No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:14

Hier gaat het ook nog redelijk (goed) _O-.

Ik heb wel 2 nieuwe planten gekocht wat niet Perse nodig was, maar wel hoog op m’n wishlist stond en ik op een later tijdstip anders sowieso nog had willen kopen. Ik wil met aan met wat meer kamerplanten toevoegen. M’n schoonzus werkt bij de lidl en daar stonden meerdere planten afgeprijsd welke vorige week in de aanbieding waren. Dus ik heb nu 2 best al grote bananenplanten voor 8e samen. Ik had ze eerder willen kopen voor de normale prijs maar toen niet gedaan onder het mom, mwahhh niet Echt nodig. Maar nu heb ik 2 voor de prijs van 1 eigenlijk, dus nu toch overstag gegaan :=. Ze zijn dus alleen groter als gedacht dus de 2 potten welke ik nog leeg had staan thuis zijn te klein |o Moet dus tzt wel nog 2 nieuwe potten hebben, maar misschien dat ik die via tweedehands/kringloop ga vinden.

Voor de rest qua impulsieve aankopen ben ik gewoon nog erg braaf geweest. Stond gisteren bij de Aldi wel met zo’n soort Stanley achtige beker in handen welke echt tof was (maar die past volgens mij niet in de auto houder) en ik al in de wagen had liggen maar ik heb ‘m terug gelegd haha.

Wel noodgedwongen vandaag een nieuwe stofzuiger gekocht want de onze is echt gaan hemelen helaas en met een gezin van 3 (met kind) en 2 langharige dieren (hond en kat) kan ik echt niet lang zonder. Een wat goedkopere gedaan voor nu (met nog een beetje korting bij bol) want een MIELE of iets dergelijks is momenteel gewoon even een te dure aanschaf. Had wel goede reviews dus ben benieuwd haha.

Merk wel dat ik steeds meer nadenk bij aankopen doen en ondanks dat ik vaak alsnog als eerste reactie heb dat ik snel iets in een winkelkar/mand gooi omdat ik denk dat het handig is of heel leuk is, leg/verwijder ik het alsnog erna ook wel weer als ik er even over na heb gedacht. Dus hierin probeer ik wel echt te veranderen, maar als ik zoals momenteel echt niet goed in m’n vel zit is dit wel echt heel erg moeilijk :=

Fitzroy

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:24

Ik heb gefaald bij de Action :o Toch weer iets meegenomen, zodat ik nu dingen dubbel heb. Weliswaar maar 13,- dus dat is het geld niet, maar toch onnodig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:51

Precies, het gaat niet altijd om het geld inderdaad, maar ook over het overbodige, de overdaad aan spullen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:01

Fitzroy schreef:
Ik heb gefaald bij de Action :o Toch weer iets meegenomen, zodat ik nu dingen dubbel heb. Weliswaar maar 13,- dus dat is het geld niet, maar toch onnodig.

Terugbrengen met kassabon?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:06

Fitzroy, terugbrengen is inderdaad mogelijk een optie wat Foxy zegt.
En een impulsieve aankoop kan zo snel gaan als je er niet bewust mee bezig bent.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:10

We zijn nu bijna eind januari. Ik ben helaas niet geslaagd, heb een aantal onnodige aankopen gedaan. Maar waar ik wel blij mee ben, is dat ik me er veel bewuster van ben wat ik koop en waarom. Heb vaak op het punt gestaan iets te kopen, en het dan toch niet gedaan. Dat is echt vooruitgang. Ik ga verder in februari! Maand per maand werkt voor mij, een jaar is te veel in één keer.

In februari mag ik, naast eten en drinken voor mij en de dieren, het volgende kopen:
- 1 goedkope zweetdeken voor paard
- 1 paar zorgklompen (ik begin aan een nieuwe baan en mijn huidige klompen zijn een beetje op aan het raken)

Als dit me lukt, ben ik een tevreden mens.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:20

miereneter schreef:
We zijn nu bijna eind januari. Ik ben helaas niet geslaagd, heb een aantal onnodige aankopen gedaan. Maar waar ik wel blij mee ben, is dat ik me er veel bewuster van ben wat ik koop en waarom. Heb vaak op het punt gestaan iets te kopen, en het dan toch niet gedaan. Dat is echt vooruitgang. Ik ga verder in februari! Maand per maand werkt voor mij, een jaar is te veel in één keer.

Ik heb precies hetzelfde!

Ik heb dingen gekocht die niet hadden gehoeven, maar waar ik wel blij mee ben. Ik stond gisteren op het punt om nieuwe kleding te bestellen, uiteindelijk (met veel moeite) de site weggeklikt. 1 item zit nog steeds in mijn hoofd. Prima als ik die toch uiteindelijk wil kopen, maar niet meer van mijn spaargeld. Dan maar eerst wachten tot ik weer loon heb en geld opzij kan zetten voor kleding.
Ik ben veel bewuster bezig met iets wel/niet kopen. Daar ben ik blij mee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:32

Hier is het aardig gelukt :j Ik heb wel een paar spullen besteld die ook hadden kunnen wachten tot Februari, maar die ik toch alsnog had moeten kopen, dus dat zie ik niet als falen :Y)
Ik heb in ieder geval geen onnodige aankopen gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:48

Terugkijkend op januari (die nog niet voorbij is) heb ik niks aan spullen gekocht die niet nodig waren. Ik heb geen deco voor in huis gekocht, geen vazen, geen dekentjes, niks. Dat scheelt toch wel veel geld, merk ik := . Die kleine prulletjes tikken best aan.

Ik heb dan wel de vloerlamp gekocht, en hoewel dat een beetje voelt als faal, was hij wel nodig omdat het toch wat donker was. En dit soort dingen koop ik toch voor heel lang gebruik. Dus het is niet dat er volgende maand weer een andere staat. Dus toch iets minder faal.

Ik heb helaas wel veel onvoorziene kosten gehad, 2x een dierenartsbezoek tikt best aan. En de auto moet naar de garage voor onderhoud/APK, dat was voorzien, maar toch ook weer aardig wat geld.

Ik ga dit in februari doorzetten, het bevalt wel goed tbh :). Sowieso wil ik nog declutteren binnenkort. Ik heb nog zo veel spul op zolder staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:21

Hier gaat het super. Ik heb nog iets van €30 ongeveer staan wat evt gebruikt kan worden deze maand en dan zitten we mooi binnen budget, wat betekent dat we ongeveer 30% kunnen sparen per maand.
Als dat zo blijft gaan dan ben ik superblij!

Hier dus echt alleen een nieuwe pan ter vervanging van de kapotte,en een computermuis gekocht. Behalve noodzakelijke uitgaven alleen geld uitgegeven aan een uitje naar de ijsbaan incl. schaatsen slijpen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 29-01-25 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 12:23

Het gaat hier beter dan verwacht. De challenge heb ik niet helemaal gehaald, maar ik ben toch tevreden en ga dit proberen door te zetten naar februari.

Ik heb via Vinted twee dingen gekocht, beide uit de portemonnee dus in feite heeft het mij niks gekost. Echter, zoals hierboven staat, gaat het niet alleen om de prijs maar ook over overbodige troep kopen.

Ik heb een boek gekocht waar ik al enkele weken op zat te azen, en ik heb een paar bruine laarsjes gekocht. Ik heb bijna geen schoenen en deze vond ik zó leuk dat ik ze voor die prijs (12 euro inclusief) niet kon laten staan. Nu hopen dat ze passen!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:55

Ik ben deze maand ook geslaagd (maar 11 euro geshopt waaronder 2 rieten linnenmanden) en ben van plan om de kapotte deksels van de kookpotten te vervangen, ipv compleet nieuwe kookpotten te kopen. Dat zal aardig schelen in prijs.

Daarnaast moeten we nieuw matrasovertrekken kopen, die bestelling is binnen dus dat is even AUW komend weekend maar ik heb wel vermeden nieuwe dekbedhoezen te kopen (hoe leuk ze ook waren en ondanks de korting die erop zat - ze waren nog steeds duur).

Tenslotte heb ik besloten om kleding te huren via dressr. Dat is niet goedkoop, maar geeft me de kans merken uit te proberen en daarna goed gemikte aankoop te doen (hopelijk via vinted). 75% van mijn kleerkast is te klein geworden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:10

Ik ben overall gezien ook zeker niet ontevreden. Ja, ik had een paar dagen waarop ik toch nog wat gekocht heb wat niet de bedoeling was maar Rome was ook niet in 1 dag gebouwd zullen we maar zeggen he hihi en het gaat mij er vooral om dat ik langdurig/blijvend mijn gedrag kan aanpassen mbt te veel/te snel en impulsief kopen zeg maar. Dus ik sta sowieso wat minder streng en minder zwart/wit in de challenge.

Desondanks probeer ik het uiteraard wel en ben ik er grotendeels gewoon goed in geslaagd om de maand door te komen zonder onnodige aankopen. Dat wat ik kocht zijn dan wel spulletjes geweest waar ik echt Heel blij mee ben en/of Echt wat aan heb en anders op een later tijdstip nog had gekocht dus het is zeker niet kopen om te kopen geweest zeg maar. Er zijn meerdere momenten geweest waarop ik iets teruggezet heb of verwijderd heb uit m’n mandje (oa een sweater uit de max verstappen shop welke ik in preorder kocht toen hij kampioen werd maar ik heb hem toch alsnog geannuleerd deze maand want het was een behoorlijk bedrag wat we daarmee bespaard hebben en zeker geen Moetje om te hebben) en ik ben ook veel minder gaan struinen op webshops e.d. en meer bewust nadenken over potentiële aankopen.

Ik ga het ook proberen door te trekken in februari nu. Dit word zonder extra aankopen al een dure maand met dierenarts bezoek/titer bepaling van de hond, verjaardag van onze zoon met kinderfeest, zijn gewone feest en cadeautjes. Waarschijnlijk ook nog kosten aan mijn hondenauto en nog wat andere zaken in/rondom huis. Verder uiteraard alle nodige zaken mbt huishouden, voer en aanvullende voeding voor de dieren of als er iets kapot gaat wat echt vervangen moet worden (zoals deze maand met de stofzuiger gebeurde) maar dat lijkt me wel vanzelfsprekend :j

Wat ik specifiek niet extra wil kopen op een aantal uitzonderingen na:
extra boeken, (huis) decoratie, schoenen, tassen, kleding, andere hebbedingetjes, luxe boodschappen aankopen/onnodige boodschappen dus veel strenger gaan zijn in de boodschappen lijst en proberen weer wat meer aan te passen met Hoe we inkopen. We zijn in januari wel goed erin geslaagd mbt geen eten afhalen/bestellen op 1 slippertje na maar dat was voor ons dus wel al zeer goede vooruitgang want normaal gebeurd dit echt vaker :j

Ik heb wel nog een aantal uitzonderingen hierin:
    - uit eten met m’n beste vriendin
    (da’s nog deels voor haar verjaardag)
    - aanbiedingen met boodschappen waar we Echt wat aan hebben
    (ik wil wel in februari weer wat voorraad aanvullen en meal preppen + als er echt goede aanbiedingen zijn op de voor ons veelgebruikte producten dan wil ik daar gebruik van maken. MAAR geen boodschappen welke niet nodig zijn daarbuiten zoals luxe producten, ed dus echt alleen wat nodig is voor de weekboodschappen + voorraad aanvullen van onze vaste dingen)
    - 2 bloem potten scoren voor m’n nieuwe planten
    (hiervoor ga ik eerst kringloop en marktplaats afstruinen)
    - 1 kringloop bezoekje voor een X bedrag
    (ik denk 10-15e. Kringloop snuffelen is voor mij een leuk uitje en iets waar ik mentaal soms dan echt heel blij van kan worden en dat wil ik mezelf gewoon niet helemaal afpakken. Dus 1 uitje per maand vind ik dan wel een voor mij goed compromis met een vooraf opgesteld bedrag/budget bv. Op deze manier denk ik dat de no buy challenge voor mij er omheen ook veel beter te doen zal zijn ipv dat ik echt heel streng ben)
    - aankopen voor de kerst advent van een van m’n beste vriendinnen
    (hier koop ik wel voor als ik ergens wat tegenkom voor een leuk prijsje zodat ik de kosten kan verdelen door het jaar heen aangezien het voor een aardig bedrag is dat we een advent kalender samenstellen)
    - 2 boeken preorders welke binnenkomen
    (dit zijn geen random en impulsieve boeken aankopen maar aankopen waar wel echt over nagedacht zijn; een vervolg op een boek wat ik al las en waar ik nu graag mee verder wil en de ander is een nieuwe release van een van m’n favo auteurs in een exclusieve editie dus eentje welke ik ook Echt heel graag wil) en voor de rest ga ik geen andere boeken proberen te kopen wat voor mij al genoeg uitdaging is hihi. Ik heb in principe bijna elke maand wel een paar preorders staan maar tov voorheen is het aantal gekochte boeken dus echt een heel stuk lager. Helemaal mezelf dit afpakken wil ik ook gewoon niet dus ik geef m’n eigen draai eraan door gewoon een heel beperkt aantal te kopen en alleen als ik het echt wil. Ik loop dus ook vaker m’n order lijst na en haal ook dan nog wel eens wat eruit namelijk. Hetgeen wat ik laat staan is dus wel iets wat ik heel graag wil hebben en goed over na heb gedacht.

ONTSPULLEN

Aanvullend zijn wij in januari weer goed begonnen met ontspullen ook en hebben veel kunnen verkopen en ook staat er al wat klaar om weg te geven of weg te gooien. Dit gaan we komende maand weer door trekken want we hebben ook nog een zolder met vanalles staan.

Ik heb in januari 10 vinted verkopen gehad en nog eentje via marktplaats met o.a. meerdere honden spullen verkocht welke we niet meer gebruiken en nog zeer netjes waren, een 5 tal boeken en van allerhande spullen van onze zoon ook. Hij heeft zelf mee geholpen om al een aantal kasten uit te sorteren met speelgoed van hem en stapeltjes gemaakt wat weg kan en wat niet dus we nemen hem ook mee in dit proces :j Veel van het speelgoed geven we dan via m’n schoonmoeder weg (zij werkt in de sociale sector hier in Heerlen en kent veel gezinnen die hier dan enorm blij mee zijn) of kunnen we alsnog verkopen. Ook mijn man verkocht via zijn account dus nog wat dingen.

Ook al is het no-buy hier in het topic, maar het leek me leuk om ook dit stukje nog even mee te pakken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:17

No buy + boost your income = saving up for later

Het past allemaal in een groter plaatje

Op naar een purchase free february!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:24

Ik vond het een toffe uitdaging, ik vond het een geslaagde no buy january

Purchase free februari klinkt goed. Ik zet hem ook door. Niet zo zeer niks kopen. Maar vooral niet meer brainless online impuls aankopen doen.
Bewuster kopen. Dat neem ik hier vooral uit mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:39

Ik heb maandag avond even mijn uitgaven bekeken van afgelopen maand. Al met al niet ontevreden, enige waar we echt over budget gaan is kleding voor mijn man, maar aangezien het uitverkoop is in januari en we allebei geen grote kledingkopers zijn de rest van het jaar vind ik dat ok.

Wat we in februari gaan kopen is een dubbele airfryer. Die kosten halen we er uiteindelijk uit door gewoon niet meer naar de friettent te gaan.

Ik ga nog geen nieuwe vloer en geen nieuwe traptreden kopen.

Wel gaan we nog een keer naar Frankrijk om te kijken of daar iets kopen gaat lukken maar dat valt voor mij onder voorbereiding op investering.

Plus dat we 2 weken Zweden en 4-5 weken Amerika geschrapt hebben voor dit jaar en geen vakantieplannen verder hebben voor dit jaar :P

Wij gaan ook in februari verder met onze uitgaven goed in de gaten houden, en ook door met de pantry challenge :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:26

Olikea schreef:
Maar vooral niet meer brainless online impuls aankopen doen.
.

Bij mij is dat (aangezien ik niks online koop) vooral bewust zijn van prijs ipv altijd dat plastic kaartje te geven. Zo zijn boodschappen echt een hele moeilijke voor mij. Voeding kan ik me echt aan te buiten gaan (franse kaas, duur vlees, verse vis, bio).

Ik ben er deze maand elke keer in geslaagd gratis bij het ziekenhuis te parkeren. Vroeger zou ik zonder nadenken de parkeergarage in zijn gereden. :$

Dat gezegd zijnde, moesten we deze maand met de familie gaan eten, parking in hartje centrum, 16.20 euro voor 3 uur -:(-

En verder mijn klantenkaarten goed in het oog houden en gratis items inruilen.
Want wil in februari ook mee de pantry challenge doen en alle rare overbodige items opmaken. Gisteren al een blik litchis op sap open getrokken (geen idee waarom ik dat ooit kocht maar nu dus litchis als fruithapje mee naar werk).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:29

Hier gaat het ook weer lekker, ik ga er vanuit dat we dat de laatste dagen van deze maand voort kunnen zetten.

Ik heb mij ook gefocust op het opmaken van (fris)drank (wat wij standaard niet drinken) wat overgebleven is van feestjes en de houdbaarheidsdatum verstrijkt voor het volgende feestje. Er liggen nu nog 7 blikjes cola zero en 1 ijskoffie. Dus dat gaat ook lekker en scheelt weer aankopen van ons standaard drinken omdat we eerst opmaken wat er ligt.
Daarna ga ik naar de rest van mijn voorraadkast kijken. Bij de koek liggen ook dingen die al geruime tijd niet gegeten zijn, waar aandacht aan besteed moet worden.

Ik heb een overvloed liggen aan kleurboeken voor volwassenen. Nu heb ik als doelstelling minimaal 12 stuks dit jaar vol te kleuren met als extreme richtlijn 24 stuks dit jaar.
Deze maand zijn er al 4 vol gekleurd en heb ik er iig nog 2 die ook al bijna gevuld zijn. Dus ik ben goed op weg.

Door challenges te bedenken of zelfs een groep spullen te herschikken kan ik mijn aandacht er goed ophouden om dingen op te maken en daarnaast niet extra te kopen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:48

Eigenlijk afgelopen maand Bijna niets uitgegeven aan extra's.
Wel een aantal plastic bakken (Action) voor de pantry challenge en de voorraadkast opgeruimd,
en de diverse pasta's in een bak gestopt. Alles voor rijst/ paella bereidingen in een bak gestopt enz.
Dus een beter overzicht en we kijken zo beter wat we opmaken.
De vriezer wordt wel uit gegeten, maar zie ik nog niet duidelijk leger worden.
We hebben nu bedrijfskleding, dus geen kleding aankopen hoeven doen.
Dus we gaan in februari gewoon door.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:01

Ik had me voorgenomen om alleen spullen te vervangen die stuk gaan en waar stuk gaat, zou ik willen vervangen door producten van hogere kwaliteit (en graag in de EU gemaakt)
Prompt gaat er vanalles stuk deze maand...
Mijn fijne grote speedskip mestboy die ik al 8 jaar had, de staafmixer, een kruiwagenband, mijn hoofdlamp en nog een paar kleine items.

Iemand een tip voor een goede staafmixer? Deze wordt hier veel gebruikt, wil er nu graag eentje waar de onderkant van in de vaatwasser kan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:40

Wij hebben er eentje van Philips. Ik weet zo 1,2,3 niet welk model precies maar ik gooi dat onderste stuk ook altijd de vaatwasser in. Zul je ook altijd zien ja, dat het een het ander opvolgt. Hier ook het een na het ander de laatste tijd wat erbij komt qua (toekomstige) uitgaves.

correctie:
Wij hebben eentje van Princess. Echt een top ding voor die prijs. Zit dan ook nog een hak molentje bij en nog wat andere spulletjes- al gebruik ik die eigenlijk nooit, heb het echt puur voor de staafmixer:
https://www.bol.com/nl/nl/p/princess-22 ... oductTitle

De kleine keukenmachine welke ik heb is van Philips haha. Haal ze altijd door elkaar. Maar de staafmixer hebben we ondertussen al bijna 4 jaar en word echt wel structureel gebruikt en doet het nog steeds top.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:53

Onze is gewoon een goedkope van de Lidl en werkt prima. Gaat ook gewoon in de vaatwasser.
Balen als alles kapot gaat, dat voelt niet fijn.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:05

Leuk! Ik ben ook redelijk geslaagd ik ga ook door in februari. Misschien leuk om in februari ook in dit topic te blijven posten met elkaar ?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:51

callippo schreef:
Ik had me voorgenomen om alleen spullen te vervangen die stuk gaan en waar stuk gaat, zou ik willen vervangen door producten van hogere kwaliteit (en graag in de EU gemaakt)
Prompt gaat er vanalles stuk deze maand...
Mijn fijne grote speedskip mestboy die ik al 8 jaar had, de staafmixer, een kruiwagenband, mijn hoofdlamp en nog een paar kleine items.

Iemand een tip voor een goede staafmixer? Deze wordt hier veel gebruikt, wil er nu graag eentje waar de onderkant van in de vaatwasser kan.

Mijn moeder had deze laatst bij de Vomar gekocht en is er erg blij mee (en voor die prijs!)
https://www.folderz.nl/winkels/vomar/aa ... -47195517/

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:11

Horsejansdam schreef:
Leuk! Ik ben ook redelijk geslaagd ik ga ook door in februari. Misschien leuk om in februari ook in dit topic te blijven posten met elkaar ?

Leuk inderdaad!