Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 15:53

purny schreef:
Daarom snap ik het nog steeds niet. Bij mijn huisarts waar ik vanmorgen was zijn 9 kinderen in de klas van haar kind ziek...
Klas word niet naar huis gestuurd.

Hoe moet dit verder? Over 2 weken weer een uur eerder dicht? En zo blijven we van lockdown naar lockdown gaan.

Dat is raar! Hier al een paar keer een complete klas in quarantaine, maar moet zeggen dat onze school nog een tandje strenger is dan de regels.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 15:59

Relaxed schreef:
Vrouw van mijn collega is juf en die kon deze week ook weer testen.. 2 kinderen waren gewoon naar school gestuurd door de ouders en waren positief, ze waren op dat moment ook ziek.
Daar ga je de oorlog natuurlijk niet mee winnen, met dat soort acties :+

Ja helaas valt het me nog steeds op dat er mensen zijn die denken dat de regels niet voor hun gelden...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:00

En dan weer de horeca en winkels die moeten schikken omdat die virusbommetjes (ook wel kinderen genoemd) onaantastbaar zijn.

En ja ik weet van de onderzoeken en de problemen die schoolsluiting met zich meebrengt. Maar van 2 weken extra kerstvakantie krijgt een kind niks.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:04

bigone schreef:
Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) heeft vrijdag de zogenoemde fase 2D in de zorg bekrachtigd. Dat betekent dat ziekenhuizen binnenkort geen chemotherapie, niertransplantaties en andere kritieke planbare zorg meer verlenen. Het gaat om operaties en behandelingen die binnen zes weken zouden moeten worden uitgevoerd.

|(

In GB is in het de afgelopen 1,5 jaar wél gelukt om de capaciteit in de ziekenhuizen significant te vergroten. Men heeft de IC-capaciteit met 50% kunnen uitbreiden.
Daardoor, en door het op tijd inzetten van de boostervaccins en een dooorgaans redelijk nuchtere kijk op de coronapandemie, kunnen ze daar zonder desastreuze gevolgen de maatregelen grotendeels achterwege laten.
(bron: Volkskrant)

Ik vond dit nogal een eye opener.
Waarom lukt het hier niet?
Waarom sukkelen we hier van de ene halfbakken maatregel naar de andere, en is er nog niks maar dan ook niks verbeterd in de zorg (hier is de IC-capaciteit niet hoger maar juist lager dan voorheen, om maar iets te noemen)?

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:11

GB is gewoonweg veel flexibeler met betrekking tot het aantrekken van "kennis": ze hebben universiteiten die hoog aangeschreven staan, bijna iedereen spreekt Engels, en ze staan open om artsen en verplegend personeel uit andere landen toe te laten (veel doktoren in de UK komen uit India, veel verplegend persoon komt uit Azië).

Bijna niemand kent Nederland, bijna niemand wil in Nederland studeren, bijna niemand spreekt Nederlands, bijna niemand wil in Nederland werken (uitzonderingen van mensen die op de een of andere manier een band met Nederland hebben). De Nederlandse overheid doet verder ook totaal geen moeite zich te profileren in het buitenland of maakt het makkelijk om als hoog-opgeleide in Nederland aan de slag te gaan (en vanaf dag 1 het hoogste belastingtarief te betalen).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:12

Tja, dat de ic bedden een stuk minder zijn komt door de gigantische uitstroom en ziekteverzuim. Ik denk dat een dubbel salaris dat zelfs niet kan voorkomen.
Maar dat er veel moet veranderen, wat mij betreft vooral de marktwerking eruit, geen ziekenhuizen als eilandjes/bv’s op zich maar vooral samenwerking en minder macht bij de verzekeraars. Geen zzp ers in de zorg , dat maakt het onnodig duur.
Veel verpleegkundigen zijn zzp er geworden en laten zich in huren maar werken niet de klote diensten. Ook geen maatschappen van artsen als bedrijf binnen een ziekenhuis. En zo kun je genoeg zaken nog aanvullen die de zorg imo beter en betaalbaar zouden kunnen houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:16

MarlindeRooz schreef:
En dan weer de horeca en winkels die moeten schikken omdat die virusbommetjes (ook wel kinderen genoemd) onaantastbaar zijn.

En ja ik weet van de onderzoeken en de problemen die schoolsluiting met zich meebrengt. Maar van 2 weken extra kerstvakantie krijgt een kind niks.

Sorry maar onaantastbaar slaat ook nergens op. Ik ben het met je eens dat de meeste besmettingen nu plaatsvinden onder jonge schoolgaande kinderen. En ik vind ook dat ze nu de scholen moeten sluiten.

Maar ik ben het wel een beetje zat op wat voor toon er over kinderen gepraat wordt. Kinderen die zich moeten laten testen, kinderen die soms dagen in quarantaine zitten en uit de buurt van ouders moeten blijven, de kinderen hebben al een periode thuis school gevolgd. Mijn kinderen hebben echt achterstand opgelopen en mijn jongste is soms echt angstig ivm Corona en wil zo graag als mogelijk een vaccinatie. Er zijn hier in de regio echt kinderen die er behoorlijk doorheen zaten… geen fijne thuissituatie en dan verplicht hele dagen thuis. Mijn oudste heeft zich netjes laten vaccineren.

Uiteindelijk zijn de kinderen vooral de dupe van de volwassenen. En de zorg is voor een heel deel de dupe van volwassenen die zich niet laten vaccineren, maar vervolgens toch op de IC belanden. Gisteren nog een vrouw van middelbare leeftijd die dacht dat corona zo’n vaart niet zou lopen en de vaccinaties niet nam. Ze heeft 12 dagen in coma op haar buik op de IC gelegen. Toen ze ziek werd had ze wel spijt dat ze het vaccin niet genomen heeft.

Nee dat onaantastbaar vind ik in heel veel gevallen niet opgaan en de toon richting kinderen (die helemaal de zorg niet belasten op gebied van Corona) vind ik gewoon niet ok. Hier passen de kinderen zich allemaal aan, ondanks dat ze zelf amper ziek worden van Corona.

Ik vind de groep 40 jaar en ouder die zich niet laat vaccineren meer onaantastbaar. Chemotherapie en andere belangrijke zorg wordt uitgesteld, diagnoses worden gemist. En nog geen vaccinatieplicht. Waarom zijn er nu nog steeds mensen zo egoïstisch om zich niet te laten vaccineren, maar bij ernstig ziek worden wel een beroep willen doen op de zorg!!!??

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:26

Wat mij betreft mag de basisschool tm kerstvakantie dicht. Ik had eindelijk weer lekker mijn sportactiviteiten en kwam weer uit huis en nu wordt mij dat weer afgepakt. Vind ik dat eerlijk? Niet echt, ik ben gevaccineerd dus ik loop voor mijn gevoel al zo weinig mogelijk risico, gun mij dan ook mijn hobby's. Kinderen liggen natuurlijk zelf niet direct in het ziekenhuis, maar besmetten wel mensen om hun heen en daarom loopt het nu zo rap. Dus ze zorgen indirect wel voor problemen, zelf hebben ze relatief weinig last van corona maar als ze dan bvb de juf besmetten die vervolgens haar moeder aansteekt die dan doodziek op de ic komt, daar heeft het kind wel aan bijgedragen. Dus het is helaas niet zo zwartwit. Ik snap ook dat er leerachterstanden zijn opgelopen, die heb ik zelf ook gehad door corona. Zorg er dan voor dat er op maat hulp geleverd kan worden door bvb kleine groepen van max 10 kinderen wel naar school te laten gaan. Een goede school weet welke kinderen daar baat bij hebben.

Daarnaast zou ik, buiten werk om, vaste bubbels handig vinden bvb max 5 gezinnen die alleen elkaar zien en geen andere mensen. Al betekent dat dat ik veel vriendinnen alleen weer via Skype ga zien. En natuurlijk wat Vayo ook zegt kinderen die zich willen vaccineren, laat die hun dan vaccineren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:30

enzino schreef:
Bijna niemand kent Nederland, bijna niemand wil in Nederland studeren, bijna niemand spreekt Nederlands, bijna niemand wil in Nederland werken (uitzonderingen van mensen die op de een of andere manier een band met Nederland hebben). De Nederlandse overheid doet verder ook totaal geen moeite zich te profileren in het buitenland of maakt het makkelijk om als hoog-opgeleide in Nederland aan de slag te gaan (en vanaf dag 1 het hoogste belastingtarief te betalen).

Niets van waar. Zitten veel expats hier, alleen niet in de medische sector. Zitten ook veel buitenlandse studenten in Nederland, alleen wederom niet in de medische sector. Wat betreft belastingen is er de 30% regel voor master opleiding.
Ik werk op een bedrijf met meer dan 50% expats, bachelors en masters, dat zijn er bijna 10000.

Zelf denk ik dat deze maatregel wel gaat helpen. Heb voor de feestdagen alles al binnen, maar zelf zal ik nu gaan internetshoppen, ook al werk ik om de week in de avonddienst en zou ik wel naar de winkel kunnen. En ik ken er veel die dit gaan doen. Uiteindelijk verminderd het wel een hoop contactmomenten.
Jammer vind ik wel dat er nauwelijks maatregelen voor kinderen zijn. Ja, vanaf groep 6 nu in de gangen mondkapjes op. Maar zij blijven wel een dikke besmettingsbron. Ik had graag gezien dat ze net als wij mondkapjes moeten dragen en in openbare ruimtes in ieder geval 1,5 meter ook aan moeten houden. En ik noem school geen openbare ruimte, want ik als kinderloze volwassene mag er niet binnen komen. :+
Maar ik zit me in alle bochten te wringen om al die hoestende en proestende kinderen die ik niet eens ken te ontwijken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:32

Ik snap de frustratie van Marlinde heel goed, maar ook die van Vayo.
De logica in maatregelen en beweegredenen van de overheid dan weer totaal niet. :+

Je kunt niet echt naar één groep wijzen, maar feit blijft dat er nu geconstateerd is dat veel besmettingen te maken hebben met schoolgaande kinderen. Dus het meest logische gebied om iets met maatregelen te doen is dan ook daar mijns inziens.

Wat ik nu zie qua maatregelen is voor mijn gevoel een tussenstap om straks met kerst weer in volle lockdown te zitten. Fijne feestdagen alvast {:) :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:38

Wat ik begrijp mondkapjes vanaf groep 6. Benieuwd of daar ook weer gemiep over komt. het scheelt allicht iets. Maar de nieuwe regels zo, de logica ontgaat me. Buitensport mag niet vanaf 1700. Sportschool binnen wel? :? buiten is veiliger dan binnen. Scheelt geen horeca na 1700.

Maar ja dan lees je twentse jongeren die massaal gaan stappen in duitsland, de feestbus chauffeur die doodleuk zegt ja zolang de jongeren willen vervoer ik ze erheen. Geen mondkapje nodig want prive vervoer. Iets met iets verder denken dan vraag en aanbod |o

Maar ja belgie gaat weer dicht voor stapfeesten, de brabante cafehouder kan dus weer stoppen met zijn stapfeestjes aanbieden in belgie
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-11-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:38

Eens met Vayo, zeker met de laatste alinea. Ik heb al vaker gezegd dat ze daar best iets aan zouden mogen doen qua triage. Ik vind dat de kankerpatient met chemo, of niertransplantaties, of hartoperaties, voor mogen gaan. Keuzes hebben consequenties.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:41

Anna79 schreef:
purny schreef:
Daarom snap ik het nog steeds niet. Bij mijn huisarts waar ik vanmorgen was zijn 9 kinderen in de klas van haar kind ziek...
Klas word niet naar huis gestuurd.

Hoe moet dit verder? Over 2 weken weer een uur eerder dicht? En zo blijven we van lockdown naar lockdown gaan.

Dat is raar! Hier al een paar keer een complete klas in quarantaine, maar moet zeggen dat onze school nog een tandje strenger is dan de regels.

Dit verschilt helaas ook erg per onderwijs inspecteur die je spreekt.
Als hier gewoon al richtlijnen voor komen zal dat echt enorm schelen. Maar goed vooral PO heeft enorm te maken met boze ouders.

Hier had ik het enorm onterecht gevonden als wij als school dicht hadden gemoeten. Momenteel rond de 5 besmettingen op 1300.

Ik ben het er ook niet mee eens dat het een kind niks doet om nu tot de kerstvakantie thuis te moeten blijven.
Van mij mogen direct de groep 7/8 leerlingen en de eerste klassers als zorgleerlingen aangewezen worden. Die hebben het ‘meer’ nodig dan de examenleerlingen. Misschien niet qua lesstof maar wel sociaal emotioneel gezien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:41

De kogel is hier ook door de kerk lees ik zo in de rapte.
Horeca om 23u dicht en max met 6 aan tafel.
Nachtleven volledig dicht.
Verbod op privéfeesten, maar als ze in je eigen huis gebeuren dan mag het wel.
Begrafenissen en huwelijken mogen gewoon.
Voor het onderwijs moeten de bevoegde ministers plannen uitwerken.
Binnensporten zonder publiek.
Buitensporten mag met publiek met CST en masker. Gelukkig maar, de voetbalstadions mogen niet leeg zijn :+

Ik ben vast nog wat vergeten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:43

Hoe zal het zijn met de openingstijden van de manege/pensionstal? Of eigenlijk meer sluitingstijd.

Pandora2

karuna schreef:
Maar ja belgie gaat weer dicht voor stapfeesten, de brabante cafehouder kan dus weer stoppen met zijn stapfeestjes aanbieden in belgie

Nee, ze moeten enkel op tijd vertrekken.
Zuipen kan nog steeds tot 23u vanaf morgen :Y)

BigOne

Mondkapje op de gang bij kids vanaf groep zes, maar in lokaal gewoon met z’n 30 bij elkaar zitten. Achterlijke regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:44

Neonlight schreef:
Niets van waar. Zitten veel expats hier, alleen niet in de medische sector. Zitten ook veel buitenlandse studenten in Nederland, alleen wederom niet in de medische sector. Wat betreft belastingen is er de 30% regel voor master opleiding.
Ik werk op een bedrijf met meer dan 50% expats, bachelors en masters, dat zijn er bijna 10000.

Volgens mij hebben we het hier juist over de medische sector, dus alles van waar. Jouw bedrijf kan 99% expats hebben, zo lang niemand op de IC kan werken hebben we daar helaas erg weinig aan bij het opschalen van de IC capaciteit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:48

Alleen jouw opmerkingen waarom het niet zo is slaan nergens op, want die zouden voor alle buitenlanders gelden en niet alleen in de medische wereld. :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:48

purny schreef:
Vayo schreef:
Pfff echt gooi al de grenzen dicht. Allemaal maar zeer noodzakelijke reizen toestaan

Dan moeten ze elke vorm van grenspassering blokkeren. Dus ook de kleine auto weggetjes. En dan bij elke auto die ze tegen komen even in de neus roeren en niet eerder verder laten reizen als dan ze negatief zijn

Jullie beseffen dat er heel veel mensen in grensgemeenten die hun dagelijkse dingen doen, daar verschrikkelijk mee getroffen worden?

In Lanaken en Maasmechelen bijvoorbeeld wonen behoorlijk wat mensen die in Maastricht en Sittard in het ziekenhuis werken. Afgelopen jaar grenzen dicht werd dat een uur aanschuiven voor de grenscontrole. Leuk na een dienst van 12uur…

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:49

bigone schreef:
Tja, dat de ic bedden een stuk minder zijn komt door de gigantische uitstroom en ziekteverzuim. Ik denk dat een dubbel salaris dat zelfs niet kan voorkomen.
Maar dat er veel moet veranderen, wat mij betreft vooral de marktwerking eruit, geen ziekenhuizen als eilandjes/bv’s op zich maar vooral samenwerking en minder macht bij de verzekeraars. Geen zzp ers in de zorg , dat maakt het onnodig duur.
Veel verpleegkundigen zijn zzp er geworden en laten zich in huren maar werken niet de klote diensten. Ook geen maatschappen van artsen als bedrijf binnen een ziekenhuis. En zo kun je genoeg zaken nog aanvullen die de zorg imo beter en betaalbaar zouden kunnen houden.

Eens.
Maar er is blijkbaar niemand binnen de huidige regering op het idee gekomen hiermee aan de slag te gaan.

De zorg is hier jarenlang verkwanseld door de organisatie aan de verkeerde partijen toe te vertrouwen. Met als gevolg dat personeel massaal overwerkt raakt, of gewoon geen zin meer heeft om zich op onmogelijke tijden de blubber te werken (zoals genoemde zzp'ers) of om constant te verzuipen in de doorgeslagen administratieve rompslomp.

En ondertussen klotst het geld bij het minder direct door corona getroffen deel van het bedrijfsleven en bij veel burgers tegen de plinten. De economie draait op volle toeren en we kopen ons suf, zeker in deze tijd van het jaar.

Zo'n welvaart en dan zulke structurele problemen in de zorg (En niet alleen daar), ik vind het eigenlijk beschamend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:51

Grenzen dicht kan inderdaad niet zomaar. Hier in de gemeente hebben ook de containers op de weg gestaan bij grensovergangen. Maar veel mensen die in België wonen werken hier, ook in het ziekenhuis (groot deel op de personeelsparkeerplaats van het MMC heeft een wit rode kentekenplaat)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 16:52

enzino schreef:
Neonlight schreef:

Volgens mij hebben we het hier juist over de medische sector, dus alles van waar. Jouw bedrijf kan 99% expats hebben, zo lang niemand op de IC kan werken hebben we daar helaas erg weinig aan bij het opschalen van de IC capaciteit.

Als er gezorgd wordt voor betere arbeidsvoorwaarden en een andere zorgcultuur, zijn daar helemaal geen expats voor nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:01

bigone schreef:
Mondkapje op de gang bij kids vanaf groep zes, maar in lokaal gewoon met z’n 30 bij elkaar zitten. Achterlijke regel.

Mwoah, als die grotere kinderen op de gang kriskras door de kleinere kinderen lopen..... ik vind het wel een fijn idee als zij even hun virusdeeltjes wat meer bij zich houden op dat moment :j Zodat een besmetting in ieder geval nog zoveel mogelijk binnen de klas blijft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 17:03

@bloemetje: ik had het geschreven als reactie op het stilleggen van het vliegverkeer.
Maar met het stilleggen van het vliegverkeer heb je ook een strop van tienduizenden euro's of zelfs meer.
Dus waar leg je de grens