Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:33

Ik ga gewoon uit van t kind, dus als kind dat fijn vind dan prima. Anders niet. En als hij slaapt moet iedereen met zn fikken van hem afblijven :')

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 19:01

Tuurlijk mag een kind gewoon met andere mensen knuffelen geen probleem mits dit kind het zelf wil autonomie over het eigen lichaam is belangrijk dus je mag je kind niet pushen/verplichten dit te doen, maar als kind en bijvoorbeeld tante elkaar een knuffel willen geven is dat alleen maar goed.

Ik heb al bij dilling gescoord en er is ook 20% korting op alles bij obilot in Zutphen ook daar goed gescoord voor wolletjes.

Ik ga niet naar kiind dit jaar helaas, wel naar ouder natuurlijk beurs herfsteditie

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:15

Mijn kind was de eerste weken echt wel van mij hoor :=
Lag misschien ook meer aan mezelf :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:28

verootjoo schreef:
Mijn kind was de eerste weken echt wel van mij hoor :=
Lag misschien ook meer aan mezelf :')

Mijne ook, maar kleine man had veel kramp tot 2 a 3 weken terug.

Nu mag iemand hem wel even vasthouden, maar niet te veel of te lang.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:18

Ik deed mijn zoon in de draagdoek zodra er mensen kwamen zodat ze van hem af bleven of tussen m'n tieten moesten graaien. Schoonvader zat alsnog aan hem..

Ik heb altijd als standpunt gehad (net als met m'n hond trouwens) als m'n zoon naar je toe wil loopt/ kruipt hij naar je toe. Niet andersom. En dat heb ik volgehouden tot hij dit zelf kon.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 01:43

Op wat voor manier word je kind er minder van als mensen aan hem zitten? Dat je je slapende kind niet wakker laat maken of door jan en alleman laat zoenen snap ik, maar wat maakt het verder uit?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 01:45

Ik ben voor lekker laten knuffelen. Ik ben vroeger nooit echt geknuffeld en dat heb ik echt gemist (nog steeds).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 06:35

Eerste weken heb ik hem weinig afgegeven. Voeden hebben we de eerste 3 maanden zelf gedaan. Daarna mochten mijn ouders dat ook ivm hun oppasdag.
Kussen absoluut niet :n Kort knuffeltje mocht wel.
Nu mag hij zelf kiezen. Als hij niet wilt dan is het gewoon jammer, ook voor ons als ouders die wel eens NEE te horen krijgen.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:10

Mijn god, sorry hoor, maar dit klinkt gewoon sektarisch: Op vakantie gaan zonder kind mag is niet volgens de richtlijnen van Natuurlijk ouderschap, je kind mag de eerste 45 maanden niet aangeraakt worden door anderen maar alleen hechten aan zijn/haar moeder die haar figuur en alle gevoel voor humor verloren is na uitdrijving van het wonder kinds.
Doe je dit wel dan zal de grote geitenwollensok je voor eeuwig verbannen uit zijn heideveldje.

Nee sorry, dit was natuurlijk overdreven, Er zijn heus wel punten die ik begrijp, maar je hoeft toch niet hardcore natuurlijk ouder te worden? je kan toch ook meegaan in bepaalde punten en meeverend zijn in andere? Het is wel erg zwart/wit zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:38

Mavelle schreef:
Op wat voor manier word je kind er minder van als mensen aan hem zitten? Dat je je slapende kind niet wakker laat maken of door jan en alleman laat zoenen snap ik, maar wat maakt het verder uit?

Nou ik was pas nog op een drukke verjaardag. En mijn kind was gewoon lekker aan het rondkruipen/spelen met speelgoed. En de een na de ander vond het nodig om hem op te pakken >;)

Laat kinderen gewoon even lekker samen spelen en als hij op je schoot wil komt ie wel naar je toe denk ik dan :?
Het is niet dat ze wild aan het spelen waren en tot overlast waren ofzo dat het nodig was. Gewoon omdat anderen hem graag op schoot willen. Maar mijn kind is geen schootkind, die wil rondkruipen en spelen met speelgoed. Dus die werd daar juist vervelend van terwijl er niks aan de hand is als hij gewoon z'n ding mag doen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:38

Opa's en oma's hebben de kindjes gewoon vastgehad na hun geboorte. Alleen de jongste twee pas toen ze uit het ziekenhuis kwamen in het ziekenhuis waren het alleen mijn man en ik die ze vasthielden.
Zodra een van de opa's of oma's merkten dat mijn kinderen weer naar mij wilden mocht hij direct weer naar mij. Mijn tweede en derde hingen heel erg aan mij dus die hebben weinig bij de opa's en oma's op schoot gezeten. Zolang de grenzen van het kind gerespecteerd worden, denk ik niet dat een kind slechter wordt van een keer op schoot bij iemand anders. Maar dat is iets anders dan op de kraamborrel van hand tot hand gaan of bij iedereen die op kraamvisite komt op schoot. Dat laatste hebben wij ook echt niet gedaan. Maar bij ons zijn opa's en oma's de enige oppas en ik vind het fijn als de kindjes goed vertrouwd zijn met hun opa en oma. De jongste sjouw ik het eerste jaar eigenlijk wel overal mee naartoe, maar er zijn helaas dingen waar je echt geen baby mee naar toe kunt nemen en dan is het wel fijn voor je kindje als hij of zij bij iemand terechtkomt die al vertrouwd is.

Wat wij niet doen is de verplichte kus of knuffel bij aankomst of afscheid. Wij leren ze dat kusjes en knuffels van jezelf zijn en dat je alleen een kus of knuffel hoeft te geven of te krijgen als je dat zelf wil (en de ander ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:42

Ik gaf m'n kind in het begin echt met tegenzin af.

Nu is ze 2 en kan ik niet wachten tot iemand haar uit handen wil nemen :')

Ben het eens met de 7 Bs.
Alleen balance ontbreekt bij ons wel. Doe het grootste stuk van de opvoeding alleen en doe ook geen beroep op grootouders of kinderopvang. Laatst ben ik voor de eerste keer in 2 jaar een paar dagen zonder haar thuis geweest, laat staan dat ik zonder haar op.vakantie zou gaan :D het is pittig maar ik wilde de opvoeding de eerste jaren gewoon graag zelf doen.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:15

Heeft iemand voor mij een artikel waarin wordt onderbouwd waarom het beter is om meerdere, kleine flesjes (borst)voeding te geven ipv minder, grote flesjes? Heb ooit dat artikel gelezen maar kan het zo niet vinden. Gaat ook over de maaggrootte van het kindje. Bij ons op de opvang vroegen ze zich af waarom ik flesjes van 150 ml bv meegeef. Was oprechte interesse dus ik dacht ik stuur ze dat artikel even Alvast bedankt!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:18

havermout schreef:
Heeft iemand voor mij een artikel waarin wordt onderbouwd waarom het beter is om meerdere, kleine flesjes (borst)voeding te geven ipv minder, grote flesjes? Heb ooit dat artikel gelezen maar kan het zo niet vinden. Gaat ook over de maaggrootte van het kindje. Bij ons op de opvang vroegen ze zich af waarom ik flesjes van 150 ml bv meegeef. Was oprechte interesse dus ik dacht ik stuur ze dat artikel even Alvast bedankt!

http://www.geboorte-atelier.nl/maaginhoud-van-een-baby/

http://www.lalecheleague.be/borstvoedin ... riode.html
Laatst bijgewerkt door quera op 04-09-17 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:19

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:27

Dat bepaalt het kindje toch zelf hoeveel hij drinkt?
Hier liet ik hem altijd drinken hoeveel en hoe vaak hij wilde. Niet aan de borst dus omdat hij dat niet kon, maar flesvoeding heb ik ook 'op verzoek' gegeven. Soms had hij dagen dat hij om het uur een klein beetje wilde, soms ging hij ineens grote flesjes leegdrinken en dan drie uur niks. Ik heb zelf nooit zijn drinkritme bepaald.
De mijne was wel een enorme zuipschuit, ging best snel over naar grotere flessen. Maar verder weinig krampjes en ook weinig teruggeven. Dus leek me prima zo.

Dus ik weet niet of het echt 'beter' is, misschien meer kindafhankelijk :) en als jouw kindje het daar prima mee doet, lekker doen ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:29

verootjoo schreef:
Dat bepaalt het kindje toch zelf hoeveel hij drinkt?
Hier liet ik hem altijd drinken hoeveel en hoe vaak hij wilde. Niet aan de borst dus omdat hij dat niet kon, maar flesvoeding heb ik ook 'op verzoek' gegeven. Soms had hij dagen dat hij om het uur een klein beetje wilde, soms ging hij ineens grote flesjes leegdrinken en dan drie uur niks. Ik heb zelf nooit zijn drinkritme bepaald.
De mijne was wel een enorme zuipschuit, ging best snel over naar grotere flessen. Maar verder weinig krampjes en ook weinig teruggeven. Dus leek me prima zo.

Dus ik weet niet of het echt 'beter' is, misschien meer kindafhankelijk :) en als jouw kindje het daar prima mee doet, lekker doen ;)

Het gaat er om dat een kindje aan de fles vaak meer voeding drinkt dan goed is omdat de zuigbehoefte nog niet voldaan is. Waardoor je uiteindelijk het maagje oprekt en daardoor dus nog grotere flessen moet geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:31

Dat verhaal van dat maagje oprekken klinkt wel alsof er een kern van waarheid in zit.

Maarja als een kind niet meer drinkt dan houdt het op, en als een kind nog zéér duidelijk honger heeft dan is het ook simpel...die van ons dronk ook al snel veel meer dan de bedoeling was...maarja je laat ze ook niet schreeuwen van de honger :(:)

Kwam al snel regelmatig boven de liter per dag en daar raken sommige mensen half van in paniek :P

Hadden op het CB een prima wat oudere kinderarts, was betrokken, aardig en lekker normaal en die zei heel simpel: nou dan zal hij het wel nodig hebben :) Dus daar gelukkig geen gedoe *\o/*

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:40

Sommige kindjes zijn iid ook echt hongerlappen.
Therapeutisch voeden helpt vaak al iets waardoor ze iets minder drinken

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:49

Ik geef mee voor het altijd voedingen wat hij thuis ook ongeveer drinkt, want hij drinkt op verzoek. Soms is de fles dus leeg, soms niet. Helemaal prima. Hij geeft zelf wel aan wat hij nodig heeft, denk dat hij uit de fles rustiger drinkt dan aan de borst. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:59

Wat bedoel je met therapeutisch voeden Quera? :)

Hier ging uit de borst niet wegens te kort tongriempje / lipbandje... ( en "professionals" die daar waardeloos mee om gingen en daardoor die kleine een tietentrauma bezorgd hebben :(:) )

Uit de fles ging gewoon prima. Begonnen met een Avent Natural flesje dat ik voor nood in huis had gehaald tijdens de zwangerschap. Maar daar kreeg meneer erge krampen van dus meteen weer het volgende probleem :(:)

Volgende dag door hele lieve mevrouw flesje van Lansinoh gebracht en geen problemen met krampjes meer gehad gelukkig +:)+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:02

Nou ja, ze kunnen heel veel zelf aangeven. Maar net als bij volwassenen komt het "stop! Ik zit vol" signaal pas later aan bij de hersenen dan dat het maagje vol zit. Kennen allemaal het gevoel wel van te veel eten.

Daarom voedde wij op verzoek in kleinere flesjes. Als hij dan na een half uur/uur weer aangaf honger te hebben, dan kreeg hij gewoon nog een flesje :)
Als hij een flesje niet leegdronk liet ik die vaak nog eventjes staan, soms dronk hij hem even later nog leeg, soms niet.

NL is de enige met die max 1 liter per dag restrictie geloof ik. Andere landen zijn daar niet van.
Gup dronk soms meer dan een liter en soms maar 500/600 ml. Hij heeft nooit op voeding hoeven wachten (ok, geef toe, soms tijdens een autorit even moeten wachten tot de plaats van bestemming)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:03

Hier drinkt hij uit de fles beduidend minder dan aan de borst, vaak zo'n 90-100 cc. Als ik kolf, kolf ik al meer en aangezien een baby beter drinkt dan een kolf ga ik er vanuit dat hij meer drinkt.
Ook drinkt hij, na een dag oppas, het liefst direct als hij mij ziet en drinkt dan meteen twee borsten leeg (hij heeft normaal genoeg aan één borst). Dus hij drinkt echt maximaal wat hij minimaal nodig heeft overdag en haalt het daarna bij mij in.

En dat borstvoedingsbaby's krachtig drinken bevestigd hij ook iedere keer. Hij is nu 6 maanden, maar een fles met speen maat 1 heeft ie toch echt binnen 5 minuten op :=
Dat het niet echt goed is weet ik, maar kleiner zijn die spenen niet te krijgen. En daarna is ie wel voldaan, hij stopt als ie genoeg heeft, dus gelukkig drinkt hij niet door als de zuigbehoefte nog niet is bevredigd.
Maar lastig vind ik het allemaal wel hoor. Aan de borst leg ik hem gewoon aan als ie honger heeft. Met de fles geeft ie dat echt minder goed aan.

Pmarena, dronk jou kleintje de geitenmelk direct goed? Of heeft hij ook nooit iets anders gehad?
Laatst is onze vriezer op storing gegaan, waardoor mijn hele melkvoorraad was ontdooid ;( net toen ik een extra flesje nodig had, omdat ik te weinig had gekolfd. Dus moest ik KV hebben. Maar die NannyCare blieft ie écht niet! Blij als ie de fles ziet en zodra hij het proeft spuugt hij de speen uit en wil ie niks meer drinken :=

Maar van de Hipp kreeg ie gelijk last van zn buikje. Dus geef ik ook liever niet. Nu dus steeds maar hopen dat ik meer kolf dan dat ie eet de dag er op, zodat ik toch langzaam weer wat kan gaan invriezen.
Laatst bijgewerkt door Britt op 04-09-17 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:07

Hier tot het punt dat we rijstepap door de fles deden gevoed met een prematuren speen zodat hij langer over zijn fles deed, er harder voor moest werken en dus einde voeding-maagvol signaal dichter op elkaar zaten.

Hoop 2.0 wel met de borst te kunnen voeden. Ga daar ook weer op in zetten :) heb de VK al gewaarschuwd :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:08

pmarena schreef:
Wat bedoel je met therapeutisch voeden Quera? :)

Hier ging uit de borst niet wegens te kort tongriempje / lipbandje... ( en "professionals" die daar waardeloos mee om gingen en daardoor die kleine een tietentrauma bezorgd hebben :(:) )

Uit de fles ging gewoon prima. Begonnen met een Avent Natural flesje dat ik voor nood in huis had gehaald tijdens de zwangerschap. Maar daar kreeg meneer erge krampen van dus meteen weer het volgende probleem :(:)

Volgende dag door hele lieve mevrouw flesje van Lansinoh gebracht en geen problemen met krampjes meer gehad gelukkig +:)+

Therapeutisch voeden is de baby zo recht op mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk. Zodat de baby moeite moet doen om de melk er uit te zuigen waardoor de zuigreflex eerder voldaan is. En je dus automatisch kleinere flesjes geeft.