Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:48

Ik zag vandaag op het station een medewerker met een donkerblauw en donkerrood mutsje met het NS logo er op. Ze had ook een donkerrood jasje aan dacht ik (mijn trein halen was even belangrijker :p).
Wat is de functie van deze persoon? Heb nog nooit dat uniform gezien

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:49

Wat zijn de voordelen van werken voor de NS of Connexion bijvoorbeeld? Als in; mag je gratis rijden? Mag je altijd in de eerste klas zitten? Krijg je gratis koffie bij de Kiosk? :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:58

Castilja schreef:
Wat zijn de voordelen van werken voor de NS of Connexion bijvoorbeeld? Als in; mag je gratis rijden? Mag je altijd in de eerste klas zitten? Krijg je gratis koffie bij de Kiosk? :D

Haha. We reizen gratis met de NS, als ik eerste klas wil zitten betaal ik €15,- per maand.

Omdat ik onregelmatig werk èn op een station werk heb ik een pauzepas. Daarmee krijg in tussen de 40% en 60% korting bij de julia's, de kiosk, de broodzaak en de smullers. Voorwaarde is wel dat ik die alleen gebruik als ik aan het werk ben.

Koffie en thee bij de kiosk kost maar 15cent geloof ik, maar dat haal ik nooit.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:03

Op de bus krijgen we niets :(
Meestal nemen we wel collega's of zelfs conculegas gratis mee, dat is wel een beetje een ongeschreven regel binnen de bussen, ookal moet je eigenlijk een vrij reizenpas hebben. Ook HC's of machinisten mogen gewoon zo mee.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:59

Idd, ik heb een pasje waarop staat dat ik Qbuzz personeel ben, maar dit is geen pas om vrij te reizen en is het aan de chauffeur op hij of zij je gratis meeneemt.
Tot nu toe nog geen enkele chauffeur gehad die zegt dat ik moet betalen, maar ik weet dat er collega's zijn die wel moesten betalen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:56

Castilja schreef:

NS Stations medewerker hier. Je krijgt 20 - 60% korting bij verschillende formules en soms mag je gratis naar de wc. :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:00

Castilja schreef:

Man werkt bij ProRail. Mag gratis tweede klas reizen, gratis met Intercity direct en een eerste klas abbo kost 15,00 bruto. (Wordt van zijn salaris ingehouden.)

Daarnaast krijgt hij korting op buitenlandse reizen. Zo zijn we laatst naar Berlijn geweest en kostte een enkele reis voor hem 19,00 euro incl. plaatsreservering.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:11

Steeph schreef:
Hebben de bedrijven waar het OV uit bestaat eigenlijk een soort 'rampenplan' klaar liggen voor als bijvoorbeeld Brabant op slot gaat, of als er te veel chauffeurs/machinisten/anderszins bestuurders niet mogen/willen werken?

Niet echt, een bedrijf kan met toestemming van de opdrachtgever wel besluiten om de zaterdagdienst regeling te gaan rijden om zo de bezetting rond te krijgen, maar dan zit je nog met je passagiers die je dan met minder bussen moet vervoeren.
Stel dat Brabant op slot gaat dan zijn wij op onze stalling in een klap 5 chauffeurs armer.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:52

Wat leuk al die reacties! Klinkt goed!!!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:12

Wat een leuk topic, ben al veel hiervan opgestoken! Ik stip.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:16

Voor mijn werk bij OV chipkaart corrigeer ik heel vaak ritten die mensen maken. Heb toevallig laatst een mevrouw aan de lijn gehad die 18 gemiste check-uits had. Ze snapte niet dat je bij het in en uitchecken dat wel bij de goede vervoerder moest doen :') Had al 160 euro aan gemiste check-uits openstaan in ons systeem maar ze kreeg dus niet alles terug. Ze was superboos en bleef maar volhouden dat het allemaal onze schuld was :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:36

En een klein beetje is dat natuurlijk wel zo, niet van de helpdeskmedewerkers, maar het idee van verschillende uitcheckpunten is absurd en onvoorstelbaar slecht bedacht. (En dat het na al die tijd nog steeds zo is, is ook absurd.)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:00

Shadow0 schreef:
En een klein beetje is dat natuurlijk wel zo, niet van de helpdeskmedewerkers, maar het idee van verschillende uitcheckpunten is absurd en onvoorstelbaar slecht bedacht. (En dat het na al die tijd nog steeds zo is, is ook absurd.)

Valt reuze mee imo. Zo moeilijk is het niet om het juiste paaltje te vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:44

Het hele idee dat je dat aan de gebruiker laat is gewoon slecht ontwerp. Dat het nog steeds problemen geeft bewijst dat het ook in de praktijk slecht ontwerp is. En het is soms wel degelijk moeilijk te vinden, als je niet bekend bent, op drukke tijden. Het is onhandig als je niet goed ziet, moeilijk ter been bent, of zo snel niet al die logo's uit elkaar kan houden.

We nemen veel te makkelijk genoegen met slechtbedachte dingen, terwijl dit echt allang in het systeem eronder had moeten worden opgelost. Het zijn niet de reizigers die verkeerd zijn, het zijn de ontwerpers die het slecht hebben bedacht.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:51

Het zou imo handiger zijn als mensen gewoon 1x hoeven in te checken en 1x hoeven uit te checken zonder dat er kans is dat je bij de verkeerde vervoerder in en uitcheckt. Heb vaak genoeg mensen die gewoon niet wisten dat dit überhaupt zo is. :)

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:16

Even een totaal ander iets. Vandaag liep ik op station Zwolle achter twee blinde geleiden honden. Eentje begon lopend te poepen.

De twijfel bij mij om het op te ruimen of mijn trein te halen was groot. Mijn tussen oplossing was dan ook het te melden bij de persoon op het perron die dezelfde kant op liep.

Zijn reactie was echter; dat wordt vast wel opgeruimd. Maar toch bedankt voor het meedenken.

Mijn vraag is dan ook: Lopen er altijd mensen rond die het station schoonhouden of is dit bepaalde uren alleen? Als dat laatste het geval is, wie ruimt er dan bv de hondenpoep op?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 23:21

Shadow0 schreef:
Het hele idee dat je dat aan de gebruiker laat is gewoon slecht ontwerp. Dat het nog steeds problemen geeft bewijst dat het ook in de praktijk slecht ontwerp is. En het is soms wel degelijk moeilijk te vinden, als je niet bekend bent, op drukke tijden. Het is onhandig als je niet goed ziet, moeilijk ter been bent, of zo snel niet al die logo's uit elkaar kan houden.

We nemen veel te makkelijk genoegen met slechtbedachte dingen, terwijl dit echt allang in het systeem eronder had moeten worden opgelost. Het zijn niet de reizigers die verkeerd zijn, het zijn de ontwerpers die het slecht hebben bedacht.

Eh, mag dit in het ergernissen topic? Daar past het beter :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:24

Hoeveel bussen heeft een maatschappij als Bravo? En hoeveel buschauffeurs?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:26

Dat verschilt heel erg per vervoerder en ook weer per vestiging.

Bravo is van Arriva en een dochteronderneming van Conexxion en die hebben dan weer veel meer bussen en treinen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:41

Ik zag de corona statement can de NS dat ze minder treinen laten rijden in de spits.

Is dit niet heel onhandig omdat er dan nu meer mensen in die andere treinen gaan zitten? Of verwachten ze dat dat treinen veel minder vol zijn?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:42

Bij ons op kantoor is gezegd dat mensen die met het OV komen, tot nader order thuis moeten werken. Dus ik denk dat ze inderdaad rekenen op een pak minder reizigers.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:49

Ik merk dat als ik naar school ga de treinen een stuk leger zijn, dus denk ook wel daarom.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:54

@maava dit is gedaan omdat er ook grote kans is dat NS personeel ziek gaat worden. Zo willen ze grote chaos vermijden als er last minute opeens heel veel treinen uitvallen. Vriend van mij is dienst indeler voor de machinisten en moet nu van 08.00 uur sochtends tot 22.00 uur savonds paraat staat om diensten te wijzigen mochten er machinisten uit gaan vallen.

Wij hebben vandaag ook te horen gekregen dat wij thuis moeten gaan werken. Morgenochtend laptop ophalen en na het weekend backoffice taken uit gaan voeren thuis. Ben benieuwd hoe dat thuiswerken is. Moet ook met mijn eigen telefoon bellen naar kaarthouders. Mag de telefoonrekening gelukkig opsturen naar mijn werkgever :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:00

Bij ons is het advies zoveel als mogelijk thuiswerken en als je met het OV komt zoveel mogelijk buiten de spits te reizen.

Op zich is elke trein natuurlijk al een evenement met meer dan 100 personen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:43

Ik hoor hier in de stalling ook al van veel klanten dat ze volgende week thuis gaan werken.