[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:03

Oh wat ik ook bijzonder luguber vindt ik dat (de meeste) organen van donoren ‘geoogst’ worden als de donor nog leeft (hersendood telt ook).
Dus ze zijn nog NIET overleden en daar gaan heel wat spookverhalen over rond op het internet.
Veel mensen weten dit niet en het is voor mij een reden geweest om NEE op mijn donorkaart te laten zetten.

Edit;
Gini, brrr wat eng. Dat je weet wat je te wachten staat en nog zoveel ellelange secondes hebt om ‘na te denken’/beseffen. Mijn hart huilt..
Zelfde als bij de 9/11 springers, ongekend..
Laatst bijgewerkt door sanso op 21-01-19 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:05

sanso schreef:
Oh wat ik ook bijzonder luguber vindt ik dat (de meeste) organen van donoren ‘geoogst’ worden als de donor nog leeft (hersendood telt ook).
Dus ze zijn nog NIET overleden en daar gaan heel wat spookverhalen over rond op het internet.
Veel mensen weten dit niet en het is voor mij een reden geweest om NEE op mijn donorkaart te laten zetten.

Waarom eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat je hersendood moet zijn lijkt me logisch, maar daar merk je toch niets meer van...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:05

Hersendood is ook gewoon dood. Er wordt nog door een machine zuurstof in je gepompt, waardoor je hart nog klopt, maar dat is niet meer dan een machinaal "trucje". Iedereen zet op zijn donorkaart wat die wilt, maar laat het feit dat je "enkel hersendood" bent alsjeblieft niet de enige reden voor die NEE zijn.

sanso

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:07

Mijn batterij is 2% dus kan hier geen uitgebreid verhaal typen en dingen opzoeken. Die houden jullie nog te goed.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:14

sanso schreef:

En zo krijg je spookverhalen :roll:

Nee hersendood is echt heel erg dood en omonkeerbaar.
En ze gaan echt niet zomaar organen uit jouw lichaam weghalen zonder jouw toestemming.

Misschien in Afrika, maar echt niet in Nederland.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:20

sanso schreef:

Edit;
Gini, brrr wat eng. Dat je weet wat je te wachten staat en nog zoveel ellelange secondes hebt om ‘na te denken’/beseffen. Mijn hart huilt..
Zelfde als bij de 9/11 springers, ongekend..

klopt, daardoor hier ook een nee

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:22

Gini schreef:
Hersendood is ook gewoon dood. Er wordt nog door een machine zuurstof in je gepompt, waardoor je hart nog klopt, maar dat is niet meer dan een machinaal "trucje".

Hersendood betekent dat je hart nog klopt (die heeft zn eigen "hersenen") maar je hersenen dood zijn. Dus je longen worden kunstmatig in beweging gehouden zodat je hart nog zuurstof krijgt. Oorzaken; bloeding, infarct, trauma.

Klinisch dood betekent dat je hart ermee opgehouden is. Uiteraard kan je hier eventueel nog van terug komen mits je meteen hulp krijgt. Denk aan hartinfarct of hartstilstand.
Word je niet binnen enkele minuten geholpen dan loop je schade op aan je hersenen. Denk aan Schumacher, prins Friso.

Klinisch dood kan vooraf gaan aan hersendood.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:27

Maar wat maakt het uit dat je organen eruit worden gehaald wanneer je hersendood bent? Daar vind ik dan weer niets lugubers aan eigenlijk..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:32

Juist belangrijk dat er nog bloed stroomt. Organen gaan snel achteruit als ze zonder zuurstof zitten (wat ook weer van invloed is op de bruikbaarheid) zeg maar onbruikbaarheid.....

Dus ja bij hersendode donoren laten ze de hart long machine aanstaan om de organen in goede conditie te kunnen uitnemen.

Luguber vind ik het overigens niet. De onzin spookverhalen die maken het luguber.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 06:53

Jildau schreef:
Maar wat maakt het uit dat je organen eruit worden gehaald wanneer je hersendood bent? Daar vind ik dan weer niets lugubers aan eigenlijk..

Vaak zonder verdoving want toch ‘dood’
Tegen de wil in van nabestaande omdat die in alle uren die ze erbij hebben gezeten toch kleine tekens van leven zien (traan, knipperen met de ogen, knijpen met de handen ed)
En ook verhalen van mensen die weer uit een coma zijn gekomen en alles hebben meegreken maar alleen niet konden reageren. Die heel blij zijn dat ze NEE of niks hadden aangevinkt en dat de familie ook niet toestemden, omdat ze precies doorhadden wat er aan de hand was.

Er zwerft ergens een heel artikel rond, ik zal het proberen te vinden en later te posten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:13

Je hebt geen verdoving nodig want je bent hersendood. Dat is zegmaar het hele ding. Niks lugubers aan ook, jammer dat er allemaal spookverhalen zijn die mensen geloven...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:53

Een coma is anders dan hersendood...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:59

Ieder voor zich toch :) geen gekloot aan mijn lijf, ook niet als ik dood ben (in dat opzicht).
En ja, dan ben ik maar een hypocriet want ontvangen zou ik wel willen mocht ik het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:08

Van mij mogen ze gerust een regeling voorzien dat wie niet wil geven ook niet mag krijgen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:17

Prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:21

Fijn dat je het niet aanvallend opneemt :j

Wat ik ook luguber vind zijn de mensen die wakker worden tijdens de operatie, maar zo verlamd zijn door de medicatie dat ze niet kunnen reageren.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:23

DeMolenhoek schreef:

Wat ik ook luguber vind zijn de mensen die wakker worden tijdens de operatie, maar zo verlamd zijn door de medicatie dat ze niet kunnen reageren.

Ja, en dus wel alles voelen.. :x

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:35

Zo ken ik iemand die gillend der keizersnee gehad heeft. Zij en der man zijn getraumatiseerd door dat hele gebeuren. De verdoving werkte niet maar de artsen waren begonnen en blijkbaar konden ze toen niet nog een algemene narcose meer doen.

Orgaandonor vind ik lastig.
Heb nu nee maar snap dat het dan ook niet eerlijk is om iets te ontvangen.

Ik.ben jaren donor geweest van huid, beenmerg en ogen. Maar mijn man heeft er grote moeite mee

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:12

Ik had altijd dat ze alles mochten pakken behalve:
- Ogen, daarmee zag ik alles.
- Hart, daarmee voelde ik alles,
- Huid. Om me toonbaar te houden en die is gewoon van mij.

Nu heb ik dit aangepast. Mijn naasten mogen beslissen.
Ik ben zelf pro ''help een ander''. Maar ik wil inderdaad niet het risico nemen dat de zorg/ het in leven houden eerder beëindigt zou worden zodat er organen 'genomen' kunnen worden.
Dus puur en alleen daarvoor moeten mijn naasten toestemming geven.

Wel heel duidelijk gesteld dat ik niet, nooit en te nimmer, in de vegetatieve stand wil blijven leven.
én, ik weet niet hoe het heet, maar als je bijv. na een auto ongeluk bijkomt en je blijkt écht niets meer te kunnen, maar je bent in je koppie er wel bij. Je weet dus wat er gebeurd is, je herinnert je vroeger, maar je kán niets meer.
Dan houdt het ook op.

Ooit een docu gezien van een meisje die, met haar toenmalige vriend, een auto ongeluk (of was het nou met een quad) kreeg.
Hij had ook wel iets, niet levensbedreigend. Zij is inderdaad in die stand ''wakker'' geworden. Ze kon niets meer maar snapte wel alles.
Haar vriend is eenmaal langs geweest in het ziekenhuis en die hebben ze nooit meer gezien.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:16

Van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben, heb er toch niets meer aan!

Van mij mogen ze inderdaad ook de regeling treffen, dat als jij geen donor bent, je ook niks mag ontvangen. Uitgesloten mensen die door ziekte bijv. geen donor kunnen zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:23

Bedoel je het locked-in syndrome?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:37

Varekaj schreef:
Bedoel je het locked-in syndrome?

Ja, precies dit.
Ik wordt gewoon totaal eng als ik het lees.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:38

DeMolenhoek schreef:

Dit heeft mijn zus als kind gehad. Ze werd geopereerd omdat haar urinebuis scheef lag (oid) en daardoor werd ze niet zindelijk. Ze heeft de halve operatie mee gekregen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:40

_Reneee schreef:
Je hebt geen verdoving nodig want je bent hersendood. Dat is zegmaar het hele ding. Niks lugubers aan ook, jammer dat er allemaal spookverhalen zijn die mensen geloven...

Dit.

Ik vind het luguber dat mensen door foutieve kennis op deze manier anderen het leven kunnen kosten. Schaam je als je zulke spookverhalen rondstrooit, echt waar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:41

Mijn man heeft trouwens weleens slaapverlamming. Zijn bewustzijn is dan wakker, maar zijn lichaam niet. Hij kan dan ook niks.
Ik wordt dan meestal wakker van zijn paniekerige ademhaling, geef m een por, en dan wordt zn lijf ook wakker :')