Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:17

Ghostattack schreef:
Esirene schreef:

Hier ben ik schuldig aan, hoewel ik dan eerder 105 rijd. Maar soms ben ik even wat minder gefocust en maakt de snelheid wat minder uit, en denk ik daarna 'oh maar ik mag hier harder'. Zolang de slomies rechts rijden is dat geen probleem. Mensen die dan op de 2e of 3e baan hangen... ugh

Als je ook daadwerkelijk harder mag, mag je wat mij betreft ineens gas geven tot de maximum snelheid. Maar als de max snelheid van 120 naar 100 gaat en jij reed eerst 95 waar je 120 mocht en kiest bij het 100 traject om ineens 120 te gaan rijden.. Dan ben ik hem kwijt hoor :')

Ja dat is inderdaad een beetje suf :D

Walkure

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:23

Altijd leuk om terug te zien die dashcam beelden :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:37

Even situatie schets

Je rijdt op de snelweg.

Op de rechter baan rijden een aantal vrachtwagens met 80kmh,

Pietje rijd op de linkerbaan met 100kmh want op de rechterbaan rijden die vrachtwagens en dat zijn er zo veel, dat als Pietje na elke vrachtwagen netjes naar rechts gaat, hij binnen enkele seconden weer in mag voegen naar links om zijn snelheid van 100kmh te kunnen blijven rijden.

Maximale snelheid is 120.

Kees rijdt achter piet op de linkerbaan en dus met 100kmh

Dan zijn het toch allebei eigenlijk geen links plakkers? je mag immers 120, maar dat moet niet. En de 100kmh die gereden wordt, is wel degelijk een stuk hoger dan de 80kmh op de rechterbaan....

(Zodra de mogelijkheid er is om gedurende langere tijd, zeg enkele minuten, op de rechterbaan te rijden, gaat Pietje natuurlijk netjes naar rechts)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:23

mvdende schreef:
Even situatie schets

Je rijdt op de snelweg.

Pietje rijd op de linkerbaan met 100kmh want op de rechterbaan rijden die vrachtwagens en dat zijn er zo veel, dat als Pietje na elke vrachtwagen netjes naar rechts gaat, hij binnen enkele seconden weer in mag voegen naar links om zijn snelheid van 100kmh te kunnen blijven rijden.

Dan zijn het toch allebei eigenlijk geen links plakkers? je mag immers 120, maar dat moet niet. En de 100kmh die gereden wordt, is wel degelijk een stuk hoger dan de 80kmh op de rechterbaan....

(Zodra de mogelijkheid er is om gedurende langere tijd, zeg enkele minuten, op de rechterbaan te rijden, gaat Pietje natuurlijk netjes naar rechts)

Tjah, moest ik Pietje zijn in die situatie, zou ik toch tussen 2 vrachtwagens even naar rechts gaan, opdat diegenen achter mij voorbij kunnen en hun snelheid van 120 kunnen halen. Ik vind bumperklevers heel erg egoïstisch en vervelend, maar net zo goed mensen die vinden dat ze iedereen mogen ophouden omdat zij tijd hebben/zuiniger willen rijden/...
Je moet (helaas) inderdaad geen 120, maar al die mensen achter je mogen dat wel en omdat jij er even geen zin in hebt of om eender welke andere reden, leg jij jouw zin en snelheid op aan al die anderen?
Hetzelfde op gewestwegen, omdat jij zin hebt om 50 te rijden waar je 70 mag, moeten de 10-15 auto's achter je ook maar 50 rijden? Want ja, je moet geen 70 hé ...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:34

Jenara schreef:
mvdende schreef:
Even situatie schets

Je rijdt op de snelweg.

Tjah, moest ik Pietje zijn in die situatie, zou ik toch tussen 2 vrachtwagens even naar rechts gaan, opdat diegenen achter mij voorbij kunnen en hun snelheid van 120 kunnen halen. Ik vind bumperklevers heel erg egoïstisch en vervelend, maar net zo goed mensen die vinden dat ze iedereen mogen ophouden omdat zij tijd hebben/zuiniger willen rijden/...
Je moet (helaas) inderdaad geen 120, maar al die mensen achter je mogen dat wel en omdat jij er even geen zin in hebt of om eender welke andere reden, leg jij jouw zin en snelheid op aan al die anderen?
Hetzelfde op gewestwegen, omdat jij zin hebt om 50 te rijden waar je 70 mag, moeten de 10-15 auto's achter je ook maar 50 rijden? Want ja, je moet geen 70 hé ...

Als de situatie het toelaat, zou ik als Pietje ook even naar rechts gaan zodat de haastige spoed er langs kan.

Maar soms is het zo druk, dat naar rechts gaan betekent dat er geen mogelijkheid meer is om terug naar links te gaan.

En soms is de rij vrachtwagens zo lang, dat je ongewild toch langer op de linkerbaan rijdt voordat je de meeste hebt ingehaald.

Ik heb mn vader dit zo vaak zien doen en hij rijdt ook gewoon 90-95-100 op de linkerbaan als de rechterbaan vol is met vrachtwagens.

Dat hij dan 90-100 rijdt is niet omdat hij geen zin heeft om harder te rijden, maar omdat de oude VW T3 te heet loopt als hij harder gaat rijden. Dus tuffen we met 90-100 gewoon rustig naar onze bestemming.

En pap heeft een hekel aan links plakkers en zal het echt niet zelf onnodig gaan doen.

En ps, de situatie die ik hierboven schetste, is volgens mij precies diezelfde situatie van Lafya

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:09

Ik rij zelf ook met een oude, kleine polo die te heet loopt of doordraait als je veel harder gaat dan 105,
dus als het druk is, ga ik gewoon tussen de vrachtwagens hangen en wacht ik geduldig af tot er wat plek is om eens ééntje voorbij te gaan, maar ik ga echt niet iedereen verplichten tot 105 rijden omdat ik niet harder kan .. Ik heb daarvoor zelf te vaak (met een andere auto dan) in zo'n vreselijke stoet gehangen omdat iemand vond dat je ook prima vrachtwagens aan 95/100 voorbij kan op een snelweg met 2 rijstroken.

Ik weet dat je dat waarschijnlijk zo niet bedoeld of er nog niet bij had stilgestaan, maar ik begrijp gewoon al te goed dat mensen gehaast kunnen zijn of vlot op hun bestemming willen geraken, en welke onbenul ben ik dan om tientallen of honderden andere mensen te gaan ophouden?
En ja, soms wil dat zeggen dat je eventjes niet terug naar links kan, dan is dat maar zo.

Ik lette er onlangs nog op, autosnelweg hier tussen Gent en Brugge, hele linkerbaanvak vol met mensen die willen vrachtwagens voorbijsteken ... Op middenbaanvak een aantal mensen, lang niet zo veel als links en rechts alleen de vrachtwagens ... daar hing ik dus mooi tussen. Linkerbaanvak moest om de zoveel tijd op de rem, omdat er verderop weer een idioot een vrachtwagen aan 91 voorbij wou en er nog tussen wou kruipen.
Uiteindelijk ben ik heel veel van die linkshangers voorbij gegaan, want de vrachtwagens hielden gewoon de hele tijd netjes de 90 aan en gingen niet om de paar honderd meter op de rem :p
Geduld hebben, zéker met een oudere, minder performante auto, is een mooie deugd.

Even terzijde, als het zo druk is, dat iedereen op dat linkervak maar aan de 100 geraakt en rechts bomvol rijdt, ja dan uiteraard rijdt je gewoon 100 mee!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:21

Jenara schreef:
Ik rij zelf ook met een oude, kleine polo die te heet loopt of doordraait als je veel harder gaat dan 105,
dus als het druk is, ga ik gewoon tussen de vrachtwagens hangen en wacht ik geduldig af tot er wat plek is om eens ééntje voorbij te gaan, maar ik ga echt niet iedereen verplichten tot 105 rijden omdat ik niet harder kan .. Ik heb daarvoor zelf te vaak (met een andere auto dan) in zo'n vreselijke stoet gehangen omdat iemand vond dat je ook prima vrachtwagens aan 95/100 voorbij kan op een snelweg met 2 rijstroken.

Ik weet dat je dat waarschijnlijk zo niet bedoeld of er nog niet bij had stilgestaan, maar ik begrijp gewoon al te goed dat mensen gehaast kunnen zijn of vlot op hun bestemming willen geraken, en welke onbenul ben ik dan om tientallen of honderden andere mensen te gaan ophouden?
En ja, soms wil dat zeggen dat je eventjes niet terug naar links kan, dan is dat maar zo.

Ik lette er onlangs nog op, autosnelweg hier tussen Gent en Brugge, hele linkerbaanvak vol met mensen die willen vrachtwagens voorbijsteken ... Op middenbaanvak een aantal mensen, lang niet zo veel als links en rechts alleen de vrachtwagens ... daar hing ik dus mooi tussen. Linkerbaanvak moest om de zoveel tijd op de rem, omdat er verderop weer een idioot een vrachtwagen aan 91 voorbij wou en er nog tussen wou kruipen.
Uiteindelijk ben ik heel veel van die linkshangers voorbij gegaan, want de vrachtwagens hielden gewoon de hele tijd netjes de 90 aan en gingen niet om de paar honderd meter op de rem :p
Geduld hebben, zéker met een oudere, minder performante auto, is een mooie deugd.

Even terzijde, als het zo druk is, dat iedereen op dat linkervak maar aan de 100 geraakt en rechts bomvol rijdt, ja dan uiteraard rijdt je gewoon 100 mee!

Het is zeker geduld hebben, wij hebben dan ook nooit haast als we met de VW T3 op pad gaan. Rijden met de VWT3 is dan ook altijd onderdeel van onze vakantie aangezien de T3 een camperbusje is.

Maar alsnog is het irritant dat je dan maar 80 kan rijden, wil je het andere wegverkeer niet in de weg zitten.

Maar God zij dank is het racen op de snelweg over nog geen 2 weken gedaan overdag. Dan is het overal 100kmh. Voor beginnende bestuurders echt een verademing! Geen snelheidsverschil meer van 30 a 40 kmh tussen de rechter en linkerbaan, dus veel gemakkelijker even naar rechts en weer naar links als je een vrachtwagen voorbij wilt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:40

mvdende schreef:
Jenara schreef:

Het is zeker geduld hebben, wij hebben dan ook nooit haast als we met de VW T3 op pad gaan. Rijden met de VWT3 is dan ook altijd onderdeel van onze vakantie aangezien de T3 een camperbusje is.

Maar alsnog is het irritant dat je dan maar 80 kan rijden, wil je het andere wegverkeer niet in de weg zitten.

Maar God zij dank is het racen op de snelweg over nog geen 2 weken gedaan overdag. Dan is het overal 100kmh. Voor beginnende bestuurders echt een verademing! Geen snelheidsverschil meer van 30 a 40 kmh tussen de rechter en linkerbaan, dus veel gemakkelijker even naar rechts en weer naar links als je een vrachtwagen voorbij wilt.

Ik woon in België :p dus hier mogen we (naar mijn mening gelukkig) wel nog gewoon 120 over de snelweg :)
Ik vind het op zich ook geen fijne maatregel, zeker voor mensen die véél grote afstanden moeten afleggen, dat gaat echt behoorlijk een invloed hebben op de reistijden ...
Ik heb dus nog als koerier gewerkt en kan me echt niet inbeelden dat ik 350km per dag aan maximaal 100 maar mag rijden, tel er dan maar snel een uur werken per dag bij om hetzelfde traject af te leggen. Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

Ik denk dat ik gewoon heel lang met fiets en OV heb moeten reizen, waardoor het zo'n enorme verademing is dat het met de auto eindelijk wat sneller kan gaan en dus erger ik me heel snel als mensen te traag rijden, want je kan nu eindelijk vooruit!!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:43

Ik betwijfel oprecht of overal 100 problemen op gaat lossen. Juist door de weinige snelheidsverschillen, lijkt het me dat men meer naast elkaar gaat blijven hangen. Even snel inhalen zit er dan niet meer in.

Ik rijd ook zo'n 150 tot 200 km per dag en mijn traject is volledig 130 op een 2 baansweg, 60 km rechtdoor. Oersaai.. Helemaal als dat straks allemaal 100 is :+

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:45

Ghostattack schreef:
Ik betwijfel oprecht of overal 100 problemen op gaat lossen. Juist door de weinige snelheidsverschillen, lijkt het me dat men meer naast elkaar gaat blijven hangen. Even snel inhalen zit er dan niet meer in.

Ik rijd ook zo'n 150 tot 200 km per dag en mijn traject is volledig 130 op een 2 baansweg, 60 km rechtdoor. Oersaai.. Helemaal als dat straks allemaal 100 is :+

Jij begrijpt het, en dat we dus langer met zn alle onderweg zijn en dus nog meer files gaan creëren.. dus nogmeer uitstoot... maar hé ik bemoei niet, ik rij gewoon lekker door met m'n dikke, zware diesels :evaw:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:53

Ik heb echt géén zin in dat snelheidslimiet. Ik ben blij dat ik altijd de BOB ben als ik met mijn vriend ergens naartoe rij (concerten bijv.), want dan mag ik lekker 130 crossen na 19.00 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:34

Mijn auto word ook te warm als ik 130 blijf gaan , zijn metertje schiet omhoog . 100 km is mijn snelheid :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 03:52

Mijn traject is er op vooruit gegaan met die nieuwe wet :+ mag nu snachts overal 130 rijden, eerst pas vanaf Rijswijk plasbroekpolder en nu al zodra ik de snelweg bij Den Haag zuid er op rijd :+ voor mij veranderd er overdag weinig, blijf gewoon doorrijden als dit mogelijk is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:27

mvdende schreef:

Maar dat is toch precies hetzelfde wat je andere mensen aandoet? Jij vindt het irritant dat je 80/90 moet rijden op de linkerbaan achter een vrachtwagen terwijl je liever 95 rijdt op de rechterbaan en om de vrachtwagens heen gaat. Maar andere mensen moeten maar geduld hebben en met 95 achter jou hangen, terwijl die 120 willen en mogen rijden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:30

Volgens mij is er een nieuwe regel dat auto’s en fietsen voorrang hebben op het zebrapad...
Ik ga ook niet zo het zebrapad over, ben al een keer bijna plat gereden door een automobilist die mij niet zag (en op z’n telefoon zat). En fietsers die je dan lekker afsnijden enzo :roll:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:56

Es_ther schreef:
Volgens mij is er een nieuwe regel dat auto’s en fietsen voorrang hebben op het zebrapad...
Ik ga ook niet zo het zebrapad over, ben al een keer bijna plat gereden door een automobilist die mij niet zag (en op z’n telefoon zat). En fietsers die je dan lekker afsnijden enzo :roll:

Oh hier als voetganger ook vaak gehad, en dan nog verbaasd kijken zodra ik boos word.

Al had ik maandag ook een bijzonder tafereel. Ik reed op een rechte weg, voor de beeldenkers onder ons, er zat een stuk gras tussen de rijstroken. Een tegenligger wil draaien, pakt hiervoor een fietspad wat door dat middenstuk heen liep en verwacht nog voorrang ook :+

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:33

Es_ther schreef:

Niet alleen bij zebrapaden
Ook bij rotondes. Heel vaak hier in de stad gehad bij een rotonde dat fietsers daar voorrang horen te hebben maar de meeste auto's zich er nog snel voor willen drukken of je gewoon geen voorrang verlenen.
Gelukkig is die rotonde nu weg en staan er stoplichten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:12

AmyJamess schreef:
Es_ther schreef:

Niet alleen bij zebrapaden
Ook bij rotondes. Heel vaak hier in de stad gehad bij een rotonde dat fietsers daar voorrang horen te hebben maar de meeste auto's zich er nog snel voor willen drukken of je gewoon geen voorrang verlenen.
Gelukkig is die rotonde nu weg en staan er stoplichten.

Hier als noorderling is er ook wel eens de mist mee in gegaan :o
In de plaats waar ik woon hebben voetgangers en fietsers geen voorrang hebben, heel verwarrend als je ineens in een andere stad woont

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:41

miicchhellee schreef:
Ghostattack schreef:

Jij begrijpt het, en dat we dus langer met zn alle onderweg zijn en dus nog meer files gaan creëren.. dus nogmeer uitstoot... maar hé ik bemoei niet, ik rij gewoon lekker door met m'n dikke, zware diesels :evaw:

Eens. Nu rijd ik niet zo veel meer in nederland op de snelweg tenzij ik naar familie wil maar daar heb ik altijd wat sneller gereden zodat ik in elk geval de ruimte iedere keer had om te rijden. Met 120 vind ik iedereen al veel te veel op elkaar rijden en ik ben bang dat dat met 100kmh nog veel erger gaat worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:43

Jenara schreef:
[
Ik woon in België :p dus hier mogen we (naar mijn mening gelukkig) wel nog gewoon 120 over de snelweg :)
Ik vind het op zich ook geen fijne maatregel, zeker voor mensen die véél grote afstanden moeten afleggen, dat gaat echt behoorlijk een invloed hebben op de reistijden ...
Ik heb dus nog als koerier gewerkt en kan me echt niet inbeelden dat ik 350km per dag aan maximaal 100 maar mag rijden, tel er dan maar snel een uur werken per dag bij om hetzelfde traject af te leggen. Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

Ik denk dat ik gewoon heel lang met fiets en OV heb moeten reizen, waardoor het zo'n enorme verademing is dat het met de auto eindelijk wat sneller kan gaan en dus erger ik me heel snel als mensen te traag rijden, want je kan nu eindelijk vooruit!!

Ik heb sinds 3 weken een autotje, ben einde van de maand 26, dus ja, ook ik ben het grootste gedeelte van mn leven afhankelijk geweest van de fiets en het ov.

Juist omdat met de auto alles zo veel sneller gaat, maak ik me juist niet druk als iemand loopt te sukkelen voor me. Ik zie het altijd maar zo: was ik met de fiets of met het ov, dan was ik veel later op mn bestemming dan nu, zelfs als er een auto loopt te sukkelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:45

Saranghea schreef:
Eens. Nu rijd ik niet zo veel meer in nederland op de snelweg tenzij ik naar familie wil maar daar heb ik altijd wat sneller gereden zodat ik in elk geval de ruimte iedere keer had om te rijden. Met 120 vind ik iedereen al veel te veel op elkaar rijden en ik ben bang dat dat met 100kmh nog veel erger gaat worden.

Dit is ook precies wat ze willen, want met 100 heb je een minder lange remweg, dus hoef je minder afstand te houden, dus passen er meer auto's op de weg.

:roll:

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:54

Ghostattack schreef:
Saranghea schreef:

Dit is ook precies wat ze willen, want met 100 heb je een minder lange remweg, dus hoef je minder afstand te houden, dus passen er meer auto's op de weg.

:roll:

Terwijl er op de meeste stukken ook met 130 zo goed als geen ruimte wordt gehouden. Als voornamelijk duitse autorijdster verbaas ik me er vaak over hoe dicht er in nederland op elkaar wordt gereden. Ik blijf erbij dat je met een groter verschil qua kmh een betere doorstroming hebt. Of naja in duitsland dan ook rondom de steden waar het veeeel drukker is kom je er heel fijn doorheen gewoon omdat je 100 mag rijden maar ook 180. Daardoor is er veel meer plaats om even in te halen en dan weer in te voegen.

Was het trouwens niet zo dat de snelheid naar 100kmh gaat vanwege de co2 uitstoot niet zodat er meer auto's op de weg passen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:57

Uitstoot is de voornaamste reden, maar dat er meer auto's op de weg passen en er daardoor minder files zouden zijn hoort daar ook bij voor zover ik weet :+ We shall see, ik verwacht niet heel veel positiefs eerlijk gezegd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:07

Ik heb ook weer wat. Wij hebben een 60km/h weg waar ze een aantal jaar geleden rechts voorrang hebben gegeven. Niet handig, want onoverzichtelijk en vooral veel vrachtverkeer. Ook een inhaalverbod. Op zich geen ramp, maar het is wel een rot weg geworden, omdat de mensen uit die zijwegen dus gewoon overal voorschieten. Vrachtwagens en auto's en dan niet alleen de auto's die voor hun van links komen dus waar ze voorrang hebben, maar ook voor de mensen van rechts. Loopt een fietspad langs, maar als fietser kan je beter altijd stoppen.

Nu heb ik de afgelopen week zowat elke dag 30 kmh gereden omdat vrachtwagens voorrang nemen, maar niet kijken naar wat er voor hun van rechts komt. Ja, een personenauto die meteen optrekt zou er voor kunnen als ik een beetje rem, maar het is echt bloedirritant dat ik zo hard op de rem moet. Als jij de bocht niet gemaakt kan hebben voordat een auto er is en je daarna ook nog eens niet optrekt naar de snelheid moet je hem er niet voor gooien....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:09

En van mijn part mogen ze op iedere snelweg traject controle invoeren, want ik zie het wel gebeuren dat er na 16 maart gewoon met 130 overdag doorgereden gaat worden -:(- dan helpt 1 de regel voor geen mm en 2 je verwacht dan niet (meer) dat mensen zo hard aangereden komen en dat kan wel eens tot ongelukken gaan leiden.

Echt ik hoop dat er goed gecontroleerd gaat worden en dat mensen ook het fatsoen hebben zich gewoon aan de snelheid te houden.