Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:33

Qimm schreef:
Denk dat ook best veel mensen geen idee hebben waar kroepoek van gemaakt is :D

Er is ook kroepoek die is gemaakt van cassave.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:55

Brainless schreef:
Qimm schreef:
Denk dat ook best veel mensen geen idee hebben waar kroepoek van gemaakt is :D

Er is ook kroepoek die is gemaakt van cassave.

Klopt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:05

Mijn vriend wist dat ook niet van de kroepoek, die pakt gewoon wat op tafel staat en gaat er vanuit dat ik hem wel waarschuw als ie iets in zijn mond stopt dat niet vegetarisch is :))
Tegenwoordig hebben we ook meestal de cassave in huis. Mijn ouders ook, mijn vader is een echte vleeseter maar vindt de cassave kroepoek lekkerder :))

poes

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:23

Ik weet ook niet alles dus ja soms kom ik pas later te weten dat iets niet vegetarisch is.

Ik vind het zo naar als mensen dat er efkes in willen smeren. Of mij belerend gaan vragen: mag je dat wel eten???

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:40

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:42

fjordjes schreef:
Oké dit wist ik dus niet over een kaasschaaf

https://vm.tiktok.com/ZMLNXKS17/

Ik weet nog de eerste keer dat ik zo’n ding zag en dacht wat is dat in godsnaam haha. Echt heel Nederlands ook!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:04

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:09

Urbanus schreef:
fjordjes schreef:

Dit is toch common knowledge? :=

Ja; is hier ook bekend hoor.
Die ene heet ook een jonge kaasschaaf :+
Vroeger hadden wij thuis ook altijd al 2 kaasschaven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:12

Ik weet dit ook nog niet zo lang, maar ik lust ook geen kaas :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:15

Dat wist ik ook inderdaad :j
Ik lust alleen oude kaas dus heb alleen een oudekaas-schaaf in huis.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:19

Rennie89 schreef:
Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat die vegetariër is, maar wel vis eet. Dan ben je geen vega schat, dan ben je een pescotarier :Y)

Je hebt ook mensen die geen vlees eten maar wel kip en ander gevogelte, dat heet een pollotarier :)

Een lacto-ovo-pescotarier toch? :') dan drink je ook melk ed. Ik dacht dat pescotariër een veganist was die wel vis eet.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld. :')

En omg die kaasschaaf wist ik niet. :wow:
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 01-02-22 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:19

Heb ook door tiktok geleerd dat je bijvoorbeeld een peper of zout molen die je in de winkel kan kopen omhoog kan doen zodat je grover zout krijgt :P

En ingedrukt is het fijner. Die met die rode draaidop uit de supermarkt bedoel ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:26

sureido schreef:
Heb ook door tiktok geleerd dat je bijvoorbeeld een peper of zout molen die je in de winkel kan kopen omhoog kan doen zodat je grover zout krijgt :P

En ingedrukt is het fijner. Die met die rode draaidop uit de supermarkt bedoel ik.

Degene (zoutpot) die wij nu hebben gekocht heeft die functie helaas niet :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:36

fjordjes schreef:

Waaaaaat, dat heb ik nooit geweten! En ik maar denken dat ik gewoon niet met een kaasschaaf overweg kan...
Mijn ouders hadden altijd zo'n schaaf mét blad en wél gewoon alleen jonge kaas in huis...
Gebrek aan de opvoeding -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:43

Ik kwam er pas achter dat het symbool voor delen (÷) gewoon een lege breuk is, met puntjes op de plek van de teller en de noemer :))

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:08

Urbanus schreef:
LoveGlove schreef:
Honing is eigenlijk ook niet vegetarisch. Ik zou wel weer graag vegetariër willen zijn :=

Je bedoelt veganistisch?

De honing? Ohja, dat is wel vegetarisch maar niet veganistisch. Klopt. Sorry :')

Ik wil zelf geen strenge vegetarier meer zijn. Als ik ergens kom waar ze geen rekening willen of kunnen houden met mijn vegeterische dieet vind ik het niet erg om vlees te eten. Of heeel af en toe eens naar de kfc op verjaardagen of een van die 2 keer die ik per jaar ga shoppen ofzo :')

Waar ik zelf altijd een hekel aan heb gehad is dat de vegetarische gerechten in restaurants 9 van de 10 keer iets van een salade zijn of iets wat ik niet lust. Oftewel dan zou ik niks te eten hebben :')
Meestal ga ik dan voor een visgerecht. Vis at ik thuis ook altijd mee. Ik denk als ik terug vegetatiër wordt, dat ik ook heel soms vis in huis zou halen.

Het gaat me er vooral om dat ik geen standaard vlees/vis eet. Meer dat het iets is wat ik af en toe heb. De reden dat ik er eerst vanaf ben gestapt was omdat ik het even niet meer kon volhouden door mijn mentale gezondheid. Ik ben nu weer alles terug aan het opbouwen. Ik begin eerst even met gezonder koken en minder vaak bestellen :')
Daarna ga ik weer terug naar vegetariër zijn. Of gedeeltelijk vegetariër voor degenen die zo specifiek willen zijn :')
Varkensvlees eet ik trouwens nog steeds bijna niet. We eten vooral koeienvlees en kippenvlees als we vlees eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:13

8nnemiek schreef:
Ik kwam er pas achter dat het symbool voor delen (÷) gewoon een lege breuk is, met puntjes op de plek van de teller en de noemer :))

Ow wauw, zo logisch eigenlijk :')

Net zoiets als de aan-uit knop
Afbeelding
Dan staat de ronde onderkant voor 0 = uit, en l = aan, maar daar hebben ze dan 1 symbool van gemaakt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:16

ista schreef:
poes schreef:
Gelatine is gemaakt van merg en hierdoor zijn veel producten niet vegetarisch. Denk maar aan snoep (zoals gummiebeertjes), roomijs, gebak etc. Er komen wel steeds meer alternatieven.

Zo kwam ik er een paar jaar geleden achter dat kaas ook niet vegetarisch is, vanwege het gebruikte stremsel.

Kalfjes worden geboren omdat koeien dan melk gevev
Kalf is een even grof gezegd afval product

Edit :spuit 11 zie ik nu in andere reacties haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:25

Het logo van de NS stelt twee rails voor, met pijlen in twee richtingen :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:30

Rennie89 schreef:
Hoe vaak ik iemand niet hoor zeggen dat die vegetariër is, maar wel vis eet. Dan ben je geen vega schat, dan ben je een pescotarier :Y)

Je hebt ook mensen die geen vlees eten maar wel kip en ander gevogelte, dat heet een pollotarier :)

Dan eet je gewoon geen vlees, maar wel vis en/of gevogelte, zonder gelijk een tariër met een label te zijn. Dat kan ook nog.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 03:14

Je kunt ook gewoon niet moeilijk doen met vlees, vis, gevogelte, etc. en jezelf oost-indisch vegetarier noemen wanneer je iets op je bordje krijgt dat je niet blieft :D :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:00

Ik heb beide kaasschaven en echt niet bedacht dat het okk voor verschillende soorten kaas zou zijn haha. Dus ik heb wat geleerd vandaag.

Overigens altijd jonge kaas hier 3n ik gebruik altijd degene met het grotere blad :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:05

Tancreda4 schreef:
Ik heb beide kaasschaven en echt niet bedacht dat het okk voor verschillende soorten kaas zou zijn haha. Dus ik heb wat geleerd vandaag.

Overigens altijd jonge kaas hier 3n ik gebruik altijd degene met het grotere blad :=

Vond hem ook wel erg moeilijk doen met de kaasschaaf met het grote blad. Lukt altijd best aardig met de grote in de jonge kaas :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:09

sureido schreef:

Daar attendeerde iemand me afgelopen zaterdag in een restaurant op. Ook nooit geweten. Kan bij verschillende kruidenpotjes

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:23

PSvanLot schreef:
sureido schreef:

Daar attendeerde iemand me afgelopen zaterdag in een restaurant op. Ook nooit geweten. Kan bij verschillende kruidenpotjes

Zo zag ik laatst voorbij komen (of wat dat in dit topic?) dat je bij sommige kruidenpotjes (die met een rode dop) met een ander potje over de onderkant kunt wrijven zodat er meer uit komt en je niet hoeft te schudden. Heb het zelf nog niet geprobeerd.