Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:24

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:32

Vraag: is er onderzoek gedaan naar de kans dat de huidige overledenen sowieso zouden overlijden dit jaar? Wat ik begrijp uit eerder genoemde berichten hier en de briefings van de overheid is dat veel patiënten meervoudige problematiek hadden, daarmee sowieso een verhoogde kans om bij infecties/ziekten te overlijden.
En daarmee dus de vraag in hoeverre dit sterftecijfer in verhouding staat tot het aantal doden per jaar dat we normaal hebben in NL?
Lees hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/specifiek/hoeveel-sterfgevallen-zijn-er-per-jaar- dat dit zo’n 152000 doden per jaar zijn.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:03

MacavityL

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:14

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:51

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:13

Sure_lee schreef:
Was deze link hier al gedeeld?
https://www.lumc.nl/org/coronavirus/covid-radar/
Kun je een app downloaden om aan te geven of je klachten hebt en met hoeveel mensen je in contact bent geweest. Het verzoek is om dit dagelijks in te vullen.

Kende hem nog niet, ik kan hem helaas ook niet vinden in de appstore van mijn mobiel.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:16

Als ik in de app store (iOS ) zoek op LUMC covid, dan krijg ik m: hij heet COVID Radar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:29

Heeft iemand van jullie al iets gezien over het behandelen van patiënten met plasma met antistoffen? Daar zouden ze afgelopen woensdag mee beginnen .

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:45

Femke_Tweety schreef:
Sas_Mon schreef:
Misschien een stomme vraag maar in dit topic verwacht ik in ieder geval een onderboud antwoord.
Als er in NL iemand dood gaat die verdacht word van Corona. Word die persoon dan altijd getest? In de zin van hoe weet je dat iemand aan Corona overlijd en niet bijvoorbeeld aan de griep als ze zo beperkt testen?
Andersom: zijn alle overleden mensen die ze in de statestieken zetten bevestigd Coronaslachtoffer? Of zijn er ook mensen die overlijden zonder getest te zijn en komen die niet in de statestieken?
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Iedereen die in de statistieken staat als overleden aan corona, is bij mijn weten ook een daadwerkelijk bevestigd overlijden als gevolg van corona.

Er gaan meer mensen dood.
En mensen die overlijden buiten de ic's zullen niet altijd getest zijn. Er kan wel een vermoeden zijn van corona.

Bij mijn weten gaan die níét als corona-overlijden de statistieken in.

Ik zou de documenten van het rivm erop na moeten lezen, om exact te weten wanneer ze iemand registreren als overleden aan corona.

Ik ga even kijken of ik dat vlot terug kan vinden, zodat ik een zéker antwoord kan geven, in plek dat wat ik nu in mijn hoofd heb zitten.
Moment.

Vanavond in het NOS journaal van 20:00 hadden ze het hierover. Begreep dat het RIVM meer doden telde dan normaal in deze periode, naast de mensen die zijn overleden aan Corona. Volgens de NOS tellen ze alleen bewezen corona patiënten mee en verder dus niet. Het vermoeden is dus dat het werkelijke getal overledenen veel hoger ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:49

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 08:53

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:06

Ivermectine? Dat is een apart resultaat :oo

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:09

karuna schreef:

Je kent het waarschijnlijk als ontwormer bij paarden maar bestaat ook voor mensen tegen parasieten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:12

Ik ken het -O- helaas al eens nodig gehad lang geleden een vaag parasietje ergens ooit opgepikt, nog steeds een raadsel voor internist ook. Iets dat alleen in diep afrika voorkwam en ik nooit verder dan Frankrijk was geweest. :P

Maar verrassend voor mij dat een "ontwormer" een virus kan doden. En verrassend dat ze het getest hebben :) .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:18

MizzMontana schreef:
karuna schreef:

Je kent het waarschijnlijk als ontwormer bij paarden maar bestaat ook voor mensen tegen parasieten.

Hoopgevend als inderdaad zo snel het virus wordt gedood.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:39

Antibiotica, ontworming, anti malariamiddelen, het virus lijkt zo wel een beetje aan alles dood te gaan.
Is ook wel typisch voor coronavirussen, erg sterke overlevers zijn het niet. Maar hun kracht ligt in het buitengewoon snel vermenigvuldigen en makkelijk kunnen aanpassen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:37

Mijn oud-professor Huub Savelkoul legt prachtig uit waarom je zo ziek kan worden en waarom het schade aanricht in een heel mooi filmpje.

Van hem heb ik het gros van mijn kennis over het immuun systeem geleerd tijdens mijn studie in Wageningen en hij kon toen ook al zo simpel uitleggen!

https://www.facebook.com/49881239681111 ... =n&sfns=mo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:47

Shiloh schreef:
Mijn oud-professor Huub Savelkoul legt prachtig uit waarom je zo ziek kan worden en waarom het schade aanricht in een heel mooi filmpje.

Van hem heb ik het gros van mijn kennis over het immuun systeem geleerd tijdens mijn studie in Wageningen en hij kon toen ook al zo simpel uitleggen!

Heel duidelijk verhaal waarvoor dank!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:11

Shiloh schreef:

Dit is nog eens een fijn en duidelijk verhaal.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:38

Dit heb ik ook wel eens in het andere topic gemeld, maar ik denk dat wellicht Afrika minder getroffen zal worden door het virus doordat ze ook meer parasitaire infecties hebben (meer Treg cellen) dan mensen in westerse landen die minder Treg cellen hebben en steeds meer auto-immuunziektes ontwikkelen en andere onderliggende gezondheidsproblemen... toen ik ging googlen vond ik ook dit artikel

https://academic.oup.com/cid/advance-ar ... 48/5803306

Citaat:
Patients with COVID-19 also have lower level of regulatory T cells, and more obviously damaged in severe cases.

Wat mijn theorie wellicht bevestigd waarom er in Afrika (zo ver bekend is) nog geen uitbraken bekend zijn.

Dus het verbaast mij niet dat een medicijn tegen parasieten zou kunnen werken. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:50

Jadeleigh263 schreef:
Wat mijn theorie wellicht bevestigd waarom er in Afrika (zo ver bekend is) nog geen uitbraken bekend zijn.

Er zijn wel uitbraken van corona in Afrika. Er is weinig over bekend omdat er weinig (lees:geen) testen zijn en de gezondheidszorg ook minder uitgebreid is, een hele hoop mensen zieken het daar thuis uit en sterven ook thuis als het zo ver komt.

Bijkomend probleem daar is dat in de kleinere dorpen ze meer vertrouwen hebben in voodoo of een ander geloof dan in westerse wetenschap. Ze beschuldigen de westerlingen ook van het overbrengen van de ziekte (is ook niet onwaar) en dat creëert spanningen.

Mijn zus werkt (werkte) in een hotel in Zanzibar. Er zijn bevestigde gevallen van corona in Tanzanie.
Toeristen/westerlingen worden dan nageroepen, er wordt al eens een steen gegooid.
Zus is dus naar het vasteland vertrokken en zit nu in Dar es Salaam, waar het rustig is en ze toegang heeft tot een privé ziekenhuis indien nodig.

In Senegal zijn er ook gevallen, in Zuid-Afrika ook. En andere landen waarschijnlijk ook.

Er is corona in Afrika, maar er wordt weinig bekendheid aan gegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:52

Misschien een raar hersenspinsel van mij, Vitamine D word steeds vaker genoemd als zijnde van invloed op ontstekingen in je lichaam, op veel gebieden. Al die oude mensen in verpleegtehuizen, komen weinig buiten, word waarschijnlijk geen extra D toegevoegd en vallen nu bij bosjes om, ook veel andere ouderen komen toch op ic terecht. (sommige verrpleegtehuizen melden heel veel doden)
Vit D bij slikken word geadviseerd vanaf 50 jaar omdat je huid op latere leeftijd niet meer in staat is om het voldoende om te zetten. En dat het van grote invloed is kan ik over meepraten met een groot tekort een jaar geleden. Misschien, heel misschien een ieniemienie stukje van de puzzel.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 13:56

Thioro schreef:
Jadeleigh263 schreef:

Er zijn wel uitbraken van corona in Afrika. Er is weinig over bekend omdat er weinig (lees:geen) testen zijn en de gezondheidszorg ook minder uitgebreid is, een hele hoop mensen zieken het daar thuis uit en sterven ook thuis als het zo ver komt.

Bijkomend probleem daar is dat in de kleinere dorpen ze meer vertrouwen hebben in voodoo of een ander geloof dan in westerse wetenschap. Ze beschuldigen de westerlingen ook van het overbrengen van de ziekte (is ook niet onwaar) en dat creëert spanningen.

Mijn zus werkt (werkte) in een hotel in Zanzibar. Er zijn bevestigde gevallen van corona in Tanzanie.
Toeristen/westerlingen worden dan nageroepen, er wordt al eens een steen gegooid.
Zus is dus naar het vasteland vertrokken en zit nu in Dar es Salaam, waar het rustig is en ze toegang heeft tot een privé ziekenhuis indien nodig.

In Senegal zijn er ook gevallen, in Zuid-Afrika ook. En andere landen waarschijnlijk ook.

Er is corona in Afrika, maar er wordt weinig bekendheid aan gegeven.

Tuurlijk, ik geloof er ook wel in dat corona in Afrika is, maar ik ben benieuwd naar hoe erg het zich verspreid. Helaas, zoals je al aangeeft, is het lastig zeker in zo’n land om het na te gaan met een gezondheidszorg die veel minder goed is dan die wij hier hebben, maar toch denk ik dat het hebben van bepaalde witte bloed cellen hier ook een grote rol in kan spelen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:05

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:07

bigone schreef:
Misschien een raar hersenspinsel van mij, Vitamine D word steeds vaker genoemd als zijnde van invloed op ontstekingen in je lichaam, op veel gebieden. Al die oude mensen in verpleegtehuizen, komen weinig buiten, word waarschijnlijk geen extra D toegevoegd en vallen nu bij bosjes om, ook veel andere ouderen komen toch op ic terecht. (sommige verrpleegtehuizen melden heel veel doden)
Vit D bij slikken word geadviseerd vanaf 50 jaar omdat je huid op latere leeftijd niet meer in staat is om het voldoende om te zetten. En dat het van grote invloed is kan ik over meepraten met een groot tekort een jaar geleden. Misschien, heel misschien een ieniemienie stukje van de puzzel.

Ik lees eigenlijk alleen maar mee, maar hier weet ik iets van :D. Ouderen die bij een arts bekend zijn krijgen meestal standaard vitamine d door de huisarts voorgeschreven. Bij de apotheek waar ik gewerkt heb werd het eigenlijk standaard toegevoegd bij patiënten in het verpleeghuis.