Jenara schreef:Ik rij zelf ook met een oude, kleine polo die te heet loopt of doordraait als je veel harder gaat dan 105,
dus als het druk is, ga ik gewoon tussen de vrachtwagens hangen en wacht ik geduldig af tot er wat plek is om eens ééntje voorbij te gaan, maar ik ga echt niet iedereen verplichten tot 105 rijden omdat ik niet harder kan .. Ik heb daarvoor zelf te vaak (met een andere auto dan) in zo'n vreselijke stoet gehangen omdat iemand vond dat je ook prima vrachtwagens aan 95/100 voorbij kan op een snelweg met 2 rijstroken.
Ik weet dat je dat waarschijnlijk zo niet bedoeld of er nog niet bij had stilgestaan, maar ik begrijp gewoon al te goed dat mensen gehaast kunnen zijn of vlot op hun bestemming willen geraken, en welke onbenul ben ik dan om tientallen of honderden andere mensen te gaan ophouden?
En ja, soms wil dat zeggen dat je eventjes niet terug naar links kan, dan is dat maar zo.
Ik lette er onlangs nog op, autosnelweg hier tussen Gent en Brugge, hele linkerbaanvak vol met mensen die willen vrachtwagens voorbijsteken ... Op middenbaanvak een aantal mensen, lang niet zo veel als links en rechts alleen de vrachtwagens ... daar hing ik dus mooi tussen. Linkerbaanvak moest om de zoveel tijd op de rem, omdat er verderop weer een idioot een vrachtwagen aan 91 voorbij wou en er nog tussen wou kruipen.
Uiteindelijk ben ik heel veel van die linkshangers voorbij gegaan, want de vrachtwagens hielden gewoon de hele tijd netjes de 90 aan en gingen niet om de paar honderd meter op de rem :p
Geduld hebben, zéker met een oudere, minder performante auto, is een mooie deugd.
Even terzijde, als het zo druk is, dat iedereen op dat linkervak maar aan de 100 geraakt en rechts bomvol rijdt, ja dan uiteraard rijdt je gewoon 100 mee!
Het is zeker geduld hebben, wij hebben dan ook nooit haast als we met de VW T3 op pad gaan. Rijden met de VWT3 is dan ook altijd onderdeel van onze vakantie aangezien de T3 een camperbusje is.
Maar alsnog is het irritant dat je dan maar 80 kan rijden, wil je het andere wegverkeer niet in de weg zitten.
Maar God zij dank is het racen op de snelweg over nog geen 2 weken gedaan overdag. Dan is het overal 100kmh. Voor beginnende bestuurders echt een verademing! Geen snelheidsverschil meer van 30 a 40 kmh tussen de rechter en linkerbaan, dus veel gemakkelijker even naar rechts en weer naar links als je een vrachtwagen voorbij wilt.