Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:11

Wolfwomen schreef:
Rupsje nooit genoeg is een leuk verhaal

Hoe bedoel je dit? Ik mis de context.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:28

Sizzle schreef:
Ik heb best een beetje respect voor 25 nuttige paardgerelateerde posts binnen 1 dag zodat er niets meer in de weg staat om over liefde te praten. Dat is ook een soort true love denk ik.

_O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:38

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
En dat is in ene relatie net zo. Als je maar overal over blijft vallen, alles wil analyseren, langs elkaar heen leeft, elkaar niks gunt etc etc, dan leef je niet.

Jeetje, net of je de absolute waarheid verkondigd _O- _O-

De dames in mijn leven zijn zelfbewust, zelfstandig, onafhankelijk, met een pakket aan levenservaring en kunnen in alle vrijheid kíezen. Jee, kán niet goed zijn :=

Nu even tijd en aandacht maken voor een perfecte :9k

Nou, ik verkondig niks. Eerst maar eens je eigen berichten analyseren denk ik.

En die dames in jouw leven kunnen ook van binnen hele andere gevoelens en ideeën hebben dan jij denkt. Je kan namelijk nooit bij iemand naar binnen kijken.

En we horen hier maar 1 kant, jouw verhalen met jouw wijsheden. Ik heb jouw vrouwen nooit gesproken, dus neem niet alles zomaar aan.
Ik weet namelijk ook heel goed hoe vrouwen zijn en weet ook dat mannen heel veel signalen kunnen missen.

Maar geloof wat je wil geloven.

M_D_H

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:40

Superpony, misschien heb ik het mis hoor... Maar, ik heb het gevoel dat jij je heel defensief opstelt tegenover HC.
Hoe komt dat? :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:44

De vrouwen van HC zijn ook vrij om weer te gaan als ze het niet meer naar hun zin hebben toch? Ik vind zo’n relatie ook veel (ik zoek het juiste woord) rustiger-beter-eerlijker-vrijer dan aan elkaar vastzitten door een huwelijk. Je bent bij elkaar omdat je dat wilt en niet omdat je je daartoe ‘verplicht’ voelt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:55

Een open relatie zaligmakend? Ik denk ook niet altijd, binnen de man/vrouw en nr 1 kunnen ook problemen ontstaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:58

Jis_ schreef:
Een open relatie zaligmakend? Ik denk ook niet altijd, binnen de man/vrouw en nr 1 kunnen ook problemen ontstaan.

Nee niet zo zeer een open relatie maar wel het feit dat je vrijer bent dan in een huwelijk. En niet vrijer om het met anderen te doen maar vrijer in de zin van ‘uit vrije wil bij iemand zijn’ en niet omdat je door het huwelijk aan het elkaar verbonden bent.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 14:00

Het huwelijk wordt hier over het algemeen niet als iets positiefs benoemd. Jammer, want het kan ook gewoon een diepere betekenis geven aan de relatie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:06

Suzanne F. schreef:
Jis_ schreef:

Nee niet zo zeer een open relatie maar wel het feit dat je vrijer bent dan in een huwelijk. En niet vrijer om het met anderen te doen maar vrijer in de zin van ‘uit vrije wil bij iemand zijn’ en niet omdat je door het huwelijk aan het elkaar verbonden bent.

Maakt een huwelijk echt zoveel uit met een relatie zonder huwelijk? Een vriendin van me is nooit getrouwd maar wel net zolang samen met haar partner als ik, ik zie geen verschil in vrijheid opgeven behalve het monogaam willen zijn.

Wolfwomen schreef:
Het huwelijk wordt hier over het algemeen niet als iets positiefs benoemd. Jammer, want het kan ook gewoon een diepere betekenis geven aan de relatie.

Dat het huwelijk een diepere betekenis kan geven ben ik het niet mee eens.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 04-11-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:07

Huertecilla schreef:
p.s. net een ´hard´ moment met Berglief. We zitten met elkaar opgesloten. Let wel, bewuste keuze en heel romantisch. Net even romantisch lief koffie wezen drinken en koud thuis leest ze een paar héél negatieve berichten van werk. Ik ben de bliksemafleider.
Natuurlijk heb ik daar begrip voor maar... ben wel de verkeerde booom dus let op dat je die niet ómzaagt ja.
Was ook onleuk voor mij. En dan bedoel ik niet het bliksemafleider zijn maar het op de emotie-rem moeten gaan staan terwijl zij zich rot voelt. Wil haar steunen maar daarbij geen ongewenst gedrag belonen. Pffff... een perfecte bak cappuccino maken is makkelijker ;)

En dát is voor mij dus precies waar echte liefde om draait. Dat je de ander voortdurend liefdevol op zichzelf terugwerpt en dat die ander dat bij jou doet. Want daar ligt de sleutel tot persoonlijke ontwikkeling en liefde en geluk. En dat je elkaar dus niet gijzelt in de gedachte dat je elkaars medicijn kunt zijn. Alleen in vrijheid en volledige (eigen) verantwoordelijkheid kan de liefde volgens mij duurzaam zijn. Zodra je dat beseft is het ook niet zo interessant meer met hoeveel personen je dat deelt, want dan weet je dat er altijd genoeg is voor iedereen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:08

Ik vind trouwen vooral heel ouderwets. Wij zijn geregistreerd partners vanwege de kinderen en het huis. Maar zonder wettelijke verbintenis bij elkaar blijven lijkt me waardevoller dan bij elkaar blijven omdat scheiden zo duur is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:17

MarcoBorsato schreef:
Ik vind trouwen vooral heel ouderwets. Wij zijn geregistreerd partners vanwege de kinderen en het huis. Maar zonder wettelijke verbintenis bij elkaar blijven lijkt me waardevoller dan bij elkaar blijven omdat scheiden zo duur is.

Dat is een reden die ik voor het eerst lees. Ook zonder huwelijk kun je er voor kiezen voor de kinderen bij elkaar te blijven. Terwijl dat voor kinderen helemaal niet zo gunstig is, veel beter als ze opgroeien bij ouders waar affectie en liefde tussen zit.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:24

Jis_ schreef:
Dat het huwelijk een diepere betekenis kan geven ben ik het niet mee eens.

Dat mag voor jou gelden, maar ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb persoonlijk ook niets met het huwelijk, maar een vriendin van mij, die opgegroeid is in een lastige situatie met weinig gevoel van veiligheid (kindertehuis) is enorm opgebloeid sinds haar huwelijk, zowel in haar relatie als in haar verdere leven. Mijn vriend zou uiteindelijk ook graag willen trouwen, hem spreekt het idee aan dat je dan echt familie wordt van elkaar (heeft zelf waarschijnlijk binnen een aantal jaar geen nauwe familie meer). Is voor mij niet nodig, maar ik zou het wel voor hem doen. Dan mag iedereen vinden dat het een kunstmatig gevoel van veiligheid of saamhorigheid is, en zowel mijn vriend als die vriendin zijn heus wel snugger genoeg om te weten dat het zo is, neemt niet weg dat het voor hen iets toevoegt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:32

Huwelijk is natuurlijk een soort traditie. Echt nodig is het natuurlijk niet meer. Ik zou heel graag willen trouwen omdat het me prachtig lijkt om zo'n dag te delen met al je geliefden. En dan in een prachtige jurk en mooie foto's om op terug te kijken. Maar ik ben sowieso wel aardig romantisch ingesteld. Lijkt me gewoon fantastisch om zo'n dag te beleven. <3

Blabla een feest kan ook wel zonder huwelijk, maar hoeveel mensen doen dat nou eigenlijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:35

Wolfwomen schreef:

Wij zijn enkel op papier getrouwd aangezien dat belastingrechnisch en verblijfsvergunningtechnisch handiger was met een kind. We hebben het ook niet gevierd en alleen de getuigen waren erbij.
Een emotionale meerwaarde zie ik persoonlijk niet perse.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:46

Jis_ schreef:
Dat is een reden die ik voor het eerst lees. Ook zonder huwelijk kun je er voor kiezen voor de kinderen bij elkaar te blijven. Terwijl dat voor kinderen helemaal niet zo gunstig is, veel beter als ze opgroeien bij ouders waar affectie en liefde tussen zit.

Het is alleen zo jammer dat de ellende voor de kinderen (en hun ouders) vaak niet eindigt bij de scheiding, maar vaak al snel wordt voortgezet in de volgende relaties die gedoemd zijn te mislukken. Van iets wat zo vaak misgaat zou je toch hopen dat mensen er meer van zouden leren.

prulletje schreef:
Dat mag voor jou gelden, maar ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het niet mogelijk is. Ik heb persoonlijk ook niets met het huwelijk, maar een vriendin van mij, die opgegroeid is in een lastige situatie met weinig gevoel van veiligheid (kindertehuis) is enorm opgebloeid sinds haar huwelijk, zowel in haar relatie als in haar verdere leven. Mijn vriend zou uiteindelijk ook graag willen trouwen, hem spreekt het idee aan dat je dan echt familie wordt van elkaar (heeft zelf waarschijnlijk binnen een aantal jaar geen nauwe familie meer). Is voor mij niet nodig, maar ik zou het wel voor hem doen. Dan mag iedereen vinden dat het een kunstmatig gevoel van veiligheid of saamhorigheid is, en zowel mijn vriend als die vriendin zijn heus wel snugger genoeg om te weten dat het zo is, neemt niet weg dat het voor hen iets toevoegt.

Lezen, doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:56

Mijn geest is van mening dat een huwelijk niks meer is dan een zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen.
Voorheen al dan niet overeengekomen door 2 families en voornamelijk voor land, financiële status, naam of zekerheid.
En de transactie werd vaak beslecht door het uitwisselen van een bruidsschat en/of een bruidsprijs.

Diep in mijn hart, mede door alle films, is het huwelijk veel romantischer en sprookjesachtig :o

Maar heel eerlijk?
Ik ga trouwen, ik doe dit omdat ik wettelijk alles geregeld wil hebben voor wij verdere stappen in ons leven gaan nemen. Ik kies voor trouwen omdat dat makkelijker is dan een samenlevingscontract (wat wij nu al hebben, maar daar mee moeten wij alles handmatig regelen en dat is vervelend) en geregistreerde partners voelde voor mij niet goed.
Als ik het dan doe, dan wil ik all the way gaan en voor mij was dat trouwen :j

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:00

present schreef:
Lezen, doen.

Ik begrijp niet helemaal waarom ik dat boek zou moeten lezen?

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:05

prulletje schreef:

Je moet helemaal niets. Ik draag slechts met liefde iets aan. Ik gun het je om er iets aan over te houden. Maar wat je ermee doet is helemaal aan jou.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:17

Maar wat denk jij dan dat ik aan het lezen van dat boek over zou houden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:17

Sizzle schreef:
Wolfwomen schreef:

Wij zijn enkel op papier getrouwd aangezien dat belastingrechnisch en verblijfsvergunningtechnisch handiger was met een kind. We hebben het ook niet gevierd en alleen de getuigen waren erbij.
Een emotionale meerwaarde zie ik persoonlijk niet perse.

Die zie ik wel, maar dat is het ding met emotionele meerwaarde - zie dat maar eens in woorden te vatten :D

MarcoBorsato schreef:

Maar het één sluit het ander toch niet uit? Wij zijn getrouwd, maar het is echt niet zo dat we bij elkaar blijven omdat scheiden zo duur is. Gelukkig niet. Gewoon omdat we blij zijn met elkaar en graag samen zijn.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 04-11-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:19

present schreef:
Lezen, doen.

Helemaal nieuw op bokt en dan al zo goed linkjes kunnen plaatsen. Ben onder de indruk, wauw!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:20

present schreef:
Lezen, doen.

Woef.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:22

Blue_Eyes schreef:
Maar het één sluit het ander toch niet uit? Wij zijn getrouwd, maar het is echt niet zo dat we bij elkaar blijven omdat scheiden zo duur is. Gelukkig niet. Gewoon omdat we blij zijn met elkaar en graag samen zijn.

Nee het is ook echt niet zo zwartwit maar ik zie de romantiek van niet trouwen gewoon wel, zeg maar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:24

present schreef:
prulletje schreef:

Je moet helemaal niets. Ik draag slechts met liefde iets aan. Ik gun het je om er iets aan over te houden. Maar wat je ermee doet is helemaal aan jou.

Commanderende liefde. Mmm... interessant.
Mij ben je bij voorbaat al kwijt met dit soort liefde.