Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SassyMoon

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:16

Ik ben eigenlijk op zoek naar een BH van katoen, bestaan die wel? Iemand ervaring mee?

Verder heb ik ontdekt dat het heel gemakkelijk is om zelf bijenwas doeken te maken. Die zijn weer te gebruiken om je boterhammen in mee te nemen of schalen af te dekken. Ik vind de bijenwasdoeken die je kunt kopen behoorlijk prijzig. Ik had toevallig nog een klein blokje bijenwas liggen (omdat ik het zo lekker vind ruiken :o ). Stuk uit een oude katoenen blouse van mijn man geknipt, op een vel bakpapier gelegd, met een rasp een beetje bijenwas over het stuk stof verspreid, afdekken met bakpapier, strijkijzer op stand wol voorverwarmen, strijken tot de was gesmolten en goed verspreid is, af laten koelen, klaar voor gebruik. Zelfs ik kan het en ben tevreden met het resultaat. Dus dan is het echt heeeeeeel eenvoudig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:14

Oh dat is wel echt heel simpel ja :')
Waar haal je bijenwas?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 10:38

Klinkt super handig!
Gaat die was in zo'n doek niet scheuren en breken als die afgekoeld is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:59

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:21

8nnemiek schreef:
Klinkt super handig!
Gaat die was in zo'n doek niet scheuren en breken als die afgekoeld is?

Nee, het blijft net een beetje soepel en vooral door de warmte van je handen als je het ergens omheen doet.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:23

tamary schreef:
verootjoo schreef:
Oh dat is wel echt heel simpel ja :')
Waar haal je bijenwas?

winkel met imkerspullen.
Deze bv : https://imkershop.nl/17-bijenwas

Ja of een andere internet shop, ik zag net ook een blok bijenwas bij de eko winkel liggen. Op MP heb ik ook aanbieders zien staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 17:43

Sassymoon
Ja bestaan
Wel met ene klein aandeel elastiek er in
Maar bonprix en dan de bio katoen (zijn verschillende modellen in

Maar ook sloggi en andere merken hebben katoenen ondergoed

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:43

Fijn die kledingtips :j Daar moet ik me nog een keer in verdiepen.

Voor nu ben ik me aan het verdiepen in zelf wasmiddel maken.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:20

Hallo! Mag ik mij aansluiten? :o
Door mijn achtergrond in de Alpen en de huidige stand van zaken in de wereld trek ik me steeds meer aan van het milieu en de natuur.. (En dat was al vrij fors voorheen.)

Ik minder heel sterk in vlees eten, douche en badder een stuk kouder en met minder water en koop liever zaken bij bijvoorbeeld WAAR dan ergens anders, maar ik wil meer kunnen doen..

De tips die ik heb gelezen zijn al hele mooie aanvullingen en ik sluit me graag aan om bij te leren. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:43

Hallo iedereen, ik ben denk ook wel echt iemand geworden die bij alle keuzes denkt aan het milieu: van het douchen tot de internetbestellingen. Zelfs ben ik gaan werken bij een klimaatorganisatie. Ik heb wel 1 grote, milieuonvriendelijke zwakte: verre reizen. Ook woont mijn schoonfamilie en vrienden in het buitenland dus 5 vliegreizen per jaar zit ik zo op(!). Ik wil dit jaar heel graag nog effectiever compenseren (voorgaande jaren al mijn vliegreizen gecompenseerd door bomen te planten). Is er nog een effectievere manier? Of kennen jullie een betrouwbare website? Ik wil nog voor een x bedrag een lokale partij steunen mbt de brand in de amazone. Ik probeer zoveel mogelijk in Europa de trein al te pakken.

Spoiler:
2018 een totaal van 22 vluchten (waaronder intercontinentaal) en 2019 tot dusver 10 vliegreizen. Schaam me dood. wel tot en met 2018 gecompenseerd.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:47

Canon schreef:
Hallo! Mag ik mij aansluiten? :o
Door mijn achtergrond in de Alpen en de huidige stand van zaken in de wereld trek ik me steeds meer aan van het milieu en de natuur.. (En dat was al vrij fors voorheen.)

Ik minder heel sterk in vlees eten, douche en badder een stuk kouder en met minder water en koop liever zaken bij bijvoorbeeld WAAR dan ergens anders, maar ik wil meer kunnen doen..

De tips die ik heb gelezen zijn al hele mooie aanvullingen en ik sluit me graag aan om bij te leren. :D

Precies om deze reden wil ik mij ook graag melden in her topic!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 21:02

Welkom allemaal!

@SplashisLief, interessant, zelf wasmiddel maken!
Het schijnt ook mogelijk te zijn om daar wilde kastanjes voor te gebruiken. Daar zit een zelfde zeepachtige stof in als in wasnoten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:03

Heb ook wel eens gehoord dat je met klimopblad wat kan qua wasmiddel.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:11

Begin nieuwe jaar mag ik in mijn nieuwe huis, daar wil ik nog wel het een en ander in verbouwen en dan met name de keuken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een milieuvriendelijk geproduceerde keuken die duurzaam is? En dan ook nog redelijk betaalbaar?

Ik ben aan het zoeken maar ik vind alleen maar duurzaam als in gaat lang mee, of milieuvriendelijk waarbij de prijs de pan uit rijst.

Ik zat zelf te denken aan een keuken met betonlook en eikenhout of steigerhout maar ik kan nergens vinden of dit milieuvriendelijk zou zijn. Zie foto voor voorbeeld

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:17

Duurzaam is ook gebruiken wat er al is zolang dat kan. Wat is er dus al en in wat voor staat is het?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 21:21

Wil je wel het liefst een nieuwe?
Er zijn vaak mensen die een huis kopen met bijna nieuwe keuken en dan de keuken op marktplaats zetten. Tweedehands is ook wel duurzaam te noemen en ook nog eens betaalbaar.
Of zelf maken, van hout dat uit Nederland/België/Duitsland komt. Daar kun je bij de meeste houthandels wel aan komen. Of gebruikt hout kan ook heel mooi zijn.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:46

tamary schreef:
Duurzaam is ook gebruiken wat er al is zolang dat kan. Wat is er dus al en in wat voor staat is het?

Snap ik! Ben daar ook flink over aan het nadenken geweest maar deze is echt aan vervanging toe. Was ook het eerste wat de makelaar zei, hele mooie woning maar de keuken moet vervangen worden. En daarbij wil ik liever een inductieplaat in plaats van gas, wat er nu staat is een los gasstel.

Tweedehands was ik al aan het kijken inderdaad! Vaak worden hele grote keukens aangeboden maar dat is helaas te groot, er past maar een klein keukentje in. Toch kijk ik wekelijks of ik wat nieuws tegenkom.

Gebruikt hout als in gebruikt steigerhout bijvoorbeeld? Want daar was ik al naar aan het kijken maar kon ik niet zo goed vinden. Maar even informeren in de winkel!

heb nu ook al wat meubilair van marktplaats gehaald. Ben ik helemaal aan het opknappen, zodat het helemaal van deze tijd is en als nieuw eruit ziet. Voel mij helemaal gelukkig als ik ermee bezig ga.

Qua huis etc ben ik nogal een leek maar zijn zonnepanelen daadwerkelijk milieuvriendelijk? Ik hoor zoveel verschillende verhalen. Ook dat het maken van zonnepanelen zeer slecht is voor het milieu

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 21:57

Van een te grote keuken kun je een kleinere maken, toch? Ik heb nu een te grote gekregen, staat nog in de schuur maar we gaan hem gewoon kleiner maken.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:26

mysa schreef:
Van een te grote keuken kun je een kleinere maken, toch? Ik heb nu een te grote gekregen, staat nog in de schuur maar we gaan hem gewoon kleiner maken.

Oja dat is ook nog een idee natuurlijk. Thanks voor de tip!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:38

Ik heb een heel groot gedeelte doorgelezen omdat ik mezelf al een tijdje aan het verdiepen ben in duurzaamheid.

Las dat het ook een stukje over rietjes ging.
Afgelopen zondag ben ik gaan lunchen bij een restaurant in het bos en was verbaasd dat de kinderen een rietje kregen in hun drankje. Bij nadere inspectie zag ik dat het rietjes waren van #geenplastic. Deze rietjes zijn van maïszetmeel en suikerriet gemaakt.
in 2020 worden plastic rietjes sowieso verboden, gelukkig.

Hoop dat de rietjes van #geenplastic ook beschikbaar worden voor particulieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:50

PSvanLot schreef:
Ik heb een heel groot gedeelte doorgelezen omdat ik mezelf al een tijdje aan het verdiepen ben in duurzaamheid.

Afgelopen zondag ben ik gaan lunchen bij een restaurant in het bos en was verbaasd dat de kinderen een rietje kregen in hun drankje. Bij nadere inspectie zag ik dat het rietjes waren van #geenplastic. Deze rietjes zijn van maïszetmeel en suikerriet gemaakt.

Er zijn ook herbruikbare rietjes in bv metaal of glas. Voor het beschermen van je tanden maakt door een rietje drinken helaas niks uit.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:53

tamary schreef:
PSvanLot schreef:

Er zijn ook herbruikbare rietjes in bv metaal of glas. Voor het beschermen van je tanden maakt door een rietje drinken helaas niks uit.

Sommige mensen kunnen niet zonder rietje drinken.
Ik werk in de gehandicaptenzorg en veel mensen zijn ervan afhankelijk.
Helaas wordt daar nog veel de plastic variant gebruikt, want lekker makkelijk weggooien na gebruik....
Dus als iemand 10 glazen op een dag drinkt tikt het aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:54

tamary schreef:
PSvanLot schreef:

Metaal en glas vind ik niets. De een te gevoelig en de ander niet fijn in de mond. Vind het schoonmaken ook niet wat.

Ik gebruik ze minimaal maar soms is het weleens handig of leuk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:56

XxLMMxX schreef:
PSvanLot schreef:

Sommige mensen kunnen niet zonder rietje drinken.
Ik werk in de gehandicaptenzorg en veel mensen zijn ervan afhankelijk.
Helaas wordt daar nog veel de plastic variant gebruikt, want lekker makkelijk weggooien na gebruik....
Dus als iemand 10 glazen op een dag drinkt tikt het aan.

Ze zijn niet echt duur van #geenplastic al begrijp ik dat in de zorg snel te duur is.

Misschien het overwegen waard als straks de plastic variant niet meer te krijgen. is.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:58

Je hebt ook bamboe rietjes. Die zijn voor zover ik weer herbruikbaar en vind ik altijd erg prettig drinken