onderzoeken en afspraken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:04

MyWishMax, Er zijn altijd al allerlei regels en projecten om mensen weer aan het werk te laten gaan.

Het gaat ook niet om dat ene enkele geval. Er zijn genoeg mensen die serieus recht hebben op een uitkering.

Maar het is bekend dat er nog steeds veel misbruik van wordt gemaakt en ook veel mensen wel degelijk deels aan het werk zouden kunnen en dan gaat het dus niet alleen om het financiële plaatje, maar ook het deelnemen. En zo gek is het niet om voor een deel van je uitkering zelf te werken als dat wel kan. Het is een beetje kromme gedachte dat mensen de uitkering willen krijgen en zodra ze werken, daar nog iets extra's aan over moeten houden. Je krijgt al geld en vaak ook diverse voordelen.

Het beleid zou wel wat beter mogen. Maar goed, dat is ook al vele jaren gepruts. Ze gaan van het ene naar het andere en de problemen lossen zich niet op, dus tja.

Ik zou geen bijstand krijgen, want heb een man met inkomen en teveel bezit. Maar ik weet ook wel een stel die beiden een uitkering hadden. Ze wilden trouwen, samenwonen en hadden kinderen. In hun ogen zijn ze er zo op achteruit gegaan, dat ze weer zijn gaan scheiden en op papier apart gingen wonen. Een kennis in 1 van de huizen en zo jaren door een heel leuk leven. Daar mag ik iets van vinden. Ik vind het erg, maar ergens ook wel slim, want ik was er dan echt niet opgekomen en zou het ook serieus niet durven.

En de slechte verpesten het altijd voor de goede. Dat ik de slechte dingen zie, wil niet zeggen dat de goede er niet zijn.
Voor mijn broer kregen we PGB. Dat is niet extra, het was gewoon iets nieuws na jaren alles na aanvraag geregeld krijgen.
We hadden alles netjes voor elkaar, vulden alles netjes in en deden wat moest en kregen wat nodig was.

Maar de controles werden steeds strenger en strenger omdat er wel degelijk heel veel mensen wisten hoe ze konden profiteren van een PGB. Ik heb weleens gezegd; bij mijn broer gaat er nooit iets veranderen, het wordt alleen maar slechter. Kan er niet een aantekening voor zulke situaties, want dit kost tijd en geld.
Maar nee, omdat anderen de boel belazeren, moesten wij daar ook onder lijden. En ik kan nog wel meer schrijnende verhalen vertellen waar mensen die verder van de zorg staan, vaak geen weet van hebben. Ze willen thuis blijven stimuleren, maar je hebt het als particulier die een familielid wil verzorgen alleen maar moeilijker. Als bij ons iets kapot ging, moesten we maanden ons behelpen. In een instelling heb je dan echt sneller service en vaak nog reserve materialen, apparaten.

En elke keer wordt er weer gesleuteld aan beleid, komt er nog meer papierwerk en kost vooral de bureaucratie het meeste geld.
Er zouden heel veel mensen beter geholpen kunnen worden en veel geld kan beter besteed, maar ja........

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:21

Je kunt er iets van vinden, maar uiteindelijk is het een keuze die die mensen maken.
Mijn mening erover is dat ik het triest vind dat mensen soms zulke 'stunts' uit moeten halen om een beetje een normaal leven te kunnen leiden.
De bijstand is alles behalve een vetpot en ik neem het zulke mensen niet eens kwalijk dat ze proberen om op zo'n manier nog wat te kunnen doen af en toe.
Net als dat ik het Jantje of Pietje niet kwalijk neem dat hij of zij naast de Wajong af en toe eens 50 euro bijverdient met een klein klusje.
Het zou anders zijn als dit om honderden euro's per maand zou gaan, maar wat je met je ogen ziet, is maar een fractie van het hele verhaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:28

En de dierenartstarieven zijn tussen 1991 en vorig jaar ook al tot drie keer sneller gestegen dan de inflatie, waarbij vooral de commerciele de ketens het erg bont maken. Marktwerking klinkt leuk, maar je gaat met je doodzieke kat of hond nou eenmaal niet eerst een uurtje rondbellen voor 'de beste prijs/kwaliteit verhouding' -:(-
https://nos.nl/artikel/2562208-met-hond ... de-pan-uit

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:32

Dat is hier in Zweden ook zo, inderdaad vooral bij de commerciële vestigingen. :x
Paard met een gaatje in de kies: 3000 euro.
Hond met kennelhoest, echo + 4 foto's: 2000 euro.