Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:48

Hier vandaag naar school geweest voor een uitgebreid gesprek met de juf. Hele concrete tips en handvatten gekregen. Met daarnaast wat extra projecten als filmpjes maken en een heuse witte-bonen-groeiwedstrijd tegen de juf. :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:05

Wat ik van mijn dochter hoor botst het wel een beetje met mijn kleinzoon tijdens het rekenen.
Zij legt het op een andere manier uit dan zijn juf :=
Komt me zo bekend voor van toen mijn meiden klein waren en ik wilde helpen! Ik mocht niet min zeggen want dat was eraf :o? en ga maar door dus begrijp dat het best lastig kan zijn.
Ik stelde al voor om de juf te berichten van hoe en wat.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:14

zoonlief en ik botsen ook lekker.
groep 3, ik zag dat hij de oo verkeerd aan elkaar schreef, bij hoog en bij laag beweren dat dat toch echt zo moest en juf hem dat zo geleerd had.
Ik met juf zitten appen, ze heeft direct een video gemaakt met uitleg hoe hij geschreven moet worden. Daarna was hij lekker mak :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:21

Vond deze van de club relaxte moeders wel treffend.

Dames als het even niet loopt denk dan:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:23

Mijn zoon is 13 en zit in de brugklas. Gewoon huiswerk dat aangeboden wordt via magister en met digitale leermiddelen. De leraren maken Powerpoint presentaties, streamen lessen op youtube en je kunt skypen met de leraar tijdens het betreffende lesuur, ook zijn ze zeer goed bereikbaar. Niks dan lof voor de school en ja, het vergt van mij wat inzet, maar goed, tis ook mijn kind he :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:48

Hulde voor alle leerkrachten! Die in zo'n korte periode alles inzetten om vanuit niets ineens alles digitaal neer te zetten en zo bereikbaar te zijn voor hun leerlingen, dat verdient toch wel alle lof!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 02:30

Ik ben echt heel blij met alle leraren. Altijd al geweest overigens.

Hier zijn er vandaag op mijn verzoek ook meer werkbladen toegevoegd. Tot dusver deden we alles via digitale spelletjes e.d. maar mijn kind miste dan uitleg en feedback. Nu kan ik gewoon met opgaven gaan zitten en direct uitleg geven indien nodig, vind dat toch een fijnere manier van werken en dan krijg ik als ouder beter inzicht in waar ze precies staan.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 02:30

Ook wij hebben trouwens de privenummers van alle juffen en meesters. Altijd al zo geweest

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 08:56

Wij hebben dat niet al weten we wel waar ze wonen. we hebben de parro app en een e mail adres dus ach ze zijn te bereiken. En tja ik denk dat ze ook thuis gewoon thuis willen zijn en geen school!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:02

kwita schreef:
Wij hebben dat niet al weten we wel waar ze wonen. we hebben de parro app en een e mail adres dus ach ze zijn te bereiken. En tja ik denk dat ze ook thuis gewoon thuis willen zijn en geen school!

Buiten werktijden bellen, daar zou ik zelf als docent ook niet heel blij van worden.

Ik geef les op vo. En heel soms krijg ik een appje van een ouder of ze mogen bellen in de avond.
Maar dan is er wat ergers aan de hand dan een beker drinken over een boek ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:59

Ik geef mijn nummer niet, soms wil ik nog wel eens bellen met ouders en dan mijn nummer niet uitzetten. Dat zijn vaak de probleem leerlingen. Ik heb wel een keer gehad een moeder die mij om half 8 ging appen.....smorgens......dat vond ik niet leuk! Daarom besloten mijn nummer niet te geven. Plus VO leerlingen hebben hem dan ook en gaan je om alles appen. Ik heb nu door de corona instagram en daar kunnen ze me op de chat bereiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:05

Bij ons is de afspraak, de ouders krijgen het nummer, de leerlingen niet. Wij mogen op werktijden appen en bellen.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:34

Ik zit zelf op de middelbare school, communicatie vanuit school is hier erg goed geregeld.
Mijn mentor heeft vandaag iedereen uit de mentorklas gebeld om de stand van zaken op te nemen, hoe het met je gaat etc. Vond ik zelf erg fijn. Hij gaat dit ook iedere week herhalen.

Wij hebben meerdere groepsapps met vakdocenten, waarin we op ieder moment vakgerichte vragen kunnen stellen. De docenten waarbij dat niet het geval is kunnen we mailen tijdens de tijden dat we normaal les zouden hebben. Overigens ook daarbuiten, maar dan kan het wat langer duren totdat ze reageren...

Maar één van mijn docenten geeft online lessen, de rest heeft filmpjes, artikelen etc klaarstaan, dus ik heb maar 3 contactmomenten per week.

Zelf ben ik wel erg gemotiveerd om alles goed bij te houden, maar ik weet dat een aantal van mijn klasgenoten bijna niks doet. Veel kinderen denken toch dat het 'vakantie' is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:46

Hoe doen de gescheiden bokkers het hier met de kinderen? Gaan ze nog naar hun vader toe of nu niet meer?

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:51

Suzanne F. schreef:
Hoe doen de gescheiden bokkers het hier met de kinderen? Gaan ze nog naar hun vader toe of nu niet meer?

Mijn zoons kunnen hun vader op dit moment niet bezoeken omdat de bejaarde moeder van zijn nieuwe partner bij hen inwoont en een evt besmetting haar waarschijnlijk fataal zou worden. Ze talen er ook niet echt naar nu (pubers....) maar hebben wel gewoon contact via whatsapp etc.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:04

Suzanne F. schreef:

Jawel, want beiden willen dat zelf. Dus wie ben ik om daar voor te gaan liggen. Wel is het zo dat als ik merk dat ZL verkouden wordt, dat het niet doorgaat. Dat heb ik ook met EV afgesproken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:15

Hier geen keuze ivm mijn werk. De normale omgangsregeling hebben we even gepauzeerd en passen het aan op mijn werkdagen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:00

Gekopieerd en vertaald van een leraar in de VS.

“Beste ouder met schoolgaande kinderen,

Je hebt waarschijnlijk de neiging om een strakke minuut tot minuut rooster te maken voor je kinderen. Je hoopt op uren leren, online oefeningen, experimenten en boek verslagen. Je gaat schermtijd beperken tot alles klaar is! Maar er is iets belangrijks...

Onze kinderen zijn net zo bang als wij op moment. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze constante spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van 4 weken vrij vinden ze geweldig en ze hebben het idee waarschijnlijk dat het ontzettend leuke vakantie gaat zijn, niet zich realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien.

In de komende weken zul je steeds meer gedragsproblemen zien ontstaan. Of het nou angst is of boosheid of protest omdat ze niets ‘normaals’ kunnen doen - het komt eraan. Ze gaan meer ‘meltdowns’ krijgen, woedeaanvallen, en tegendraadse gedrag in de komende weken. Dit is normaal en te verwachten onder deze omstandigheden.

Waar kinderen nu behoefte aan hebben is om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee hebben dat het allemaal goed gaat komen. Dit kan betekenen dat je je perfecte rooster moet gaan vergeten en je kinderen iets meer kind laten zijn. Speel buiten en ga met ze wandelen. Bak koekjes en klieder met verf. Speel bordspellen en kijk films. Ga samen een experimenteren of zoek virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen samen met het hele gezin. Ge lekker onder een deken knuffelen en doe helemaal niets.

Maak je geen zorgen over achterstand op school. Alle kinderen zitten in hetzelfde schuitje en ze zullen het allemaal wel redden. Als we terug zijn in het klaslokaal, gaan we hun koers corrigeren en ze tegemoetkomen op hun niveau. Leraren zijn hier experts in! Ga op dat moment geen ruzie met ze maken omdat ze geen zin hebben in rekenen. Ga niet tegen ze schreeuwen als ze niet de rooster volgen. Verplicht ze op dat moment niet om 2 uur te leren als ze dat niet willen.

Als ik je een ding kan meegeven het is dit: als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau. En hoe ze zich nu voelen zal ze veel langer bijblijven dan wat ze precies gedaan hebben in die 4 weken. Hou dat in gedachten ieder komende dag.

Stay safe. X”

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:02

Ja leuk geschreven. Maar het is geen 4 weken, daar geloof ik niet in. Daarnaast krijgt die van mij echt veel werk op en denk ik toch echt dat ze een probleem heeft als ze niks zou doen. Dan loopt ze echt een achterstand op. Dus ik zit haar toch wel een beetje achterna hoor. Genoeg vrije tijd over om op die telefoon te zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:05

Ik geloof ook niet in 4 weken. Ik denk dat de kinderen tot de zomervakantie niet meer naar school gaan. Je moet ze thuis wel bijhouden. Als je dat niet doet hebben ze ook veel te veel vrije tijd, kinderen weten van gekkigheid niet wat ze moeten.
Hier is sinds de scholen dicht zijn ineens veel vandalisme op de schoolpleinen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Kimbers schreef:
Gekopieerd en vertaald van een leraar in de VS.

“Beste ouder met schoolgaande kinderen,

Je hebt waarschijnlijk de neiging om een strakke minuut tot minuut rooster te maken voor je kinderen. Je hoopt op uren leren, online oefeningen, experimenten en boek verslagen. Je gaat schermtijd beperken tot alles klaar is! Maar er is iets belangrijks...

Onze kinderen zijn net zo bang als wij op moment. Ze horen niet alleen alles wat er gebeurt maar ze voelen ook onze constante spanning en angst. Zij hebben nog nooit zoiets meegemaakt. Ja, het idee van 4 weken vrij vinden ze geweldig en ze hebben het idee waarschijnlijk dat het ontzettend leuke vakantie gaat zijn, niet zich realiserend dat de werkelijkheid is dat ze vast thuis zitten zonder hun vrienden te kunnen zien.

In de komende weken zul je steeds meer gedragsproblemen zien ontstaan. Of het nou angst is of boosheid of protest omdat ze niets ‘normaals’ kunnen doen - het komt eraan. Ze gaan meer ‘meltdowns’ krijgen, woedeaanvallen, en tegendraadse gedrag in de komende weken. Dit is normaal en te verwachten onder deze omstandigheden.

Waar kinderen nu behoefte aan hebben is om zich veilig en geliefd te voelen. Het idee hebben dat het allemaal goed gaat komen. Dit kan betekenen dat je je perfecte rooster moet gaan vergeten en je kinderen iets meer kind laten zijn. Speel buiten en ga met ze wandelen. Bak koekjes en klieder met verf. Speel bordspellen en kijk films. Ga samen een experimenteren of zoek virtuele rondleidingen van musea of dierentuinen. Begin een boek te lezen samen met het hele gezin. Ge lekker onder een deken knuffelen en doe helemaal niets.

Maak je geen zorgen over achterstand op school. Alle kinderen zitten in hetzelfde schuitje en ze zullen het allemaal wel redden. Als we terug zijn in het klaslokaal, gaan we hun koers corrigeren en ze tegemoetkomen op hun niveau. Leraren zijn hier experts in! Ga op dat moment geen ruzie met ze maken omdat ze geen zin hebben in rekenen. Ga niet tegen ze schreeuwen als ze niet de rooster volgen. Verplicht ze op dat moment niet om 2 uur te leren als ze dat niet willen.

Als ik je een ding kan meegeven het is dit: als dit allemaal afgelopen is, is de mentale gezondheid van je kind veel belangrijker dan hun academisch niveau. En hoe ze zich nu voelen zal ze veel langer bijblijven dan wat ze precies gedaan hebben in die 4 weken. Hou dat in gedachten ieder komende dag.

Stay safe. X”

_/-\o_

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:16

Maar als die 4 weken ook het enige is wat je er uit pikt is het een beetje jammer :')

Ze een beetje achter de broek aan zitten is ook niks mis mee, maar alles is al moeilijk genoeg dus het zou niet mijn keuze zijn er een dagelijkse strijd van te maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:33

Als het dagelijks een grote strijd is, dan denk ik dat je er heel snel mee moet stoppen.
Wie weet hoe lang dit nog gaat duren en zorg dat het vooral ook leefbaar blijft.

En zeg eerlijk, als dit resulteert in een jaar overdoen, dan is er nog niets verloren. Wat wat is nu een jaar?

Ga in gesprek met je kind en kijk wat er wel kan. Misschien is er een goede middenweg te vinden en vraag eventueel de hulp van school hierin.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:42

Ik ben blij dat mijn oudste nog in de kleuterklas zit, hier al genoeg strijd.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:54

Hier ook genoeg strijd, maar dat heeft niks met school te maken. 2 kleine meisjes samen zijn toch wel een dingetje hoor :') krengen zijn het.