Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:57

Ik ben een 'westerling' en als ik in Drenthe ben (ben er regelmatig) dan zeg ik vriendelijk 'Hoi', 'Hallo', 'Goedemorgen', 'Goedemiddag' enzovoort. Ik krijg (bijna) altijd een vriendelijke groet terug.
In het westen doe ik het ook en vaak krijg ik een vriendelijke groet terug, maar niet altijd. Het is ook hoe je je zelf gedraagt. Ik woon in een nieuwbouwwijk in de buurt van Utrecht. Al 20 jaar en al 20 jaar tegen mijn zin. Ik houd helemaaaaaal niet van nieuwbouwwijken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:28

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:38

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:29

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:22

safina schreef:
Achterhoekers zijn niet blij met campagne om Randstedelingen naar Achterhoek te lokken...
https://www.tubantia.nl/achterhoek/stor ... ~a297c7cf/

En als de westerlingen dat zeggen over de buitenlanders die complete wijken overnemen in de randstad zijn ze racisten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:57

windhond schreef:
safina schreef:
Achterhoekers zijn niet blij met campagne om Randstedelingen naar Achterhoek te lokken...

En als de westerlingen dat zeggen over de buitenlanders die complete wijken overnemen in de randstad zijn ze racisten.

Want die drijven enorm de prijzen op van koopwoningen? Beetje een vreemde vergelijking.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:12

Ik bedoel de argumenten die de achterhoekers opvoeren in dit stukje

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:55

safina schreef:

Jammer dat ze de discussie die plaats vond maar deels belichten. Het punt is ook gewoon dat de trek vanuit de randstad er al is, daar is echt geen campagne voor nodig.
Terwijl dit wel de huizenprijzen enorm opdrijft... dat schrijft dezelfde krant nota bene zelf een dag eerder https://www.gelderlander.nl/winterswijk ... afe44ee38/

Terwijl tegelijkertijd de jongeren weg trekken, omdat er geen betaalbare woningen meer te vinden zijn en er door fout beleid van de regio al jaren niet of nauwelijks is bijgebouwd.
Tja, daar zijn mensen boos over. Is niet zo gek lijkt me?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:57

windhond schreef:

Ja die lees ik ook wel. De vergelijking vind ik niet te vergelijken

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:04

lenaa_tje schreef:
windhond schreef:

Ja die lees ik ook wel. De vergelijking vind ik niet te vergelijken

Ieder z'n mening uiteraard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:10

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:16

Achterom schreef:
safina schreef:

Jammer dat ze de discussie die plaats vond maar deels belichten. Het punt is ook gewoon dat de trek vanuit de randstad er al is, daar is echt geen campagne voor nodig.
Terwijl dit wel de huizenprijzen enorm opdrijft... dat schrijft dezelfde krant nota bene zelf een dag eerder https://www.gelderlander.nl/winterswijk ... afe44ee38/

Terwijl tegelijkertijd de jongeren weg trekken, omdat er geen betaalbare woningen meer te vinden zijn en er door fout beleid van de regio al jaren niet of nauwelijks is bijgebouwd.
Tja, daar zijn mensen boos over. Is niet zo gek lijkt me?

En dat is het probleem. Niet het type mensen maar complete families die generaties dicht bij elkaar wonen die dat niet meer kunnen omdat de huizen niet betaalbaar zijn. Het verscheurd families en dat doet pijn. Daarom is het ongewenst. Als er genoeg plek was was humde afkeer al een stuk minder geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:19

Het aarden in andere gebieden brengt ook andere gebruiken met zich mee. Soms prettig soms minder prettig. Heel veel jaren geleden was dat zo en nu nog steeds. Het is een kwestie van goed opletten, ga je in een plattelandsomgeving wonen en is het daar gebruikelijk om de buren te vragen wanneer je er definitief woont en je blijft je afsluiten en vind die gebruiken maar onzin of je kent ze totaal niet , ja dan word je wel wat vaker genegeerd. Op het platteland leefden mensen vaak nog met ipv naast elkaar. Wanneer je een beetje moeite doet valt het imo wel mee. In de stad is er zeer vaak geen enkel contact tussen buren, kun je dood op bed liggen en word je na drie weken gevonden. Op het platteland zal dat, mits je ingeburgerd bent niet zo snel gebeuren. Sociale controle is een nadeel en voordeel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:22

En wat er hier aan huizen gebouwd wordt is duur en groot of heel duur en heel groot. Er staat nu eeen project dat doorgedrukt wordt mogelijk. Bos weg grote villa's terug. Daar wordt een gemiddelde achterhoeker niet beter van. En de meeste vuurwerk overlast kwam af van import uit het westen. Dus ik snap de kritiek best. De prijzen zijn zo gestegen. Dat mijn vorig jaar gekochte huis nu al 40000 euro meer waard is. Bizar

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:07

zonnebloem18 schreef:
https://www.lohues.nl/columns/buiten-wonen/
Deze column stond vorige week in het dagblad van het noorden over het buiten wonen.

Zo bijzonder dat ervan uitgegaan wordt dat mensen die in de stad wonen vanwege hun werk, daar dan dus ook maar geboren en getogen zijn.

Karuna hetzelfde probleem speelt in de randstad. Neem Amstelveen, waar alleen huizen worden gebouwd voor het midden en hogere segment.
Daar is ook geen mogelijkheid voor jongeren/starters/ mensen met een inkomen rond modaal.
Over Amsterdam maar helemaal niet te spreken.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:45

Goed punt Nikass, dat wilde ik ook al typen. Niet iedere Amsterdammer is daar geboren en getogen. Een mens verhuist wel eens, waar iemand nu woont hoeft niet altijd te zijn waar iemand vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:01

Wij kregen vandaag een folder van de makelaar in de bus, met als titel Woningen Gezocht.
Want er is een grote vraag uit het hele land naar huizen in onze gemeente, nou dat hebben we toch nog nooit mee gemaakt :\

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:07

Mindim schreef:
Wij kregen vandaag een folder van de makelaar in de bus, met als titel Woningen Gezocht.
Want er is een grote vraag uit het hele land naar huizen in onze gemeente, nou dat hebben we toch nog nooit mee gemaakt :

Is hier helaas niks nieuws :n

Voornamelijk sociale huurwoningen zijn schaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:28

Dilan93 schreef:
Mindim schreef:
Want er is een grote vraag uit het hele land naar huizen in onze gemeente, nou dat hebben we toch nog nooit mee gemaakt :

Is hier helaas niks nieuws :n

Voornamelijk sociale huurwoningen zijn schaars.

Hier is het nieuw, dit gaat trouwens om particuliere koopwoningen, omdat er vraag is vanuit andere delen van nederland, dat wordt speciaal genoemd. Drenthe is in trek, hier in het dorp al meerdere huizen verkocht dit jaar en enkel aan mensen uit het westen. En er wonen hier maar 300 mensen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:29

Snap dat Drenthe in trek is. Zou er graag een boerderijtje kopen en er voor de rust gaan wonen met de tijd.

Maargoed, als half Nederland daarheen verhuist, blijf ik wel hier :+

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:57

Voor ons zijn de huizen in Noord-Drenthe ook niet meer betaalbaar helaas. Dan zouden we naar regio Emmen moeten, of naar het Noorden van Groningen. Dat trekt me dan meer dan Emmen en omgeving geloof ik. Maar dat zijn vast vooroordelen :')

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:15

_AB_ schreef:
Voor ons zijn de huizen in Noord-Drenthe ook niet meer betaalbaar helaas. Dan zouden we naar regio Emmen moeten, of naar het Noorden van Groningen. Dat trekt me dan meer dan Emmen en omgeving geloof ik. Maar dat zijn vast vooroordelen :')

En Stadskanaal? Is dichtbij en ook een stukje goedkoper.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:54

In welke prijscategorie zoek je een huis?