Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:03

Nielojram schreef:
IMANDRA schreef:
Blijft een fictieboek waarbij hij vermoedelijk wat vrijheden heeft genomen met de 'feiten' in zijn boek (want je wil een spannend boek), dus zou het niet als naslagwerk gebruiken, maar dat ben ik :))

Dat is de bijbel toch ook?

Gezien dit een christendom topic is en het fictie aspect ter discussie zou staan (tov Dan Brown, een fictieschrijver) leek het me niet netjes dat zo te noemen.

verootjoo

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:10

Ongeacht of je wel of niet gelooft en of je er wel of niet naar wilt leven denk ik dat de Bijbel onmogelijk een fictief boek kan zijn.
Daarvoor zit het te complex in elkaar en zijn het teveel verschillende boeken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:22

Even los van of de bijbel door mensen gemaakt is of niet: complexiteit is niet een bewijs voor waarheid. Consistentie is dat wel. Helaas faalt de bijbel op dat punt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:24

Daar is toch ook een boek over verschenen? Over het ontstaan/waarheidsgehalte van de bijbel? Ik weet nog dat ik het wilde lezen maar ben de titel kwijt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:37

verootjoo schreef:
Ongeacht of je wel of niet gelooft en of je er wel of niet naar wilt leven denk ik dat de Bijbel onmogelijk een fictief boek kan zijn.
Daarvoor zit het te complex in elkaar en zijn het teveel verschillende boeken.

Eens :j
En dat zeg ik als iemand die niet gelooft :)).

Ik denk dat delen uit de bijbel ooit zijn ontstaan uit echte gebeurtenissen, die in de loop der jaren zijn aangedikt en herschreven. Het zou me niet verbazen als er ooit een Joodse man heeft rondgelopen die Jezus heette, eea predikte en uiteindelijk stierf aan het kruis. Dus ik zie het als een boek waar fictie en waarheid samen zijn gevoegd tot mooie verhalen. Maar voor mij, persoonlijk, geen boek waarvan je de daadwerkelijke feitelijke geschiedenis kan leren, waarvan de inhoud zou moeten bepalen hoe ik leef. Maar ik respecteer het als anderen dat voor zichzelf anders zien. Wat ik niet respecteer is dat het door sommigen gebruikt wordt om iets voor de ander te bepalen (bedoel ik overigens algemeen, niet richting iemand hier).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:53

mysa schreef:
Daar is toch ook een boek over verschenen? Over het ontstaan/waarheidsgehalte van de bijbel? Ik weet nog dat ik het wilde lezen maar ben de titel kwijt.

... als je de theologen mag geloven ;)
bibliotheken vol.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:56

Avalanche schreef:
Even los van of de bijbel door mensen gemaakt is of niet: complexiteit is niet een bewijs voor waarheid. Consistentie is dat wel. Helaas faalt de bijbel op dat punt.

Geen vaststaand bewijs, maar de complexiteit waarmee de bijbel beschreven is, zeker door de hoeveelheid boeken waar de bijbel uit bestaat maakt het voor mij moeilijk te geloven dat het allemaal fictie is. Alles sluit ook op elkaar aan terwijl het in verschillende tijden geschreven is.

Zelf vind ik het ook behoorlijk consistent, maar daar zijn verschillende visies op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:00

Avalanche schreef:

Oejjj....
'Bijbel', Nederlands voor dik boek. Grieks voor bibliotheek.
Een joods boek, wat onder andere inhoudt dat 'stem en tegenstem' een plaats krijgen.

Daarmee wordt consistentie wat ingewikkeld.
Als je één enkel persoon ondervraagt naar de waarheid - dan graag consistentie!
Maar een hele serie boeken, geschreven door verschillende mensen, met andere doelstellingen, in andere tijden horen niet consistent te zijn.

Oud, joods grapje.
'Waarom staat het boek Esther in de bijbel..? God komt er niet in voor, wordt zelfs niet genoemd.'
'Ja klopt. Het woord 'Esther' betekent (letterlijk) ik zal mij verbergen.'

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:12

Door massaal de bijbel als fictie af te serveren vergeten we dat het een boek is met veel lagen. Ik denk dat het vooral iets zegt van ons, huidige mens, dat wij die lagen niet kunnen doorvorsen. Voor ons geldt zelfs dat we vergeten zijn dat de vroegere mens een totaal andere mens was als de huidige mens. De vroegere mens leefde in een vanzelfsprekendheid samen met de niet zintuigelijke wereld die voor hen volkomen zichtbaar was. Wij kunnen dat al lang niet meer en wellicht dat sommigen onder ons af en toe een glimpje nog ervan kunnen opvangen.
TEvens is het zo, dat de vroegere mens vaak een spiritueel zeer geschoolde mens was en wist dat de mens veel meer kon als dat wij nu nog kunnen en die mensen vroeger werden ingewijden genoemd. Als deze mensen hun verhalen deelden in de bijbel, dan kun je verwachten dat dit niet voor Truus, Pien , Jan en Klaas zo gemakkelijk is om te begrijpen. HEt vraagt voor ons veel scholing en bewustzijn van wie wij als mens nu zijn.
Tja ik vind ons eigenlijk wel verworden tot materialistische verdichtte stakkers en daar schaar ik mezelf ook zeer zeker onder!
De bijbel als non fictie af te serveren is als het kind met het badwater weggooien in mijn ogen en heel erg zonde.

Citaat:
Wat ik niet respecteer is dat het door sommigen gebruikt wordt om iets voor de ander te bepalen (bedoel ik overigens algemeen, niet richting iemand hier).
En hier ben ik het 100% mee eens en dit is veel en veels te veel gebeurd en gebeurt helaas nog steeds.
Dat is in ieder geval ook niet in de lijn van de liefdesboodschap die Christus heel duidelijk voorleefde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:18

verootjoo schreef:
Avalanche schreef:

Geen vaststaand bewijs, maar de complexiteit waarmee de bijbel beschreven is, zeker door de hoeveelheid boeken waar de bijbel uit bestaat maakt het voor mij moeilijk te geloven dat het allemaal fictie is. Alles sluit ook op elkaar aan terwijl het in verschillende tijden geschreven is.

Zelf vind ik het ook behoorlijk consistent, maar daar zijn verschillende visies op.

Het sluit niet op elkaar aan. De evangeliën proberen dat in sommige boeken heel hard, maar als je weet dat een aantal boeken samengesteld is, we nogmaals de originele manuscripten niet meer hebben, en zelfs de kopieën ervan niet, en door een aantal concilies nogal stevige censuur is uitgevoerd, waarbij nog steeds de verschillende verhalen niet met elkaar kloppen, maakt het waarheidsgehalte voor mij wat twijfelachtig.

Ik serveer de bijbel niet helemaal af als fictie, maar kritiekloos lezen kan ik simpelweg niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:28

Kritiekloos lezen moet je dan ook nooit doen :)
Het nemen als DE waarheid ook niet.

Maar er zijn zoveel mooie dingen die je uit de Bijbel kunt halen, daarom vind ik het de moeite waard om de Bijbel goed te kennen. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:33

Oh er staan zeker prachtige dingen in. Die hou ik ook bij me.

Maar er zijn ook passages die ethisch nogal twijfelachtig zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:11

mysa schreef:

Dat boek heet: De Bijbel heeft toch gelijk. Over het Oude Testament.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:18

Ik lees al een tijdje mee maar ik kom toch steeds weer op het feit uit dat God liefde is en dat hij maar 1 ding wil: de mens moet vooral de schepper van zijn eigen leven zijn.
de 10 geboden zijn een goed handvat daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:35

ChantalAM schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar ik kom toch steeds weer op het feit uit dat God liefde is en dat hij maar 1 ding wil: de mens moet vooral de schepper van zijn eigen leven zijn.

Dat geldt toch voor elk geloof?