Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:41

secricible schreef:
https://archive.is/Mb4X4

Mochten mensen het willen lezen, het artikel van vandaag :)

Krachtig…!
Op mij maakt het indruk.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:07

Op mij maakt het ook indruk. Ik vind het vooral vreemd dat je eigen huisarts geen waarschuwing krijgt maar het voor een vreemde huisarts op de HAP wel een alarmsignaal had moeten zijn. Begrijp ik goed toch? Die zouden toch dezelfde kennis moeten hebben en je eigen huisarts zou toch het meest inzicht in je eigen situatie hebben…

Douce

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:22

Tweede Kerstdag waren er in ieder geval alarmsignalen gevonden en daarop is niet geacteerd. Voor zover ik begrijp is dat de huisartsen minder of minder ernstig verweten door het tuchtcollege.

Ik vind het een mooi integer stuk. Niet sensatie gericht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:50

dat vond ik ook Douce.

Zoals ik het nu zie is de dame op de HAP "slachtoffer" geworden van haar gedegen triagist en lichamelijk onderzoek. Er waren bij haar duidelijke alarmsignalen beschreven in het dossier waarop ze niet geacteerd heeft.
Die alarmsignalen zijn de dagen ervoor niet beschreven in het medisch dossier.
M.i. is dat zo omdat de (eigen) huisarts ze niet heeft uitgevraagd, dus niet omdat ze niet aanwezig zijn geweest, maar dat is een lastige discussie. De hiaten zijn tijdens de zitting opgevuld door de zienswijze van de artsen, maar dus niet terug te vinden in het dossier. Daarmee is hun (in mijn ogen, het college heeft de uitvraag als verdedigbaar aangemerkt) summiere uitvraag in hun voordeel uitgevallen (en de gedegen uitvraag van de HAP heeft haar genekt).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:00

Heel heftig om te lezen.

Kan me niet voorstellen dat het geen negatief effect heeft op de praktijk van de huisarts als veel dorpsgenoten toch weten hoe en wat. Dat moet de huisarts toch ook voelen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:07

Heftig maar mooi artikel. en de reactie van de huisartsen blijft bijzonder. Als iemand zo vaak terug komt met zoveel pijn dan schuif je dat toch niet weg :n en zelfs nu nog vinden dat ze ok gehandeld hebben. Dat kan er bij mij niet echt in :?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:23

Ik vind het vooral heel merkwaardig dat er niet gedacht is aan hartklachten. Of wel? Pijn op de borst uitstralend tussen de schouderbladen, verhoogde hartslag, blijkbaar verhoogde bloeddruk (is die gemeten?), dat zou zelfs bij een leek alarmbellen moeten doen afgaan.

En de verdenkingen van galstenen, daar laat je iemand die steeds terug komt met heftige pijn toch niet mee doorlopen met nog maar weer sterkere pijnstilling maar die laat je toch voor een echo opgaan? Niet dat ze dan de juiste diagnose hadden, maar het zat iig dichterbij het daadwerkelijke probleem dan “spierpijn”. Wellicht was er dan wél iets gezien wat een aanwijzing had kunnen zijn.

Jouw topic heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik veel alerter ben geworden op dit soort klachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:25

Krachtig stuk. De journalist heeft het heel goed beschreven.

Vind je dit nu niet raar terug te lezen zo over jouzelf, jullie situatie toen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:20

Bizar om dit zo te lezen. Goed stuk geworden, goed geschreven. Ik denk dat velen, zo niet alle mensen, het onvoorstelbaar vinden dat hij van het kastje naar de muur is gestuurd als je dit verhaal zo leest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 21:23

DuoPenotti schreef:
Krachtig stuk. De journalist heeft het heel goed beschreven.

Vind je dit nu niet raar terug te lezen zo over jouzelf, jullie situatie toen?

Opzich wel. Als je er middenin zit gaat het grotendeels langs je heen. Om het nu weer zo op een rijtje te zien is... bizar.

Ondertussen beginnen er langzaam wat radertjes te draaien. Hopelijk heeft de hele heisa straks opgeleverd wat het op moest gaan leveren.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:31

Lieve ts
Wat ben jij een ongelooflijke powervrouw
Ik heb enorm respect voor de manier waarop je dit gevecht bent aangegaan en hoe je de rug hebt recht gehouden.
Ook nu nog blijf je enorm netjes in je communicatie en kan ik alleen maar zeggen je bent een groot voorbeeld voor velen.
En ik hoop oprecht dat je hier nog sterker uitkomt en dat het uiteindelijk een proces is waar je met trots en voldoening op terug kan kijken.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:35

Kippenvel!

Verder is alles wel gezegd denk ik!
Dikke knuffel!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:45

esje01 schreef:
Lieve ts
Wat ben jij een ongelooflijke powervrouw
Ik heb enorm respect voor de manier waarop je dit gevecht bent aangegaan en hoe je de rug hebt recht gehouden.
Ook nu nog blijf je enorm netjes in je communicatie en kan ik alleen maar zeggen je bent een groot voorbeeld voor velen.
En ik hoop oprecht dat je hier nog sterker uitkomt en dat het uiteindelijk een proces is waar je met trots en voldoening op terug kan kijken.

Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten. Wat ben jij een onwijs sterke vrouw, met 2 kinderen en wat je hebt meegemaakt!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:32

Afbeelding
Vandaag op de Facebook pagina van het AD

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 08:57

interessant dat ze specifiek dit stuk eruit kiezen. De HAP claimt zo lerend te zijn en uitgebreid onderzocht te hebben. Ondertussen houden ze nog steeds hun kaarten strak tegen de borst, weigeren inzicht te geven in het onderzoek (waarvan op de tuchtzitting bleek dat ook de artsen geen weet er van hebben) en is er zelfs ondertussen ruis wie überhaupt besloten heeft om niet te melden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:47

ik moest nog aan jouw topic denken afgelopen weekend. De schoonvader van mijn dochter is met spoed opgenomen in het ziekenhuis en geopereerd aan een gescheurde aorta. Het gaat nu naar omstandigheden redelijk goed met hem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 20:36

En toen was er nieuws *\o/*
Na de uitspraak ben ik uiteraard opnieuw contact gaan zoeken met de calamiteitencommissie. En ook de IGJ heb ik direct op de hoogte gesteld, die het opgepakt hebben.
Het was moeizaam, heel moeizaam. De kaarten bleven strak dicht en er kwamen alleen maar vragen bij.

Vandaag had ik de oorlogsstrepen alweer op mijn gezicht geschilderd en ben ik ze gaan bellen toen er verrassend nieuws was. Het bestuur heeft besloten de zaak ein-de-lijk te melden bij de IGJ als calamiteit en heeft toegezegd tot een nieuw, gedegen en vooral onafhankelijk onderzoek naar het handelen destijds.
Bizar was wel dat het bestuur moest toegeven dat de beslissing om niet te melden destijds volledig zonder hun medeweten is gemaakt. Dat verklaart ook waarom de artsen van niks wisten, het rapport is nooit gedeeld met bestuur of praktijkhouder als eindverantwoordelijke. Want er schijnt wel een rapport te zijn, dus dat zal ik dan maar geloven.

Ik ben echt intens blij dat dit hele proces ergens goed voor is geweest en dat er nu eindelijk onderzoek gaat plaatsvinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:44

Ah wat fijn voor je dat je nu dan toch het gevoel hebt dat je het eindelijk voor elkaar hebt om die bal aan het rollen te krijgen.
Màn wat heb je er een hoop energie in moeten steken....

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:41

Je geduld is beloont. Wat ben ik blij voor je secicible!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 00:06

Nou dat is goed nieuws! Ik snap dat het daar “schuurt”, hopelijk begrijpen ze wat het handelen voor gevolgen voor mensen heeft en denken ze voortaan verder door. Ik ven blij voor het succes, als je het zo kunt noemen, dat je behaald hebt. Petje af voor je doorzettingsvermogen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:34

Dat is goed nieuws. Moet een enorme zucht van verlichting hebben gegeven?
Betekent het dat jij betrokken gaat worden in dit onderzoek? In de zin van dat je het hele verhaal weer kan vertellen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 08:54

karijn schreef:
Dat is goed nieuws. Moet een enorme zucht van verlichting hebben gegeven?
Betekent het dat jij betrokken gaat worden in dit onderzoek? In de zin van dat je het hele verhaal weer kan vertellen?

Opluchting, ja, immens. Ik kan ook echt niet onder woorden brengen wat dit voor me betekent en dat nu eindelijk de puzzelstukjes op z'n plek vallen w.b. de gang van zaken na Sanders overlijden.

Ik durf niet precies te zeggen welke rol ik ga spelen. Ik weet nog steeds niet wat er voor onderzoek is gedaan destijds en dus wat daarvan al benut kan worden door de nieuwe commissie. Sowieso heb ik geen ervaring met een calamiteitenonderzoek overdoen, of dat betekent dat alles weer opnieuw moet worden uitgevraagd, of dat ze ook dingen "hergebruiken".
Wel weet ik dat voor een officieel onderzoek richting de IGJ er een richtlijn is waar het onderzoek aan moet voldoen (https://www.igj.nl/publicaties/richtlij ... rapportage). Hierin wordt nazorg als een uitdrukkelijk onderdeel genoemd. Ik doe dus wel de aanname dat er contact gaat zijn met deze commissie en mij.

calamiteitenrapportages blijven altijd een ingewikkeld spanningsveld tussen enerzijds veilig moeten kunnen leren. Als behandelaren weten dat alles ingezien kan worden door naasten kunnen zij niet openlijk spreken over de fouten die ze gemaakt hebben. Zeker niet gezien deze casus ondertussen immens beladen is door o.a. het tuchtrecht er bij te betrekken. Dat is onwenselijk voor een veilig leerklimaat en ik snap dat ze dus geen volledige openheid zullen geven.
Anderzijds vereist de wet dat er openheid en inzicht wordt getoond richting patiënt/nabestaanden en zul je dus ook iets moeten open leggen. Dat staat ook in gedragsrichtlijnen die hierover gaan. Hoe ze dat inrichten wacht ik even rustig af. Het feit dat bij dit onderzoek de IGJ over de schouder mee zal kijken of het onderzoek van voldoende kwaliteit is en dat er sprake is van een onafhankelijke partij geeft me iig meer vertrouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:41

Wat een goed nieuws.

Ik vind het echt zo knap hoe je dit allemaal doet. Echt wat ben jij sterk!
Ondertussen pas je ook wel een beetje op jezelf?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:10

Wat een geweldig nieuws zeg!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 09:42

Goed nieuws hoor!

Gaat dit nu over de HAP of over jouw huisartsenpraktijk?