Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:53

Ik heb een kennisje wiens kinderen allebei precies een jaar jonger zijn dan die van mij. Ik geef haar elk seizoen een zak met kleding, schoenen, regelaarzen, jassen enz die te klein zijn geworden voor mijn kinderen. Ze hebben het absoluut niet slecht, maar ik heb geen zin om het op Marktplaats te zetten en zij is er blij mee. Nu waren we laatst bij een speeltuin en wilden de kinderen een ijsje. Je kon daar niet pinnen en ik had geen contant geld bij mij, zij wel. Stond ze serieus moeilijk te doen over de raketjes van €1 die mijn kinderen wilden.... Mijn mond viel echt open.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:55

Jaaa koude pizza *\o/* Het is misschien nog een wat apart fenomeen in Nederland, maar waarom ook eigenlijk niet? Als ik voor mezelf veel te veel eten maak bewaar ik dat ook als het koud of opgewarmd nog te eten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:58

Cayenne schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van het fenomeen doggybags?
Dus het meenemen naar huis wat je in een restaurant niet op hebt gegeten?

Ligt er voor mij maar net aan hoe, wat, waar.....
Bij Hardrock Cafe in Milaan kreeg ik ongevraagd mijn leftover taart mee in een geweldig bakje/tasje en daar heb ik een dakloze ontzettend happy mee gemaakt.
Bij The Ritz in Londen wilde ik het gewoon vanwege de zilverfolie zwaan die je daar dan krijgt, film momentje haha. <3
Bij een Italiaans restaurantje ook wel eens mijn halve pizza meegekregen toen ik gewoon echt te vol zat en de pizza onwijs lekker was.
Een (inmiddels overleden) vriendin heeft haar nauwelijks aangeraakte maaltijd wel meegekregen met instructies bij een van onze vaste restaurantjes, toen zij door chemo bijwerkingen soms makkelijk, soms niet kon eten.

Slappe friet, verlepte sla, groenten en dat soort dingen of het echt mee moeten hebben om het hebben, nee.....
Maar in sommige gevallen vind ik het helemaal niet zo gek.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:59

Ook nog een leuke over mijn ex :+

Hij zat altijd enorm op de centen, hij gaf op zich wel uit maar alles werd overgeanalyseerd. Hij kampeert graag en wilde een superdeluxe slaapmatje kopen, van 220 euro. Hij ging van te voren hele Excel analyses maken met alle geplande tripjes en scoutingkampen om te kijken wat het matje dan per nacht zou kosten. En zelfs nadat hij hem gekocht had ging hij het nog steeds bijhouden, ook toen er later nog een dure slaapzak bij moest komen.

Doggybags zijn een megagoed initiatief, vind ik helemaal niet gierig. Het gaat erom dat het zonde is om altijd maar al het eten weg te gooien. Thuis bewaar ik ook wat ik overhoud als ik weet dat het de volgende dag nog lekker is, of het gaat in de vriezer voor later.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:00

Met een doggy-bag als je een deel van je maaltijd over hebt heb ik geen problemen. Ik ben namelijk ook erg tegen verspilling. Doe het zelf ook, niks leukers dan nog een keer genieten toch :D

Wat ik dan wel erg brutaal, misschien ook wel gierig vind, is mensen die bij een AYCE restaurant dingen bestellen en dat er dan hele tupperware dozen uit de tassen komen en die gevuld worden. Dit zag ik laatst nog bij Ming & Ming in Houten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:01

Cayenne schreef:

Ik heb het eigenlijk nog nooit echt gevraagd maar ik zou het wel kunnen, ik heb er geen probleem mee. Ik ben geen grote eter dus zo'n gigantisch bord wat je vaak op restaurant krijgt, krijg ik soms maar voor de helft op. Allemaal weggegooid voedsel anders. En het is niet dat ik het gratis krijg, ik heb toch wel degelijk voor de hele plaat betaald dan dus ik zou niet weten waarom ik niet de hele plaat meer naar huis mag nemen :-) . Tenzij er misschien een bezwaar zou zijn dat er bepaalde ingrediënten inzitten die snel bedorven zijn ofzo, dat snap ik dan weer wel dat een restauranthouder misschien soms niet het risico wil nemen dat iemand het slecht bewaard en ziek wordt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:06

Cayenne schreef:

Niet gek en goed om verspilling tegen te gaan. Ik werk al jaren in de hospitality en vind het enkel goed als mensen een gerecht niet kunnen opmaken om wat voor reden dan ook dat ze het meenemen. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een bord 3/4 laten staan of 4 frietjes overlaten en die ook mee willen nemen :+

In de aziatische culturen is dit ook best normaal, vanuit mijn Chinese ex zag ik dit eigenlijk het eerste echt voorbij komen een paar jaar geleden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:11

In Amerika zijn doggybags heel normaal. Wij hebben toen we daar waren ook regelmatig dingen mee naar 'huis' genomen. Vooral omdat sommige porties ook humongous waren _O-

Vind het een goede manier om verspilling tegen te gaan, en daarbij heb je natuurlijk voor die complete maaltijd betaald. Dan is het niet zo gek dat je alles daarvan wilt consumeren toch?

In Nederland is het inderdaad nog niet echt gangbaar. Maar zou het van mij wel mogen worden. In een AYCE Tupperware bakjes vullen vind ik dan weer te asociaal voor woorden := als iedereen dat gaat doen hebben AYCE's niet echt bestaansrecht meer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:12

Jans schreef:
Met een doggy-bag als je een deel van je maaltijd over hebt heb ik geen problemen. Ik ben namelijk ook erg tegen verspilling. Doe het zelf ook, niks leukers dan nog een keer genieten toch :D

Wat ik dan wel erg brutaal, misschien ook wel gierig vind, is mensen die bij een AYCE restaurant dingen bestellen en dat er dan hele tupperware dozen uit de tassen komen en die gevuld worden. Dit zag ik laatst nog bij Ming & Ming in Houten.

Dat 2e heb ik 1x gedaan :o Maar dat was niet gepland met tupperware dozen ofzo
Ik was eens naar een festival met een vriendin, we zaten in een hotel in de buurt (skyhigh prijzen uiteraard) en die vriendin wou ook héééél graag ontbijten in dat hotel want dat was zo leuk en zo luxe. Dat kostte 17 euro per persoon -O- En wat krijg je dan, koffie en thee en een lopend buffet met broodjes, helemaal niet bijzonder, zeker niet voor die prijs. Toen ben ik uit neid nog wel een keer terug gelopen voor een 2e ronde, en heb mijn tas daarmee gevuld zodat ik voor de lunch ook nog wat te eten had. Dan nóg hebben ze verschrikkelijk dik op ons verdiend hoor, met die 17 euro...( 2x dus 34 euro) zo veel hebben wij echt niet weg gegeten. Gewoon broodjes, plakjes kaas, koffie en thee uit het automaat... zo'n cheapass ontbijt wat je elders gewoon gratis bij je overnachting krijgt :+ Toen was ik gewoon boos, vond het zo'n teleurstelling :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:13

ik vind doggybags ook wel prima, geeft een restaurant denk ik ook inkijk in hoe hun portionering is.
Zelf kies ik er vaak voor om gewoon een kindermenu of voorgerecht te bestellen ipv hoofdgerecht als ik niet zoveel trek heb, maar dat is ook niet altijd mogelijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:14

Toen ik vorig jaar bij Happy Italy was en nog ruim een derde pizza over had heb ik ook gewoon gevraagd of ik die ingepakt mee kon krijgen.
Die heb ik 's avonds nog lekker opgegeten, ipv mijn laat op de avond broodmaaltijd. :))

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:22

Brrr... koude pizza. Met een taai geworden bodem en hard geworden kaas. Maar goed, ieder zijn ding.

Maar wel mee eens dat weggooien ook niet de bedoeling is, al hebben veel restaurants daar ook wel goede bestemmingen voor.

Bij mijn lievelingsrestaurant in Bologna komen rond 23.00 altijd zwervers aan de deur die dan van alles mee krijgen. En het eten daar is super lekker! Dus als ik ooit moet gaan zwerven...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 12:36

Bloodymary schreef:
Cayenne schreef:

Buiten het feit of het gierig is of niet snap ik het vaak niet. Je ziet het ook vaak met pizza's, maar die zijn opgewarmd toch niet meer te vreten....

Mijn man eet zijn pizza's juist liever koud :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:13

Mijn schoonbroer is ook extreem gierig (maar heeft ook geen cent te makken). In de periode dat mijn vriend nog rookte, had hij een sigaret gevraagd aan z'n broer. Die twee waren de hele avond op stap, rondrijden met de auto, drankje die m'n vriend betaalde, meegegeten bij ons.. Toen hij z'n broer weer thuis afzette, vroeg die dus of hij een sigaret terug mocht := Want ja, die dingen zijn zooo duur.

Nu vapen de jongens en als m'n schoonbroer langskomt, neemt hij ook zijn apparaatje mee. Vriend heeft regelmatig nieuwe liquids, dus moeten ze altijd proeven. Als je niet oppast, vapet die gast een halve bus leeg. Maar zelf heeft hij geen geld om ook maar 1 busje te kopen, ook niet voor zichzelf. Liquids zijn vrij prijzig, die gast probeert er altijd van te profiteren. Dus nu zetten we die busjes buiten bereik van hem :=
Het ergste is dat als we even uit de kamer zijn, hij snel opstaat om die liquid bij te druppelen en het zo snel mogelijk opvapet. Alsof we dat niet doorhebben (grote dampwolken) 8)7

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:16

Volgens mij is een sigaret teruggeven als je er een hebt geleend wel normaal. Maar ik rook niet :') Dat van die liquids is wel belachelijk. Ik zou me schamen als ik hem was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:18

Ik zou die busjes dus gewoon als hij langskomt in een keukenkastje of de slaapkamer zetten oid. En dan gewoon niets zeggen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:25

Jans schreef:

Zo zat er 2 jaar terug iemand in het Disney Hotel bij het ontbijt hele lunchpakketten te maken van het buffet. Ik heb er wat van gezegd, vond het zóó asociaal. Kom op zeg, als je je het Disney Hotel kunt veroorloven, kan er ook wel een broodje vanaf. Echt, verschrikkelijk :r .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:26

Cayenne schreef:

Ik vind het echt heel jammer dat het in Nederland niet normaal is om het te doen. Als ik hier de korsten van mijn pizza of 1 puntje laat liggen krijg ik al de vraag of ik een doos wil om het mee te nemen en dat vind ik niet meer dan normaal. Je betaalt voor het eten en daarnaast vind ik het enorm zonde om eten weg te gooien, neem het dan liever mee naar huis en eet het de volgende dag nog op. Ik durf het wel eens te vragen in Nederland als ik echt nog veel over heb, maar vind het echt zonde dat het nog niet gebruikelijk is.

Wbt sigaretten ben ik dan wel echt idioot makkelijk. Hier rookt iedereen mee uit mijn pakjes en het kan me eigenlijk ook niet heel veel schelen. In Nederland heb ik ook best wat vriendinnen die wel roken maar dan geen sigaretten bij zich hebben, of die alleen roken bij speciale gelegenheden ofzo. Ik ga dan echt niet moeilijk doen over die paar sigaretten die ze van me roken, als ik er nog genoeg heb en niet op m'n laatste centen zit kan ik ze prima missen. Als het echt veel wordt (vriendin van me rookt altijd standaard met me mee, niet erg verder) vraag ik eens een pakje terug maar mensen komen daar eigenlijk doorgaans zelf ook wel mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:26

Wij kennen overigens zo iemand die altijd 5 minuten voordat we de rekening vragen gedag zegt als we met een groepje uit zijn gegaan. Vind het heel moeilijk om daar wat van te zeggen. :\ Anderen uit het groepje hebben het weleens bij hem aangekaart, maar dan doet ie alsof z'n neus bloed, of zegt ie dat het niet meer zal gebeuren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:46

Fijn dat het eten alsnog gegeten wordt maar of al die doggybags nu zo goed zijn voor het milieu?
Tig extra verpakkingsmateriaal.

Ik had een schoonbroer die in zijn jonge jaren geen geld had voor een tv en bij iedereen op bezoek de tv aan zette en de hele tijd ging kijken 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:52

spatter schreef:
Fijn dat het eten alsnog gegeten wordt maar of al die doggybags nu zo goed zijn voor het milieu?
Tig extra verpakkingsmateriaal.

Eten weggooien is ook zonde voor het milieu.. Denk aan de kosten voor ophalen en vernietigen ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:56

Een papieren zakje lijkt me niet zo heel schadelijk voor het milieu, dat kan namelijk gewoon gerecycled worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:20

Cayenne schreef:

Als restauranthoudster vind ik het uitstekend! Er word toch voor betaald? Dan is het dus van de gast en mogen ze het meenemen ook.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:22

Dani199764 schreef:
Gypsy schreef:
Nou dat vind ik eigenlijk wel geniaal van die boodschappen bij de jumbo. :o Genoeg dingen die nog best kunnen.

Mischien niet heel gierig maar als mijn vriend iets ziet op mp spreekt hij af om te gaan kijken. En dan gaat hij daar vlekjes etc aanwijzen die je wsl wel weggepoetst krijgt. En dan flink onderhandelen. Als je er eenmaal staat met geld hebben de meeste mensen liever nu iets minder dan dat ze je wegsturen. Maar ik sta er toch met een rood hoofd naast. :')

Oh dat vind ik altijd zo vreselijk. Spreek daarom van te voren ook altijd een prijs af en dat is het of niet
.

Dit gehad met een kinderwagen...50 euro te koop aangeboden. Zat klein vlekje op, ook gemeld....45? Nee..50 is minimum...ding was 500 (ofzo geen idee meer). Mensen hebben er een uur voor gereden (ruim), kwamen aan in splinternieuwe wagen (mss geleend, kan natuurlijk ook, al zagen ze er niet zo uit), kerel kijkt gelijk naar het vlekje: tja...dat vlekje, he....nee, 45 nemen we hem mee, anders niet...ok. Dan dus niet. Toen wilden ze hem toch wel, nou, maar ik heb me bedacht. Dahaag. Boos dat ze waren!! Hadden ze 2 uur voor niks in de auto gezeten....kinderwagen incl overige uitzet is gratis naar een jonge moeder gegaan via het Leger des Heils die er wél blij mee was.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:23

Ik geniet zo van dit topic :')

Enne ik vind dat van die hoefsmid regelen ook raar als je er zelf niet bij kan zijn. Zou ik echt niet doen. Doei, regel t zelf maar.

Mijn tante gaf altijd rare cadeautjes. Gratis dingen die ze dan bij boodschappen kreeg of via een spaaractie, dan kregen we een opblaasstoel (dat was toen hip) met coca cola erop. Of een strandhandoek van een chipsmerk. En die mensen waren/zijn écht vermogend. Als klap op de vuurpijl heb ik eens een dagboeken gekregen waar de 1e paar pagina`s uitgeknipt waren.. Vonden haar eigen kinderen vast niet leuk. Oja en limonade daar.. Gatver.. 0,000005 milliliter limonade en dan de rest water. Geef dan gewoon water als je te skraal bent voor een glas drinken.

Als kind boeide het me niet maar toen mijn neefje geboren werd kregen mijn broer en schoonzus een puzzel (ja voor een baby :') ) die gratis te krijgen was bij de Kruidvat bij zoveel pakken tandpasta _O- Ze had het dus nog niet afgeleerd.

Vroeger mocht ik ook altijd maar 7 minuten douchen. Hing serieus een timer in de douche en op precies 07.00 minuten ging beneden de warme kraan aan waardoor ik een koude plens op m’n kop kreeg.

En we hadden zon oerlelijke zeepdispenser voor douchegel en shampoo :roll: Mocht je 1x op t knopje drukken en meer niet. Heb m’n vader echt zo uitgelachen. Jong als ik was. Daar doe ik niet aan mee hoor al die ongein O:)

Ik kan nog veel meer verzinnen. Ze noemden mijn broer vanaf kinds al Dagobert. Dus straks kom ik zomaar weer met een nieuwe post denk ik :+